Distans utbildning hur finna diciplin

Permalänk
Medlem

Distans utbildning hur finna diciplin

Hej

Nu har man i all hast kommit på att man ska hoppa på en högre utbildning nästa år. Men efter som jag har ig i dom kurserna som krävs för att komma in så måste jag läsa upp dem. Nu så har det visat sig att det är försent att söka till en "vanlig" komvux utbildning, om jag har tur med någon lottning på torsdag så kan jag komma in men jag har inte för höga förväntningar. Så det blir distans utbildning. Saken är den att jag är rädd att jag kommer ha svårt att plugga på helt egen hand. Jag gillar att sitta i ett klassrum och lyssna på en lärare och diskutera om ämnet.

Att jag har ADD gör inte saken bättre, så nu undrar jag hur jag ska göra för att kunna ta tag i saken och plugga själv. Jag har väldigt svårt att sitta hemma och läsa. Utan då händer det att man sitter framför datorn och chattar på msn och läser på swec. Hur ska jag lägga upp mina dagar för att jag ska få upp motivationen att sätta mig ner och vara stilla och läsa på egen hand.

Sen så har jag ett problem med att jag bli gärna irriterad och sur(väldigt irriterad och sur) på mig själv och andra när jag sitter ner och ska skriva eller läsa något(plugga). Detta försvårar saken ännu mer, någon som har samma problem som jag, som kan ge tips?

mvh//t0ddan

Visa signatur

PSN: todddan Adda gärna

Permalänk

Packa lunch, läroböcker, anteckningsblock och ipod i en ryggsäck. Gå upp klockan nio på morgonen och ta bussen till närmsta bibliotek. Ta bussen hem klockan fem på eftermiddagen. Rinse and repeat.

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Medlem

Precis som MegaN00bie skrev... gå ifrån hemmet. Ett annat tips är att inte ha med dig telefonen.

Jag läser själv distanskurser nu under sommmare och måste mer eller mindre isolera mig själv från omvärlden för att få studierna att fungera.

Permalänk

+1 på MegaN00bies åsikt.

Jag pluggar bara de saker som jag tycker är roligt hemma och för att få disciplinen som krävs för mindre roliga saker åker jag iväg till min sektions lokal där jag vanligtvis är hyfsat ensam. Stadiga rutiner underlättar mycket. Sätt klockslag då du SKA sätta dig ner och plugga och klockslag då du SKA sluta. Om du inte bestämmer dig innan när du ska sluta kommer du sluta i förtid när du tröttnat. Ta _regelbundna_ pauser, då du kan dricka vatten och gå en snabb promenad etc. Om du känner någon som kan det du pluggar så tveka inte på att ha konversationer om ämnet. Diskussioner ger mycket mer än vad man tror. Men ha inte det som ersättning för det rena studerandet, utan ha det som ett komplement!

Jag är långt ifrån kunnig på detta, men har efter två års tid av pluggande på universitet kommit fram till att detta är det sätt som funkar för mig. Om det inte funkar för dig så tveka inte att hitta andra vägar. Var uppfinningsrik, hug tag i någon nära vän och slå ett vad med personen. Alla sätt som funkar är bra sätt. Märker du att ett sätt inte funkar så gäller det att komma ifrån det.

Till sist vill jag bara påminna om att _njuta_ av pluggandet. Sitt och tänk på hur mycket smartare du blir än alla andra, tänk på att de uppföljande studierna kommer gå så mycket lättare. Leta reda på alla positiva aspekter du kan hitta som faktiskt känns äkta och kom ihåg dom. Sätt en ära på att kunna vad du studerar. Det är inte bara ord i en bok, det är en möjlighet!

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Medlem

Ta boken och läsa? Har man nått att göra är det klart man gör det? Du vill väll inte vara en förlorare? Bara göra det man behöver.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

Som ovan. Men det gäller att poängtera själva rutinen. Själva pluggandet kommer att vara jobbigt. Men inte det jobbigaste. Det jobbigaste kommer att vara att skapa rutinen i sig, speciellt efter ett sommarlov. Att göra det en eller två dagar i sträck är inte svårt, och det är lätt att känna sig såpass duktig att du kanske vill ge dig lite bonusledigt. Samma sak gäller här. Plugga 5 dagar. Plugga inte på helgen. Att det sen underlättar någe djävulskt att ha någon att plugga med (för mig iaf) kanske inte hjälper dig när det är distans som gäller. Finns kanske någe forum som rymmer folk i samma läge. Det gäller nämligen också att du kan ha kul när du pluggar. LÄR dig att skapa intresse för det du läser. Det finns poänger i ALLT, som är intressanta att lära sig. Och det är ju därför du är där liksom. För att lära dig.

Lycka till!

/K