Permalänk
Medlem

Nu ska det kalibreras skärmar.
Datacolor Spyder 5 Pro

Permalänk
Medlem

UPS är skönt, fraktar mitt paket 70 mil rakt söderut från Frankfurt till Frankrike istället för norrut mot Sverige

Postnord brukar göra något liknande: Örebro - Härryda - Borås - Härryda - Borås - Mitt utlämningsställe

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JesperA:

UPS är skönt, fraktar mitt paket 70 mil rakt söderut från Frankfurt till Frankrike istället för norrut mot Sverige

https://i.imgur.com/HlifiA8.png

Postnord brukar göra något liknande: Örebro - Härryda - Borås - Härryda - Borås - Mitt utlämningsställe

Useless Parcel Service strikes again!

Min UPS-beställning med en Design Labs Xbox One-kontroller hade inte bara ett utan två fraktvägar. Den som bör stämma var den som gick från Kina, där de sätts ihop, och lyckades bland annat lämna Houston eller vilken stad det nu var alldeles innan staden svämmade över under regnkaoset de hade i höstas. Tror det tog nästan två veckor innan den kom innanför landet, inkl problem med till i bland annat Frankrike.

Undviker normalt fraktbolag med tre tecken som pesten och kommer fortsätta även i framtiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Blev tre köp under dagen. En ny Bluray-enhet till datorn, Asus BW-16D1HT, en Goomba Amiibo samt en förbokning av Dragon Quest Builders till Switch.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperA:

UPS är skönt, fraktar mitt paket 70 mil rakt söderut från Frankfurt till Frankrike istället för norrut mot Sverige

https://i.imgur.com/HlifiA8.png

Postnord brukar göra något liknande: Örebro - Härryda - Borås - Härryda - Borås - Mitt utlämningsställe

Jag köpte en ny cykel för nåt år sen på stadium. Då jag bor i Norrköping så har vi även Stadiums centrallager här.
Det lagret ligger ungefär 500m fågelvägen från den Stadiumbutik jag beställde cykeln i.
Cykeln skickades från centrallagret, via Örebro!
Hur tänker man där med ekonomi och miljö?

Visa signatur

| Skärm: LG 23" LED E2350v-PN | Chassie: Silverstone Raven RV 02 | Nätagg: Corsair HX 750w PSU | Moderkort: Asus P7P55D-E PRO | Cpu: Intel Core i5 Quad - 750 | Noctua NH-D14 | Minne: Corsair Dominator DHX 1600MHz DDR3 20gb | Grafik: Powercolor Radeon HD 5870 1GB GDDR5 | HDD: Intel X25-M SSD 80GB, WD Caviar black 1TB |
Psn: Joi_

Permalänk
Administrativ avgift

Väntar på dessa godingar

Skärmhållare och sen ett par skor , mina gen1 Vibrams börjar bli lite för slitna

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Mycket nöjd med Postnord denna gång (har iofs inte sett vilket skick paketet är i än...)

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Room Analyzer II Pro

Permalänk
Medlem

Väntar på en dammsugare från webhallen som jag köpte för bitcoins nyss :>

Hur länge tar det innan betalningen går igenom? Gått en timme på pricken nu.

Edit: tog ungefär 1.15 timmar för bitcoin-betalningen att gå igenom

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk

för en som beställer för allt mellan 1500-2000 kr varannan månad från england, hur mycket kommer detta "kina paket" tramset att påverka mig? är inte så insatt, men tydligen ska det bli en rejäl höjning i kostnad för oss som beställer från länder utanför EU.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Väntar på mitt CaseLabs Magnum SMA8-A chassi just nu. 6 veckor processing time, please send help

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Beställde en Sony ubpx700 och några filmer från Elgiganten med express leverans innan stopptid, inget mail om leverans imorgon men får väl leva på hoppet. Jag hatar att vänta på paket...

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem
Skrivet av N_Micke:

Beställde en Sony ubpx700 och några filmer från Elgiganten med express leverans innan stopptid, inget mail om leverans imorgon men får väl leva på hoppet. Jag hatar att vänta på paket...

Express leverans my ass...

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem

Väntar på ett pedalbord till mina gitarr-effektpedaler. Bor i Sundsvall, paketet är i Sundsvall idag, men Postnord beräknar leverans imorgon...

Visa signatur

CPU: i5 4690k @ 4.2ghz | Kylare: Hyper 212 EVO | MB: MSI Z97-G45 | RAM: Corsair 16GB | GPU: Asus 760 2GB | OS SSD: Intel 530 120GB | HDD: Seagate 1TB | SSD: Samsung EVO 250GB | PSU: CX600M | Chassi: Define R4 window | Fläktar: 4x140mm

Permalänk
Medlem

Åtta timmar från Sandefjord i Norge till Örebro, en sträcka på närmare 40 mil, och sen ytterligare en vecka för att passera terminalen...

Beräknad leverans om tre dagar, dvs en vecka efter beställning och även en vecka efter att paketet nått Örebro. Heja, Postnord!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

Efter en något oväntad vändning på kvällen igår så väntar jag på ett grafikort (kul att köpa nu, jätte-jätte-kul) frå computersalg.dk samt ett nytt chassi (Define C). Har haft ett Silverstone SG02 sen 2011 ungefär och eftersom reservmoderkortet är ATX så får det bli ett mer lättarbetat(förhoppningsvis) sådant.

Är lite nervös dock för det senaste paketet (från Frankrike) resulterade inte i nån avi, en fysisk skulle ha kommit. Som tur är kan Postnords kundtjänst översätta utländska tracking# till svenska när inte Postnords trackingsida kan det men avin har bara varit en och en halv vecka försenade förr, de har inte försvunnit på vägen.

Edit. Om ni råkar ha en misse som för sitt liv inte kan låta bli att klampa på tangentbordet när han hoppar upp, sjasa inte iväg åt sidan där det står en flaska Jet Black Heart. SPLOSSHH över hela vitmålade väggarna och min vita Sugo ocjh DACen och backupdisken (offsite nästa). Stirrade i förfärad fascination ett par sekunder innan jag något beruskat tänkte "lär nog dra ur k-" när pRRRSSSCHSHHRSH hördes och en fantastisk doft spred sig. Tur att jag plockat ner brandvarnarna.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Efter att ha nöjt mig med halvdan kvalitet och undermåligt krånglig mjukvara bestämde jag mig för att byta upp mig från min ”tillfälliga” Zune HD som varit med mig i 2 år. Har egentligen aldrig nöjd med den, så slog till på en Sony NWZ-ZX1 förra söndagen.
Irriterar mig lite på att fraktbolaget Jersey Post (?) inte har en enda uppdatering sen tisdags, visst jag har alltid eBay money back att luta mig mot, och leveransen ska ju inte ske förräns tidigast tisdag. Men jag ogillar alltid tjänster som inte uppdaterar sig.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Irriterar mig lite på att fraktbolaget Jersey Post (?) inte har en enda uppdatering sen tisdags, visst jag har alltid eBay money back att luta mig mot, och leveransen ska ju inte ske förräns tidigast tisdag. Men jag ogillar alltid tjänster som inte uppdaterar sig.

Det är alltid tråkigt med långsamma statusuppdateringar men det kan hända att paketet har fastnat hos tullen någonstans på vägen eftersom man måste betala moms på varor från Jersey.

Jag vet att en del engelska butiker fifflar lite med det där och de flesta är inte medvetna om det utan tror att varorna skickas från 'fastlandet'.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Det är alltid tråkigt med långsamma statusuppdateringar men det kan hända att paketet har fastnat hos tullen någonstans på vägen eftersom man måste betala moms på varor från Jersey.

Jag vet att en del engelska butiker fifflar lite med det där och de flesta är inte medvetna om det utan tror att varorna skickas från 'fastlandet'.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast jersey ligger ju i EU, mellan England och Frankrike, så tull ska det ju inte vara. Tror du det kan vara momsen som ställer till det? Hittar inte mycket info om vilken momssats som gäller, men är det 25%?
Btw, hade inte koll på det här med tull och moms historien, räknade kallt med att det ingick i EU. Ajaj, sicken läxa det här blir. Får väl se vad notan hamnar på.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Fast jersey ligger ju i EU, mellan England och Frankrike, så tull ska det ju inte vara. Tror du det kan vara momsen som ställer till det? Hittar inte mycket info om vilken momssats som gäller, men är det 25%?
Btw, hade inte koll på det här med tull och moms historien, räknade kallt med att det ingick i EU. Ajaj, sicken läxa det här blir. Får väl se vad notan hamnar på.

Det är lite invecklat eftersom de visserligen är en del av EU men samtidigt inte ingår i EUs momsområde. När du köper varor från Jersey behöver du aldrig betala tull men däremot ska moms betalas eftersom dessa öar, så vitt jag förstår, är helt momsbefriade vilket borde innebära 25% moms och ev. administrationsavgift.

Play.com brukade skicka sina varor från Jersey men när man går in där länkas man vidare till Rakuten med bl.a. Base.com, Zavvi, HMV så jag antar att åtminstone en del av dessa har samma ägare och upplägg.

Det är inte heller säkert att ditt paket har fastnat men det skulle kunna vara en möjlig förklaring om det tar ovanligt lång tid. Det dåliga vädret runt omkring i Europa kan också vara en bidragande orsak.

Jag är inte påläst kring upplägget med kanalöarna men det är ett jävla ofog eftersom det oftast rör sig om brittiska butiker och då antar man ju så klart som konsument att man får varorna skickade från UK och inte något skatteparadis. Samtidigt passar butikerna på att ta extra betalt då de vet om detta och jag tycker faktiskt att det gränsar till rent bedrägeri.

Värt att notera är även att man som svensk alltid ska betala momsskillnaden om man importerar varor från ett annat EU-land med lägre momssats (små företag som säljer för <300.000kr/år till Sverige undantagna).

Det innebär att om man t.ex. handlar från Tyskland med 21% moms är man skyldig att betala mellanskillnaden upp till 25% även om det i praktiken aldrig tillämpas.

Dold text

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

Beställde en Switch med mariokart, mario oddysey och zelda tidigare idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Det är lite invecklat eftersom de visserligen är en del av EU men samtidigt inte ingår i EUs momsområde. När du köper varor från Jersey behöver du aldrig betala tull men däremot ska moms betalas eftersom dessa öar, så vitt jag förstår, är helt momsbefriade vilket borde innebära 25% moms och ev. administrationsavgift.

Play.com brukade skicka sina varor från Jersey men när man går in där länkas man vidare till Rakuten med bl.a. Base.com, Zavvi, HMV så jag antar att åtminstone en del av dessa har samma ägare och upplägg.

Det är inte heller säkert att ditt paket har fastnat men det skulle kunna vara en möjlig förklaring om det tar ovanligt lång tid. Det dåliga vädret runt omkring i Europa kan också vara en bidragande orsak.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja jag läste att dom hade drabbats hårt av vädret och att postgången blivit hårt drabbad, hoppas jag att det är det som ställer till det då.
Varan är förövrigt köpt från en privat säljare via Ebay och ingen affär eller liknande, har ingen aning om han angivit värdet eller ej.

Aja vi får se vart det landar, tack för att du upplyste mig om detta hur som helst

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Nu väntar man på nya fälgar och däck till bilen.
Så ska förhoppningsvis vara här i veckan

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Fujifilm X-E3 med XF 23mm f2.0 R WR objektiv samt lite smått och gott från Rajala Pro Shop som har 15% rabatt på kundvagnen med kod "MANICMS18" under måndag och tisdag.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Inaktiv

Två musmattor och en CM Elite 110 borde dyka upp i veckan. 159kr för det chassit var för bra för att låta bli men vad jag ska stoppa i den blir nästa bekymmer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Idag har det alltså gått en månad sen mina tre paket lämnade NL och skickades till PostMord, brukar ta två dagar. Yay me?

Väntar på prylar till mina FPV racers, motorer och lite annat smått och gott till en liten inomhus flygare att jaga katterna med

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

@lowngcawt: Du kan inte slå in trackingnummret på postnords hemsida?

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Hedersmedlem

Väntar på en ny golfbag från England, hoppas att den ska komma inom kort.

Tänkte testa ett nytt mellanmål, snabblunch eller att ha på golfbanan. Blir spännande att testa!

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem

Väntar på en 1TB extern mobil disk för backup.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient