Byta program på universitet

Permalänk
Medlem

Byta program på universitet

Jag funderar på att byta program nästa år på univesitetet och det programmet läser exakt samma kurser första året. Hur blir det då? Kan jag ta det jag läser nu till godo och t.ex jobba nästa år och börja 2an på det nya programmet när det är dags, eller hur funkar det?

Grejen är att upptäckte det programmet försent och finns inga fler platser..

Permalänk
Medlem

Helt ärligt? Varför fråga här? De enda som kan ge ett riktigt svar är ditt universitet. Måste finnas någon SYV eller liknande som du kan kontakta.

Permalänk
Medlem

Är det på samma skola 'bör' det inte vara några större problem att byta och kunna tillgodoräkna sig poängen från det förra programmet. Detta gäller under förutsättning att kurserna är samma eller åtminstone snarlika. Jag vet flera kompisar som haft bekymmer med att tillgodoräkna sina tidigare kurser på andra institutioner eller skolor, det verkar vara svårt.

Enklast är kanske att tala med en studievägledare eller ännu bättre en representant för det nya programmet du vill läsa. De borde ju kunna ge dig besked om hur det fungerar.

Visa signatur

The truth lies in the eyes of the Be(er)holder

http://www.howdoeshomeopathywork.com/

Permalänk
Medlem

Okej tack så mycket, det är samma skola. Jag ringer men de svarar ju inte. Alltid bra med information ifrån andra också.

Permalänk
Medlem

Haha.. känner igen det med att man aldrig kan få tag på någon över telefon på en högskola/universitet. Frugan hade mycket problem med det.

Prova e-post eller åk dit. Finns det ingen receptionist man kan ringa till eller lämna röstmeddelande så de kan ringa upp?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cool Runnings
Haha.. känner igen det med att man aldrig kan få tag på någon över telefon på en högskola/universitet. Frugan hade mycket problem med det.

Prova e-post eller åk dit. Finns det ingen receptionist man kan ringa till eller lämna röstmeddelande så de kan ringa upp?

Skickade mail igår och nu kom jag till växeln och då var hon ute på tjänsteärende hela dagen..

Permalänk

Om kurserna har samma kurskod så är det inget problem, annars så kan det vara problem. Jag har t.o.m. läst en kurs (olika kurskoder) med en annan klass som hade mycket lägre krav för sina betyg, både mindre och enklare inlämningsuppgifter och mindre poäng på tentan för respektive betyg. Nu var det i.o.f.s en stor skillnad på program som vi gick, fast vi delade lektionstid på en kurs.

Men hör efter på din skola, om kurskoden skulle skilja så fråga även examinatorn vad det är som skiljer sig? Och du kanske kan få göra kursen som det program som du skulle byta till, med deras kurskod. Skillnaden på kursinnehållet brukar vara minimal i ettan.
Eller varför inte försöka byta program redan nu? (plats kan finnas)

Det jag inte förstår i din text är när du pratar om och t.ex jobba nästa år och börja 2an på det nya programmet när det är dags.
Visst kan du ta ett studieuppehåll, men du kan även direkt nästa år hoppa på 2an i det andra programmet om plats finns. Folk brukar hoppa av/ta studieuppehåll i 2an så det brukar finnas platser.

Men som sagt det bästa är att tala med dem på skolan och få saker skriftligt som att du kan börja det andra programmet. (Skriftligt så du kan bevisa det)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Jag har hört och de är redan 20 för många på utbildningen och hon kunde inte lova att det fanns plats för mig och börja 2an nästa år.
Får vänta tills imorgon att hon kommer in igen då.