Permalänk
Medlem

Ännu en AMD vs Intel

Sommaren börjar gå mot sitt slut och det skulle vara kul att uppgradera lite inför hösten. Sitter just nu på ett ASUS P5Q och en Q9300, inte så roligt längre. Men sen är det ju det där, AMD eller Intel.. Värt att vänta på i5 eller slå till på AM2+/AM3? Jag använder främst datorn till spel, och det blir mest CSS, men jag klockar och pillar en del, och därför är jag sugen på en uppgradering.

Men budgeten är lite tight när man lever på studiebidraget, så därför kan jag inte slå till med det värsta. Så jag har kollat på ett lite billigare moderkort och en lite kraftigare CPU, till en början. Men jag har tänkt att senare byta upp mig till ett bättre mobo.

Vad tror ni om det? Eller ska jag satsa på socket 1156 eller 1366 istället?

BTW så ska jag testa på SLI, så ett mobo som stödjer det är ett måste.

Permalänk

Själv skulle jag nog köpa ett bra i5-mobo och en lite sämre cpu, så jag sedan är säker på att mobot stödjer alla framtida cpu:er. Istället för att behöva byta ut båda två sen. Men det klart skillnaden mellan q9300 och en dålig i5 är väl inte så stor så visst köp du en bra cpu istället.

Men om du klockar och pillar en del så är det väl bra mobo och inte bra cpu du ska ha? Processorn spelar väl ändå inte så stor roll om du kör CSS men vad gäller pillandet/klockandet är det mycket roligare med bra mobo där man kan lalla runt i BIOS.

Aja ursäkta att jag bara snackar skit men om du ska uppgradera senare så är det nog i5 du ska köpa, för jag tror inte AMD kommer med så mycket nytt i AM3-stilen utan att de tar det lite lugnt till Bulldozer.

Permalänk
Medlem

Framtidssäker kan man glömma i båda fallen, Intel byter ändå sockel till Sandy Bridge om drygt ett år.

Men i5 blir ett klart lyft mot nuvarande C2Q och även mot AM3, så visst är det värt att vänta ett par veckor.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Okej, tack för svaren. Jag tror du har rätt Nilsie, bra mobo är nog bättre. Och då blir det till att vänta en månad till i5 kommer. Har du (eller nån annan) nån bra koll där? Såg att Intel hade kommit ut med alla processorer här på SweC, och vissa butiker hade väl redan fått hem moderkort?

Min budget ligger på ca 1500kr vad gäller mobo och 2000 för prolle. Det har ju ramlat in lite mer pengar då. Men om skillnaden mellan 1500kr och ca 2000kr är stor så kör jag hellre på det bättre och en svagare prolle till en början. Man ändrar sig snabbt

Permalänk

Nej jag har inte bra koll alls och skillnad mellan 1500kr och 2000kr vet jag inte men BIOS:et i ett mobo för 700kr kan inte vara så roligt =P

Permalänk

Kör på i5 , du tänker inte köpa minnen ?

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem

För spel så är AMD något bättre än Intel men du kommer inte märka skillnad för de är väldigt lika. AMD har bättre hitrate på cachen vid komplicerade situationer och det är viktigt i spel.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av klk
För spel så är AMD något bättre än Intel men du kommer inte märka skillnad för de är väldigt lika. AMD har bättre hitrate på cachen vid komplicerade situationer och det är viktigt i spel.

Av ren nyfikenhet måste jag fråga: Vad är hitrate?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
Av ren nyfikenhet måste jag fråga: Vad är hitrate?

Hur ofta processorn får "träff" för att minne skall finnas i cachen. Cachen på AMD och i7 är annorlunda utformad. AMD's cache är något långsammare men har högre frekvens träffar när data och kod bearbetas från olika ställen.
Intel har valt och göra en snabbare cache, den är bättre när processorn bearbetar data från färre ställen. När data och kod är mer spritt och används från många olika områden så missar intel oftare och måste gå till minnet och hämta.
Du märker detta på att AMD ofta går om lite i FPS när spelen ökar i upplösning.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av klk
Hur ofta processorn får "träff" för att minne skall finnas i cachen. Cachen på AMD och i7 är annorlunda utformad. AMD's cache är något långsammare men har högre frekvens träffar när data och kod bearbetas från olika ställen.
Intel har valt och göra en snabbare cache, den är bättre när processorn bearbetar data från färre ställen. När data och kod är mer spritt och används från många olika områden så missar intel oftare och måste gå till minnet och hämta.
Du märker detta på att AMD ofta går om lite i FPS när spelen ökar i upplösning.

Cool.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
Cool.

Med det förbehållet att för att det skall ha någon praktisk betydelse måste AMD ständigt vara 800MHz högre klockad än Intel .... ridå

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Med det förbehållet att för att det skall ha någon praktisk betydelse måste AMD ständigt vara 800MHz högre klockad än Intel .... ridå

Det är inte helt korrekt och jämföra klocken mellan i7 och Phenom II eftersom i7 har klockat sin cache högre jämfört med phenom II. cachen på phenom II är lägre klockad än kärnorna medan cachen på i7 går i samma hastighet som kärnorna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av klk
Det är inte helt korrekt och jämföra klocken mellan i7 och Phenom II eftersom i7 har klockat sin cache högre jämfört med phenom II. cachen på phenom II är lägre klockad än kärnorna medan cachen på i7 går i samma hastighet som kärnorna.

Ändock; i7 920 @ 2.66GHz ~ PhII 965 @ 3.4GHz i praktisk prestanda. Till det att båda klockar till ~4GHz på luft, gissa vilken som behåller försprånget vid klockning?

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk

Eller så jämför ni bara PII och C2Q/i5, i7 har väl inte så mycket med saken att göra? (dyr)

Permalänk
Medlem

i5 är mer lika i7 i prestanda än vad den är lik C2Q, och det område där den är som mest lik är spel där i5 enligt läckta tester presterar i stort identiskt med i7. i5 kommer med mycket konkurrenskraftiga priser och med moderkort från 1000Kr. Plattformen drar dessutom 30W mindre ström än i7.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Jag har kikat lite på de brädor som finns på prisjakt, och det lutar åt ett Asus P7P55D Deluxe. Lite dyrt egentligen men jag ska nog lyckas spara ihop till det. De nya prollarna har jag ingen koll på. Ska försöka leta upp SweClockers artikel som var för ett tag sedan.

Och såg att det var någon som undrade över minnen; jag har just nu 4gb Corsair PC6400, vilka jag självklart tänker byta ut. Men vilka DDR3-minnen ska man köra på? Och kommer jag att kunna ha mina nuvarande till en början eller är dem inte alls kompatibla med nya P55?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
i5 är mer lika i7 i prestanda än vad den är lik C2Q, och det område där den är som mest lik är spel där i5 enligt läckta tester presterar i stort identiskt med i7. i5 kommer med mycket konkurrenskraftiga priser och med moderkort från 1000Kr. Plattformen drar dessutom 30W mindre ström än i7.

Aha det låter ju tufft.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av PhiluX
Jag har kikat lite på de brädor som finns på prisjakt, och det lutar åt ett Asus P7P55D Deluxe. Lite dyrt egentligen men jag ska nog lyckas spara ihop till det. De nya prollarna har jag ingen koll på. Ska försöka leta upp SweClockers artikel som var för ett tag sedan.

Och såg att det var någon som undrade över minnen; jag har just nu 4gb Corsair PC6400, vilka jag självklart tänker byta ut. Men vilka DDR3-minnen ska man köra på? Och kommer jag att kunna ha mina nuvarande till en början eller är dem inte alls kompatibla med nya P55?

Jävlar vilket mobo du hittade, 2200kr på komplett... Men snyggt var det

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av klk
För spel så är AMD något bättre än Intel men du kommer inte märka skillnad för de är väldigt lika. AMD har bättre hitrate på cachen vid komplicerade situationer och det är viktigt i spel.

Utan att ens vara insatt kallar jag det du säger skitsnack.
Visa mig tester där AMDs processor är vassare än intels.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Utan att ens vara insatt kallar jag det du säger skitsnack.
Visa mig tester där AMDs processor är vassare än intels.

ok, du erkänner att du inte är insatt?

läs på om cache och hur processorerna är uppbyggda så förstår du, då kommer du fatta varför amd ofta går om lite i fps precis innan grafikkortet bromsar cpu till 100%

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av klk
ok, du erkänner att du inte är insatt?

läs på om cache och hur processorerna är uppbyggda så förstår du, då kommer du fatta varför amd ofta går om lite i fps precis innan grafikkortet bromsar cpu till 100%

Som jag sa, rent tekniskt kan du säga vad som helst. I praktien och tester i spel är intel alltid före då den helt enkelt är snabbare. Vissa mig ett test med motsatsen.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Som jag sa, rent tekniskt kan du säga vad som helst. I praktien och tester i spel är intel alltid före då den helt enkelt är snabbare. Vissa mig ett test med motsatsen.

Det finns sådana tester, ja. Men det är olika i olika spel. Och även olika i olika tider, eftersom priset åker runt lite hur som helst. Sorry flummigt svar men ja, AMD kan vara bättre ibland.

Permalänk
Medlem

på tal om ingenting, undrar hur mkt AMD kommer sänka sina priser när i5 släpps.
Även radeon 5000 borde leda till prissänkningar, vill se 4890 runt 1500kr

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Som jag sa, rent tekniskt kan du säga vad som helst. I praktien och tester i spel är intel alltid före då den helt enkelt är snabbare. Vissa mig ett test med motsatsen.

Här har du ett test som visar på fenomet. högre upplösningar bromsar i7's framfart på enklare avsnitt eftersom grafikkortet inte hinner med, däremot där processorn måste jobba hårdare där är phenom snabbare.

LÅG UPPLÖSNING: http://www.techspot.com/review/162-amd-phenom2-x4-955/page10....
HÖG UPPLÖSNING: http://www.techspot.com/review/162-amd-phenom2-x4-955/page11....

Mer och mer avancerade spel och denna skillnad kommer öka.
Phenom är en riktigt bra spelprocessor för riktigt avancerade spel och det är just där det är viktigt. Enklare spel kan vilken processor som helst driva, du har ingen nytta av 200 fps mer med en i7 om en långsam processor ändå klarar av och generera 100 fps

Permalänk
Medlem

SÅ underbart med alla intel fan boy

Visa signatur

Amiga 1200 /Blizzard 1230 Mk-IV 32meg /60GB HD/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yarre_k
på tal om ingenting, undrar hur mkt AMD kommer sänka sina priser när i5 släpps.
Även radeon 5000 borde leda till prissänkningar, vill se 4890 runt 1500kr

Ja och socket775 har redan sänkts ordentligt, Q9550 3000kr ---> 2100kr, och mer kommer det bli =D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av atreyu
SÅ underbart med alla intel fan boy

Så underbart att detta är min första intel processor då, bara ägt amd innan.

klk, första testet är ju knappast till AMDs fördel då du jämför en AMD med 4a kärnor mot en duo? För att inte ens nämna att intel är högst upp på listan.

Andra testet snackar vi om 1 fps?

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Så underbart att detta är min första intel processor då, bara ägt amd innan.

klk, första testet är ju knappast till AMDs fördel då du jämför en AMD med 4a kärnor mot en duo? För att inte ens nämna att intel är högst upp på listan.

Andra testet snackar vi om 1 fps?

har du verkligen förstått testet? titta igen (noga)

Permalänk

om du klockar och pillar en del lär du ju ta ett najs mobo och billig prolle som nån sa, men, jag tycker du kan satsa på en lågt klockad ph2x4 eller en x2 som du låser upp. då blir det mer pengar över att köpa minnen och grafikkort för. vad har du för grafikkort nu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av klk
Här har du ett test som visar på fenomet. högre upplösningar bromsar i7's framfart på enklare avsnitt eftersom grafikkortet inte hinner med, däremot där processorn måste jobba hårdare där är phenom snabbare.

LÅG UPPLÖSNING: http://www.techspot.com/review/162-amd-phenom2-x4-955/page10....
HÖG UPPLÖSNING: http://www.techspot.com/review/162-amd-phenom2-x4-955/page11....

Mer och mer avancerade spel och denna skillnad kommer öka.
Phenom är en riktigt bra spelprocessor för riktigt avancerade spel och det är just där det är viktigt. Enklare spel kan vilken processor som helst driva, du har ingen nytta av 200 fps mer med en i7 om en långsam processor ändå klarar av och generera 100 fps

Dessa tester stämmer inte kolla istället på tester gjorda av stora sidor Anandtech, Tomshardware m.m

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Framtidssäker kan man glömma i båda fallen, Intel byter ändå sockel till Sandy Bridge om drygt ett år.

Men i5 blir ett klart lyft mot nuvarande C2Q och även mot AM3, så visst är det värt att vänta ett par veckor.

det kommer inte en ny sockel för konsumenter närsta år? vilken blajja

Visa signatur

Intel Core i5 750 - Gigabyte UD3a-p55 - 2x2gb Corsair XMS3 1333Mhz - Sapphire HD5850 1gb - 2x W.D. Raptor 74gb Raid 0 - Zalman HP-750w - Fractal Design Define r2 Titanium