Permalänk
Medlem

Vilken Linux passar mig?

Hej
Jag tänkte köra en linux dist på en stark dator...
Den har 8GB ram, finns det x64 linux? Eller hur funkar det?

Jag vill att det ska vara snyggt och stabilt.
Hur blir det med spel och program? Funkar inga windows apps på Linux? t ex spel, adobe osv

Tack

Permalänk

Hallå. Alla dom stora distributionerna finns som 64 bitars system. Den distribution jag brukar rekommendera till alla som ska pröva på är Ubuntu.

Windows program funkar till viss del på linux genom ett program som heter wine (eller cedega). Många av de större spelen funkar ganska bra men det finns lite småsaker som kan krångla.

Det jag rekomenderar är att skapa en partition för linux och en för windows så att du i uppstarten av datorn kan välja vilket operativsystem du vill starta. Så att du gradvis kan övergå till linux. För det är en ganska stor övergång, ganska mycket ser olika ut.

Permalänk
Medlem

Tack Mikael.
Jag har använt ubuntu lite grann innan men lacka totalt på Windows nu i veckan så att det är dax att växa upp och skaffa Linux.

Såg en snygg version utav någon linux dist på youtube , tror den kallades LINUX UBUNTU BERYL?
Tack

Permalänk
Medlem

Beryl är numera kallad compiz och är en fönsterhanterare du kan installera. Den har en massor av flashiga effekter och är ganska användbart. Jag säger som Mikael, testa med ubuntu först, sen kan du gå över till tyngre om du orkar/vill.

För standard användaren räcker ubuntu gott och väl.

Permalänk
Medlem

Ubuntu helt klart. Med tanke på hur bra din dator är tvivlar jag på att du kommer få någon bra motivering att byta dist senare. Vissa program funkar bra i Wine, men det är desto klokare att UTGÅ ifrån att de inte kommer funka och leta efter open-sourcealternativ. Funkar det ändå tycker jag du ska se det som ett plus istället. I värsta fall finns VBox för att köra photoshop och lite sånt, i ditt fall kan du ju ändå ge ett virtuellt operativsystem nån gig ram.

Permalänk
Medlem

Rekommenderar Linux Mint.

http://www.linuxmint.com/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elactos
Rekommenderar Linux Mint.

http://www.linuxmint.com/

Linux mint är ju Unbuntu i grund och botten, så det är i stort sätt samma sak.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bejje
Linux mint är ju Unbuntu i grund och botten, så det är i stort sätt samma sak.

Ja, men fortfarance Mint > Ubuntu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Razoz
Ja, men fortfarance Mint > Ubuntu

Det är ju ändå din personliga åsikt. Det finns faktiskt saker som jag gillar bättre med ubuntu. Dels gillar jag deras egna pakethanterare, lägg till program, bättre än mints variant. För det andra så gillar jag bättre ubuntus menyupplägg än mints.

Permalänk
Medlem
Citat:

Det är ju ändå din personliga åsikt. Det finns faktiskt saker som jag gillar bättre med ubuntu. Dels gillar jag deras egna pakethanterare, lägg till program, bättre än mints variant. För det andra så gillar jag bättre ubuntus menyupplägg än mints.

Självklart menar jag för totala nybörjare, då Mint är mycket lättare att få igång på vissa riggar.

Permalänk
Medlem

Jag skulle även jag rekommendera Linux Mint för en total nybörjare. Allting fungerar som out of the box. Man behöver generellt sett inte installera någonting efter att själva systeminstallationen är klar för att ha en fullt fungerande maskin.

Linux Mint är helt enkelt Ubuntu fast mer polerat.

Citat:

Sedan kan du ju i mint självklart lägga till en Gnome standardmeny istället för MintMenu om du gillar den bättre. Den kommer då att fungera på samma sätt som i Ubuntu om det är vad du vill ha.

Permalänk

Måste hålla med, Mint är betydligt bättre än Ubuntu, om du inte gillar att pilla med att få mp3-filer och youtube att fungera. Visst, sudo apt-get install restricted-extras, men det är fortfarande lättare för en nybörjare om såna grundläggande saker fungerar direkt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Safesurf-Gösta
Måste hålla med, Mint är betydligt bättre än Ubuntu, om du inte gillar att pilla med att få mp3-filer och youtube att fungera. Visst, sudo apt-get install restricted-extras, men det är fortfarande lättare för en nybörjare om såna grundläggande saker fungerar direkt.

Å andra sidan så är restricted extras bra i vilket fall

firefox mplayer är riktigt söt också <3

Permalänk
Medlem

Fedora 12 ser riktigt lovande ut det är dock bleeding edge så finns en del buggar är just nu bara alphaversion.

Mandriva Redhat baserad som fedora

Stabilare Kubuntu Ubuntu Debianbaserade system helt enkelt.
Gillar inte Linux mint just för menyupplägget de har. Men är man inbiten windowsanvändare och skall in i linuxvärlden så är Linux Mint bra.