Återställa Linux på eee pc 900

Permalänk

Återställa Linux på eee pc 900

Har en eee pc 900 som jag har haft xp på ett tag nu, men xp har börjat krångla och blir för segt på den datorn så jag tänkte återställla den till linux igen. Har gjort som det står i instruktionsboken att jag ska göra, lägga över filer på ett usb-minne och göra det bootbart.
Sätter sedan i usb-minnet i eeen, startar den och öppnar bios och går till boot --> hard disk drives och väljer usb-minnet som 1st drive. Trycker sen på save and exit. Så här långt är det rätt väl?

När den sen ska boota upp får jag ett felmeddelande: "NTLDR is missing. Press any key to restart."

Har försöka googla på det felmeddelandet men jag förstår inte riktigt. Har inte hållt på med något sånt här förut och har ingen som kan hjälpa mig heller så. Vore super snällt om nån kunde förklara enkelt vad som kan vara fel:D

Permalänk
Medlem

NTLDR = NT loader, alltså starthanteraren för Windows. Den försöker alltså fortfarande starta från hårddisken. Antigen har du inte valt USB-minnet som första start-alternativ eller så har du misslyckats med att göra stickan bootbar och den försöker då boota från disken.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk

Okej. Fick tipset att trycka på esc istället, då kunde jag välja stickan, då bootade den från den ett tag men sen fick jag samma felmeddelande igen. Får prova att göra sticka nbootbar igen då.

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera easy peasy istället för standardoperativsystemet, mycket bättre IMO. Baserat på ubuntu.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ubuntu Netbook remix funkar utmärkt oxå, men det är en aning segt på såna datorer. PclinuxOS LXDE är väldigt snabbt och hyffsat lätt och använda. Dreamlinux 3.1 är snabbt och snyggt oxå, men 3.5 versionen av den är seg.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Eeebuntu använder jag. Det funkar prima nu efter senaste uppdateringarna!
Väl värt att testa iaf, själv kör jag Base, och har byggt mitt eget programförråd med det jag behöver.

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Schrimp
Eeebuntu använder jag. Det funkar prima nu efter senaste uppdateringarna!
Väl värt att testa iaf, själv kör jag Base, och har byggt mitt eget programförråd med det jag behöver.

Eeebuntu heter easy pasy nu väl?

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusW
Eeebuntu heter easy pasy nu väl?

Easy Peasy heter det, kan inte bli enklare att installera

http://www.geteasypeasy.com/index.php?menu=download

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y