Permalänk
Avstängd

Indexera?

Hej. Jag har en flash mp3 spelare som läser låtar från en XML fil men nu är problemet att jag inte vill skriva över 5000 låtar själv utan jag letar efter ett sätt att generera denna XML filen.
Låtarna ligger ute på interenet under en FTP adress (d.v.s ftp:// och inte http://).
Jag har hittat massor hemsidor som kan indexera http:// men ingen som kan indexera FTP. Finns det något program som kan indexera en FTP (Jag har smartFTP men hittar inget där :S

Jag har hittat HTML till XML converterare så där är det ju inget problem men bästa skulle ju vara om det finns något XML indexerare som skriver all ID3 data också! Det skulle vara underbart! Men bara något som kan indexera ftp:// är det jag behöver!

Snälla hjälp mig!

Permalänk
Avstängd

Någon som vet något sätt?

Permalänk
Medlem

Låter ju inte komplicerat att skriva en applikation som generar en sådan fil. ID3 infon är dock knepigare, då man (beroende på var id3-infon ligger i filen?) måste ladda ner låten för att få reda på informationen. om man däremot hade dem lokalt på datorn skulle det ju inte vara något problem heller.

Då jag antar att xml-filen ska se ut på ett visst sätt är jag tveksam till att det finns färdiga applikationer som fixar det.

Permalänk
Medlem

Om du kan tänka dig att visa strukturen på xml filen den ska generera så skulle det vara enklare att hjälpa.

Visa signatur

WS: [i5 2500k@4.5ghz, 16gb ram, HD6870]@Win 7 / Debian
Laptop: [Samsung 700Z5C-S02]
@Win 8

Om du har smak för elektronisk musik: soundcloud.com/skepth

Permalänk
Avstängd

Här är en xml fil som jag genererade med en .vbs fil jag hittade ett tag sedan men vad den gör är att den genererar från mappen den ligger i och undermappar så jag fick göra mappar som det är på min server och sedan generera och sedan ladda upp allt som i mappsystemet... om ni förstår ^^
.vbs filen finns här om någon vill ha: http://www.iol.ie/~craigcharlie/blog/index.html (det är också någon MP3Tag.dll som nog fixar mp3 id-taggen)

Såhär ser .xml filen jag får fram (och det är så den ska se ut):

Citat:

<?xml version="1.0" encoding="UTF_8"?>
<playlist version="1" xmlns="http://xspf.org/ns/0/">
<title>Your MP3 Playlist</title>
<info>http://YourWebpageHere/</info>

<trackList>

<track>
<SortByPath>/latar/stefanie/run.mp3</SortByPath>
<length>5m 12s</length>
<location>musik/latar/stefanie/run.mp3</location>
<creator></creator>
<title>Run</title>
<album></album>
<trackNum></trackNum>
<year>2008</year>
<genre>Acoustic</genre>
<comments></comments>
</track>

<track>
<SortByPath>/latar/Trance_me.mp3</SortByPath>
<length>2m 13s</length>
<location>musik/latar/trance_me.mp3</location>
<creator></creator>
<title>Trance Me</title>
<album>Puls</album>
<trackNum>04</trackNum>
<year>2008</year>
<genre>Other</genre>
<comments></comments>
</track>

<track>
<SortByPath>/latar/Trance_my_ass.mp3</SortByPath>
<length>4m 10s</length>
<location>musik/latar/trance_my_ass.mp3</location>
<creator></creator>
<title>Trance My Sss</title>
<album></album>
<trackNum></trackNum>
<year>2008</year>
<genre>Dance</genre>
<comments></comments>
</track>

<track>
<SortByPath>/latar/Trance.mp3</SortByPath>
<length>3m 19s</length>
<location>musik/latar/trance.mp3</location>
<creator></creator>
<title>Trance</title>
<album></album>
<trackNum></trackNum>
<year>2008</year>
<genre>Dance</genre>
<comments></comments>
</track>

<track>
<SortByPath>/latar/Weekend_has_come.mp3</SortByPath>
<length>3m 13s</length>
<location>musik/latar/weekend_has_come.mp3</location>
<creator></creator>
<title>Weekend Has Come</title>
<album>Puls</album>
<trackNum>05</trackNum>
<year>2008</year>
<genre>Other</genre>
<comments></comments>
</track>

</trackList>
</playlist>

Här finns filen för nerladdnign: http://data.fuskbugg.se/skalman01/playlist.xml

Om någon kan göra ett program eller ett skript så jag kan generera från en special ftp:// så älskar jag denna person!!!! ID3 taggnign behövs nog inte 100% men om det ser ut såhär i xml filen så blir det nog bra

Citat:

<track>
<SortByPath>/latar/Trance.mp3</SortByPath>
<location>musik/latar/trance.mp3</location>
</track>

Tack för all hjälp som kommer att ges

Permalänk
Medlem

Skrev ett liknande program som du vill ha i php en gång, dock så skrev den till en databas och programmet tog en halvtimme att köra på ett mindre bibliotek då id3 extensionen verkar extremt seg.

Jag antar att det fakiskt redan borde finnas program som gör det du vill.. sök lite extra

Att få ett program att göra det över ftp är däremot mycket svårare pga det bedlam nämde förut.

Det jag skulle rikta in mig på om du inte hittar något är att hitta ett script som endast indexerar alla filerna och sedan lägga till id3 informationen via ett script som körs när låten spelas första gången.

Script som simpelt indexerar över ftp borde finnas i en hel drös, om inte så är det dags att skapa ett

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lonsas
Skrev ett liknande program som du vill ha i php en gång, dock så skrev den till en databas och programmet tog en halvtimme att köra på ett mindre bibliotek då id3 extensionen verkar extremt seg.

Jag antar att det fakiskt redan borde finnas program som gör det du vill.. sök lite extra

Att få ett program att göra det över ftp är däremot mycket svårare pga det bedlam nämde förut.

Det jag skulle rikta in mig på om du inte hittar något är att hitta ett script som endast indexerar alla filerna och sedan lägga till id3 informationen via ett script som körs när låten spelas första gången.

Script som simpelt indexerar över ftp borde finnas i en hel drös, om inte så är det dags att skapa ett

hehe, har sökt utav bara f*n efter program och så men hittar inget =(

Citat:

Det jag skulle rikta in mig på om du inte hittar något är att hitta ett script som endast indexerar alla filerna och sedan lägga till id3 informationen via ett script som körs när låten spelas första gången.

Låter som om du vet ett Vet du ett???

btw, jag har en server som jag kan lägga upp filer på m.m. om det behövs

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av djdanell
hehe, har sökt utav bara f*n efter program och så men hittar inget =(

Låter som om du vet ett Vet du ett???

btw, jag har en server som jag kan lägga upp filer på m.m. om det behövs

Har du en server uppe som man kan försöka indexera så kan jag göra ett försök. Skicka pm om du är intresserad.

Visa signatur

[ASUS P9X79] [Corsair RM850i] [Corsair 32GB DDR3 1600mhz] [i7 3930K] [Noctua NH-D14] [Gainward GTX 1080 "GLH" Golden Sample 8GB GDDR5X][Sandisk 256GB][Fractal Design Define S]

Permalänk
Medlem

#!/usr/bin/python ########################### # FTPindex av Lonsas # - ett simpelt, oläsligt program som inte följer det minsta vett inom programmering för personen som vill indexera filer på en ftp-server # # Kan vara bra (om det funkar) # # Notis: Du kan behöva ta bort alla dessa roliga kommentarer om python hos dig av någon anledning inte stöder åäö ########################## from ftplib import FTP ftp = FTP('ange server adress här') #Tomt för anonym login #Annars ftp.login('användarnamn', 'lösenord') ftp.login() def store(dat): global x x.append(dat) return 0 files = [] def listit(dire = 0): if(dire != 0): ftp.cwd(dire) cdir = ftp.pwd()+'/' else: cdir = ftp.pwd() global files global x x = [] ftp.retrlines('LIST', store) cx = x i = 0 while(i < len(cx)): tmp = cdir+cx[i].split()[-1] if(cx[i][0] == 'd'): listit(tmp) #print "#" else: files.append(tmp) #print "!" i+=1 listit(); i=0 while i< len(files): #Lej en annan kodare för att göra det du vill med resultatet här. print files[i]+"\n" i+=1;

Så, simpel indexering av filer på ftp... i python

notis: Grymt länge sen jag programmera något sist... dock var jag lika kass då