Fundering kring fildelning

Permalänk

Fundering kring fildelning

Tänkte på en grej. Vissa verk släpps ju "fria" så att säga, det handlar ju om upphovsrättsskyddat material och inte själva nedladdningen. Så ponera att någon laddar ner en aktiverare för win7 (Läste att folk redan knäckt aktiveringen), då borde rimligtvis inte själv nedladdningen av nyckelknäckaren vara olaglig? Självklart är det ju olagligt att knäcka win, men ändå. Hänger någon med i mina tankar?

Permalänk

Det är inte olagligt att sprida eller ladda ner "nyckelknäckaren", inte i Sverige iallafall. Inte heller är det olagligt att använda den.

Det olagliga är att ladda hem en kopia på windows 7.

Permalänk

Gäller det crack och annat till spel också? Självklart är det olagligt att ladda ner spel, men inte cracket till spelen?

Permalänk
Medlem

Det måste väl ändå vara olagligt att använda en nyckel som du inte äger? Lär väl stå i licensavtalen.

Permalänk

IANAL men som jag förstått det så är att använda en nyckel som man inte äger jämförbart med att knäcka operatörslåset på en mobiltelefon. Tanken är alltså att eftersom du äger telefonen så får du göra vad du vill med den.

Angående licensavtalen så tror jag att det är mycket tveksamt om dom i huvudtaget har en juridisk betydelse i Sverige eftersom i princip ingen läser dom. Även om dom skulle gälla så gäller ju alltid "lagen" i första hand. Man kan inte förhandla bort lagar.

Permalänk
Medlem

Står det i licensavtalet att du inte får använda en nyckel du själv inte äger går väl det under avtalsbrott ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nikonisten
Gäller det crack och annat till spel också? Självklart är det olagligt att ladda ner spel, men inte cracket till spelen?

Jag tror det beror på cracket, ifall den ändrar original exe-filen eller man bara byter ut den. Byter man ut den så är det inget olagligt, däremot om cracket förändrar exe-filen så ska det vara olagligt.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CloX
Står det i licensavtalet att du inte får använda en nyckel du själv inte äger går väl det under avtalsbrott ?

Men om man inte accepterar licensen kan man ju inte vara bunden av den. Även om man klickar på en ruta där det står "Jag accepterar".

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CloX
Står det i licensavtalet att du inte får använda en nyckel du själv inte äger går väl det under avtalsbrott ?

EULAn som spel kommer med har mycket lite med vad som är lagligt eller inte att göra. Inte ens i USA.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CloX
Står det i licensavtalet att du inte får använda en nyckel du själv inte äger går väl det under avtalsbrott ?

problemet med avtalet för spel och andra program är att de går att läsa först när du har brutit förpackningen, därför ogillas de av svensk lagstiftning

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk

Tycker jag mig läsa en annan fråga också i trådskaparens första inlägg.
Det är inte olagligt att fildela. Det är bara olagligt att fildela upphovsrättsskyddat material.

Finns inget i Svensk lag som gör det olagligt att installera en crack.
Däremot finns det en lag i Sverige som gör det olagligt att gå förbi kopieringsskydd. Vilket de flesta cracks gör.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if