Första bilderna på AMD Radeon HD 5000

Permalänk

jkrohn, är inte memio något annat än minnen? Eller har jag fel?

För övrigt tycker jag att det är skumt av AMD att inte säga nåt om något 5000-kort, de kommer ju snart... Lite förväntningar tycker jag de ska skapa

Permalänk
Medlem

Äntligen värkar dem ha förstått att candy-red färgen inte är så upphetsande

Angående ljudnivån så måste jag säga att mitt HD4870 är mycket tyst med original kylaren, inte farligt alls.
Mitt HD2900XT är däremot inte alls lika behagligt att lyssna på.

Visa signatur

WS: [i5 2500k@4.5ghz, 16gb ram, HD6870]@Win 7 / Debian
Laptop: [Samsung 700Z5C-S02]
@Win 8

Om du har smak för elektronisk musik: soundcloud.com/skepth

Permalänk
Medlem

Ser nästan ut att gå mot mindre kort igen, vilket är bra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dibbqwaz
Äntligen värkar dem ha förstått att candy-red färgen inte är så upphetsande

Angående ljudnivån så måste jag säga att mitt HD4870 är mycket tyst med original kylaren, inte farligt alls.
Mitt HD2900XT är däremot inte alls lika behagligt att lyssna på.

Word - 2009XT är det värsta kort jag haft sett till ljudnivå. Helikopter varning på det.

Visa signatur

[Q6600 @ 3 ghz] [HD4870 X2 2GB] [Asus P45 P5Q SE] [4096MB DDR2 Corsair XMS2-6400] [Corsair HX 620W] [Antec P182] [Thermalright Ultra-120 eXtreme] [Windows Vista 64bit] [LG L245WP-BN] [WD 150GB VelociRaptor 10,000 rpm]

Permalänk
Medlem

kylnigen kanske inte är ett problem längre? http://www.sweclockers.com/nyhet/8423-framtida_radeon_far_nan...

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem

Jag trodde det var hemmalackat, kanske bara var jag.

Men hittar inget om när de planeras att komma, har ati sagt något om det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iciesun
Jag trodde det var hemmalackat, kanske bara var jag.

Men hittar inget om när de planeras att komma, har ati sagt något om det?

Mitten på september enligt artikeln.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Avstängd

Ser intressant ut, väntar tills det kommer kylare till den.. orkar inte med sådan där vinande skit kylare.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Beroende på vilket som kommer först så blir de gtx300 eller 5870x2:)

Visa signatur

|Kraftverket|Mobo: Gigabyte Aurous Elite B550 | Cpu: AMD 5800X |Cpu kylare:Phanteks PH-14| Gpu:Nvidia RTX 2080TI |Nätagg: Corsair AX750|Chassie:Phanteks Enthoo |Minne: 2x8gb Corsair Vengeance 3600|Disk: Samsung 980 PRO 500 gb NVME| Disk: Samsung 1 tb SSD| Disk:Samsung 830 256gb SSD|Bildskärm: Asus Swift PG278Q
|Ljud|HRT Musicstreamer II 2012 ed.|Bottlehead Crack|Sennheiser HD700|
|Nas|Ds413J|2x3tb wd red|2x2tb wd green|

Permalänk
Medlem

Varför kortet ser ut som det gör är väl för att det är en prototyp. Ganska ointressant alltså. Det intressanta kommer om några veckor, när testerna kommer ut. Det man får hoppas är att kortet är rejält mycket snabbare än de kort som finns idag i alla fall. Man kan ju hoppas på 20-30% snabbare än 4890 i värsta OC-modell så det ens är värt att byta upp sig. Eller så kan man ju hoppas på att dom gör en nVidia G80 med tokhög prestanda.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Whiip
Vadå "moderniserade"? ATI kör heatpipes+flänsar precis som Nvidia, Nvidia har bara en fräsigare kåpa.

OnT: Ge mig.

Kylaren till HD 4870 X2 saknar iaf heatpipes.
Fläkten blåser luft genom 2 st separata kopparflänsar...

Bytte stockkylaren mot en AC Accelero Xtreme 4870X2. Sänkte idletemperaturen med ca 30 grader.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HazZarD
Och när kommer första dx11 spelet ?

Senast december.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rouge of Darkness
och tydligen en fläkt som lever fan gämnfört med nvidia men om dom gick över till samma leverantör av fläkten (notera fläken inte hela kylaren) så skulle ati få samma tysthet som nvidia då nvidia kort är riktigt tysta i stock

Visst, klart det låter men inte direkt så mycket att det blir jobbigt. Har fläkten på 35%, smått överklockat samt i ett värdelöst m-Atx chassi(när det gäller kylning och ljuddämpning).
Funkar perfekt såklart. Kortet kanske blir lite varmt men det är det byggt för att klara.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av
Bytte stockkylaren mot en AC Accelero Xtreme 4870X2. Sänkte idletemperaturen med ca 30 grader.

Oväntat?

Visa signatur

Silverstone FT03B | Dell U2711 | Be-quiet E9 580w CM | ASUS GENE-Z | AMD 7970 | Intel 2500k @ 4,4 Ghz| Corsair H80i | 8GB Corsair LP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HazZarD
Och när kommer första dx11 spelet ?

Dirt 2 med hardware tessellation med mera kommer ut i December detta år! så himla grymt är det

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Borde vara snabbare än hd4770? det ska vara lika snabbt som hd4870 om inte bättre om det kostar mer än 1400.

Visa signatur

Core i5, gtx660

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
Senast december.

Haha, nej! April 2018 skrevs det ju tidigare, eller hur marcus.ohlin?

Permalänk
Medlem

Har för mig jag hört ryktas om att AMD/ATi inte vill att tillverkarna ska göra egendesignade kylare, utan att de bara ska säljas med stock-kylare.

AMD blev sura på tillverkarna, så någon eller några få tillverkare lämnade ATi och gick över till gröna laget.

Detta är ju ett tag sen, och kanske endast gällde en specifik serie, har för mig om att det dök upp i samband med 4770-lanseringen.

Jag har alltid köpt passiv kylning om det funnits till hands, därför jag fortfarande har kvar mitt Sapphire HD3870 Ultimate med passiv kylning.
Hoppas verkligen det kommer ett Raden HD5870 med passiv kylning, fick ju aldrig se något HD4870 med passiv, endast HD4850 eller sämre, och skillnaden mellan 4850 och 3870 var inte tillräckligt stor för att jag skulle orka bry mig...

Usch, hatar att vänta på saker... Kommer säkert inte ens dyka upp något passivt kort ens :/

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Medlem

"ett DX11 spel" = 99% DX9c, 1% DX11

"ett spel med 1% DX11 stöd" låter inte lika bra, samt är inget säljargumentr inte. därför säger ingen det.

och så är myten om "dx11 spel" född.

Edit: Konsollerna är dx9c, och det styr hur mycket DX9c som kommer vara i pc spelen.
Samt att först måste minst 60% av PC-gamers ha DX11 grafikkort i sina datorer innan ens PC-spel-tillverkare ens kan tänka sig göra ett spel med mer än 1% DX11.
Dvs räkna med minst 3 år innan ett spel med 99% dx11 kommer ut. Jag själv gissar på 5.

Edit2:
Anledningen att spel ser bättre ut, är att speltillverkarna använder DX9c mer. Vad jag vet så duger DX7-DX9 att göra skitsnygga spel i, men att våra grafikkorts hastigheter är för långsamma.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MX510.
"ett DX11 spel" = 99% DX9c, 1% DX11

"ett spel med 1% DX11 stöd" låter inte lika bra, samt säljer inte. därför säger ingen det.

och så är myten om "dx11 spel" född.

Edit: Konsollerna är dx9c, och det styr hur mycket DX9c som kommer vara i pc spelen.
Samt att först måste minst 60% av PC-gamers ha DX11 grafikkort i sina datorer innan ens PC-spel-tillverkare ens kan tänka sig göra ett spel med mer än 1% DX11.
Dvs räkna med minst 3 år innan ett spel med 99% dx11 kommer ut. Jag själv gissar på 5.

Bara så du vet så använder bara 360:in DX9c ps3 använder opengl.

Och för det andra så tror jag inte att bara 1% är dx11 drf att det skulle vara dumt att försena sitt spel för en procents DX11 som inte kommer göra så stor skillnad så jag tror det är mer skillnaden n DX10 lanseringen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MX510.
"ett DX11 spel" = 99% DX9c, 1% DX11

"ett spel med 1% DX11 stöd" låter inte lika bra, samt är inget säljargumentr inte. därför säger ingen det.

och så är myten om "dx11 spel" född.

Edit: Konsollerna är dx9c, och det styr hur mycket DX9c som kommer vara i pc spelen.
Samt att först måste minst 60% av PC-gamers ha DX11 grafikkort i sina datorer innan ens PC-spel-tillverkare ens kan tänka sig göra ett spel med mer än 1% DX11.
Dvs räkna med minst 3 år innan ett spel med 99% dx11 kommer ut. Jag själv gissar på 5.

Edit2:
Anledningen att spel ser bättre ut, är att speltillverkarna använder DX9c mer. Vad jag vet så duger DX7-DX9 att göra skitsnygga spel i, men att våra grafikkorts hastigheter är för långsamma.

Oj vad du kunde mycket om det här då. Vad jobbar du i för bransch? Vart har du hittat informationen om det här? Dela gärna med dig av din enorma kunskap. För det är väl inte så att du bara drar till med något bara ändå och hittar på allt? Skulle du kunna sätta din högra hand på att det är så?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Avstängd

Command & Conquer 4 såg inte speciellt imponerande ut för att vara ett DX11 spel, men det är ju skit samma då jag kör Windows XP x64. Det viktigaste är att grafikkortet går snabbt. Om inte DX11 korten är snabbare än 4890 så skiter jag att köpa ett

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Whiip
Visst, klart det låter men inte direkt så mycket att det blir jobbigt. Har fläkten på 35%, smått överklockat samt i ett värdelöst m-Atx chassi(när det gäller kylning och ljuddämpning).
Funkar perfekt såklart. Kortet kanske blir lite varmt men det är det byggt för att klara.

Oväntat?

Nej det kan jag väl inte påstå. =P
Köpte den av en anledning.

Enligt min åsikt ska man inte behöva köpa tredjepartskylare för att kunna vistas i samma rum som datorn.
ATI har helt klart kassa kylare och det baserar jag på de tre senaste ATI-korten jag har ägt...

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Oj vad du kunde mycket om det här då. Vad jobbar du i för bransch? Vart har du hittat informationen om det här? Dela gärna med dig av din enorma kunskap. För det är väl inte så att du bara drar till med något bara ändå och hittar på allt? Skulle du kunna sätta din högra hand på att det är så?

googla lite istället för göra dig lustig

varenda spelutvecklare vet detta (och gamers med spelmotor intresse). dock är det inget varken microsoft, spelförlag eller grafikkortstillverkare vill snacka om frivilligt, då de tjänar på hålla snacka om dx11 / dx10 som om det vore "the shit". Hypen om att man "måste ha Dx11" tjänar alla på som säljer något. Microsoft ville ju att vi skulle köpa Vista, då det har stöd för DX10. Det var även MS som startade denna hypen med DX10, och nu fortsätter den hos grafikkortstillverkare.
Men igen, det låter inte bra, reklammässigt att säga att i ett spel är det 1% DX10.
Så därför blir det myten / det missvisande begreppet "DX11 spel".

Det förekom rätt fula jämförelser med förut mellan DX9 och DX10 från vissa tillverkare, tex Crytek.
Dock så tog tex gametrailers.com bort filmerna för allt för många gamers klagade, vilket är väldigt sunt, då det är bevis på att folk inte sväljer vad som helst.

Och vad jag har sett hittills från teknikmässor och spelmässor så har ingen speltillverkare / grafikkortstillverkare försökt göra fula jämförelser. Förmodligen för de har fått bevis från förra 2 åren, att det innebär dålig PR.

Dock har de visat vad DX11 kan göra, dock utan att berätta att DX11 spelen inte kommer vara 100% DX11.
Att göra en presentation på DX11 funktioner och samtidigt nämna att spelen kommer ha väldigt väldigt lite DX11 funktioner är inget som ökar försäljningen av DX11 kort direkt.

Inte svårt att se hela bilden, om man varit aktiv och läst spel och teknik nyheter/forum de senaste åren.

Permalänk
Medlem

Seså, ge mig lite prestandatester med fina färgglada staplar över skyhöga fps i spel nu !
När skulle korten komma ut ?
Är det först 22 oktober då Windows 7 officiellt ska släppas ?
Tycker att det verkar lite mysko att vänta så länge om de redan är såpass klara att dom kan visa bilder på korten.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasona
Bara så du vet så använder bara 360:in DX9c ps3 använder opengl.

Det är inte OpenGL, det är OpenGL ES om vi ska vara petiga.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MX510.
googla lite istället för göra dig lustig

varenda spelutvecklare vet detta (och gamers med spelmotor intresse). dock är det inget varken microsoft, spelförlag eller grafikkortstillverkare vill snacka om frivilligt, då de tjänar på hålla snacka om dx11 / dx10 som om det vore "the shit". Hypen om att man "måste ha Dx11" tjänar alla på som säljer något. Microsoft ville ju att vi skulle köpa Vista, då det har stöd för DX10. Det var även MS som startade denna hypen med DX10, och nu fortsätter den hos grafikkortstillverkare.
Men igen, det låter inte bra, reklammässigt att säga att i ett spel är det 1% DX10.
Så därför blir det myten / det missvisande begreppet "DX11 spel".

Det förekom rätt fula jämförelser med förut mellan DX9 och DX10 från vissa tillverkare, tex Crytek.
Dock så tog tex gametrailers.com bort filmerna för allt för många gamers klagade, vilket är väldigt sunt, då det är bevis på att folk inte sväljer vad som helst.

Och vad jag har sett hittills från teknikmässor och spelmässor så har ingen speltillverkare / grafikkortstillverkare försökt göra fula jämförelser. Förmodligen för de har fått bevis från förra 2 åren, att det innebär dålig PR.

Dock har de visat vad DX11 kan göra, dock utan att berätta att DX11 spelen inte kommer vara 100% DX11.
Att göra en presentation på DX11 funktioner och samtidigt nämna att spelen kommer ha väldigt väldigt lite DX11 funktioner är inget som ökar försäljningen av DX11 kort direkt.

Inte svårt att se hela bilden, om man varit aktiv och läst spel och teknik nyheter/forum de senaste åren.

ja du verkar ju veta vad du pratar om -.- PS3 använder inte direct 3d utan en special version av openGL.

Sedan är ju en av dom stora anledningarna till att DX10 floppade att vista floppade. Win7 är redan succé och sedan stöder vista också DX11 så majoriteten kommer att vara redo för DX11 på mjukvarusidan. DX10 kort kommer också stöda vissa enklare mjukvaru delar av DX11.

DX11 är också ett betydligt större steg än DX10, Compute shading och hardware tessalation är dom smaskigaste nya funktionerna enligt mig.

Och det finns redan spel som håller på att implementera dom här funktionerna, Dirt 2 kommer använda bland annat hardware tessalation, release december. BF BC 2 kommer ha DX11 stöd men ännu oklart hur dom kommer utnyttja det. Shattered horizon kommer endast vara DX10/DX11 spel och det ryktas om att CE3 även kommer lämna DX9 bakom sig

Visa signatur

...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av L4gG3r
Och det finns redan spel som håller på att implementera dom här funktionerna, Dirt 2 kommer använda bland annat hardware tessalation, release december. BF BC 2 kommer ha DX11 stöd men ännu oklart hur dom kommer utnyttja det. Shattered horizon kommer endast vara DX10/DX11 spel och det ryktas om att CE3 även kommer lämna DX9 bakom sig

Föga troligt att Dx11 slår igenom. Nästa generations konsoller är en bit bort, och finns inget Dx11-stöd där så krymper målgruppen för Dx11-spel markant. Vi lär få se Dx9 med Dx10/11-funktioner påklistrade ganska länge till.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Föga troligt att Dx11 slår igenom. Nästa generations konsoller är en bit bort, och finns inget Dx11-stöd där så krymper målgruppen för Dx11-spel markant. Vi lär få se Dx9 med Dx10/11-funktioner påklistrade ganska länge till.

Nej det håller jag inte med om. De grafikmotorer som har DX10 stöd kan mkt lätt utöka med DX11-stöd, och eftersom flera saker funkar även med DX10 så behöver de inte vänta på OS & grafikkortsstöd, dvs DX10 grafikkort + Vista räcker för att få en del av fördelarna med DX11. De kommer alltså ha en gemensam grafikmotor för DX10 & DX11, där vissa features inte går att använda i DX10, mkt praktiskt för spelutvecklarna.

Vi slipper också "hönan och ägget" problemet som fanns med DX10, eftersom Vista gick dåligt så blev användarbasen för DX10-spel liten.

Och "hypen kring W7 och DX11 kommer göra att vi kommer se mkt marketing kring DX11 framöver som spelföretagen kommer hoppa på.
Men de första DX11 spelen kommer ju inte använda DX11 fullt ut, absolut inte, men nånstans måste de ju börja.

Vad gäller konsolportningar så leder det ju ofta till sämre grafik, men det beror mest på pressade budgetar på portningen till PC, det ger ingen "låsning" till DX9 . T ex XBox 360 har tesselation, en av de nya finesserna i DX11. Och PS3 har nån variant av OpenGL för sitt grafik-API.
DX11 är ett flexiblare interface med mer möjligheter än DX9, så det blir en fördel att DX11 kan allt som konsolerna kan (plus en del mer).

Permalänk

Mycket besserwisserande i den här tråden.

Visa signatur

Gammalt nick: Darkst@r
Intel Core i7 860 @ 3,6 GHz/Noctua NH-D14|Asus GTX 970 Strix|2x2 GB Corsair Dominator DDR3 1600 CL8|Asus P7P55D Deluxe|Intel X-25M G2 80GB|Samsung 850 Pro 256 GB|Samsung Spinpoint F3 1TB|Windows 7 Home Premium 64-bit|Nanoxia Deep Silence 1|Corsair VX550|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MX510.
varenda spelutvecklare vet detta (och gamers med spelmotor intresse).

Jag är spelutvecklare och det här är helt ny information för mig må jag säga. Själv har jag en helt annan bild av verkligheten, men det är nog säkrast att jag viker mig inför dina djupa kunskaper ...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MX510.
Dock har de visat vad DX11 kan göra, dock utan att berätta att DX11 spelen inte kommer vara 100% DX11.

Definiera "100% DX11".

Jag ser två möjliga definitioner. Det ena är att man använder DX11 API:et och inte har stöd för något alternativt API. Med den definitionen blir nog rätt många DX11 titlar "100% DX11". Eller så tycker man att hela spelet ska använda DX11 specifika funktioner och aldrig någonsin får göra anrop som skulle kunna ha funkat i tidigare API:er. Med en sån definition kommer inget spel någonsin att vara "100% DX11". Det vore ren galenskap att programmera på det sättet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av roxkz
Det är inte OpenGL, det är OpenGL ES om vi ska vara petiga.

Fast inga seriösa titlar använder OpenGL stödet på PS3, utan det är libgcm som gäller.