AMD siktar på företagsanvändare

Permalänk
Melding Plague

AMD siktar på företagsanvändare

Lagom till hösten planerar AMD att modernisera utbudet av företagsinriktad hårdvara. Den nya plattformen Kodiak erbjuder en helhetslösning med allt ifrån styrkrets till processor och TPM-modul.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

smart drag

Visa signatur

- Den stolte Materialisten

Permalänk
Medlem

Låter som en riktigt hit för företag som vill ha lite mer kontroll och säkerthet.

Permalänk
Avstängd

Undrar bara varför de helt struntat i denna målgrupp fram till nu?

Permalänk
Medlem

Bra för AMD, detta borde väl ge en rätt stadig ström med pengar om de får flera företag att köpa deras plattform...

Visa signatur

System 1: Antec 900 -- C2D 2.66 GHz -- Asus p5k Pro -- 8800 gts 512 -- WD 500 GB -- Corsair 750 w -- 2gb BallistiX 8500

System:2 Antec P182 -- C2D 3.00 GHz(45nm) -- Gigabyte EP45-DS3R -- Radeon 4850 -- Samsung Spinpoint 500 GB -- Antec 650 w -- 4GB Corsair 6400

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Undrar bara varför de helt struntat i denna målgrupp fram till nu?

Dom har ju inte struntat i den.
Och det är banne mig inte lätt att slå sig in på en såpass konservativ marknad som redan är så totalt dominerad av ett företag som Intel.

Permalänk
Relik 📜
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Undrar bara varför de helt struntat i denna målgrupp fram till nu?

AMD har B-klassad hårdvara sedan innan, dock av äldre snitt.
http://products.amd.com/en-us/desktopcpuresult.aspx?f1=AMD+Bu...

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Kommer AMD själva att sälja moderkort? Att de etablerade tillverkarna säljer ett moderkort i två år utan modifiering är extremt sällsynt.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Avstängd

Jag litar inte riktigt på det där Lights Out Management (LOM). Att den skall kunna fjärrstyra datorn. Det gillar inte jag. Hur vet jag att den inte är buggad, eller att det finns säkerhetshål och brister?

Sen med TPM-krets (Trusted Platform Module). Hur vet jag att inte denna innehåller en bakdörr?
Kör jag med open-source kryptomjukvara med erkända kryptoalgoritmer, så kan jag känna mig ganska säker. Tex TrueCrypt med AES eller Blowfish. Men med TPM så kan ju hårdvaran ha bakdörr.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silverknife
Jag litar inte riktigt på det där Lights Out Management (LOM). Att den skall kunna fjärrstyra datorn. Det gillar inte jag. Hur vet jag att den inte är buggad, eller att det finns säkerhetshål och brister?

Sen med TPM-krets (Trusted Platform Module). Hur vet jag att inte denna innehåller en bakdörr?
Kör jag med open-source kryptomjukvara med erkända kryptoalgoritmer, så kan jag känna mig ganska säker. Tex TrueCrypt med AES eller Blowfish. Men med TPM så kan ju hårdvaran ha bakdörr.

Det vet du inte.
Antar du sitter på linux nu hoppas vid gud att du har kompilerat kärnan själv och inte laddat ner nån färdig dist som nån kan ha fabulerat med.
Windows är ju helt ute. Läcker som ett såll och med inbyggda fjärrstyrningsprogram.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Det vet du inte.
Antar du sitter på linux nu hoppas vid gud att du har kompilerat kärnan själv och inte laddat ner nån färdig dist som nån kan ha fabulerat med.
Windows är ju helt ute. Läcker som ett såll och med inbyggda fjärrstyrningsprogram.

Jupp, sitter på Linux, men har inte kompilerat kärnan själv. Inte heller läst varenda rad källkod.
Men finns andra som kollar källkod, och kan upptäcka sånt.

Jag vill kunna stänga av LOM och TPM. Jag vill ha källkod till firmware som körs på TPM, och Verilog/VHDL ritningar och flödesscheman.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silverknife

Men finns andra som kollar källkod, och kan upptäcka sånt.

Och hur vet du att det inte är just de personerna som lägger in det

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Dom har ju inte struntat i den.
Och det är banne mig inte lätt att slå sig in på en såpass konservativ marknad som redan är så totalt dominerad av ett företag som Intel.

Det må vara hänt, men de har ju aldrig erbjudit något alternativ innan. De var inne och nosade på det med sitt 760-chipset som de senare lade ner. Därefter tog Via och andra discotillverkare över och utgången var given.
Ska företagen vara intresserade så är det i princip chipset och processor från samma tillverkare som gäller. Dessutom måste maskineriet vara standardiserat och lätt att handha i större miljöer.

Pratar nu endast om klienter. På serversidan är de igång sedan länge.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Kommer AMD själva att sälja moderkort? Att de etablerade tillverkarna säljer ett moderkort i två år utan modifiering är extremt sällsynt.

De tillverkare som vänder sig mot företagskunder kommer att stödja en imagekompatibel maskin i två år. Såsom Lenovo, Fujitsu, Dell, HP osv.
Det är inte Kalle Klockade som ska sätta ihop dessa burkar.

Det är ämnat till maskiner där det följer med supportavtal och en väl utbyggd servicemaskin.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen

De tillverkare som vänder sig mot företagskunder kommer att stödja en imagekompatibel maskin i två år. Såsom Lenovo, Fujitsu, Dell, HP osv.
Det är inte Kalle Klockade som ska sätta ihop dessa burkar.

Det är ämnat till maskiner där det följer med supportavtal och en väl utbyggd servicemaskin.

Du tog orden ur munnen på mig.

Det är service, enkelhet och prisvärde är några faktorer som är viktiga hos företagen. Majoritet av fallen kräver alltså inga snabba datorer, men en mycket hög service.

Permalänk
Medlem

Intel har ju redan nått liknande med "WOL" och TPM.. kommer inte ihåg vad det heter på Intel-språk (?) men det är inget nytt på marknanden.
De flesta BIOS stöder "Wake On Lan" och det funnits länge nu, så det är inget konstigt.. eller nytt heller.. Man kan slå av "WOL" i BIOS.

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lacrits
Intel har ju redan nått liknande med "WOL" och TPM.. kommer inte ihåg vad det heter på Intel-språk (?) men det är inget nytt på marknanden.
De flesta BIOS stöder "Wake On Lan" och det funnits länge nu, så det är inget konstigt.. eller nytt heller.. Man kan slå av "WOL" i BIOS.

Inte direkt så att WOL är något nytt för AMD heller...

LOM och WOL är två helt olika saker. Från nyheten:
"Plattformen har stöd för något som kallas för Lights Out Management, vilket i korthet innebär möjlighet att fjärrstyra datorn oavsett om den är påslagen eller inte. "

Nu vet jag inte vad man egentligen vill fjärrstyra på en avstängd dator men tanken (rent generellt) med sådana här och liknande system är dels att man ska kunna hålla koll på hårdvaran. Temperaturer och annan sensordata kan avläsas och styras (t.ex. fläkthastighet) från distans. Sen om datorn har krashat så kan man enkelt starta om den och om det skulle behövas kan man ev. installera ett nytt OS.

Man behöver med andra ord *aldrig* pilla med datorn fysiskt utan kan göra allt på distans, såtillvida det inte rör sig om hårdvarufel. Ganska smidigt, önskar jag hade något liknande själv.

Permalänk
Medlem

Intels version av LOM heter AMT(advanced management technology)
TPM anvænder intel också.

Permalänk
Medlem

iAMT släpptes redan hösten 2006. Så dessa funtioner har redan funnits på marknaden i 3 år på desktops och för laptops sedan maj 2007.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Goodwin
iAMT släpptes redan hösten 2006. Så dessa funtioner har redan funnits på marknaden i 3 år på desktops och för laptops sedan maj 2007.

AMD DASH har de hållit på med sedan 2007, så det är på tiden att det kommer en produkt som stödjer det. AMD har en plats i enterprisemiljöer med DASH.