Permalänk

jävligt varm cpu

tjena, min cpu är väldigt varm, ligger runt 60 grader och när jag spelar 80-90. datorn stängs av hela tiden och är jävligt trött på det nu. va kan jag göra för att sänka temperaturen?

Permalänk

Specifikationer på datorn kanske?

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk

Felmonterade kylare?
För mkt/lite kylpasta kanske?

Permalänk

kan det bli för varmt av för mkt kylpasta?

Permalänk
Medlem

Några av dessa saker orsakar troligt vis ditt problem
1. mycket damm i lådan och på cpukylaren
2. felaktigt moterad kylare eller dålig sådan.
3. dålig luftgenomströmnig i chassit.

Kolla 1 och 2 är dom ok så plocka lös sidan på lådan blir cpun lika varm då så kolla 1 och 2 igen blir det kallare så får du fixa bättre ventilation i chassit.

MVH Peter

Permalänk

kör me sidan öppen och ändå äre för varmt. och det är inget dam på cpukylaren. borde jag köpra ny cpukylare?

Permalänk
Medlem

Prova först att montera om den du har och se om de blir bättre.

Visa signatur

Win 11: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 800MHz@1000MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk

har gjort det.. blir ingen skillnad

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jjoockkee
har gjort det.. blir ingen skillnad

Hur gjorde du det?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orici
Hur gjorde du det?

hur jag gjorde? jag skruva bortskruvarna och så rensa jag kylflänsen från damm och så skruva jag tillbaka den.

Permalänk
Medlem

Använde du igen kylpasta??

MVH Peter

Permalänk

det var ju redan kylpasta på processorn :P.. men jag vet inte om det var för lite .. för jag vet inte hur mkt det ska va.

Permalänk
Medlem
Citat:

det var ju redan kylpasta på processorn :P.. men jag vet inte om det var för lite .. för jag vet inte hur mkt det ska va.

om du inte vet hur mkt kylpasta du ska ha ska du inte hålla på med datorer/skruva i en dator

Permalänk
Medlem

byt till ny, blir inte bra att montera tillbaka med gammal pasta, ett tunt skickt på cpun ca 0,1 mm räcker oftast om inte kylare/cpu är välldigt ojämna.

MVH Peter

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wally
om du inte vet hur mkt kylpasta du ska ha ska du inte hålla på med datorer/skruva i en dator

onödig kommentar

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wally

OKEJ! BRA DÄR!
Måste kylning/kylpasta vara det första man lär sig om i en dator eller?

Gå och lägg dig!

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BTLulle
byt till ny, blir inte bra att montera tillbaka med gammal pasta, ett tunt skickt på cpun ca 0,1 mm räcker oftast om inte kylare/cpu är välldigt ojämna.

MVH Peter

okej, hur mkt sänker kylpasta temperaturen?

Permalänk
Citat:

okej, hur mkt sänker kylpasta temperaturen?

Här har du en ganska fin jämförelse
http://www.sweclockers.com/imagebank/plot/200711/Temperaturer...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det går inte svara på men det kan vara skillnad på liv och död på din prosessor att ha gammal/vara utan kylpasta

MVH Peter

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AntiSmidig
Här har du en ganska fin jämförelse
http://www.sweclockers.com/imagebank/plot/200711/Temperaturer...

oj, det var stor skillnad

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BTLulle
Det går inte svara på men det kan vara skillnad på liv och död på din prosessor att ha gammal/vara utan kylpasta

MVH Peter

haha okej, får nog köpa ny

men borde jag köpa ny kylare med?

Permalänk
Medlem
Citat:

kan det bli för varmt av för mkt kylpasta?

ingen verkar ha läst detta.

svar ja man skall använda så lite kylpasta som möjligt utan att det blir för lite.

har du mycket kylpasta på?

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=5780...

Permalänk

okej, ganska lite tror jag.

Permalänk
Medlem

själv har jag som mått att när kylpastan är utsmetad så ska det vara precis så att man inte kan läsa texten på processorn.

det där är nästan för mycket (beroende på vilken kylpastan man använder)

hur mycket använde du?

Permalänk
Medlem

som ett riskorn brukar vara lagom kan man säga för att kunna beskriva hur mkt man ska ha på i lagom mängd

Permalänk
Medlem

1) Man ska ha en klick stor som ett ris korn ungefär.
2) Rengör med avsett medel innan du lägger på ny Kylpasta.
3) Sen är det bättre om du skriver vad du har / skriver din fråga bättre formulerad.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Citat:

hur jag gjorde? jag skruva bortskruvarna och så rensa jag kylflänsen från damm och så skruva jag tillbaka den.

När du har separerat cpu från kylare slutar kylpastan funka.
Gå till ica och köp hem ren aceton(aceton är billigt). Doppa bomullspinne i aceton och rengör.
När du har rengjort så klämmer du en liten mängd kylpasta(1 ris korn) och bre ut det över hela cpun med en tandpetare. RÖR INTE KYLPASTAN

När jag byggde min första dator så hade jag samma problem. Jag trodde att det var kylaren, men det var bara att jag inte satte fast kylaren rätt.

Permalänk
Medlem

skulle rekomendera dig att köpa en arctic freezer 7 pro cpu-kylare.

kostar bara ett par hundra kronor:P
med den kommer du få fina temperaturer kan jag lova!:)

https://www.inet.se/?page=product&stockid=6308282&a=6308282&