Ansvarig för något man gjorde på fyllan?

Permalänk
Medlem

Ansvarig för något man gjorde på fyllan?

Ibland hör man någon som ursäktar något dumt han gjort med att han var full. Detta brukar göra mig arg. Jag tycker att om något så är fylla en försvårande omständighet, inte en förmildrande. Jag har dock på sistone funderat på om det är rimligt att tycka så. Kan det faktiskt vara så att en full person inte kan hållas ansvarig för sitt handlande?

Vi kan väl enas om att för att man ska kunna hållas ansvarig för en handling, måste man vara medveten när handlingen utfördes. Om du drabbas av en psykisk sjukdom och gör något dumt, så var det inte ditt fel. Du gjorde det p.g.a. sjukdomen. Kanske blev du drogad och vaknar upp nästa morgon, utan minne, men med en död Peter Siepen bredvid dig. Var det som hände ditt fel? Givetvis inte. Du var drogpåverkad och omedveten om ditt handlande. Du intog inte ens drogen frivilligt.

Nu kommer vi till alkoholen. Det är lagligt att konsumera alkohol. De flesta av oss gör det. Vi vet att alkohol försämrar omdömet, men det är ändå OK att dricka. Nog har väl flera av oss råkat ut för att man efter ett par öl gärna vill ta ett par öl till, fast man från början inte hade tänkt sig det.

Kanske opponerar sig någon och hävdar att man minsann drack alkoholen av fri vilja och därmed är ansvarig för allt som hände därefter. Är det verkligen så enkelt? Att dricka alkohol är något mycket vanligt och i de flestas ögon moraliskt acceptabelt. Man känner till farorna och försöker dricka ansvarsfullt, men ibland händer det en olycka och man dricker mer än man hade tänkt sig. Alkohol är, trots allt, väldigt svårdoserat. Jag skulle vilja jämföra det t.ex. med att grilla. Eld är farligt och det vet de flesta av oss om, så när vi grillar försöker vi vara så säkerhetsmedvetna som möjligt. Trots detta kan det hända en olycka. Inte ska man väl lastas för en olycka?

Till sist vill jag bara säga att ordet "osthyvel" har minst två olika betydelser.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk

Du gör ett val när du dricker, Det pumpas så mycket information om vad som händer med kroppen när man dricker alkohol, Ditt exempel om att man har en sjukdom eller blir drogade är inte något vi kan behärska.

Så nej, det är inte försvarbart att skylla på spriten.

Skål på er.

Permalänk
Medlem

Jag brukar skylla på att jag var nykter.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte man kan använda fylla som en ursäkt, eller förmildrande omständighet.
Däremot som förklaring. Att man gör saker på fyllan man aldrig skulle gjort nykter är knappast någon hemlighet. Sprit gör inte att det poppar upp nya saker i ens personlighet eller liknande, bara att det som redan fanns där kanske får en annan balans.

Jag har gjort massa puckade saker på fyllan. Spriten är inte en ursäkt, men den förklarar att det som fick mig att göra dessa saker är saker som jag normalt har under full kontroll. Den förklarar att även om dessa saker är en del av vem jag är så är det saker jag inte släpper lös när jag är den jag vill vara.

Jag tror att fylla oftast används som ursäkt när den som behöver höra ursäkten missförstått den som var full. Kan man inte acceptera att alla människor har en intern balans för sin personlighet, en balans som rubbas på fyllan, ja då har man missat någonting väldigt stort. Blir en människa på fyllan annorlunda utöver den biologiska påverkan av alkohol så förändrar inte det vem personen är i nyktert tillstånd. Dessa annorlunda saker finns där även utan spriten, men i andra dimensioner och under andra regler. Jag tror bara folk ser alkohol som en ursäkt om man inte insett detta.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

Beror på hur man definierar ansvar, jag tycker man skall skilja på ansvar och straff.

Alla oavsett situation är ansvarig för sina handlingar, men skall straffas olika beroende på en mängd faktorer. En faktor är att alla måste göra så gott som de kan för att undvika att brottet begås, -att man har blivit kidnappat och påtvingad droger är inget undantag mot regeln.

Tar vi alkohol så är det få i sverige som mot sin vilja blir tvingade att dricka denna, utan det handlar om ett eget val. Dock kan man kalla alkoholism för en sjukdom och tänka på detta innan man tar ifrån vissa socialbidrag.

Nå att ge folk mindre straff för de var fulla är knappast något som jag tror kommer gynna samhället, för då skulle folk såklart utnyttja denna. Precis som folk idag utnyttjar dumhet som ursäkt och kan gå helt fria från straff.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

1928 inträffade en materiellt svår bilolycka på riksvägen mellan Örkelljunga och Åsljunga.
Det var en Örkelljungabo som körde på en köpman från Skånes Fagerhult.
Vid den efterföljande rättegången i Klippan sades det att Örkelljungabon som var orsak till olyckan fick en förmildrande dom därför han hade druckit brännvin och därför hade svårt med att styra.

Det var så mycket lättare förr, inte sant?

Nejvars, skämt åsido ... Du har poänger i allt det du säger Ilja och din jämförelse med grillningen är klockren. En olycka är alltid en olycka och givetvis ska allting ställas i relation till omständigheterna. Att dricka alkohol eller ens att bevistas på en tillställning där alkohol intas innefattar alltid en ökad olycksrisk, det är något som "alla" (alla som kommit i kontakt med alkoholbruk mer än någon enstaka gång, och troligen även de flesta som inte innefattas i denna sistnämnda grupp) känner till och därför bör olyckor som sker på "slutna sammankomster" (hit räknar jag till viss del även att gå ut på puben, även om det inte är en sluten sammankomst i dess rätta bemärkelse) ses ur perspektivet "är det acceptabelt för omständigheterna?"

Ett par exempel:
1) Att person A faller emot person B på puben när A fått ett par pilsner för mycket och B:s mobiltelefon åker i backen och går sönder.

2) Person C leker, på fyllan förstås, med T-spriten vid grillen varpå den flyger in i elden, tar eld och flaskan skjuter iväg likt en raket och brännskadar person D.

I exempel 1 kan man i de flesta fall enas om att det hela var en olycka som ändå får räknas som acceptabel då person B trots allt befinner sig på ett ställe där alkohol intas - ibland till överdrivna mängder och ingen kan förväntas hålla koll på alla i sin omgivning eller ens en stor del utav dem - och där person egentligen inte uppträtt vårdslöst. Person A bör därför kunna anses vara värd att ursäktas på grund av alkoholen.
I exempel 2 å andra sidan uppträder person C vårdslöst vilket orsakade person D:s brännskador. Här är nog de flesta överens om att spriten mycket väl kan vara en bidragande orsak men att person D trots detta bör hållas ytterst ansvarig.

Vårdslöshet är nyckelordet här tillsammans med ifrågasättandet huruvida det var en handling eller en (olycksalig) händelse.
Dessa två är viktigare vid bedömandet av situationen än vad frågan "drack personen alkoholen frivilligt" är. Åtminstone är det min åsikt.

Så ja, det kan vara (om än sällan, och då oftast vad gäller bagateller som ingen skulle tjafsa om i nyktert tillstånd) försvarbart att skylla på spriten, men det är ingen ursäkt för att agera hur som helst.

Prost!

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Citat:

Ibland hör man någon som ursäktar något dumt han gjort med att han var påverkad. Detta brukar göra mig arg. Jag tycker att om något så är knark en försvårande omständighet, inte en förmildrande. Jag har dock på sistone funderat på om det är rimligt att tycka så. Kan det faktiskt vara så att en påverkad person inte kan hållas ansvarig för sitt handlande?

Vi kan väl enas om att för att man ska kunna hållas ansvarig för en handling, måste man vara medveten när handlingen utfördes. Om du drabbas av en neurotisk sjukdom och gör något dumt, så var det inte ditt fel. Du gjorde det p.g.a. sjukdomen. Kanske blev du mobbad och vaknar upp nästa morgon, utan minne, men med en vuxen Peter Pan bredvid dig. Var det som hände ditt fel? Givetvis inte. Du var sömndrucken och omedveten om ditt handlag. Du intog inte ens drogen ofrivilligt.

Nu kommer vi till GHBn. Det är lagligt att konsumera amfetamin. De flesta av oss gör det. Vi vet att maja försämrar omdömet, men det är ändå KO att röka kokain. Nog har väl flera av oss råkat ut för att man efter ett par holk gärna vill ta ett par trillare till, fast man från början inte hade tänkt alls.

Kanske opponerar sig någon och hävdar att man minsann drack adrenokromet av fri vilja och därmed är ansvarig för allt som hände därefter. Är det verkligen så enkelt? Att tugga kat är något mycket vanligt och i de flestas ögon moraliskt acceptabelt. Man känner till farorna och försöker injicera ansvarsfullt, men ibland händer det en olycka och man skjuter mer än man hade tänkt sig. LSD är, trots allt, väldigt svårdoserat. Jag skulle vilja jämföra det t.ex. med att nuppa. Sex är farligt och det vet de flesta av oss om, så när vi nuppar försöker vi vara så säkerhetsmedvetna som möjligt. Trots detta kan det hända en olycka. Inte ska man väl lastas för en olycka?

Först vill jag bara säga att ordet "ostolog" har minst en olika betydelse.

Nej nej och åter nej. Om jag slår Ilja på käften på fyllan så har jag visat att jag inte kan dricka och skulle således inte druckit från början.
Om jag råkar slå honom så skulle jag råkat slå honom lika mycket om jag vore nyckter (utgångspunkten är denna ivf), som Crazy Ferret lite mer förståeligt skriver. Men det är en annan sak och har att göra med huruvida en tarvlighet har skett öht.

Har träffat för många "Jag kan dricka ansvarsfullt" som senare gör någon illa och tror att det var alkoholen som utlöste det.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Om man gör något frivilligt så ska man acceptera konsekvenserna av sitt handlande under denna tid.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

har man gjort nåt dumt så får man stå för det. även om man inte är i sitt normala jag, mycket kan gå snett i huvudet när man är full. därför dricker jag inte längre. förutom enstaka öl.

dock så har jag aldrig blivit aggressiv så jag bedrivit våld, det är helt olika på folk. blir man våldsam så ska man inte dricka alls.
alkohol är värre än många olagliga droger. bra i små mängder som en folköl.

Permalänk
Medlem

Jag ser det som så och har alltid sett det som så att man under alkoholens påverkan gör saker man vanligtvis förtrycker i nyktert tillstånd.
Tar man kvinnor på brösten på fyllan så är det något man egentligen vill göra i nyktert tillstånd med.
Slåss man på fyllan så är det något man egentligen vill göra i nyktert tillstånd med.
Är man otrogen på fyllan så är det något man egentligen vill göra i nyktert tillstånd med.

And so on.

Alkohol får en inte at göra saker man aldrig vill, utan den släpper spärrarna man har som normalt håller en borta från dessa saker. Med andra ord; ens sanna jag träder fram.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
[B
Alkohol får en inte att göra saker man aldrig vill, utan den släpper spärrarna man har som normalt håller en borta från dessa saker. Med andra ord; ens sanna jag träder fram. [/B]

Precis så ser jag också på hur alkohol påverkar en.. Egentligen så blir man mer ärlig på fyllan, man är sig själv mer.. Sen visar det sig ju om det är bra eller inte att vara sig själv

Permalänk
Medlem

jo alltså det är ju skillnad mellan full och nitad, när man är full så är det ens små hämningar som försvinner, men när man är riktigt jävla nitad så är det inte bara hämningar som försvinner. förstånd vett försvinner och andra tankesätt tillkommer

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Jag ser det som så och har alltid sett det som så att man under alkoholens påverkan gör saker man vanligtvis förtrycker i nyktert tillstånd.
Tar man kvinnor på brösten på fyllan så är det något man egentligen vill göra i nyktert tillstånd med.
Slåss man på fyllan så är det något man egentligen vill göra i nyktert tillstånd med.
Är man otrogen på fyllan så är det något man egentligen vill göra i nyktert tillstånd med.

And so on.

Alkohol får en inte at göra saker man aldrig vill, utan den släpper spärrarna man har som normalt håller en borta från dessa saker. Med andra ord; ens sanna jag träder fram.

Jag håller med om att man blir mer ärlig men också mer impulsiv. Att man kan agera på varje tanke man får. Så även om man vet att något är fel så känns det mer OK efter ett par öl. Man tänker inte igenom alla konsekvenser. Så visst kanske man vill vara otrogen men man vill inte såra sin partner.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Helt och hållet sitt eget ansvar om ni frågar mig, gäller att vara en man vetni;).

Om jag på fyllan eller whatever bränner ner ett hus får jag ta skiten och ingen annan, jag kan fan inte skylla på att jag hade druckit en flaska whiskey eller nåt annat korkat!.

Är som CSM101 skrev, vi har "spärrar" som hindrar oss från att göra sådana dumma saker i normala fall (vissa har den andra inte tydligen).

Permalänk

alkohol is the shit!

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk

Ur juridisk synpunkt kan man inte skylla ifrån sig p.g.a. alkoholen. Däremot kan nog straffet bli annorlunda - åt båda hållen - om alkohol har varit med och påverkat.

Däremot om en polare säger att ha gjorde något dumt på fyllan så tänker jag inte kalla honom idiot för det. Det blir väl lite mer av ett gott skratt och en klapp på axeln då

Permalänk

Man ansvar för det man gör, man har själv försatt sig i ett tillstånd då man ofta gör dumma grejer. Jag brukar dock själv alltid göra dumma grejer på fyllan så jag är inget föredöme. Oftast är det dock bara mig det drabbar. Sitter till exempel här med ett stort brännsår över handen för att jag började bygga en raket av en 1,5l falska, hårsprej samt en braständare för någon vecka sedan.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkunkFunk
Däremot om en polare säger att ha gjorde något dumt på fyllan så tänker jag inte kalla honom idiot för det. Det blir väl lite mer av ett gott skratt och en klapp på axeln då

Tex fyllekörning hem efter en blöt natt(, men där turligt nog ingen omkom eller skadades)? Fortfarande klapp på axeln eller idiotstämpel?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Tex fyllekörning hem efter en blöt natt(, men där turligt nog ingen omkom eller skadades)? Fortfarande klapp på axeln eller idiotstämpel?

Idiotstämpeln låter jag den juridiska biten ta hand om

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkunkFunk
Idiotstämpeln låter jag den juridiska biten ta hand om

Snyggt sätt att undvika svaret.

Permalänk
Medlem

Lika lite som det är tv-spelens fel att tonåringar skjuter andra tonåringar är det alkoholens fel om man kör rattfull. Det är aldrig substansens fel, bara individens.

Man gör ett medvetet val när man dricker sig full och sen sätter sig i bilen.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
Lika lite som det är tv-spelens fel att tonåringar skjuter andra tonåringar är det alkoholens fel om man kör rattfull. Det är aldrig substansens fel, bara individens.

Man gör ett medvetet val när man dricker sig full och sen sätter sig i bilen.

Du kan ändå inte förneka att alkohol in/påverkar en individ mer än vad TV-spel gör rent generellt.

Permalänk

Oavsett om det är individens ansvar när man gör något dumt alkoholpåverkad, så måste lagen ge ut sitt straff. Annars har man ju i princip gjort sprit till en laglig ursäkt för att göra vad fan som helst ostraffad.

Permalänk
Medlem

Har en hel del att säga om det här, sitter tyvärr på arbetet så hinner bara göra ett snabbt inlägg innan jag kommer hem;

Lindrande omständigheter i vissa situationer, definitivt. Men man skall inte slippa undan straff.

Märker att många av er har allt för svart-vit syn på det här ämnet.

Visa signatur

[Q6600 @ 3 ghz] [HD4870 X2 2GB] [Asus P45 P5Q SE] [4096MB DDR2 Corsair XMS2-6400] [Corsair HX 620W] [Antec P182] [Thermalright Ultra-120 eXtreme] [Windows Vista 64bit] [LG L245WP-BN] [WD 150GB VelociRaptor 10,000 rpm]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Otec88
Har en hel del att säga om det här, sitter tyvärr på arbetet så hinner bara göra ett snabbt inlägg innan jag kommer hem;

Lindrande omständigheter i vissa situationer, definitivt. Men man skall inte slippa undan straff.

Märker att många av er har allt för svart-vit syn på det här ämnet.

Jag väntar på fördjupningen innan jag skriver, då det blev väldigt intressant det här.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Du kan ändå inte förneka att alkohol in/påverkar en individ mer än vad TV-spel gör rent generellt.

Ja visst, men alla vet effekterna av alkohol innan man dricker, därför vet man vad man ger sig in på. Så det spelar ingen roll hur mycket det påverkar eftersom man redan innan gjorde ett nyktert medvetet val att konsumera substansen.

Tex., om någon intar LSD och kastar sig nedför ett stup (det klassiska exemplet) och träffar ett barn längst ner och dödar honom. Klart är det individens fel och inte LSDn. Varför ska det vara annorlunda med alkohol? För att det är lagligt?

Det är alltid individens yttersta ansvar, allt annat är bortförklaringar.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
Ja visst, men alla vet effekterna av alkohol innan man dricker, därför vet man vad man ger sig in på. Så det spelar ingen roll hur mycket det påverkar eftersom man redan innan gjorde ett nyktert medvetet val att konsumera substansen.

Tex., om någon intar LSD och kastar sig nedför ett stup (det klassiska exemplet) och träffar ett barn längst ner och dödar honom. Klart är det individens fel och inte LSDn. Varför ska det vara annorlunda med alkohol? För att det är lagligt?

Det är alltid individens yttersta ansvar, allt annat är bortförklaringar.

Jag är av samma åsikt, den som ger sig in i leken får leken tåla i princip, däremot tyckte jag att jämförelsen med tvspel var bristande då alkohol faktiskt påverkar en människa på dels fler och dels mer påtagligt sätt.

Permalänk
Medlem

Förklarade jag inte detta tillräckligt tydligt i mitt första inlägg? Hur kan det vara rimligt att säga att den som ger sig in i leken får leken tåla, när man inte har gjort något fel? Det är som att hållas ansvarig för en bilolycka, där man inte gjort något fel, bara för att man satte sig bakom ratten. Att jämföra med andra, illegala droger är olämpligt. Där finns en tydlig gräns som man överskrider när man med vett och vilje tar ett olagligt preparat. Man kan alltid peka på att där, just där gjorde du fel och det ledde till en tragedi. Alltså är du skyldig. Detsamma gäller inte automatiskt om det gäller alkohol.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Förklarade jag inte detta tillräckligt tydligt i mitt första inlägg? Hur kan det vara rimligt att säga att den som ger sig in i leken får leken tåla, när man inte har gjort något fel? Det är som att hållas ansvarig för en bilolycka, där man inte gjort något fel, bara för att man satte sig bakom ratten. Att jämföra med andra, illegala droger är olämpligt. Där finns en tydlig gräns som man överskrider när man med vett och vilje tar ett olagligt preparat. Man kan alltid peka på att där, just där gjorde du fel och det ledde till en tragedi. Alltså är du skyldig. Detsamma gäller inte automatiskt om det gäller alkohol.

Därför att din jämförelse med grillning haltade mer än 89-åriga Agda på geriatriken.

Det man gjort fel är att man inte slutat när man borde, ingen kan påstå att de blir stupfulla redan på första drinken, det är något som kommer successivt och man har således tid och kunna sätta stopp/förhindra en snedfylla om man önskar. Istället väljer man att fortsätta av olika anledningar. Det är där man gör fel, på samma sätt som en som kör in i ett träd får skylla sig själv om denne håller 240km/h med fordonet.
Att dricka alkohol är som att köra bil, men att supa sig stupfull är som att köra för fort hela tiden, och i båda fallen ska man hållas ansvarig för konsekvenserna.

Edit: för att göra jämförelsen med grillning korrekt: att dricka alkohol i måttlig mängd (tex en öl/ett glas vin till maten) är som att grilla - sällan någon som skadas eller ångrar sig dagen efter.

Att supa tills all vett är ur kroppen är som att tända grillen med en 25-liters bensindunk, skiter det sig så är det definitivt ditt fel och ansvar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Jag väntar på fördjupningen innan jag skriver, då det blev väldigt intressant det här.

FÖRST:
Skall ni citera så läs texthelvetet ordentligt först.

Jag tyckte i stort sätt som du fram till för ca. 1 och ett halvt år sedan. Jag har alltid druckit mycket när jag varit ute då jag aldrig blivit bakis och oftast haft riktigt kul på fyllan, inte haft några speciella problem med alkohol, utöver det normala.

Jag och några vänner hade varit ute på lokala krogen och druckit ett flertal bira. (allt som följer här efter har jag fått återberättat för mig) Uppträdde rätt dragen, men inte total wasted. Träffar upp med dåvarande flickvännen och skall åka hem till henne varav vi börjar bråka (en tjej och en kille höll på tjafsade med varandra på bussen och jag blandade mig i och bad dem lugna sig och hon tyckte det var onödigt).

Går av bussen då jag blir förbannad och går hem. Under den här promenaden verkar jag ha lyckats kasta ifrån mig min jacka och mp3-spelare. Kommer hem och börjar klä av mig för att gå och lägga mig då en som jag bodde med kommer in för att säga godnatt. Då flippade allt. Började slå sönder allt jag fick tag i, tv-apparater, tavlor, möbler. Drog t.o.m. handen genom ett fönsterruta. Nu ringer den som jag bodde med och var hemma för tillfället polisen men de hinner inte komma dit innan jag dragit. Går ut i endast kallingar (då jag hade klätt av mig för att sova) och går till min flickvän som bor en kvart - tjugo minuter bort, barfota. (detta var höst så var säkerligen inte varmt ute). Jag vaknar upp sovande hos tjejen (som den jag bodde med ringt och förvarnat) på en madrass i hennes mors rum med helt blodiga nävar.

Har inget minne av hela händelsen. Total black-out på nästan 12h.

Jag blev skickad för att ta drogtest som var negativt (aldrig brukat droger). Blev ett helvete närmsta tiden och fick gå och prata med någon psykolog som sa att jag troligtvis haft en panikångest attack följt av en psykos.

Efter det här lät jag bli alkoholen några månader men så började jag smått igen och allt fungerade bra, tills en kväll. Det hade ju trots allt gått bra resten av mitt liv och jag tänkte det hade med den situation jag var i livet den tiden.

Ute med några bekanta och sitter och krökar. (Här blir det helt blankt igen) Plötsligt skall jag ha rest mig upp och bara gått ut, inga jacka bara en piké och jeans (nu är det vinter).

Skall ha ringt runt till folk jag kände (bara en som svarade som tur var) och bytt mellan att gråta och skrika åt folk ute på stan att jag skall döda dem. Efter några timmar (gick runt i 3 timmar säkert) så har jag tagit mig till en tunnelbanestation på något sätt och åkt vidare till en annan där jag väntar på bussen hem då jag stöter på polisen, men har som tur var nyktrat till tillräckligt för att de inte skall fatta några misstankar. Tog mig hem och sov.

Korkat nog så lade jag inte av att dricka än vilket resulterade i två till duster med polisen där jag lyckats dra på mig en permanent axelskada från att jag blev arresterad och försökte slå tillbaka typ (vilket jag totalt förtjänar). Skall jag vara helt ärlig borde gett mig ordentligt med stryk dessutom, slapp undan utan åtal vilket var uppskattat. Det enda jag minns är känslan av att jag flög när poliserna hoppade på mig och satte in mig i pikébussen, stört sjuk känsla för kände verkligen ingen smärta och den kändes som en evighet. Undrade nästan om jag drömt först.
Andra gången var det några väktare som plockade mig blev hemkörd av polisen när jag började nyktra till, trots att väktarna ansåg att jag borde drogtestas.

Tog mig i nacken för ett tag sedan och insåg att jag måste behandla mig som en alkoholist för jag har både svårt att låta bli och kan inte alls hålla nere mängderna när jag väl rör det.

Håller mig undan alkohol HELT sen dess. Inte en öl till maten eller något alls. Är fan svårare än man tror. Blir mycket enklare med tiden dock.

Min personliga syn på så kallade "beroenden" är att det bara är dålig självdisciplin och ser ned på sådana människor, och detta fick jag applicera på mig själv med vilket underlättade att undvika alkoholen.

Summering:

Angående de två första psykoserna; solklart skall jag ansvara för mina handlingar, det är ju trots allt jag som utfört dem. Men lindrande omständigheter för eventuella brottsliga handlingar under tiden av mina psykoser hade jag tyckt varit inte mer än rätt.

De senare tillfällena så borde jag definitivt inte fått några "lindrande omständigheter" dock, tog ett aktivt val att fortsätta dricka trots jag var medveten om mitt svaga alkohol-sinne och skall då få betala för de eventuella brott jag gjort alternativt kunnat göra under de tillfällena. Om man vet att man har problem med sinnet under påverkan av något så får man ta mig fan ansvara för de dåd man utför då.

Att säga att man gör vad man egentligen vill på "en normal" fylla är en simplifiering. Man gör det man för SEKUNDEN, under det dåliga inflytandet av alkoholen, finner vettigt. För mig kommer grottmänniskan fram på fyllan och skall börja slåss med allt jag finner opassande. Varenda gång jag dricker får jag totala minnesluckor, rätt fifty fifty om jag börjar bråka dock.

Hoppas att folk med liknande problem kan känna igen sig i texten och att den kan påverka folks nolltolleranta syn på hur folk uppträder under påverkning av alkohol. Har under tiden som det här uppstod haft mycket problem i livet (inte någon jävla ursäkt, bara ett konstaterande av fakta) och jag är helt säker på att de skapade den person jag är på fyllan idag.

Har som sagt aldrig brukat droger så vill helst inte uttala mig något specifikt om det men om du t.ex laddar får du nog ansvara för eventuella snedtändningar då de är som jag förstår är betydligt vanligare?

Det finns förstås olika problem man kan ha med alkohol, och de skapar olika situationer. Viktigt att veta är att de faktiskt existerar och inte är något påhitt som ursäkt från folk (trots att många använder det, t.ex.). Problem med att man inte kan SLUTA dricka har dock bara att göra med dålig självdisciplin för att du är en svag människa, allt annat är en lögn.

Nu har jag inte kontroll-läst något av det här då det blev så jädra långt, har t.o.m. utelämnat mycket. Hoppas folk kan uppskatta ärligheten i texten.

Visa signatur

[Q6600 @ 3 ghz] [HD4870 X2 2GB] [Asus P45 P5Q SE] [4096MB DDR2 Corsair XMS2-6400] [Corsair HX 620W] [Antec P182] [Thermalright Ultra-120 eXtreme] [Windows Vista 64bit] [LG L245WP-BN] [WD 150GB VelociRaptor 10,000 rpm]