RMA på Samsung hårddisk = omöjligt?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2006

RMA på Samsung hårddisk = omöjligt?

Hejsan,

snackade precis med en kille hos Samsung support angående en hårddisk som jag äger och som är paj - en 500Gb HD501LJ med tillverkningsdatum 2008.02 - enda sättet att få garanti på den sägs vara via återförsäljaren. I detta fall not an option då jag inte har något kvitto, köpte väl disken begagnad och trodde att det var 3års garanti från tillverkaren, som med WD bl.a.

Alltså disken är inom garantitiden men Samsung (sverige) vägrar ta emot den alls. Finns det alternativa sätt (Samsung USA/Taiwan/whatever) att få disken utbytt eller är det bara att svälja och se till att aldrig köpa nån j*vla Samsung disk mera (är över huvudtaget första S-ATA disken jag nånsin ägd som pajjar!!)?

Det är väl "bara" 500Gb och disken var dessutom tom, det är mest att jag blir paff på att det verkar omöjligt att få RMA på en disk som befinner sig inom garantitiden :S

//J

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Jan 2003

Tyvärr så kan man inte skicka hårddiskar direkt till Samsung, utan det är tvunget att gå genom butik - distributörer - Samsung kedjan. och vad jag vet så är det så var i världen man än är och har en Samsung disk.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Okt 2002

Har du snackat med butiken du köpte den, du kanske få lämna den ändå?

Citera för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2006
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brallor
Har du snackat med butiken du köpte den, du kanske få lämna den ändå?

Jag har ingen aning vart den köptes, köpte den som sagt begagnad.

Fredix tack för svaret - sökte Google på "Samsung RMA" och kom till en RMA sida på US support, så där verkar det finnas möjlighet att reklamera direkt från Samsung. Det går dock inte att välja annan land när man fyller i formuläret.

Nåväl, får som sagt svälja detta. Tycker dock det är rätt dåligt och det blir iaf aldrig mer nån Samsung disk för mig.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Jan 2003

Jag glömde nämna att du kan fråga ifall en lokal datorbutik är villig att hjälpa till då Samsung verkar ha dålig koll på sina diskar.
Din lokala datorbutik kan ju fråga sin leverantör/er ifall dom är villiga att ta emot disken.
Värt ett försök.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Töreboda
Registrerad
Aug 2009

Jag har reklamerat en disk direkt till Samsung
då Datorbutiken.com hade gått i konkurs.

Fick bifoga kopia på kvitto så ordnade det sig, men det tog lång tid
att få den nya.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2006

Men du hade kvitto, det har inte jag. Ska kolla med lokala butiken om de kan/vill hjälpa till. Tveksamt, men man kan alltid fråga

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Nov 2007

Skyll dig själv om du inte har kvitto.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DAoG
Skyll dig själv om du inte har kvitto.

Precis, klart garanti saknas utan kvitto... Är ju inte svårare än att be om kvitto när man köper.

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2005

Om man läser inlägget står där att disken är köpt i andra hand, alltså har han ingen garanti på den.

Q9450 @ 3.5 GHz | GTX 770 | 6GB OCZ Reaper | Abit IP35 Pro | Auzentech X-Meridian | Dell U2412M

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2006
Citat:

Ursprungligen inskrivet av twit
Om man läser inlägget står där att disken är köpt i andra hand, alltså har han ingen garanti på den.

Det där är en ren formalitet. De allra flesta tillverkare skulle inte neka ett garantiärende även fall prylen är såld i andrahand.

HD501LJ serien är katastrof. Har själv 2 st 501LJ HDD:s, den ena gick sönder och jag fick vänta 3 månader innan Samsung skickade ut en ny disk. Den andra sitter fortfarande i min dator men med sektorfel lite här och där. Jag orkar inte ens skicka in åbäket och krabba med Samsungs support en gång till. Bara väntetiden från det att jag felanmälde till att de skickade ut en returblankett tog 3 veckor för att "RMA-ansvarige ville få fler garantiärenden innan han tog tag i saken". Citerat direkt från tjejen som satt på telefonsupporten.

Nästa gång blir det WD eller Hitachi. Samsungs HDD betackar jag mig för.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aza_gnaget
Det där är en ren formalitet.

Tillräckligt mycket formalitet för att få vara med i lagboken.
Att företag själva går utöver vad de är skyldiga är naturligtvis trevligt för konsumenten men inget man bör förvänta sig, särskilt inte under en kraftig recession.

Q9450 @ 3.5 GHz | GTX 770 | 6GB OCZ Reaper | Abit IP35 Pro | Auzentech X-Meridian | Dell U2412M

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vimmerby
Registrerad
Nov 2003

Har man inget kvitto så har man ingen garanti helt enkelt. Om en tillverkare ändå byter ut disken(som seagate gör ex.vis) så är det bara goodwill, inte något de måste göra.
En del hårdvarutillverkare gör som så att om man står för frakten så byter de ut delen, men det är sällan prisvärt att skicka med UPS.

Samsung gör inget fel här så gnäll inte på dom, gnäll istället på killen du köpte disken av som inte skickade med en kopia på kvittot.

"I live, I die, I live again!"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Nov 2007

Min HD501LJ har hållt men den har alltid varit grymt seg. Tar ju för fan över en timme att packa upp ett rar arkiv på 4-5 gb -.-

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2006
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DAoG
Min HD501LJ har hållt men den har alltid varit grymt seg. Tar ju för fan över en timme att packa upp ett rar arkiv på 4-5 gb -.-

Troligtvis felaktiga sektorer. Kör någon form av HDD test och kolla.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av twit
Tillräckligt mycket formalitet för att få vara med i lagboken.
Att företag själva går utöver vad de är skyldiga är naturligtvis trevligt för konsumenten men inget man bör förvänta sig, särskilt inte under en kraftig recession.

Är väldigt skeptisk till att det skulle stå i Svea Rikes lagbok att garantin upphör vid ägarbyte. Vänligen bifoga länk så att jag får se detta med egna ögon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aza_gnaget
Är väldigt skeptisk till att det skulle stå i Svea Rikes lagbok att garantin upphör vid ägarbyte. Vänligen bifoga länk så att jag får se detta med egna ögon.

Just att tillverkargarantin upphör står på respektive företags garantisedel alt. i deras garantivillkor.
I lagboken har vi Konsumentköplagen som reglerar reklamationsrätten, denna gäller enbart mellan näringsidkare och konsument. Den hittar man för övrigt ex. här.

Q9450 @ 3.5 GHz | GTX 770 | 6GB OCZ Reaper | Abit IP35 Pro | Auzentech X-Meridian | Dell U2412M

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Okt 2002

Jag har försökt felanmäla en hårddisk via samsungs supportsida och visst de skulle skicka fraktsedel. Gick flera veckor och jag skickade in igen och de sa att fraktsedeln är på väg till mig. Nu har den väl varit på väg i en och en halv månad eller något sådant så jag antar de skickar fraktsedlarna med segelbåt från Asien eller något sådant... Ja, jag har kvitto och den var köpt på kursade datorbutiken.

Jag inser att jag aldrig kommer få den disken utbytt...
Jag har slutat köpa saker från samsung, tycker de har usel support.