Permalänk
Medlem

Bakade ett ATI HD3870-kort ikväll som hade jobbiga vertikala sträck och bara legat och skräpat i snart 1 år. Tro det eller ej men det funkade!
Tog först bort kylare och kylflänsar, gjorde rent kortet från kylpasta och damm, sedan täckte jag bara för kondensatorerna med aluminiumfolie. Täckte en ugnsplåt med folie och gjorde fyra små bollar som kortet vilade på och så in i ugnen i 175ºC i ca 7-8 min. Lät det svalna i ca 10 min (svalnade snabbt) sen satte jag på ny kylpasta och nyrengjord kylare etc. Har provat lite olika grafikkort i mitt chassi som inte är direkt har så bra luftgenomströmning och HD3870 liksom ett 7800 GTX (båda en-slotare) låg på ca 105ºC vid spelande. Mitt nuvarande GTX 460 ligger på ca 30º idle och ca 60º load.

Visa signatur

Stationär: FD Define R4 | FD Newton R2 650W | ASUS P8P67 EVO B3 | i7 2600K @ 4.0GHz | NH-U12P | 2x4GB Vengeance | EVGA GTX 460 768MB | Intel 335 240GB | 4x2TB Seagate | Z-5500 5.1 |
Övrigt: Laptop - Dell Inspiron 15R, i5 2.53GHz, HD5650, OCZ Vertex 2 60GB + intern WD 500GB | Hemmabio - BenQ W1000+, 90" duk, Onkyo HT-S3505B |

Permalänk
Medlem
Skrivet av welzer:

Bakade ett ATI HD3870-kort ikväll som hade jobbiga vertikala sträck och bara legat och skräpat i snart 1 år. Tro det eller ej men det funkade!
Tog först bort kylare och kylflänsar, gjorde rent kortet från kylpasta och damm, sedan täckte jag bara för kondensatorerna med aluminiumfolie. Täckte en ugnsplåt med folie och gjorde fyra små bollar som kortet vilade på och så in i ugnen i 175ºC i ca 7-8 min. Lät det svalna i ca 10 min (svalnade snabbt) sen satte jag på ny kylpasta och nyrengjord kylare etc. Har provat lite olika grafikkort i mitt chassi som inte är direkt har så bra luftgenomströmning och HD3870 liksom ett 7800 GTX (båda en-slotare) låg på ca 105ºC vid spelande. Mitt nuvarande GTX 460 ligger på ca 30º idle och ca 60º load.

Rösta gärna i undersökningen i tråden i min signatur är du snäll

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Rösta gärna i undersökningen i tråden i min signatur är du snäll

Done

Visa signatur

Stationär: FD Define R4 | FD Newton R2 650W | ASUS P8P67 EVO B3 | i7 2600K @ 4.0GHz | NH-U12P | 2x4GB Vengeance | EVGA GTX 460 768MB | Intel 335 240GB | 4x2TB Seagate | Z-5500 5.1 |
Övrigt: Laptop - Dell Inspiron 15R, i5 2.53GHz, HD5650, OCZ Vertex 2 60GB + intern WD 500GB | Hemmabio - BenQ W1000+, 90" duk, Onkyo HT-S3505B |

Permalänk

Wihii !

Kan tilllägga att jag just bakade ett 8800GT som hade artifakter då och då och som tvärdog när man startade ett spel..
Efter bakningen är jag nu inne på 6:e rundan 3dmark and going strong

Permalänk
Medlem

Hade en hel del artefakter på bootscreen och kunde inte komma in i Windows över huvud taget. Bestämde mig för att baka mitt 8800GTS 320MB i ugnen, 200c i 7 minuter som beskrivet i guiden, och nu funkar det alldeles utmärkt och har gjort så i snart 4 dygn!
Tack!

Permalänk
Medlem

Baka precis min kompis 8800GT och hoppas på det bästa då han hade fel på sitt med och skulle ändå byta ut de 200 grader i 7 min körde vi på

Visa signatur

Asus Z690 Gaming| Intel Core I9 12900K 5.4Ghz | Gigabyte 4090 Gaming OC | 32GB Corsair Vengeance 5200Mhz | Corsair HX1000 | Skärm: Asus ROG 31.5 Strix XG32VQ | BeQuiet Base 802

Permalänk
Medlem

Bakade ett 8800GTS 512mb föra veckan, fungerar nu utmärkt
Har bakat några kort tidigare, tror 8st, 7 av dom blev bättre, 6 fungerar perfekt.

Permalänk
Medlem

Provade min kompis 8800gt idag, innan bakningen kunde man ej spela men nu funkar de perfekt baka de inatt, nu blir han nog glad

Visa signatur

Asus Z690 Gaming| Intel Core I9 12900K 5.4Ghz | Gigabyte 4090 Gaming OC | 32GB Corsair Vengeance 5200Mhz | Corsair HX1000 | Skärm: Asus ROG 31.5 Strix XG32VQ | BeQuiet Base 802

Permalänk
Medlem

Japp jag kan bekräfta att det fungerar, skruvade isär mitt 4870x2 och satte in det på 200 grader i 8 min och sen skruvade jag ihop den och allt fungerade skriver från den datorn nu så ^^

Visa signatur

Hemdatorn: Antec 900 | Q9550 @3,6Ghz | GA-EP45-DS6 | 4 GB OCZ Ram | 4870x2 (Med coola Zalmankylare på) | 750GB HDD | 750W Corsair Nätagg

Permalänk

"Baka" igår ett Compaq 615 moderkort som inte visa bild.. 175 grader i 5 min och den gick igång och visar bild

TACK SOM FAN TILL DENNA UNDERBARA TRÅD

Visa signatur

Det spelar ingen roll vad du säger, din Mac är fortfarande skit

Permalänk
Medlem

Helt otroligt!

Jag har ett GeForce 8800GTX. Plötsligt, när det spelades, blev skärmen bara helsvart. Själva datorn gick tydligen fortfarande.
vid omstart så var det bild några sekunder, så blev det svart. Vid förnyad omstart pep datorn, _... (en lång och tre korta)
Efter lite googlande kom jag fram till att det var ett "videofel". Jag misstänkte alltså grafikkortet. Efter lite googlande fann jag denna sida och såg ju då att det var många som hade problem med 8800-korten. Men "baka"?????
OK, alla kan ju inte vara troll, så varför inte prova.
Jag följde instruktionerna, plockade bort fläkten, rengjorde från all kylpasta, etc och bakade i 200 grader, ca 8 minuter.
Efter ihopplockning och inmontering så var jag naturligtvis ytterst skeptisk.
Men, men - DET FUNNGERADE KLOCKRENT!!!!!!!!!!!!!
Helt otroligt, undrens tid är tydligen inte förbi!
TACK, TACK
(Tyvärr har jag hunnit med att beställa ett nytt kort som jag betalt och som är på väg hit)

Permalänk
Medlem

Haha jo, det låter lite suspekt att stoppa in grafikkortet i ugnen. Jag var väldigt skeptisk jag med, men hellre det än att bara slänga det. Och det kan ju funka, så lätt värt att prova.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Man undrar ju verkligen vem som kom på detta trick?
Det verkar onekligen helt galet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zmile:

Man undrar ju verkligen vem som kom på detta trick?
Det verkar onekligen helt galet!

inget konstigt igentligen,faktiskt väldigt logiskt, då lödningarna blir dåliga så värms o smälts dom upp så kontakten blir bra igen, går o göra med lödtång också men tar så lång tid samt att det inte går i komma åt överallt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulltazar:

inget konstigt igentligen,faktiskt väldigt logiskt, då lödningarna blir dåliga så värms o smälts dom upp så kontakten blir bra igen, går o göra med lödtång också men tar så lång tid samt att det inte går i komma åt överallt..

jopo men ändå, är ju inte nåt man knäcker varje dag

Permalänk
Medlem

Testade nyss med ett GTX9800+ som gick sönder för någon månad sen, inga problem alls. 190 grader i 9 min, återstår bara att se hur länge det håller.

Permalänk
Inaktiv

Körde precis in mitt 7950 gt som verkar ha gett sig, fick artefakter redan vid bios. Well well vi får väll se om ca 40 min då det varit i ugnen och hunnit svalna

Permalänk
Medlem

En bekant kom till mig med sin laptop som inte fick någon bild, en gammal Amilo Laptop som det sitter ett grafikkort som man kan ta bort, såg att lödningarna på Graffekortet var brända men jag testade baka ändå, funkar ändå inte så nu ska jag ta och beställa ett nytt grafikkort till henne, kostar ca 300 nytt så. Kul att det löst sig för andra med bakning

Visa signatur

Raijintek Metis Silver - Intel Core i5 6600K - ASUS Z170I PRO GAMING 1 - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - Corsair 32gb DDR4 3000MHz - PNY XLR8 1TB NVME SSD - be quiet! Dark Rock Pro 3 - be quiet! Power Zone 750w

Permalänk
Medlem
Skrivet av roobi:

En bekant kom till mig med sin laptop som inte fick någon bild, en gammal Amilo Laptop som det sitter ett grafikkort som man kan ta bort, såg att lödningarna på Graffekortet var brända men jag testade baka ändå, funkar ändå inte så nu ska jag ta och beställa ett nytt grafikkort till henne, kostar ca 300 nytt så. Kul att det löst sig för andra med bakning

vart beställer du det kortet ifrån?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulltazar:

vart beställer du det kortet ifrån?

http://www.os-store.com/new-nvidia-gf-go6800-ultra-nv41m-vide...

Visa signatur

Raijintek Metis Silver - Intel Core i5 6600K - ASUS Z170I PRO GAMING 1 - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - Corsair 32gb DDR4 3000MHz - PNY XLR8 1TB NVME SSD - be quiet! Dark Rock Pro 3 - be quiet! Power Zone 750w

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite för ev tips.

Har HP dv9000, som är känd för att släppa vid lödningarna,
Men när jag vinklar skärmen neråt precis innan viloläge så får jag bild normal bild på skärmen en snabb sekund, OCH när den är igång vanligt så funkar skärmen om man kollar från sidan av skärmen i solljus.

Är det fortfarande lödningarna eller kan det vara kablarna som är slitna?

/potaT

Permalänk
Avstängd

Googla på:
dv9000 repair
och titta de översta länkarna.

Elias

Permalänk
Medlem

Någon som bakat ett HD5870 med bra resultat?
Mitt 5870 började ge ränder på skärmen och slutade visa bild efter ett tag. Sedan dess har det hängt på väggen.

Men nu tänkte jag ge bakning ett försök, kan ju inte bli värre direkt. Tips innan jag kastar in skiten i ugnen?

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Någon som bakat ett HD5870 med bra resultat?
Mitt 5870 började ge ränder på skärmen och slutade visa bild efter ett tag. Sedan dess har det hängt på väggen.

Men nu tänkte jag ge bakning ett försök, kan ju inte bli värre direkt. Tips innan jag kastar in skiten i ugnen?

Har du någon garanti kvar på kortet?
Om inte så är det väl bara att köra, du har inget att förlora.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Har du någon garanti kvar på kortet?
Om inte så är det väl bara att köra, du har inget att förlora.

Bytt kylare på den, så Inet sa nej när jag frågade om det tidigare
Vilken temp ska jag köra på? Sett att vissa bakar på 175 grader, och en del 200 grader. Räcker 7 min?

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Bytt kylare på den, så Inet sa nej när jag frågade om det tidigare
Vilken temp ska jag köra på? Sett att vissa bakar på 175 grader, och en del 200 grader. Räcker 7 min?

Testa på typ 175-180 grader och 7 minuter. Om det inte funkar så kan du testa att öka lite.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Skulle väl dock inte rekommendera er att göra detta i en ugn ni tänkt laga mat i någon gång i framtiden, men det borde vara självklart.

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixxz:

Skulle väl dock inte rekommendera er att göra detta i en ugn ni tänkt laga mat i någon gång i framtiden, men det borde vara självklart.

Jag gjorde det i den enda ugnen i hushållet och ingen i familjen har blivit sjuk. Har inte hört om någon annan som blivit sjuk heller.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Jag gjorde det i den enda ugnen i hushållet och ingen i familjen har blivit sjuk. Har inte hört om någon annan som blivit sjuk heller.

PCB:n är insmord i ett giftigt ämne (Tetrabromobisphenol A), för att förhindra att PCB:n smälter/brinner upp. När du hettar upp kortet såpass förångas/smälter detta ämne, och fastnar runt om i ugnen när den svalnat. Nästa gång du hettar upp ugnen, förångas ämnet igen, och fastnar i maten du sedan äter. Ingen direkt livsfara, kanske, men inte särskilt nyttigt, heller.

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem

Har bakat mitt grafikkort 2 stk gånger och har börjat fungera båda gångerna! rekommenderar det om ert GeForce grafikkort inte fungerar!

Visa signatur

Alea iacta est.
(mest för att det låter coolt)

Coola kids kan aldrig dö men för mig kan dom göra ett undantag.