fujitsu siemens Amilio fabrikationsfel!

Permalänk

fujitsu siemens Amilio fabrikationsfel!

hej allihopa!, nybörjare här på forumet

För ungefär ett år sedan köpte jag en fujitsu siemens Amilio...
Vad jag förstått och tagit reda på nu är att många som har en fujitsu siemens dator har problem!
fujitsu siemens datorer är kända för fabrikationsfel.
Oftast dom problem som finns är överhettning, fläkt ,hårddisk ,grafik.. (ja typ allt...)

Jag har en FS o den e ETT H*LVETE!

Det började redan när den var ny. Datorn var extremt varm. Det fortsatte och tillslut har det gått så långt att den har blivit överhettad och det kommer upp varningsmeddelande att grafik, ram, hårddisk os.v slutat fungera. Det slutar med att datorn släcks ner. (har alltid varit försiktig och behandlat den bra)
Så vad gjorde jag åt det?
Det fortsatte och blev typ bara värre, Till slut hade det gått så långt att jag inte pallade med det mer, så jag tog in skiten till siba ett par dagar innan garantin gick ut.
Dom skickade den till service och jag fick vänta 10 dagar typ. Jag fick tillbaka den och dom sa att det var en ingentäppt fläkt och dom hade även uppgraderat bios.. men dom hittade inga andra fel.
BULL SHIT !! tänkte jag .. jag viste att det var något annat skumt med den.
Jag tog hem den och det hände samma sak igen och nu hade tilloch med DVD slutat fungera! Jag visste att det inte var någon fläkt o damm i skiten det var ju fabrikationsfel!
kan man juh räkna ut själv..
Datorn hade nu blivit ännu varmare, så pass att man brände handen om man kände vid fläktuttaget och under datorn på bordet var det som man hade ställt en kokade kastrull.
Alla fattar ju att det är ett fabriksfel!

Jag fick reda på att man hade 3 års reklamations tid, ett tag senare...

Tog in möget till siba nu för ett par dagar sedan, och sa att jag ville ha skräpet reklamerad, där e något fel på produkten! Men så klart... Dom kunde inte göra det bla bla dom hade rutiner att datorn skulle in två ggr på verkstaden hos dom sen kan man reklamera den, kanskeeee sa han,
(hela det här skitet osar katt). Jaja in med möget igen då.
Visste att det var onödigt ju. Aja nu e det bara att vänta sen ska den bort, för jag vet att felet återkommer...

Så nu till er: e det någon som e riktigt insatt när det gäller konumenträttigheter. Jag har läst på lite o vad jag förstår så har jag rätt till reklamation (3 års reklamations tid) efter att produkten har varit inlämnad två ggr och att felet återkommer och att kunden ska få produkten utbytt. Eller har jag fel?
Och om man får produkten utbytt?,väljer dom ett samma märke då för liksom man vill ju inte ha samma sort för där är problem med dom. Eller kan dom välja ett annat till en?
Och är det någon annan här som har haft samma problem?

Ja nu blev detta ett långt inlägg jag hoppas ni står ut

Jag råder alla som ska köpa dator att hålla er borta från Fujitsu Simens..
----------------
OBS!
Tänkte berätta nu att jag har fått hem skiten efter 2 veckor , o jag visste att jag skulle få samma jävla svar.. dom hade blåst lite på fläkten o inget fel bla bla.. nu tog jag hem skiten igen o den beter sig lika skumt.
Jag bestämmde mig för att göra lite andra egna tester o jag mätte temp på den OCH DEN KOM FAN UPP I 85 GRADER!! (tilloch med mer...) Den är en brandfara!!

Permalänk
Medlem

Eftersom garantin hos siba gått ut så är det ingen ide att bråka med dom, utan bara lämna in den för samma fel igen.
Verkstaden kommer sedan i sin tur kontakta FS om en reklamation.

Ville egentligen bara säga att det är inte siba som tar beslut i detta ärende längre så det är ingen ide att lägga krutet där om du förstår.

Visa signatur

Macbook Pro

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mac80
Eftersom garantin hos siba gått ut så är det ingen ide att bråka med dom, utan bara lämna in den för samma fel igen.
Verkstaden kommer sedan i sin tur kontakta FS om en reklamation.

Ville egentligen bara säga att det är inte siba som tar beslut i detta ärende längre så det är ingen ide att lägga krutet där om du förstår.

Okej så det e verkstaden som bestämmer om skitet ska tillbaka.. o sedan ger siba ut mig en ny eller får jag en ny av fujits siemens :O!!

Men nu om verkstaden e så jävliga att dom inte vill reklamera den, fast jag har problem, va gör jag då? jag har ju rätt att reklamera upp till 3 år. Har också fått reda på att efter två besök hos verkstaden oh felet inte är åtgärdat så har kunden rätt att neka till fler verkstads besök och har rätt till en ny vara. (då reklamerar man hos siba väll confused :S??)

Permalänk
Hedersmedlem

Ett råd: om du börjar få problem med en produkt så vänta inte i det längsta med att reklamera den/lämna in den. De första 6 månaderna så är det upp till försäljaren att bevisa att ett fel inte fanns från början och efter 6 månader så är det upp till köparen att bevisa att det handlar om ursprungsfel.

I-o-med att du väntade nästan 1 år på att lämna in den så kan det vara lite ´skakigt att påstå att det handlar om ett ursprungsfel som du ska kunna reklamera. Nu låter det som det ändå kan vara just detta och om du kan visa att detta är ett känt fel så kan det självklart fortfarande funka att få den reklamerad.

Som du skriver så har företag rätt att försöka laga en produkt 2 ggr innan de brukar gå med på att byta ut/ta tillbaka en produkt.

Se till att du skriver en fullständig felrapport på datorn där du trycker på att den blir orimligt varm väldigt snabbt även efter reparation och de steg de kan ta för att återupprepa detta (t ex "spela spel/titta på film/endast surfa" etc.). Sen när du får tillbaka den testa den direkt med samma steg och om det fortfarande är problem, om möjligt ta med datorn till SIBA när den strular så du direkt kan visa dem där vad problemet är.

/B

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

Tror vi måste skilja lite på saker och ting, om nu verkstaden tar kontakt med FS angående ett eventuellt utbyte och FS godkänner det, då innebär detta att du får en utbytesdator alt. hämta ut en ny på siba.

Siba får ju alltså betalt av FS för at byta ut datorn, så allt siba gör är att sköta det praktiska och är alltså inte med och beslutar, men DIN kontakt sker ALLTID med siba.

Visa signatur

Macbook Pro

Permalänk
Medlem

Såhär går det till.

Först och främst är det Siba som måste se till att produkten blir reklamerad, verkstaden har ingenting att göra med det utom att döma ut produkten om Siba ber om det.

Vad du har rätt till är följande. Om du har skickat in produkten 2 ggr under 1 års tid för samma fel och felet dyker upp en 3:de gång så har du då rätt att antingen få pengarna tillbaka (Siba har dock rätt att ta ett åldersavdrag på den summan) eller begära omleverans av produkten (få en ny dator). Men datorn måste alltså totalt vara inne på service 3 ggr (den 3:de för att se att det verkligen är samma fel igen)

Om du ligger på och bråkar kan du säkert få Siba att vara en hel del mer flexibla, speciellt om du skaffar en ny dator hos dom.

Ett sista tips är också att inte nämna att datorn strulat från första början. Du har egentligen 2 månader på dig att reklamera ett fel från det datum du upptäckt det, väntar du längre har du inte ens rätt att få det felet reparerat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Planeto
Såhär går det till.

Först och främst är det Siba som måste se till att produkten blir reklamerad, verkstaden har ingenting att göra med det utom att döma ut produkten om Siba ber om det.

Vad du har rätt till är följande. Om du har skickat in produkten 3 ggr under 1 års tid för samma fel och felet dyker upp en 4:de gång så har du då rätt att antingen få pengarna tillbaka (Siba har dock rätt att ta ett åldersavdrag på den summan) eller begära omleverans av produkten (få en ny dator). Men datorn måste alltså totalt vara inne på service 4 ggr (den 4:de för att se att det verkligen är samma fel igen)

Om du ligger på och bråkar kan du säkert få Siba att vara en hel del mer flexibla, speciellt om du skaffar en ny dator hos dom.

Ett sista tips är också att inte nämna att datorn strulat från första början. Du har egentligen 2 månader på dig att reklamera ett fel från det datum du upptäckt det, väntar du längre har du inte ens rätt att få det felet reparerat.

Sluta sprida felaktigheter om att det är 3 ggr som gäller för praxis är två ggr enligt ARN se http://www.arn.se/praxis_referatiurval/vanligafall/Kop-av-var...

Så 3:dje gången datorn åker in kan TS begära att antingen köpet hävs eller att denne får ut en likvärdig dator.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Sluta sprida felaktigheter om att det är 3 ggr som gäller för praxis är två ggr enligt ARN se http://www.arn.se/praxis_referatiurval/vanligafall/Kop-av-var...

Så 3:dje gången datorn åker in kan TS begära att antingen köpet hävs eller att denne får ut en likvärdig dator.

Därför man ska låta bli att skriva saker "morgonen efter". Ber om ursäkt, naturligtvis är det 3 ggr totalt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mac80
Tror vi måste skilja lite på saker och ting, om nu verkstaden tar kontakt med FS angående ett eventuellt utbyte och FS godkänner det, då innebär detta att du får en utbytesdator alt. hämta ut en ny på siba.

Siba får ju alltså betalt av FS för at byta ut datorn, så allt siba gör är att sköta det praktiska och är alltså inte med och beslutar, men DIN kontakt sker ALLTID med siba.

Okej , tackar för svar!

Tänkte passa på o säga att jag har mätt datorns temp.. O JAG HAR FAN KOMMIT UPP I 85 GRADER!!!!

Permalänk

lånar tråden lite..

MinFujitsu Siemens Amilo hade ung samma problem som trådskaparens, alltid extremt varm etc.
den är 1,5 åre gammal. Igår gick den sönder. vägrar starta. inte ens Bios fungerar. Misstänker moderkortet. det gör FJS också.

Det intressanta är att de har gått ut med att man ska uippdatara bioset, och det är obligatoriskt för att de har ett fabriaktionsfel i sin grafikkrets. Åtgärdas "ifall" det går sönder gratis inom garantitiden.

Men till mitt problem. Detta meddelande har de inte haft länge på sin sida, för jag installerad om operativsystem i sommar och var på samma sidor för att hämta drivrutiner mm. Siemens säger att den infon har varit ute minst ett halvår....
Min dator är nu helt kaputt. och eftersom garantin har gått ut så tänker de inte göra ett skit. Infocare pratade jag med och de sa också att det är stort sett omöjligt att få rätt mot dem för bevisbärdan ligger nu på mig som köpare.....

Nhytt moderkort inkl installation kostar cirka 5000 , datorn kostade 7000 som ny.... Snakca om man är förbannad på detta. ALDRIG MER FUJITSU SIEMENS!!!!!!!
Nån som tror det är lönt att driva detta ärende vidare??
vad tycker ni??

Verkar som de har garanterat fabrikationsfel, enligt Infocare så är moderkortet restnoterat hos FJS, så de har nog fått byta ut en hel del....

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bulldog76
lånar tråden lite..

MinFujitsu Siemens Amilo hade ung samma problem som trådskaparens, alltid extremt varm etc.
den är 1,5 åre gammal. Igår gick den sönder. vägrar starta. inte ens Bios fungerar. Misstänker moderkortet. det gör FJS också.

Det intressanta är att de har gått ut med att man ska uippdatara bioset, och det är obligatoriskt för att de har ett fabriaktionsfel i sin grafikkrets. Åtgärdas "ifall" det går sönder gratis inom garantitiden.

Men till mitt problem. Detta meddelande har de inte haft länge på sin sida, för jag installerad om operativsystem i sommar och var på samma sidor för att hämta drivrutiner mm. Siemens säger att den infon har varit ute minst ett halvår....
Min dator är nu helt kaputt. och eftersom garantin har gått ut så tänker de inte göra ett skit. Infocare pratade jag med och de sa också att det är stort sett omöjligt att få rätt mot dem för bevisbärdan ligger nu på mig som köpare.....

Nhytt moderkort inkl installation kostar cirka 5000 , datorn kostade 7000 som ny.... Snakca om man är förbannad på detta. ALDRIG MER FUJITSU SIEMENS!!!!!!!
Nån som tror det är lönt att driva detta ärende vidare??
vad tycker ni??

Verkar som de har garanterat fabrikationsfel, enligt Infocare så är moderkortet restnoterat hos FJS, så de har nog fått byta ut en hel del....

JAAA FÖR FAN DRIV DET VIDARE!!! Du har 3 års reklamation på dator jävlen..
JAG FICK RÄTT PÅ MITT ÄRENDE NU!!! jag har fått en ny! men jag har bestämt att byta ut den mot pengar tyvärr då bara 4-5 tusen men det är alltid nått..
vägrar fan att vara kund hos FJ!!
Så driv ärendet vidare! gå in o släng upp den på disken o säg att änligt sveriges konusummenträttigheter har man 3 års rekl... fixa problemet !
OBS!! DU MÅSTE FAN STÅ PÅ DIG! och att för att får en ny produkt så ska verkstaden ha 3 ggr på sig att laga skiten sen byts den ut.
Så gå in där o säg att du ska inte betala en krona för en fabrikationsklassad produkt o säg att du har reklamationsrätt!! säger dom nä?? driv skiten vidare.. o anmäl dom!

Låt dom inte trycka ner dig!!! låt inte dom vinna ! lycka till :D!!

Permalänk

Jo tack. men ens ak som talar emot mig är att jag tyvärr lyckats spilla vätska på min dator, och även om det itne är det som är orsaken. (det var över ett halvår sen jag spillde på den) så lär de bara säga att det är mitt eget fel att den är sönder.. de lär inte erkänna att det är fabrikatiosnfel på skiten även om dom nästan nämner det på sin hemsida.

Kan ske jag går vidare, men jag vill inte lägga pengar på att driva ärendet. jag måste skicka in den vilket betyder frakt och jag riskerar på att åka på undersökningsavgift a 800 kr ifall jag inte "vinner". känns för osäkert.