Prisvärda studiomonitorer + mickar

Permalänk
Medlem

Prisvärda studiomonitorer + mickar

Hej! Söker två saker:

1. Sångmick

Jag har köpt ett ljudkort modell bättre - PreSonus Firebox - och söker nu en prisvärd mick att koppla in i det. I framtiden kanske även en mick för gitarr, så tips där är också välkomna. Men i första hand är det sång det gäller. Jag tycker djungeln av mickar verkar värre än moderkort till PC... det jag vill ha är något som håller hög kvalitet, ger ett bra ljud för pengarna, som ska användas för sång. Vill inte betala 5 000 styck, men jag är öppen för alla prisklasser så länge jag får mycket för pengarna.

Jag har inget hemma såsom sångbås eller liknande, så om det är vad som behövs för att utnyttja micken vill jag gärna höra om det går att bygga ett sånt själv eller köpa en färdig modul. Men det kanske är overkill? Bor i en lägenhet på 3e våningen och gatan utanför är lugn.

2. Aktiva "studiomonitorer"

Egentligen skulle jag först vilja ha en förklaring till varför jag borde ha "riktiga studiomonitorer"? Kan jag inte skaffa vilken HiFi-anläggning som helst istället? På Wikipedia står det att skillnaden är försumbar, och det var en audiofil som gjorde den jämförelsen. Jag som är amatör borde inte höra skillnad. Jag ska ändå ha ett ljud till film, så det känns onödigt att köpa två uppsättningar. Eller?

Men vare sig det gäller 2 st aktiva studiomonitorer eller 2 st golvhögtalare och en förstärkare - vad ska jag sikta på för prisklass och produkter?

Permalänk

1. Jag kör en ADK-A51e (tror jag), vilket är en stormembransmick, som kostar runt 1000kr. I mitt tycke är den prisvärd, och går jättebra att spela in både sång och ak-gura med.

2. Studiomonitorer i de lägre prisklasserna är i stort sett hi-fi-högtalare.
Vitsen med monitorer är att de inte "förbättrar" ljudet, och ger en ärligare ljudbild. Om du ska ha monitorer så bör du sikta på runt 3-4000, kanske mer.

Sen tycker jag du skall söka runt på http://forum.studio.se/ <--
Dessa frågor har ställts tusen gånger där, och således finns det väldigt mycket tips att hitta.

Permalänk

Studiomonitorer är gjorda för att vara så osynliga som möjligt, för att ge en referens för hur en inspelning låter. Om du ska producera musik, så rekommenderar jag nog att du kör med 'riktiga' monitorer över vanliga hi-fi-högtalare. T.ex dessa (de mindre med vita baselement är till salu) är riktigt bra, och kommer att vara länge, de duger till och med mer än väl för professionell musikproduktion. De behöver dock en förstärkare, jag skulle rekommendera något av 41hz.com:s mindre kit.

Visa signatur

Luxman!
Senast redigerad av Freezer7Pro, 2009-07-15 klockan 19:32

Permalänk
Medlem

1. Om jag lägger på en femhundring, får jag en bättre mick då? Hur stor skillnad märker jag i så fall? Är som sagt en amatör som vill ha en mini-hemmastudio för mitt pianospel och fästmöns sång. En bra upphängning lär man behöva. Behövs något mer?

2. Okej, tack för svaren. Det står dock på Wikipedia att en jämförelse Phil Ward gjorde mellan studiomonitorer och hifi-högtalare visade att skillnaden var väldigt liten. Men det kanske bara gäller för högre prisklasser?

Verkar som att man får bra nya monitorer för 3-4000 kr. Som är aktiva, och då inte kostar mer än dessa 3-4000 kr. Så jag vet inte om jag tycker att det låter prisvärt med 4500 kr + en förstärkare. Vi säger såhär; jag vill ha aktiva monitorer för runt 2,5-4,5 K kr. Det fanns mycket bra på Studio-forum, jag läser vidare där.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av azoapes
2. Okej, tack för svaren. Det står dock på Wikipedia att en jämförelse Phil Ward gjorde mellan studiomonitorer och hifi-högtalare visade att skillnaden var väldigt liten. Men det kanske bara gäller för högre prisklasser?

Det finns ingen egentlig definitiv skillnad mellan monitorer och hi-fi-högtalare. Med monitorer så är målet i de flesta fall att producera så exakt och perfekt ljud som möjligt, medan hi-fi-högtalare oftast har andra prioriteringar.

Visa signatur

Luxman!
Senast redigerad av Freezer7Pro, 2009-07-15 klockan 19:32

Permalänk
Medlem

Monitorer

Jag har ett par KRK Rokit 8 aktiva studiomonitorer, kostade ca 3000:- styck om jag inte missminner mig. Jag är riktigt nöjd och kan verkligen rekomendera dessa! Tänk på att dom är kanska känsliga för placering (om du vill ha riktigt exakt ljud), jag har lite svårt att placera dom rätt i min lilla studentlägenhet utan att studiohörnan tar upp halva rummet
Dom funkar även utmärkt att lira musik på när polarna kommer över...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sibe
Jag har ett par KRK Rokit 8 aktiva studiomonitorer, kostade ca 3000:- styck om jag inte missminner mig.

Jag funderar på 5orna, vet du hur de låter och hur stor skillnad det kan vara? Lyssnade du på dem innan du köpte? Var i så fall?

Permalänk

HiFi-anläggningar är till för avlyssning, studiomonitorer är ett arbetsredskap.

Lite mer ingående kan man säga att Hifi-anläggningar är till för att få ljudet att låta så bra som möjligt, medans det är lite av en fälla när man ska mixa bra. Låter det bra från början kommer man inte göra det som behövs för mixen, därför vill man gärna ha ärliga högtalare, eller till och med svåra högtalare som Yamaha NS10m (Studiostandard världen över, väldigt bra som referenslyssning med lite "köksstereo"-ljud) bara för att man ska anstränga sig i mixen. Dessutom har vi rent tekniska grejer som balanserade anslutningar, magnetisk skärmning etc.

Dock betyder det inte att de billiga studiomonitorer som finns (typ under 6000 paret) gör så mycket skillnad mot hifihögtalare. De har ju onekligen mer gemensamt än skillnader och i så pass låga segment tror jag inte riktigt skillnaderna kommer fram så mycket. Det bästa man kan göra enligt mig när man har en begränsad budget, är att använda två eller flera högtalarsystem, gärna hörlurar också (gäller iofs även om man har ett par K&H för 140kkr + moms /paret). Då får man bättre koll på ljudet och mixen kommer helt enkelt bli bättre.

EDIT: Angående just KRK skulle jag vilja säga att 6-tummarna låter bäst om man inte har ett ganska stort rum. 8:orna har lite väl mycket hängmatta över sig. Annars om man tänkt lägga 6000 för ett par skulle jag nog rekommendera ADAM A5 i stället.

Permalänk
Medlem

Jag är nu inne på en Shure SM8 samt ett par ESI Near08 Classic. Lite billigare, men jag tror det motsvarar min ambitionsnivå bättre än Adam A5, med andra ord är det mer prisvärt för mig. Man kan alltid byta upp sig sen...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkunkFunk
EDIT: Angående just KRK skulle jag vilja säga att 6-tummarna låter bäst om man inte har ett ganska stort rum. 8:orna har lite väl mycket hängmatta över sig. Annars om man tänkt lägga 6000 för ett par skulle jag nog rekommendera ADAM A5 i stället.

Hängmatta? sen är ju ADAM A5:orna jävligt fula, om man nu inte vill använda ögonbindel om man gör annat än mixar...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sibe
Hängmatta? sen är ju ADAM A5:orna jävligt fula, om man nu inte vill använda ögonbindel om man gör annat än mixar...

Hängmatta: Mycket bas och diskant. Tänk hur det skulle se ut i en grafisk equaliser så förstår du varför det kallas just hängmatta

Och själv tycker jag ADAM a5 är bra mycket snyggare än annat som kommer ut. För en gångs skull ett par monitorer som inte ser ut att vara gjorda av plast. Men det är framförallt för drivsteget och banddiskanten som jag rekommenderar dem.