Windows 7 billigt i Storbritannien

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Det kommer förmodligen räcka tills nästa windowsversion kommer...

Tror du? det finns redan en del här på forumet som har 24GiB.
Jag tror det inte, men vi får om tre år när nästa version kommer.
Känns som en väldigt onödig begränsning från MS sida.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PsyCor
Är Windows XP mode nåt att ha för en vanlig användare/gamer?

om du inte vill köra diablo 2 i windowed mode så behöver du det, dock måste din cpu stödja hårdvaruvirtualisering vilken min inte gör :/

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Jag tycker att dom borde höja priset på Windows.

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tangentbord
om du inte vill köra diablo 2 i windowed mode så behöver du det, dock måste din cpu stödja hårdvaruvirtualisering vilken min inte gör :/

Har du testat MS virtuall PC? den fungerar utan hårdvaruvirtualisering.
Krävs att du har ett extra OS dock.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Angående språk så släpper säkert MS MUI Packs för alla versioner av W7 men det kostar extra om man inte har Ultimate för då ingår det.

Visa signatur

i7-3770k | AMD 7970

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tangentbord
om du inte vill köra diablo 2 i windowed mode så behöver du det, dock måste din cpu stödja hårdvaruvirtualisering vilken min inte gör :/

Wine borde väl funka också? Annars så får man väl ha kvar en XP/Win98-dator någonstans.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Tror du? det finns redan en del här på forumet som har 24GiB.

Men de kanske också kostar på sig något mera exklusivt än home premium? För de datorer som de flesta köper (på elgiganten, hos dell eller liknande) kommer nog 16 GB räcka ett tag. Var inte 2 GB mer eller mindre standard när vista kom?

Permalänk

Ska man köra rcn tills den går ut och se hur priserna utvecklar sig eller förbeställa nu? 900 spänn låter riktigt billigt imo.

Permalänk

om man köper ultimate från amazon.co.uk kan man köra w7 på svenska då?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Ha ha, såg just att Home Premium bara stödjer 16GiB! hur framtidssäkert är det?
Vilka jävla idioter!

Vista Basic har 8 GiB och Vista home premium 16 GiB.
Men skulle windows 7 blir kvar en längre tid (likt XP blev) så ordnar nog Microsoft det. Med uppdateringar (service pack och R2 release) så ökade de maxtaket på windows server 2003 flera gånger, så det är bara en liten ändring.

Det som irriterar mig en del är att Intel släppte en viss processor, kallad atom... Utan 64-bit stöd. Hade den inte kommit hade den sista moderna 32-bit only x86-processorn vara Core 1 Solo/Duo som satt i en del laptops våren 2006. Hade de varit de sista tycker jag Microsoft borde varit starka nog att skippa 32-bitstödet för windows 7 helt och hållet (vilket de borde gjort med server 2008 med!).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Replica93
Ska man köra rcn tills den går ut och se hur priserna utvecklar sig eller förbeställa nu? 900 spänn låter riktigt billigt imo.

Priserna händer det inget med. Stora generella rabatter kan ju hända eller konstigheter som det nyheten här handlar om. Men priset på windows sjunker aldrig dessto äldre det blir.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
OEM-versioner är främst tänkta att levereras tillsammans med färdiga (märkes)datorer som inte kommer uppgraderas (mer än tillåtet). Dock brukar det inte vara några större problem att ringa och tigga sig till en omaktivering om man till exempel måste byta ut ett trasigt moderkort.

Det är inga problem alls att omaktivera ett OEM. Polaren har haft strul med några moderkort och har omaktiverat 3 gånger utan att MS har gnällt. Det ska väl vara om man har problem och måste ringa supporten som en Retail skulle vara bättre att ha.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Priserna händer det inget med. Stora generella rabatter kan ju hända eller konstigheter som det nyheten här handlar om. Men priset på windows sjunker aldrig dessto äldre det blir.

Så det är bara att slå till nu?

Permalänk
Medlem

Man kan väl bara köpa från UK och installera svensk språkpaket.
Edit: Såg att det endast gällde Ultimate.

Men man kan väl ladda ner en svensk iso och bränna den och använda sitt engelska serial key(om man köpt den)?

Visa signatur

Fractal Design Define R3 || Corsair HX- 750W || MSI P67A-GD55 || i5 2500K || 2*4GB Corsair Vengence 1600MHz CL9 || Gigabyte 560 ti soc || Samsung Spinpoint F3 HD103SJ || CM Hyper 212+ || 3x Gentle Typhoon 1450rpm

SonyVaio Pro 13 ||

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Men de kanske också kostar på sig något mera exklusivt än home premium? För de datorer som de flesta köper (på elgiganten, hos dell eller liknande) kommer nog 16 GB räcka ett tag. Var inte 2 GB mer eller mindre standard när vista kom?

Ja de som kör med 24 GiB köper nog ingen homevariant än, men du förstår vad jag menar.
Köpte min dator ungeför då, 2 GiB kostade drygt 2000 kr, de datorer som såldes låg mest på 1-2 GiB.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Vista Basic har 8 GiB och Vista home premium 16 GiB.
Men skulle windows 7 blir kvar en längre tid (likt XP blev) så ordnar nog Microsoft det. Med uppdateringar (service pack och R2 release) så ökade de maxtaket på windows server 2003 flera gånger, så det är bara en liten ändring.

Det som irriterar mig en del är att Intel släppte en viss processor, kallad atom... Utan 64-bit stöd. Hade den inte kommit hade den sista moderna 32-bit only x86-processorn vara Core 1 Solo/Duo som satt i en del laptops våren 2006. Hade de varit de sista tycker jag Microsoft borde varit starka nog att skippa 32-bitstödet för windows 7 helt och hållet (vilket de borde gjort med server 2008 med!).

Vi får hoppas att MS kommer med en sådan patch om det krävs, idiotisk begränsning hur som helst.

Jag hoppades ett tag att MS skulle nöja sig med en 32 bitars variant för Atom, något slags Win7 Basic.
Jag tror och hoppas ändå att oem-marknaden kommer att hoppa på 64 bitar nu, mycket minne är ju trots allt ett försäljningsargument, finns redan ett par datorer med 64 bitar ute från dom stora.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av awqawq
Man kan väl bara köpa från UK och installera svensk språkpaket.

Vid installationen av Win7 menar du?

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

wow helt otroligt pris på home premium iaf. dom andra var inget specielt med verkar det som.

priserna är lite knasiga för tillfället.

Visa signatur

i5 3570K, Corsair H100, 16Gig Corsair Vengence, Gigabyte GTX 470, WD Caviar Black

Permalänk

Leverar även Amazon hårdvara till sverige?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scottet
Det är inga problem alls att omaktivera ett OEM. Polaren har haft strul med några moderkort och har omaktiverat 3 gånger utan att MS har gnällt. Det ska väl vara om man har problem och måste ringa supporten som en Retail skulle vara bättre att ha.

Men har han då ringt till supporten eller kört på som vanligt? Man vill ju inte sitta vid telefonen bara för att man ska installera om OSet. Vet bara att jag fick min XP-licens gratis av en polare nångång i början av 2000-talet, och jag brukar installera om OSet med ungefär 18-24 månaders mellanrum. Dessutom köpte jag ny dator 2006. Så det är inte några gånger jag installerat om OSet. Så det måste väl betyda att jag har en retailkey eller?

Vettefan om man ska skaffa W7 eller inte, men XP börjar ju nog kännas gammalt, har inte ens prövat Vista så att hoppa från XP till W7 blir ju inte lätt, W7 ser ju helt annorlunda ut. Men iofs så blir det säkert ännu krångligare att hoppa från XP till W8 eller vad nu nästa MS OS kommer att heta.

Men om jag köper, klarar jag mig då på OEM med de krav jag har eller måste jag köpa Retail? Kollar på Multitronic och ser att priset på Vista Home Premium är 100€ för OEM och 200€ för Retail, ganska stor prisskillnad där. Och jo, jag vill faktist installera om OSet så ofta som jag gör, brukar kännas fräschare och aningen snabbare efter ominstallation.

Visa signatur

FT02B • HX620W • P5E Deluxe @ PL11 • Yorkfield Q9450 C1 lappad @ 440x7,5 = 3,3GHz @ 1,380V w/ NH-D14 • 2x2 + 2x1 GB DDR2 @ 880MHz 5-5-5-18 • Palit 55nm GTX260 Sonic • Xonar DX • 36GB Raptor • 3TB Caviar Green • U2713HM • W7 x64 • Ikari Laser • Sidewinder X6

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize

Det som irriterar mig en del är att Intel släppte en viss processor, kallad atom... Utan 64-bit stöd. Hade den inte kommit hade den sista moderna 32-bit only x86-processorn vara Core 1 Solo/Duo som satt i en del laptops våren 2006. Hade de varit de sista tycker jag Microsoft borde varit starka nog att skippa 32-bitstödet för windows 7 helt och hållet (vilket de borde gjort med server 2008 med!).

"x86-64 is so far only activated for the Atom 230 and 330 desktop models. N and Z series Atom models cannot run x86-64 code"

Visa signatur

CPU:Intel Core i7 7700K 4.2 GHz 8MB Moderkort:MSI Z270 GAMING PRO CARBON GPU:MSI Radeon RX 480 8GB Gaming X Minne: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3000MHz Hdd: WD Black 2TB 7200rpm 64MB Chassi:Phanteks Enthoo Luxe Tempered Glass Svart OS:Windows 10 PRO Monitor:AOC G2770PF 27" PSU:Corsair RM750x 750W Mus:Corsair Gaming Scimitar PRO RGB Svart Keyboard:Corsair Gaming K95 RGB Platinum MX Speed DVD/Blu-ray:ASUS Intern BW-16D1HT Headset:Creative Fatal1ty Gaming SSD:Samsung 960 PRO 512GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av petterb94
Leverar även Amazon hårdvara till sverige?

Det borde dom göra, iaf europeiska butiker.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av petterb94
Leverar även Amazon hårdvara till sverige?

Jodå, de levererar över sina produkter över hela europa (världen?).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KNI-861
Men har han då ringt till supporten eller kört på som vanligt? Man vill ju inte sitta vid telefonen bara för att man ska installera om OSet. Vet bara att jag fick min XP-licens gratis av en polare nångång i början av 2000-talet, och jag brukar installera om OSet med ungefär 18-24 månaders mellanrum. Dessutom köpte jag ny dator 2006. Så det är inte några gånger jag installerat om OSet. Så det måste väl betyda att jag har en retailkey eller?

Vettefan om man ska skaffa W7 eller inte, men XP börjar ju nog kännas gammalt, har inte ens prövat Vista så att hoppa från XP till W7 blir ju inte lätt, W7 ser ju helt annorlunda ut. Men iofs så blir det säkert ännu krångligare att hoppa från XP till W8 eller vad nu nästa MS OS kommer att heta.

Men om jag köper, klarar jag mig då på OEM med de krav jag har eller måste jag köpa Retail? Kollar på Multitronic och ser att priset på Vista Home Premium är 100€ för OEM och 200€ för Retail, ganska stor prisskillnad där. Och jo, jag vill faktist installera om OSet så ofta som jag gör, brukar kännas fräschare och aningen snabbare efter ominstallation.

18-24 mån mellan installationerna är väl inte så ofta... jag brukar göra det ca 4ggr om året, och det är bara min stationära....laptopen är ännu oftare...

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk
Medlem

Då var Win7 Home Premium beställt. Kommer bara ångra mig när jag ser priserna i Svenska butiker ligga på 1500kr+ efter release.

Visa signatur

Neon
Citera mig om du vill ha svar!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av petterb94
Leverar även Amazon hårdvara till sverige?

Inte om de klassar den som elektronik: http://www.amazon.co.uk/gp/help/customer/display.html?ie=UTF8...

Permalänk
Medlem

Funderar på att beställa med mitt engelska konto sen låta farfar skicka över det till Sverige inte så farligt pris skicka det kostar ju knappt något..

Permalänk
Medlem

OBS!
Priserna på amazon är med engelsk moms. 64 pund som home premium kostar hamnar på 70 pund. Skillnaden är såklart procentuellt lika stor för dom dyrare versionerna. Enligt nån EU lag är dom tvungna att ta svensk moms vad jag förstått efter att ha fått ett mail av dom.
Räknade ut att med dagens pundpris går en W7 Home P på 900 kr med frakt inkluderat.
Själv beställde jag 3 st vilket är det maximala man får betälla. Tvivlar på att en fullicens kommer kosta i närheten av 900 i sverige, 1500 kr är bra mkt mer än 900 dessutom föredrar jag engelska. Frakten för 3 st blev densamma om jag inte minns fel.

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk

rätta mig om jag har fel, men kan man inte välja språk vid installation idag, även omde är en engelsk utgåva?

Permalänk

går ju att ladda ner språkpaket. I alla fall via RTM releaseen så ser inte varför riktiga releasen inte skulle kunna ha det möjligt

Visa signatur

Dator: a64: 3200+ s939, ABIT AN8-SLI, C3D x800GTO@ 16pipes, 1gb Elixir, 2*200gb S-ata.
Beware Of ONOFF: http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=54085...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DjBeowolf
rätta mig om jag har fel, men kan man inte välja språk vid installation idag, även omde är en engelsk utgåva?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av marcus_amd
går ju att ladda ner språkpaket. I alla fall via RTM releaseen så ser inte varför riktiga releasen inte skulle kunna ha det möjligt

Som sagt är det lätt att byta språk så länge man har ultimate- eller enterprise-versionen.