Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triss
Ekonomin lär ju inte blomstra utan snickare, elektriker, vaktmästare och sjuksköterskor som smörjer infrastrukturen. Kan inte det vara något att ta med i din ekvation?

Jo visst, men i rena pengar samhället får in så är det ju mer ekonomiskt att lägga pengarna på de som betalar mer skatt. Sen kan man ju inte gå "all the way" so att säga, problemet är ju att det är så vi har det idag.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MIFFo_BEast
nu är det färdig gnäll om att det inte finns jobb!
http://platsbanken.arbetsformedlingen.se/Standard/SokViaArbet...

Finns hur många jobb som helst, bara att välja och kom nu inte och säg att du inte vill jobba med att vara personlig assistent för det är väll pengar du behöver?

Glömde ju säga att det där är inte ens hälften av alla arbeten som finns i Jönköping.

Och just det, det är 902862 sökande på varje plats xD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Jo visst, men i rena pengar samhället får in så är det ju mer ekonomiskt att lägga pengarna på de som betalar mer skatt. Sen kan man ju inte gå "all the way" so att säga, problemet är ju att det är så vi har det idag.

Ja men vem betalar mest skatt då?
Du får det att låta som att lönen blir per automatik högre om man har en högskoleutbildning. Vilket jag antar att du inte menar?

Visa signatur

REFUSED

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H-can
Ja men vem betalar mest skatt då?
Du får det att låta som att lönen blir per automatik högre om man har en högskoleutbildning. Vilket jag antar att du inte menar?

Ne, självklart inte. Men om vi tar ett genomsnitt bland alla med högskoleutbildning och utan ser vi nog både att de utan lättare blir av med jobben samt att lönerna är lägre. Sen är det ju inget absolut, menade helt enkelt att ekonomiskt sätt bör vi hjälpa den som ger tillbaka mest.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Men när/om jag blir fullbetald elektriker så är jag ju fortfarande lågutbildad och tjänar mindre än en nyexad civ. ingenjör.

När jag pratar om att tillföra samhället så kan man inte bara mäta en persons värde i rena pengar. En högutbildad person har mer kompetens och potential än en lågutbildad.

Visa signatur

[Q6600 @ 3 ghz] [HD4870 X2 2GB] [Asus P45 P5Q SE] [4096MB DDR2 Corsair XMS2-6400] [Corsair HX 620W] [Antec P182] [Thermalright Ultra-120 eXtreme] [Windows Vista 64bit] [LG L245WP-BN] [WD 150GB VelociRaptor 10,000 rpm]

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Otec88
När jag pratar om att tillföra samhället så kan man inte bara mäta en persons värde i rena pengar. En högutbildad person har mer kompetens och potential än en lågutbildad.

På pappert ja, och i vissa få fall i verkligheten också.

Men i de flesta fall så kan varje man göra nästes jobb, men inte enligt pappert ^^

Själv är jag plåtslagare, skulle vara roligt att se hur allt hade sett ut idag om det inte var för oss, utan metall hade det inte funnits något viktigare, utan snickare hade vi inte haft hem och möbler osv.

Själv anser jag att jag, snickare, elektriker och alla vi andra knegare är samhällets grund och viktigaste komponent.
Själv jobbar jag med tågvagnar, ser till att SJ har något att dra runt på spåren i sverige.

Hierarkin i världen är häftigt skjuten.
Skulle vi ha världskrig idag, med post-apokalyps imorgon så överlever de händiga, medans de högutbildade ligger på marken och vet inte vad ett verktyg är ^^

Dock ska jag inte ljuga, kommer inom ett par år troligtvis vidareutbilda mig och skaffa mig tjänstemannajobb, men mest för att det är ett lättare och renare jobb ^^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz

Själv är jag plåtslagare, skulle vara roligt att se hur allt hade sett ut idag om det inte var för oss, utan metall hade det inte funnits något viktigare, utan snickare hade vi inte haft hem och möbler osv.

Själv anser jag att jag, snickare, elektriker och alla vi andra knegare är samhällets grund och viktigaste komponent.
Själv jobbar jag med tågvagnar, ser till att SJ har något att dra runt på spåren i sverige.

De yrken du räknar upp nu är verkligen inte låglönejobb, och jag skulle inte påstå att det är lågutbildade jobb heller. De är inte akademikeryrken, men plåtslagare är vad jag kan gissa ett livslångt lärande och en väldigt brant inlärningströskel. Jag kan garantera att trådskaparen skulle bli utskrattad om han sökte "lågutbildade" jobb som snickare, elektriker, plåtslagare. Diskussionen var huruvida han skulle söka skitjobb som inte kräver någon kompetens, som t.ex rövtorkare, och det skulle jag säga vore direkt olämpligt. Är det LO som tutat i dig att du tillhör en "arbetarklass"? Jag tycker det är pinsamt när facktomtarna springer runt på mitt (sommar)jobb och skriker sig hesa över den stackars arbetarklassen - som tjänar 30k+ i månaden. Det finns verkligen ingen skillnad ekonomiskt mellan tjänstemän och arbetare inom industrin idag.

Sen när det gäller löner för våra högutbildade. I USA (ungefär samma i UK och Tyskland) är ingångslönen för en civilingenjör ungefär 40.000 kr och på 15 år har man dubblat denna (se ex http://www.payscale.com). I Sverige är den c:a 27.000 och har sen dubblats till PENSIONEN. Det är förjävligt dåligt. Sen tar det ungefär 2/3 av ens yrkessamma liv att hinna ikapp 18-åringen som blev vaktmästare efter gymnasiet. En snickare hinner man nog aldrig ikapp. Utbildning premieras inte nog mycket i Sverige. Fast det är klart, med arbetsgivaravgifter (skatter) på 50% så är det klart att man inte har råd med höga löner. (http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Arbetsmarknad/Arbetsgivar...)

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Otec88
När jag pratar om att tillföra samhället så kan man inte bara mäta en persons värde i rena pengar. En högutbildad person har mer kompetens och potential än en lågutbildad.

Jag håller inte med. Erfarenhet är en väldigt stor och värdefull grej.

Ta min morbror t.ex. Har väl pluggat 2 år som fordonstekniker på sin tid, och det är den enda utbildningen han har. Idag reparerar han lastmaskiner, grävmaskiner och dumprar. Utan honom stannar industrier, sågverk och byggnadsarbetsplatser (bl.a nya Ikea i V-ås) inom Mälardalen.

Vem tillför samhället mest sa du?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Ta min morbror t.ex. Har väl pluggat 2 år som fordonstekniker på sin tid, och det är den enda utbildningen han har. Idag reparerar han lastmaskiner, grävmaskiner och dumprar. Utan honom stannar industrier, sågverk och byggnadsarbetsplatser (bl.a nya Ikea i V-ås) inom Mälardalen.

Vem tillför samhället mest sa du?

...och Göran Persson har ingen utbildning alls.

En civilingenjör är alltså inte mer värd än Sveriges (förra) statsminister. Men en civilingenjör är mer värd, och tillför samhället mer, än en person som torkar folks arslen.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superapan
...och Göran Persson har ingen utbildning alls.

En civilingenjör är alltså inte mer värd än Sveriges (förra) statsminister. Men en civilingenjör är mer värd, och tillför samhället mer, än en person som torkar folks arslen.

Korrekt. När Göran var statsminister var han värd mer än en civilingenjör.

Enligt mig är kungen den som är värd mest i samhället.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Jag håller inte med. Erfarenhet är en väldigt stor och värdefull grej.

Ta min morbror t.ex. Har väl pluggat 2 år som fordonstekniker på sin tid, och det är den enda utbildningen han har. Idag reparerar han lastmaskiner, grävmaskiner och dumprar. Utan honom stannar industrier, sågverk och byggnadsarbetsplatser (bl.a nya Ikea i V-ås) inom Mälardalen.

Vem tillför samhället mest sa du?

Men borde inte det vara Ikea som ser en möjlighet att tjäna pengar på ett eller annat sätt och därför erbjuder din morbror jobb? Utan Ikea i detta fallet så går din morbror arbetslös, om han inte sparat ihop tillräckliga pengar till att bygga ett eget Ikea, men då är han helt plötsligt inte fordonstekniker utan företagare...

Rent generellt så tycker jag att jobb och värde och så vidare är väldigt mycket individuellt. Är man intresserad och driven av det man gör så finns det väl inget som säger att en 17-årig gymnasie-dropout som jobbar som städare inte kan bli grunden till nordens största städföretag?

Det kan också vara så att en högutbildad ekonom kommer förbli sittande vid sitt arbetsbord och bara sköter bokföring av inkommande kvitton på någon liten skitbutik som är en del av ett gigantiskt företag, på grund av bristande motivation från personen.

Bara lite tankar!

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pscs3
Men borde inte det vara Ikea som ser en möjlighet att tjäna pengar på ett eller annat sätt och därför erbjuder din morbror jobb? Utan Ikea i detta fallet så går din morbror arbetslös, om han inte sparat ihop tillräckliga pengar till att bygga ett eget Ikea, men då är han helt plötsligt inte fordonstekniker utan företagare...

Rent generellt så tycker jag att jobb och värde och så vidare är väldigt mycket individuellt. Är man intresserad och driven av det man gör så finns det väl inget som säger att en 17-årig gymnasie-dropout som jobbar som städare inte kan bli grunden till nordens största städföretag?

Det kan också vara så att en högutbildad ekonom kommer förbli sittande vid sitt arbetsbord och bara sköter bokföring av inkommande kvitton på någon liten skitbutik som är en del av ett gigantiskt företag, på grund av bristande motivation från personen.

Bara lite tankar!

Han jobbat åt Swecon och utan Ikea så har han ändå jobb så han klarar sig. Tro mig.

Annars så håller jag med dig, det är väldigt individuellt. Det jag ville säga var att arbetad kunskap inte alltid är sämre än utbildad kunskap, om du förstår.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W