Bra UI-teknikbas för Win och OS X

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2004

Bra UI-teknikbas för Win och OS X

Hej, jag håller på med ett mindre projekt i .NET C# som jag inte har alltför mycket tid att lägga på, så jag körde med bara Mono men det blev för mycket problem med UI-specifika kontroller som ser skit ut och inte går att varken anpassa som sig bör eller ens köra owner-draw.

Så det jag letar är ett bättre ramverk för cross-platform UI-programmering (egentligen bara Win och OS X). Funderar på AIR just nu. Men AIR är inte native OS X. Och Qt känns alldeles för stort för ett såhär litet projekt, jag har inte heller satt mig in i det.

Vill ha något snabbt och enkelt som konsekvent genererar native Win och native OS X-kontroller så att det ser bra ut. wx.NET ska jag testa ikväll, kanske löser det mitt problem om jag kör det med Mono.

Sammanfattning av frågan
Finns det lättanvända .NET-kontroller som ser konsekventa och native ut på både Win och OS X som man kan köra med Mono? Om inte; vilken teknik lämpar sig bäst?

P.S. Med konsekvent menar jag att de ser så likadana ut som möjligt på Win och OS X vad gäller storlekar, marginaler etc. Den MonthCalendar som finns i Mono klarar t.ex. inte ens av att visa en vettig cirkel runt dagens datum (TodayDateCircle).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Laholm
Registrerad
Okt 2005

Vill du att det ska se likadant ut på båda OS:en (FEL) eller att det ska se ut som program ska se ut enligt OS:ets HID guidelines?

ASP.NET programmerare i C#
Twitter: http://www.twitter.com/hagbarddenstore

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hagbarddenstore
Vill du att det ska se likadant ut på båda OS:en (FEL) eller att det ska se ut som program ska se ut enligt OS:ets HID guidelines?

Hur en kontroll ska fungera och se ut vill jag att operativsystemet ska bestämma, men det blir det ju automatiskt om kontrollen tolkas som native (vilket Monos kontroller inte gör).

Jag bryr mig inte om att följa ett OS specifika riktlinjer för användarvänlighet. Jag är ju inte nån Interaction Director ändå, direkt. Vill bara ha nåt som går snabbt att sätta sig in i och som funkar bättre än Monos inbyggda.

Hittade en lista här, men den säger i princip att allt är kasst: http://www.mono-project.com/Gui_Toolkits

Tror det får bli AIR.