Asus släpper separat moderkort med Nvidia Ion

Permalänk
Melding Plague

Asus släpper separat moderkort med Nvidia Ion

Mediaplattformen Nvidia Ion är sommaren stora snackis i HTPC-kretsar. Nu utökar Asus sortimentet med ett nytt moderkort innehållandes den populära styrkretsen.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Såg trevligt ut.

Permalänk
Avstängd

Tycker också det ser bra ut,men varför envisasmed VGA fortfarande??

Visa signatur

----------------------------------

-Skitbra sa Bill.
-Brakskit sa Bull.

Permalänk

hahaha

Det ser väldigt trevligt ut, moderkortet

Visa signatur

Balle

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av p.jönns
Tycker också det ser bra ut,men varför envisasmed VGA fortfarande??

Kan bero på att många tv apparater idag har "PC ingång" vilket är en vanlig VGA ingång. Det finns väl även tv med DVI ingångar men skulle kunna tänka mig att det är på lite dyrare tv. Idag är det väl HDMI eller VGA som gäller. Jag har iaf VGA ingång på min Samsung 32" LCD TV som jag kör som skärm till datorn.

För övrigt så är det där moderkortet smaskens Ett ljudkort till det och bygg ett mysigt litet chassi som passar till rummet sen har man en filserver/htpc

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av p.jönns
Tycker också det ser bra ut,men varför envisasmed VGA fortfarande??

Har ju HDMI...

Permalänk
Medlem

Är väll ändå GeForce 9400M som sitter i ION platformen.

Permalänk
Medlem

Varför kunde det inte ha haft PCI-express istället för PCI.. det mesta man skulle vilja ha via PCI går ju att köra via USB, men grafikkort eller vettigt raid-kort (för filserver) funkar ju inte så bra på nån sunkig 32 bits PCI-buss.

Visa signatur

g++

Permalänk
Medlem

Ballt, men som sagt, PCIe x8 minst.

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rhino
Varför kunde det inte ha haft PCI-express istället för PCI.. det mesta man skulle vilja ha via PCI går ju att köra via USB, men grafikkort eller vettigt raid-kort (för filserver) funkar ju inte så bra på nån sunkig 32 bits PCI-buss.

Håller med.

Det är Intel som sätter begränsningen. Intel "börjar" likna Microsoft och Apple med deras restriktioner hit och dit.

Senast jag kollade så var det följande regler som gällde för Intel Atom moderkort:

* Inga PCI-Express-portar
* Inga digitala video outputs
* Inte mer än en minnesmoduls-plats

Tydligen har det ändrats en del eftersom denna har HDMI samt två minnesmoduler. Får hoppas på att PCI-Express-restriktionen har släppts också, och att det bara är tillverkaren som valde att inte ha med det.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Klarar en sån där att spela full hd filmer?

Permalänk
Medlem

Jo, med hårdvarustöd fixar ion 1080p. Problemet är om du försöker spela ett format som inte stöds, då är det stenkört.
Och pga. det taskiga stödet har jag alltid rekommenderat att HTPCs enbart ska behöva förlita sig på processorn när det gäller filmavkodning.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rhino
Varför kunde det inte ha haft PCI-express istället för PCI.. det mesta man skulle vilja ha via PCI går ju att köra via USB, men grafikkort eller vettigt raid-kort (för filserver) funkar ju inte så bra på nån sunkig 32 bits PCI-buss.

Fasst man vill väl ändå inte köra något riktigt grafikkort eller raidkort på ett sådant här moderkort?

Permalänk
Medlem

Asrock 330 ION ger mer för pengarna eftersom det ingår, chassi, adapter, DVD/RW, disk och 2 GB RAM för 3.3kSEK.

Men för de som redan har alla tillbehör kan ju Asusen vara nåt.

Annars får du Intel D945GCLF2, dvs dubbelAtomoriginalet, för runt 950 SEK.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Fasst man vill väl ändå inte köra något riktigt grafikkort eller raidkort på ett sådant här moderkort?

Jag hade tyckt det var perfekt att ha ett vanligt 4-portars s-ata RAID5-kort på en sån här. Om den ska stå på 24/7 så vill man ha låg förbrukning, och kan den dessutom dubblera som HTPC så vore det ju optimalt. Letar själv efter en passande strömsnål plattform som utvecklingsserver och hade den haft pci-ex hade jag slagit till :/.

Visa signatur

g++

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rhino
Jag hade tyckt det var perfekt att ha ett vanligt 4-portars s-ata RAID5-kort på en sån här. Om den ska stå på 24/7 så vill man ha låg förbrukning, och kan den dessutom dubblera som HTPC så vore det ju optimalt. Letar själv efter en passande strömsnål plattform som utvecklingsserver och hade den haft pci-ex hade jag slagit till :/.

Måste ju inte ha PCI-E för det, sen har den ju 4 sata (med en esata då) som man kan köra mjukvaruraid på. Känns vettigare när datorn i övrigt är så budget.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Måste ju inte ha PCI-E för det, sen har den ju 4 sata (med en esata då) som man kan köra mjukvaruraid på. Känns vettigare när datorn i övrigt är så budget.

Jag tycker nog tvärtom :). Tar hellre ett hårdvaru-raid5-kort istället för att lita på att ITX-kort där man blandar esata och sata. Nej, men behöver inte PCI-E (det är ju dock PCI-X eller PCI-E som gäller), men jag skulle aldrig få för mig att köpa ett PCI-kort för SATA idag. Totalt bortkastade pengar om man uppgraderar. En enda disk som burstar begränsas ju t.o.m i PCI-mode, än värre om andra prylar på moderkortet delar på PCI-bussen.
Jag ser tyvärr inte riktigt problemet som du försöker få fram med att ha PCI-E.

Visa signatur

g++

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kryll
Är väll ändå GeForce 9400M som sitter i ION platformen.

Jag håller med, det ska väl ändå vara 9400 som är i ION?

Visa signatur

i7-4790K | Noctua NH-D14 | ASUS Z97-A | Geforce 780 GTX | Samsung 850 PRO 512GB | Plextor M3PRO 128 GB | Fractial Design XL | MacBook Pro Retina 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rhino
Jag tycker nog tvärtom :). Tar hellre ett hårdvaru-raid5-kort istället för att lita på att ITX-kort där man blandar esata och sata. Nej, men behöver inte PCI-E (det är ju dock PCI-X eller PCI-E som gäller), men jag skulle aldrig få för mig att köpa ett PCI-kort för SATA idag. Totalt bortkastade pengar om man uppgraderar. En enda disk som burstar begränsas ju t.o.m i PCI-mode, än värre om andra prylar på moderkortet delar på PCI-bussen.
Jag ser tyvärr inte riktigt problemet som du försöker få fram med att ha PCI-E.

Ett PCI-kort med 4 platser är väl sånt man har liggandes Går man utanför prisjakts utbud kan man få sådana kort för fikapengar i princip.
Då kan du köra in 7 diskar utan att inblanda e-sata.

Inget fel med PCI-E i sig, problemet är att utbudet är riktigt kasst och att det är relativt dyrt. Jag önskar det vore annorlunda och hade vi gått PCI-X vägen hade det säkert varigt det.

Jag hoppas det inte är prestanda du är ute efter om du köper en atom. Även sata begränsar en burst, hursom, har du tänkt förlita dig på bursts i din filserver? Är väl snarare sequential read/write man vill åt där.

Och ska du ha ett riktigt hårdvaru-raid5-kort som ändå inte bara kör allt i dirvrutinerna så kommer det kosta en del.

Jag skulle verkligen inte villja köra en HTPC på en atom, då är något sådant här betydligt vettigare (anser jag då):
http://www.logicsupply.com/blog/2008/11/05/the-chenbro-es3406...
Moderkortet har dessutom 5 SATA med raid (bl.a. raid 5).

Det där chassit är btw. rätt mysigt (men dyrt). Jobbigt att jobba med men det gör man bara en gång.

Och om man inte ska köra HTPC så känns något sådant här moderkort vettigare, beroende på vad man ska göra:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=382659
Atom 330, 2 st. GBit, 4 SATA, finns även i 12 V version.