Nvidia smyger in DX11-funktion i ny drivrutin

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

Nvidia smyger in DX11-funktion i ny drivrutin

Nvidias senaste drivrutin för Geforce introducerar stöd för Compute Shaders – en av de största nyheterna i DirectX 11.

Läs nyheten

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Jan 2009

Bra gjort. hoppas ATI gör samma sak. så att det inte blir så många buggar när DX11 kommer ut.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2009

Nice nice

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Rörö
Registrerad
Jul 2006

Finns det stöd för de funktionerna i nått spel i dagsläget tro ..??....eller får vi vänta tills nästa generation spel kommer för o få någon praktisk nytta av de....då tängker jag inte på pysx uppdateringen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Dec 2008

Mkay men alltså det behövs väl ändå dx11-kort för att fixa dx11-funktioner? Kan det kallas dx11 funktioner annars? eller har jag fattat fel?

Moderkort: Gigabyte GA-EP45-DS3 CPU: Intel C2Q Q6600 @ 3,61 GHz (1,48 vCore) med ZeroTherm NV120 Prem. GPU: Sapphire Radeon HD6950 1GB Minnen: Kingston HyperX PC6400 2x2GB CL5 HDD: Samsung SpinPoint F1 320GB PSU: Corsair TX650W Chassi: Antec Three Hundred
Citera mig om du vill vara säker på att få svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
\\Localhost
Registrerad
Mar 2006

några skyssta grafer på det än så man ser om det blir en förbättring gämnfört med tidigare rutin utan funktionen om det blir sömmre eller om det ligger kvar på ungefär samma prestanda eller t.om bättre

Asus Z97-A, I7 4790K @4.8GHz 1.29V, 24Gb ram, 2x GIGABYTE GTX 970 WindForce 3X OC @ 1511Mhz/7246Mhz.
[Lista] De bästa gratisprogrammen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Mar 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JagHeterFelix
Mkay men alltså det behövs väl ändå dx11-kort för att fixa dx11-funktioner? Kan det kallas dx11 funktioner annars? eller har jag fattat fel?

Hm... kanske DX11 funktionerna kan utföras mjukvaru accelererat på ett icke DX11 kort?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JagHeterFelix
Mkay men alltså det behövs väl ändå dx11-kort för att fixa dx11-funktioner? Kan det kallas dx11 funktioner annars? eller har jag fattat fel?

Både och faktiskt, DX11 innehåller dels nya features som kräver hw-stöd (t ex tessellation), men det innehåller också förbättringar i mjukvarudelen av DX11 som fungerar även med DX10-hw. Compute Shader är en sådan "mjuk" feature som fungerar även med DX10 hårdvara. Även bättre stöd för multipla CPU-kärnor kommer fungera med DX10-hw.

http://en.wikipedia.org/wiki/DX11#Direct3D_11

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
här..
Registrerad
Jun 2006
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rouge of Darkness
några skyssta grafer på det än så man ser om det blir en förbättring gämnfört med tidigare rutin utan funktionen om det blir sömmre eller om det ligger kvar på ungefär samma prestanda eller t.om bättre

Fördelen med det gämfört med CUDA är väl mer att det fungerar på båda nVidia och ATI kort, istället för på bara nvidia.

--

Men hur fungerar det med kompiliring och så, har både ATI och nvidia samma instruktionsset?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
::1
Registrerad
Aug 2009

Många fina funktioner med DX11 :D, hoppas de kommer till användning också.

Gammalt nick: Darkst@r
Intel Core i7 860 @ 3,6 GHz/Noctua NH-D14|Asus GTX 970 Strix|2x2 GB Corsair Dominator DDR3 1600 CL8|Asus P7P55D Deluxe|Intel X-25M G2 80GB|Samsung 850 Pro 256 GB|Samsung Spinpoint F3 1TB|Windows 7 Home Premium 64-bit|Nanoxia Deep Silence 1|Corsair VX550|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr-magoo63
Finns det stöd för de funktionerna i nått spel i dagsläget tro ..??

Nej. I alla fall inte något som finns ute på marknaden.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av JagHeterFelix
Mkay men alltså det behövs väl ändå dx11-kort för att fixa dx11-funktioner? Kan det kallas dx11 funktioner annars? eller har jag fattat fel?

Funktionerna finns i DirectX 11 API:et, men DirectX 11 API:et funkar också med tidigare hårdvara, ända ner till DirectX 9 nivå om man så vill, dock förstås med färre funktioner tillgängliga ju lägre ner man går. Men med DirectX 11 så kommer vissa nya funktioner till DirectX 10 kort som aldrig fanns i DirectX 10, och compute shadern är en sån. Sen kommer visserligen DirectX 11 korten att ha en betydligt bättre version av den (CS 5.0), men för många typer av generella beräkningar duger CS 4.0/4.1 bra.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rouge of Darkness
några skyssta grafer på det än så man ser om det blir en förbättring gämnfört med tidigare rutin utan funktionen om det blir sömmre eller om det ligger kvar på ungefär samma prestanda eller t.om bättre

Det här är en ny funktion, ingen optimering. Finns inget att grafa upp då inga spel använder det än. Poängen är väl att se på videorna och se om man tycker det ser fint ut eller inte och sen hoppas att något spel kommer att göra nåt liknande.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av XaaR
Men hur fungerar det med kompiliring och så, har både ATI och nvidia samma instruktionsset?

DirectX shadrar kompileras till "DirectX assembly" som är ett grafikkortsoberoende format. Den konverterar drivrutinen till hårdvarans instruktioner när shadern laddas.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Månen
Registrerad
Nov 2005

Inte illa

AMD X2 4000+, 4096 MB Corsair Value, Leadtek 8800GT 512MB, GIGABYTE GA-MA770 DS3, ANTEC P180

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Kolsva
Registrerad
Sep 2003

Så dom presenterar DX11 effekter på ett icke DX11 kort...

Med andra ord så gör nVIDIA en Crysis (fake DX10)

Fast nu vet jag att jag har fel

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Okt 2008

fail på sista videon

dom brydde sig tydligen så lite om videon att dom inte gjorde om den i full screen från början

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hemma
Registrerad
Sep 2008

för fasen! FIXA DX10 FÖRST! finns ju inte ett spel som utnyttjar dx10 till fullo än!

i7 7700K @ 4,2 Ghz | Nvidia GTX 1070 | 16 Gb Ram | 650W PSU

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Jan 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Limo
för fasen! FIXA DX10 FÖRST! finns ju inte ett spel som utnyttjar dx10 till fullo än!

DX11 är vad DX10 borde ha varit, du kan räkna med att det kommer synas fler förändringar nu.

Q6600 @ 2,8Ghz | 8800GT 512MB | 8gb A-data pc-6400 | GA-P35-DS4 |Antec sonata 3 | HP W2207

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
@sweden
Registrerad
Jul 2001

Fantasier,men skoj att nvidia har gjort något nyttigt av DX10.1 stödet som dom snodde av ati i assassins creed iafall:)
Idioter..

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Registrerad
Maj 2006
Citat:

Ursprungligen inskrivet av data xp
DX11 är vad DX10 borde ha varit, du kan räkna med att det kommer synas fler förändringar nu.

Låter precis som med Vista och W7, hoppas bara att du har rätt!

“Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.”
- Arthur C. Clarke

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mölnlycke
Registrerad
Mar 2009

Tråkigt bara att jag får störningar på skärmen efter att ha installetat denna. Det blir att byta tillbaka omedelbums..

Asus G73JH-TZ178Y med SSD // Asus G73JH-TY171V // Acer Aspire 7738G // PS3 // Fusion-HTPC

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Okt 2008
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Limo
för fasen! FIXA DX10 FÖRST! finns ju inte ett spel som utnyttjar dx10 till fullo än!

varför lägga ner mer energi på en gammal standard??

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Feb 2005

Super installeras direkt!

|Intel i5 4670K@4.4GHz| |Asus Z97-A| |A-Data 16GB CL9 1600MHz| |ASUS GeForce GTX 1080 Ti ROG Strix Gaming OC| |Samsung 850 Evo 500GB| |Samsung 840 Evo 250GB| |WD Green 3TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG IPS Display@74Hz|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hemma
Registrerad
Sep 2008
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90
varför lägga ner mer energi på en gammal standard??

gammal standard? 9.0c är gammal standard! dx 10 är ny och ingen använder den....

i7 7700K @ 4,2 Ghz | Nvidia GTX 1070 | 16 Gb Ram | 650W PSU

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Aug 2006
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XaaR
Fördelen med det gämfört med CUDA är väl mer att det fungerar på båda nVidia och ATI kort, istället för på bara nvidia.

--

Men hur fungerar det med kompiliring och så, har både ATI och nvidia samma instruktionsset?

Nackdelen är att det bara funkar i windows. Personligen hoppas jag att utvecklarna satsar på OpenCL istället..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Sep 2005

open cl FTW.

skulel vara ritkigt kul om opengl kunde göra någon comeback.
fast dx11 är ju ganska avancerad nu. och opengl drar på fötterna.

/Markus

i5 3570K, Corsair H100, 16Gig Corsair Vengence, Gigabyte GTX 470, WD Caviar Black

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Sverige
Registrerad
Dec 2005

Märkligt att ingen funderar på varför nVidia gör detta?

Därför att de vill förvirra kunderna (klassisk FUD) därför att de vet ATi/AMD kommer med riktig DX11 (hårdvarustödd) först. Klassisk FUD, klassisk nVidia.

Synpunkter på min moderering? Hör av dig via PM eller mail.

W7, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Huawei P20 Pro
* Stolt paragrafryttare *

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Dec 2004

Ingen som får Deja Vu?

Dessa jävla vattensimulationer å skit har man fått se sedan GeForce 2 tiden

Det fanns en gång en båt...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Jul 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Märkligt att ingen funderar på varför nVidia gör detta?

Därför att de vill förvirra kunderna (klassisk FUD) därför att de vet ATi/AMD kommer med riktig DX11 (hårdvarustödd) först. Klassisk FUD, klassisk nVidia.

Förvirringen är total!

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Karlskoga
Registrerad
Jan 2007

Compute shader och bättre stöd för CPU:er, är nog som sagt någonting som både Nvidia och ATI kommer lägga till, på sina DX10 kort.
Trevligt att man delvis kan dra nytta av ett nytt API, med befintlig hårdvara.

Jag anar ingen argan list, om Nvidia inte gjorde detta, skulle dom svika sina kunder grovt.

AMD Ryzen 7 1700 | Vega RX 64 | https://valid.x86.fr/ufsz9j | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W | Corsair 600T Graphite vit.
AMD FX8350 | Polaris RX 460 4 GB | https://valid.x86.fr/0q5pkm | Cooler Master V 700W | 32 GB ECC-Minnen.
HTPC | https://valid.x86.fr/ez1zxw |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Jul 2001
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Märkligt att ingen funderar på varför nVidia gör detta?

Därför att de vill förvirra kunderna (klassisk FUD) därför att de vet ATi/AMD kommer med riktig DX11 (hårdvarustödd) först. Klassisk FUD, klassisk nVidia.

Men snälla. Varför sådant hat? Det är ett grafikkort/drivrutin.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Sverige
Registrerad
Dec 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ibis
Men snälla. Varför sådant hat? Det är ett grafikkort/drivrutin.

Hat? Har absolut ingenting med det att göra. Märkligt att något sådant ens skrivs.

Synpunkter på min moderering? Hör av dig via PM eller mail.

W7, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Huawei P20 Pro
* Stolt paragrafryttare *