[nytt projekt] Visa diverse info på en digital fotoram

Permalänk
Medlem

[nytt projekt] Visa diverse info på en digital fotoram

Verkar som att jag lider av någon slags förtidig demens, och har ett tag nu letat efter ett lite mer intressant alternativ till en whiteboard på kylskåpsdörren.

Så slog det mig att man kunde använda en digital fotoram (_med_ wlan) till att visa diverse påminnelser och annan info. De kan ju visa bilder i fullscreen från en mapp på nätverket, vilket gör att man skulle kunna skriva ett program (som då körs på en pc) som genererar en bild med informationen man vill visa, och på så sätt alltså visa den på fotoramen.

Möjligheterna är rätt stora, dels är ju fotoramen väldigt portabel och kan installeras t.ex. i köket eller i hallen (inga kablar annat än ström behövs), dels kan man ju verkligen visa i princip vilken information som helst, t.ex. todo:s, låtinformation från winamp med album art, inkommande IM-meddelanden, nyhetsfeeds med mera... Allt detta är ju relativt enkelt att programmera.
Sättet informationen visas på är ju då helt enligt personliga preferenser, är ju bara att göra en snygg mall i photoshop, och sedan får programmet fylla i informationen på rätt ställe, och spara bilden (eller bilderna, om man vill ha flera infosidor som växlar) i nätverksmappen. Piece of cake.

Den billigaste ramen jag hittar är även den snyggaste (...), då jag ju inte vill att det ska se ut just som en fotoram, utan mer som en generisk skärm, gärna utan synliga loggor osv. Letar dock fortfarande efter alternativ.

Vad tror ni om detta? Någon som redan har gjort något sådant här? Har googlar lite efter liknande projekt för inspiration och idéer, men inte hittat något alls.

Visa signatur
Permalänk

Rolig idé.

Permalänk

Du lyckades nästan övertyga mig om att köpa en i alla fall.

Visa signatur

"I cannot. Yet I must. How do you calculate that? At what point on the graph do 'must' and 'cannot' meet? Yet I must. But I cannot."