Ny version av Speedfan

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

Ny version av Speedfan

Det populära temperaturmätande och fläktkontrollerande verktyget Speedfan har uppdaterats. Nytt är bland annat utökat hårdvarustöd.

Läs nyheten

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nyköping
Registrerad
Dec 2007

Skönt, tycker inte det har vart bra förut.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Finspång - Östergötland
Registrerad
Jul 2007

ser bra ut imo

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Sep 2002

Bra men Rivatuner är vassar och snyggare. Funkar perfekt med lite plugins.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2006
Citat:

Ursprungligen inskrivet av omega
Bra men Rivatuner är vassar och snyggare. Funkar perfekt med lite plugins.

Jo men med speedfan kan man kontrollera chassi och CPU fläktar både manuellt eller automatisk, temperatur gränser. Rivatuner tar kontroll över GPU fläkt och GPU overklockning. Två helt olika grejer. Eller vet du nånting som jag inte vet?

Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Jul 2001

Hm, SpeedFan suger fortfarande. Tur man har Asus PC probeII, HW Monitor och ATi CCC.

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
63.3°, 18.6°
Registrerad
Aug 2004

Synd att man inte kan läsa GPU-tempen i Speedfan. Jag skulle vilja styra min 120mm-chassifläkt som är placerad mot grafikkortet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Huddinge
Registrerad
Sep 2008

Jag tycker om speedfan, enkel att använda och många möjligheter. Men håller med om att det skulle vara skönt att ha GPU-temp och kunna ändra hastigheten på GPU-fläkten, men det finns ju nu inbyggt i CCC, hade bara varit skönt att ha allt i ett...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lenhovda
Registrerad
Jan 2005

Everest ftw :]

-[ {AMD X4 955} {Crosshair III} {6870 2gb} {Corsiar 4Gb DDR3} ]-

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Åled
Registrerad
Feb 2003

Kan se min GPU temp med speedfan tror jag. Har ett 8500GT i min HTPC, testade med ett annat program samtidigt och det är lika många grader och samma svängningar på tempen.

-==- Intel Core i7 3770K -==- AsRock Z77-e ITX -==- 8GB Kingston HyperX Predator 2400Mhz -==- Gigabyte 7970 3GB -==- OCZ Agility 120GB -==- Corsair P3 128GB -==- Intel 80GB SSD -==- Antec Kuhler H2O 620 -==- Chieftec A80 650W -==- Fractal Design Node 304 -==-

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Åled
Registrerad
Feb 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xyntica
Synd att man inte kan läsa GPU-tempen i Speedfan. Jag skulle vilja styra min 120mm-chassifläkt som är placerad mot grafikkortet.

Du måste ha den ansluten till moderkortet då.

-==- Intel Core i7 3770K -==- AsRock Z77-e ITX -==- 8GB Kingston HyperX Predator 2400Mhz -==- Gigabyte 7970 3GB -==- OCZ Agility 120GB -==- Corsair P3 128GB -==- Intel 80GB SSD -==- Antec Kuhler H2O 620 -==- Chieftec A80 650W -==- Fractal Design Node 304 -==-

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Jan 2008
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [¿]Gangster
Du måste ha den ansluten till moderkortet då.

Han menar nog. Att Om han hade kunnat se GPu tempen så hade den fläkten kunnat styras efter den tempen

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2009
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alle_lenhovda
Everest ftw :]

indeed

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Nov 2007

Everest skare va! speedfan suger ju "/ visar ofta fel

Intel Pentium Gold 4415U @2.3ghz | 8gb 2133mhz DDR4 | Intel HD Graphics 610 | Sandisk 128gb M.2 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Okt 2008
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [¿]Gangster
Kan se min GPU temp med speedfan tror jag. Har ett 8500GT i min HTPC, testade med ett annat program samtidigt och det är lika många grader och samma svängningar på tempen.

Det brukar gå bra att se GPU-temp på Nvidiakort, så det borde du nog kunna ja.

Av någon anledning har muppen som skriver SpeedFan aldrig fixat GPU-tempavläsning av ATI-kort. Han har haft det som en utvecklingspunkt i flera år, men ingenting har hänt.

Undrar vad han skyller på, för det finns flera andra monitorapps som klarar av att läsa GPU-temp och mycket mer från ATI-kort, och som också är gratis - t.ex. HWMonitor. Antagligen att han inte har nåt ATI-kort, men vafäen? Grr. Använder inte SpeedFan enbart pga det.

1800X, 1080 SLI, 4K

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mölnlycke
Registrerad
Mar 2009

Jag tycker speedfan suger. Men det kanske är skit bakom spakarna? Det står ju 0 rpm på fläktarna, hur många och var jag än pluggar in dom?

Asus G73JH-TZ178Y med SSD // Asus G73JH-TY171V // Acer Aspire 7738G // PS3 // Fusion-HTPC

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Huddinge
Registrerad
Sep 2008
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheJerk
Jag tycker speedfan suger. Men det kanske är skit bakom spakarna? Det står ju 0 rpm på fläktarna, hur många och var jag än pluggar in dom?

konstigt, alla fläktar ja kopplat in så funkar det perfekt, ser rpm och kan ändra alla hastigheter..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lenhovda
Registrerad
Jan 2005

jag tror speedfan fungerar olika pga vilket moderkort man har osv, står 0 på mina fläktar oxo

-[ {AMD X4 955} {Crosshair III} {6870 2gb} {Corsiar 4Gb DDR3} ]-

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
i mitt rum
Registrerad
Maj 2008

Tycker speedfan har funkat bra för mig

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2006

Speed fan har aldrig funkat för mig! P5N-E och K9N SLi platinum, båda visade fel temp och programmet har aldrig fyllt mig någon funktion.

Speedfan är ju nästan farligt, visade 30c full load för en kompis som överclockade sin q660 till 3,5ghz med freezer pro. Var runt 70c men coretemp, realtemp eller hwmonitor.