Dyrare spel i framtiden?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2005

Dyrare spel i framtiden?

Citat:

Analyst Michael Pachter reckons Activision's controversial decision to raise the price of Modern Warfare 2 has nothing to do with a weak Great British Pound.

"The price increase is a business decision," he told Eurogamer, noting that the pound is worth more today than when COD5 launched last year.

"Activision knows it has a 'hot' game, knows that the market will pay an additional 10 per cent, and has decided to increase price accordingly."

Pachter thinks the question of whether this is fair is "a difficult one" to answer. Games, he explained, are cheaper to buy today but contain better graphics, gameplay and online functionality. And the latter service, while free to users, costs Activision to provide - although Xbox 360 owners must pay Microsoft for the privilege.

"My guess is that this is a one-time test for Activision, and that they will re-think the strategy after seeing if it angers consumers," offered Pachter. "If there is no consumer backlash, I think we may see higher pricing on other games, regardless of the GBP/USD translation rate."

And, he added: "The repercussions could be significant and lasting. If Activision is successful, we may see increases for other 'hot' games in the future. We see tiered pricing to the downside for more casual games, so why not tiered pricing to the upside for hot games?"

Activision, in case you haven't noticed, raised the suggested retail price of Call of Duty: Modern Warfare 2 to £54.99. Retailers may only take this figure as guidance, but the bump will be felt nonetheless.

And it's not just MW2; Pachter suggested keeping in mind the price of the Guitar Hero franchise, which has generally gone up. Band Hero, he adds, will be more expensive than GH World Tour, and Tony Hawk Ride and DJ Hero will cost a considerable £107.99. And on all platforms; no discount for PS2 and Wii any more.

What does Activision have to say? "I'm afraid we don't comment on our product pricing strategies," a spokesperson told us this morning.

"This is the year that Activision raises prices selectively for several games," concludes Pachter, "and the US increases don't have anything to do with foreign currency translation."

Eurogamer

Vad tror ni? Activision lyckas att höja spelpriset och resten av spelvärlden följder med....???

Flera boycott har dykt upp!!

Core i7 4690K@4.5Ghz | Noctua NH-D14 | ASUS Z97-A | EVGA GeForce GTX 1080 8GB FTW Gaming | Corsair 16GB 1600MHz | Corsair HX650W | Samsung 840 PRO 256GB | Fractal Design Define C TG | Windows 10

Xeon E3-1241 V3@3,5GHz | Cooler Master Hyper 212 Evo | Supermicro - X10SL7-F | Samsung 32GB 1600MHz ECC | Evga Supernova G2 850W | WD RED/Segate Ironwof - 29TB | Fractal Design Define R5 | OS: Unraid 6.5

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eskilstuna
Registrerad
Jan 2005

fan va irriterad man blir på detta.. finns ju trådar med otroligt många inlägg om att priserna är så passa höga som de redan är på spel.. 400-500 spänn..
snukigt många har även klagat på att steam priserna, i de flesta fall, är dyrare än i affär också.. pga euro, skatter m.m.

| Win7 x64 | Intel i2500k | P67A-C45 | 2x4GB DDR3 | Asus Geforce GTX570 DCII | 650W |
www.twitch.tv/leeftv

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2009

Tycker du pc spel är dyrt så kan du ju skaffa alla nya spel till ps3 från 599-799 styck ^^

[ i7 8700k | MSI Z370 Krait | 16GB Corsair | Palit 1070 Dual | Netwon R3 600W | Luna Swive 700 ]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Jan 2004

activisions höjningar drabbar väl även starcraft 2 och diablo 3 då?

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
activisions höjningar drabbar väl även starcraft 2 och diablo 3 då?

det beror på, om konsumenterna "accepterar" priset. SC2 kommer ju att säljas i tre delar....dvs ~400*3=1200kr(om en person köper alla tre delar)

Core i7 4690K@4.5Ghz | Noctua NH-D14 | ASUS Z97-A | EVGA GeForce GTX 1080 8GB FTW Gaming | Corsair 16GB 1600MHz | Corsair HX650W | Samsung 840 PRO 256GB | Fractal Design Define C TG | Windows 10

Xeon E3-1241 V3@3,5GHz | Cooler Master Hyper 212 Evo | Supermicro - X10SL7-F | Samsung 32GB 1600MHz ECC | Evga Supernova G2 850W | WD RED/Segate Ironwof - 29TB | Fractal Design Define R5 | OS: Unraid 6.5

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2009
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zarnexx
det beror på, om konsumenterna "accepterar" priset. SC2 kommer ju att säljas i tre delar....dvs ~400*3=1200kr(om en person köper alla tre delar)

usch, jag som är en stor fan av starcraft.

Cooler Master ATCS 840 | Asus P5Q Pro | Q6600 | TRUE | XFX 5850 | 4 GB PC 8500 | Corsair TX 650w | Samsung F1 750 GB + 1,5 TB Seagate Barracuda

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2008

Sen blir ju spelen större och bättre (rent tekniskt) än förr. Är rätt förståligt om då priset går upp.

Pröva att slå ut ditt favorit spel i pris/tid så ska du se att det inte är så dyrt längre

[System] |Crosshair lll formula | BEx4 955 3.2Ghz | HD 6870 | 8gig ddr3 | X25-M 80gig G2 | 2x1TB | Antec 1200 | Corsair 650W | 24' '+ 24'' | win7 x64
[Laptop TimlineX 4820] 14'' | 5650 | i7

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Dec 2004

Vad händer?

Mer piratkopiering.

DUH!

Och sen när står activision för onlinetjänster?
Jag trodde att VI körde servrarna hemma i köket och i källaren, eller?

Det fanns en gång en båt...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholms län
Registrerad
Jun 2008

Jag köper ju aldrig nya spel eftersom att de är alldeles för dyra i mitt tycke. De flesta spel som jag har hemma är köpta för under 200kr men jag kan förstås tänka mig att betala mer för färska spel men max 400kr för en fysisk kopia och max 300kr för en nedladdad kopia (typ steam eller liknande).

En liten lista på mina spel som jag själv har köpt sen feb 2008 och vad jag betalade för dom:

GRAW2: 9,99€
TES IV: Olivion med ALLA DLC: 34,99€
Rainbow Six: Vegas 2: 199kr
Frontlines: Fuel of War: 49kr
Mass Effect: 199kr
S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl: 119kr
Fallout 3: 269kr
Battlefield 2: 99kr
Call of Duty 4: Modern Warfare: 449kr

Genomsnitt: 210kr/Spel

Jag kommer iallafall inte att höja mitt genomsnitt särskilt mycket bara för att activision ska kunna ge sina chefer lite fetare löner.

Spelar Eve Online, om du vill ha en 21-dagars trial så PMa mig din e-mail ;)

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Norrköping
Registrerad
Okt 2005

Finns ingen som helst anledning för att köpa ett spel just på releasedagen eller kort därefter.

Mycket bättre o vänta tills det säljs för mindre än halva priset. ;D

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jul 2007

Ja men om du verkligen vill ha spelet? Ska du då vänta ett år innan de blir 300 kronor billigare? 699 går consol spel på, Thats fucked.

•̪̀● Corei7 •̪̀●

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholms län
Registrerad
Jun 2008
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dawidowski
Ja men om du verkligen vill ha spelet? Ska du då vänta ett år innan de blir 300 kronor billigare? 699 går consol spel på, Thats fucked.

Ett halvår? Jag köpte Fallout 3 2 månader efter release för 269kr på webhallen.

Spelar Eve Online, om du vill ha en 21-dagars trial så PMa mig din e-mail ;)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Motala
Registrerad
Sep 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zarnexx
det beror på, om konsumenterna "accepterar" priset. SC2 kommer ju att säljas i tre delar....dvs ~400*3=1200kr(om en person köper alla tre delar)

Vad jag fattade det som så skulle väl del ett kosta typ 400(eller 400-500 som det börjar bli nu) sen kommer dom andra delarna typ som expansioner vilket borde vara billigare. Men om det här som sägs stämmer så kan det förståss bli 1,2k för ett spel i värsta fall.

Nåt som jag tycker verkar mysko är att marknaden är väldigt mycket större nu med betydligt mer konsumenter som köper spel men tydligen så räcker inte det för att betala för dom högre utvecklingskostnaderna?

Aja man blir väl tvingad att i alla fall köpa Diablo 3 eftersom det är just diablo 3 men Starcraft 2 som jag såg fram imot får väl vänta tills eventuell pris sänkning...

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2007

Förr i tiden var spel-programmering någon halvdann "hobbyverksamhet" som gick att tjäna pengar på.
Smacka ihop några animerade pixlar som rör sig på skärmen till en trevlig ackompanjerande blip-musik och sälj hela rasket via shareware-kanaler runtom i världen.

Idag är spelskapande ett proffsyrke med status.
Vad behövs för ett spel idag?
Ett gäng personer med en helschysst spel-idé.
Programmerare. (med kunskaper i fysik, kemi, matematik samt diverse maskinspråk )
Photoshop-artister.
3D-animatörer.
Skriptare.
Marknadsföringsansvariga.

Listan kan göras lång.

Ta en titt på slut-texterna efter att ha avklarat ett spel, räkna hur många personer som är involverade i ett modernt spels skapande.
I vissa fall handlar det om huntratals personer som skapar spel, och alla skall ju ha lön.

----------------------

Nej, jag försvarar dem inte, utan försöker bara rikta blickarna till var problemet ligger:
För många involverade personer i ett spel som kanske ger 30-45 minuters spelglädje.
Och med spelens kvalitet idag är det förvånande att det gått så pass långt.

100-tals personer skapar ett halvdant spel, som visserligen har imponerande fysik och grafik, likaså en otrolig ljudupplevelse, men där innehållet är som bortblåst.
Vad är handlingen i de flesta fall?

Du är en soldat/hjälte/nobody/experiment/flyende/nått annat otroligt som skall skjuta allt och alla tills du hämnats/hittat/utfört order/tagit reda på... och så vidare.

...eller så skall du banka 100000000-tals gulliga små djur till oigenkännlighet med nått stort groteskt hygge tills du nått level XX och sedan kan du grinda guldmynt i dem stora farliga områdena resten av livet. (It's clubberingtime!)

I helhet vad de flesta spel handlar om idag: skjut/banka allt och alla med relativt imponerande fysik och grafik. (Turn the brain off to gain maximum game experience, or do heavy drugs)

Färre involverade i spelskapandet, bättre handling samt nya idéer = bättre och billigare spel.

------------------------

Någon annan än jag som ser början till en ny spelbranch-krash? (som den i slutet av 70-talet/början av 80-talet. Urusla spel som inte säljer. Bolagen vill bara ha snabba pengar)

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Apr 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fearnox
Vad jag fattade det som så skulle väl del ett kosta typ 400(eller 400-500 som det börjar bli nu) sen kommer dom andra delarna typ som expansioner vilket borde vara billigare.

Du har rätt. Detta är Blizzards plan.

Edit:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SysGhost
Förr i tiden var spel-programmering någon halvdann "hobbyverksamhet" som gick att tjäna pengar på.
Smacka ihop några animerade pixlar som rör sig på skärmen till en trevlig ackompanjerande blip-musik och sälj hela rasket via shareware-kanaler runtom i världen.

Idag är spelskapande ett proffsyrke med status.
Vad behövs för ett spel idag?
Ett gäng personer med en helschysst spel-idé.
Programmerare. (med kunskaper i fysik, kemi, matematik samt diverse maskinspråk )
Photoshop-artister.
3D-animatörer.
Skriptare.
Marknadsföringsansvariga.

Listan kan göras lång.

Samt mer text

Det du dock inte nämner är att det finns bättre stöd för utvecklarna att göra mer avancerade saker och göra det snabbare.
Det är lättare att återanvända kod
Spel branchen är större och lättare att nu åt till

CPU: i7 6700k + Fractal Design S24 GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC RAM: Kingston 16GB 2133MHz CL13 MB: MSI GAMING M7 PSU: EVGA Supernova G2 850W, 80+ Gold SSD: Samsung SM951 256GB M.2 NVMe + Samsung EVO 850 250GB M.2 Chassi: Fractal Design S OS: W10 Pro Skrämar: Acer XB270HU + 2x Dell U2412M
NAS: Synology DS415+ (4x WD RED 6 TB) Console: Xbox One

Trädvy Permalänk
Proffsmobbare
fd. JaZid
Plats
Karlskrona
Registrerad
Dec 2007

Detta är nog en väldigt effektiv kupp för att stoppa illegala nedladdningar.. eller vänta lite..

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2003

"but contain better gameplay"

Heh !

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2005

Fyfan va dyrt! Aldrig att jag skulle köpa ett spel för det priset! Hutlöst!

Det man inte vet det lider man inte av.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Nov 2003

Tja, allt ligger i betraktarens ögon antar jag. Man ska nog inte glömma att många spelare inte är 16 bast och panka. Tvärt om är många spelare 25+ och har en stadig inkomst att lägga på spel. Jag kan nog tycka att det åtminstone inte är orimligt att betala säg 500 kr för ett nöje som varar i kanske 50 timmar. Många spel ger mycket mer valuta i form av tid än så. Testa att gå ner på stan och göra något för tio kronor i timmen

Därmed inte sagt att Activision gör rätt. Tvärt om är jag, som jag klargjort i ett antal andra trådar, mycket tveksam till att spel t ex på Steam ska kosta mer än retail. Att Steam vidare prisdiskriminerar EUR-kunder gentemot USD-kunder är en annan sak. Ofta ber jag polare i USA att ge mig spel som 'gift' och betalar dom med dollar till deras konto direkt vilket är billigare. Enda motmedlet är att rösta med fötterna och köpa andra spel istället om man nu är missnöjd.

The truth lies in the eyes of the Be(er)holder

http://www.howdoeshomeopathywork.com/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Småland
Registrerad
Aug 2006
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SysGhost
Idag är spelskapande ett proffsyrke med status.
Vad behövs för ett spel idag?
Ett gäng personer med en helschysst spel-idé.
Programmerare. (med kunskaper i fysik, kemi, matematik samt diverse maskinspråk )
Photoshop-artister.
3D-animatörer.
Skriptare.
Marknadsföringsansvariga.

Listan kan göras lång.

Ta en titt på slut-texterna efter att ha avklarat ett spel, räkna hur många personer som är involverade i ett modernt spels skapande.
I vissa fall handlar det om huntratals personer som skapar spel, och alla skall ju ha lön.

En sak jag tänkt på är när utvecklingen kommer stanna för det kostar för mycket tid (därmed pengar) att göra spelen. Undrar.

En annan sak, skulle vi bli kräsna om spelen inte hade utvecklats tekniskt lika snabbt som dom gör idag?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sthlm
Registrerad
Sep 2008

Vilken idiot. VARFÖR INTE SÄNKA PRISET ELLER GÅ IHOP MED ANDRA FÖRETAG OM EN MÅNADSKOSTNADSLÖSNING?? OCH SLUTA KLAGA PÅ PIRATKOPIERINGEN??

ja, jag använde caps lock med flit.

EDIT: Sitter just nu och spelar nintendo 64 och tillochmed game boy CLASSIC-spel på emulator. Det är jävligt kul. Så jag tycker verkligen också att det viktiga i spelet är spel-idén/musiken och inte supergrafik osv osv. Visst är det ett plus men att sälja spel för nära tusenlappen är nog det sjukaste jag varit med om...

Köpte just street fighter 4 till PC också. Kostade 300kr, bra pris för jag tänker aldrig betala mer för ett spel. Modern Warfare 2 kan ta sig.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Norrköping
Registrerad
Okt 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dawidowski
Ja men om du verkligen vill ha spelet? Ska du då vänta ett år innan de blir 300 kronor billigare? 699 går consol spel på, Thats fucked.

Varför är folk så oerhört bortskämda idag? Spel är inte något som vi MÅSTE ha. Det är mer en lyxvara.

Dessutom så finns det väl heller ingen som helst anledning till o sänka priserna om tillräckligt många är villiga att betala priset som sätts? Som vanligt... det är konsumenterna som har makten.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av JaZid
Detta är nog en väldigt effektiv kupp för att stoppa illegala nedladdningar.. eller vänta lite..

Att stoppa den kommer nog aldrig att bli möjligt. Dock skulle en ORDENTLIG prissänkning sänka piratkopieringen rejält.

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Feb 2009

Ja, det kostar ju att ha med 50 cent i spelet. När de slutar lägga pengar på chefernas löner och andra onödiga utgifter kan jag tänka mig att betala deras spel, tills dess får de vara utan pengar.

Q6600 - 4870 1GB - 4GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Nov 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
... Kostade 300kr, bra pris för jag tänker aldrig betala mer för ett spel. ....

Och i signaturen :
Lvl 44 Tauren Warrior "Bombare" på Emeriss
Lvl 40 Night Elf Hunter "Celdun" på Shattered Hand

Bara jag som tyckte det lät roligt??

The truth lies in the eyes of the Be(er)holder

http://www.howdoeshomeopathywork.com/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Portland, USA
Registrerad
Dec 2007

Inget o gnälla över. Själv betalade jag 700-900kr per spel till mitt Super Nintendo för ca 16år sedan.

Jag tycker det är helt rätt att pc-spelen går upp i mer jämn prisnivå med 360/PS3 etc. Det är ju ändå oftast samma spel så varför ska pc versionerna vara billigare? En annan detalj är ju att spelet kommer förmodligen vara riktigt bra så ca 50spänn extra eller 4-5$ för mig är ju ingenting med tanke på vad man får för pengarna

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Jan 2009

Kostar så fruktansvärt mycket pengar att utveckla ett "stort" spel idag så det är konstigt att priserna för slutprodukten inte redan är högre.

Utvecklingskostnaden i snitt har ju gått upp mångfalt bara från den förra konsol generationen, men priserna till kund ligger på samma nivåer och spelen säljer inte i fler ex.

Om någon hittar mitt gamla användarkonto skicka det med postpaket, tack!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Jan 2009

Haha Rawhead
Piratkopiering!
Själv har jag köpt:
Counter-Strike 75 spänn
Crysis 100 spänn (tradera)

AMD FX 9590 Kyls med vatten || ASUS Formula Z || Corsair 32 GB 2400MHz Vengence Pro || Samsung 840 pro || 2xIntel x25-M G2 SSD raid 0 || AMD Asus 290 || Fractal Design Newton R2 1000W || Corsair 540 air ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2006

Allting är värt så mycket som någon är villig att betala för det, om en kompis vill köpa min cykel för 500 kr, varför ska jag då sälja den till en annan kompis för 300 kr? Självklart är prishöjningar på spel motiverade så länge summan av pris * totalt antal konsumenter blir högre än tidigare. Det är inget välgörenhetsprojekt Activision driver, de skulle säkert kunna sälja varje spel för 50 kr/st och fortfarande gå runt men frågan är ju vem som skulle vilja investera i ett sådant företag när du t.o.m. får kring 2 % ränta på de pengar du sparar på bankkontot? Att "höja chefernas löner" tror jag inte heller är företagets främsta mission...

WS: GA-P35-DS3L, E7400 @ 3,36GHz, 4x2GB PC-8500, 9800GT 512MB GDDR3, OCZ SSD 30GB, 1TB SATAII
FS: Point of View ION 330, 2x1GB PC-6400, Adaptec RAID 2405, 12TB SATAII
FTP: D201GLY2, 1GB PC-5400, 4GB CF, 500GB SATA

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knuckles
Inget o gnälla över. Själv betalade jag 700-900kr per spel till mitt Super Nintendo för ca 16år sedan.

Jag tycker det är helt rätt att pc-spelen går upp i mer jämn prisnivå med 360/PS3 etc. Det är ju ändå oftast samma spel så varför ska pc versionerna vara billigare? En annan detalj är ju att spelet kommer förmodligen vara riktigt bra så ca 50spänn extra eller 4-5$ för mig är ju ingenting med tanke på vad man får för pengarna

PC spel är billigare för att utvecklarna slipper betala royalties till någon, där spel till PS3, 360 och wii betalas royalties till Sony, Microsoft och Nintendo

Och problemet som jag ser så är att Activision testar att höja priset, om de lyckas kommer varje spelutvecklare höja sina piser, det handlar inte om enstaka spel höjs med ~£5 utan alla!

Core i7 4690K@4.5Ghz | Noctua NH-D14 | ASUS Z97-A | EVGA GeForce GTX 1080 8GB FTW Gaming | Corsair 16GB 1600MHz | Corsair HX650W | Samsung 840 PRO 256GB | Fractal Design Define C TG | Windows 10

Xeon E3-1241 V3@3,5GHz | Cooler Master Hyper 212 Evo | Supermicro - X10SL7-F | Samsung 32GB 1600MHz ECC | Evga Supernova G2 850W | WD RED/Segate Ironwof - 29TB | Fractal Design Define R5 | OS: Unraid 6.5

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eskilstuna
Registrerad
Jan 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joppes
Sen blir ju spelen större och bättre (rent tekniskt) än förr. Är rätt förståligt om då priset går upp.

Pröva att slå ut ditt favorit spel i pris/tid så ska du se att det inte är så dyrt längre

Tekniken går framåt.. tror dock inte de lägger ner mer tid nu än va de gjorde 1995 för att skapa spel..

Speltillverkarna tjänar bra som det är redan.. annars skulle det inte komma så mycket spel som det gör.. är väl för att de vill få ännu bredare plånböcker som nån skrev..
Se bara ful-stilen som de kör med left 4 dead.. släppte 1an för mindre än ett år sen.. för 400-500 spänn.. och nu ska de släppa en 2 där enda skillnaden är nya modeller, skins och texturer.. samma grafik, system, ljud.. är en uppdatering.. MAX ett expansion i mina ögon.. men nej.. de jävlarna vill tjäna pengar så de släpper det som ett nytt spel.

sen så ja visst.. är det ett spel man verkligen gillar och lägger ner mycket tid på så kanske 600kr är lite.. men om man köper ett spel för 600 spänn som man endast tycker är kul i 2 veckor då? (se mirrors edge)

| Win7 x64 | Intel i2500k | P67A-C45 | 2x4GB DDR3 | Asus Geforce GTX570 DCII | 650W |
www.twitch.tv/leeftv