Permalänk

Nvidia kort i ATI moderkort

Hejsan allihoppa,

Jag har en vän som frågade mig om han kunde sätta i en Nvidia grafikkort i en ATI moderkort eller tvärtom, om det gick och i så fall om det skulle går lika bra eller sämre och varför.

Jag tror att jag läste nånstans att det inte gick, men har säkerligen fel.

Så jag kunde inte svara honom eftersom jag visste inte säkert, men kanske Ni kan upplysa mig.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

det går hur bra som helst.

Permalänk

men går det att köra SLI el. crossfire också lika bra ?

Permalänk
Hedersmedlem

De moderkort som är speciellt för ATI/AMD går inte att köra SLI på, och naturligtvis tvärtom, men enkelkort funkar iaf.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Det är grafik av olika fabrikat som har problem att samsas i Windows.

Om moderkortet har nVidia grafikchip och du monterar ATI grafikkort så kan bara ett av dem vara igång.
Samma sak gäller i omvänt fall.
Det andra grafiken måste vara avstängt i Enhetshanteraren eller i BIOS.
I annat fall fryser/kraschar systemet efter en kort stund.

Därtill är det som redan nämnts så att nVidia chips uppsättning inte klarar ATI's Crossfire och ATI/AMD chip uppsättning klarar inte SLI funktion.

Mitt råd är att bestämma sig för en typ av grafikkort och därefter välja rätt moderkort. Chansen är större att man kompletterar med ännu ett grafikkort i SLI / CrossFire senare än att man slänger det gamla och köper helt nytt.

P.S. Som du ser har jag själv ett ATI grafikkort till mitt nVidia moderkort... I dagarna beställde jag nytt AMD moderkort för jag har tre skärmar som jag vill koppla in.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA