Permalänk

Mitt eah 4850 la av idag, vad ska jag tänka på när jag ska baka de?
Vad är det för kuddar ni pratar om? Och dvi ingångarna är väll i plast/gummi smälter inte dem?

Permalänk
Avstängd

Använd hellre garantin först om ni har det...

Tricket att lägga i ugnen fungerade med min systers 7900gt. Tog bort alla kylflänsar först och använde mig av thumbscrews som skruvades in i 4st hål i kortet så att det sitter stabilt på plåten. 200C i exakt 7 minuter, sedan väntade jag 30 minuter innan jag började skruva tillbaka kylningen.

In i datorn och det fungerade utan problem.

Kan vara en god idé att vädra lite eftersom det sitter en massa medel på kortet som inte är så bra för vår hälsa..

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaleid
Använd hellre garantin först om ni har det...

Tricket att lägga i ugnen fungerade med min systers 7900gt. Tog bort alla kylflänsar först och använde mig av thumbscrews som skruvades in i 4st hål i kortet så att det sitter stabilt på plåten. 200C i exakt 7 minuter, sedan väntade jag 30 minuter innan jag började skruva tillbaka kylningen.

In i datorn och det fungerade utan problem.

Kan vara en god idé att vädra lite eftersom det sitter en massa medel på kortet som inte är så bra för vår hälsa..

Okej men lite tips på vad jag ska göra när jag ska baka de?

asså vad jag ska tabort osv?

Permalänk
Medlem

Youtube video, hur man bakar g-kort.

Visar bland annat vad som ska tas bort, dvs delar o kylpasta.

Visa signatur

okej

Permalänk
Medlem

Tänkte försöka på detta med mitt moderkort Asrock K8Upgrade-NF3. Vad ska jag tänka på och tror ni det lyckas? nån som har testat med moderkort tidigare?

Permalänk
Medlem

Ta bort alla delar som går ta av och kör på.

Jag provade på ett GTS8800 640 idag. Kortet gav stora artifakter (över hala skärmen) nästan direkt när datorn startades. Man såg inget av bakrundsbilde utan bara mönster i olika färger mestadels svarta. Tag av kylaren, rengjorde kortet och in i en förvärmd ugn på 200 grader i 10 minuter och vänta på att kortet skulle svalna. Och ta mig fan sitter nu och spelar half-life 2 kollar på film och lirar wow utan det minsta problem med kortet, helt otroligt. Jag var väldigt skeptisk till att det skulle fungera luktede dessutom bra mycket bränd plast när jag tog ut kortet men det fungerade felfritt.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SmOOthy
Ta bort alla delar som går ta av och kör på.

Jag provade på ett GTS8800 640 idag. Kortet gav stora artifakter (över hala skärmen) nästan direkt när datorn startades. Man såg inget av bakrundsbilde utan bara mönster i olika färger mestadels svarta. Tag av kylaren, rengjorde kortet och in i en förvärmd ugn på 200 grader i 10 minuter och vänta på att kortet skulle svalna. Och ta mig fan sitter nu och spelar half-life 2 kollar på film och lirar wow utan det minsta problem med kortet, helt otroligt. Jag var väldigt skeptisk till att det skulle fungera luktede dessutom bra mycket bränd plast när jag tog ut kortet men det fungerade felfritt.

Du hade nog samma symptom som jag hade.

Och tamejfan så har jag spelat HoN i några månader nu

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Provade idag med ett gammalt 6600gt som var trasigt, det gav ingen bild men fläkten snurrade..,
Självklart var jag lite skeptisk mot detta, men jag hade ju inget att förlora så det var bara att plocka fram bakplåten och köra
När kortet hade varit inne i ugnen i drygt 7 min på 200 grader tog jag ut det och lät det svalna,
monterade på kylarn och satte in det i datorn, och gissa om jag blev överaskad?
Kortet fungerar prima :P:P

Visa signatur

Antec P193 | Asus Deluxe V2 | i7 930 @ 4,15Ghz | D14 | Asus 5870 | CM 700W | 6Gb Corsair @ 1600Mhz | DvD | Intel ssd 80gb, Samsung 160gb, WD 500gb + 1,75tb(extern) | Totalt 12 fläktar som styrs av en kaze o en zalman| Logitech Z-5500 | MX 518 | X6 | 2032W |

Permalänk

Hade ett DOA 8600 GT SILENT som ja precis körde i ugnen men utan resultat, fick ju visserligen ett utbytes kort

Visa signatur

//Tobbe A.K.A -=[warper]=-

Permalänk
Medlem

Här är en lite rolig historia,

När jag träffade en kompis nu i helgen nämnde jag detta med att köra kortet i ugnen. Han hade för flera år sedan haft just problemet med ränder över skärmen (klassiskt grafikkortsfel) på sitt, på den tiden tuffa, Radeon 9800PRO. Jag sade att "det kanske hade gått att laga med lite tur, bara att baka haha". Vi pratade inte mer om det.

Idag får jag ett samtal från honom om att hans 8800GT precis börjat visa en massa röda ränder över hela skärmen! Ju högre upplösning ju fler ränder och till slut BSOD efter windows-start. Jag stack över till honom nu efter jobbet och efter att ha kört kortet 10 min på 200 grader fungerar det nu hur bra som helst! Det här med att köra kortet i ugnen är verkligen ett toppentips! Roligt att få se det fungera med egna ögon också!

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nordblom

Ang. Xboxen så beror det väl på att den återställer operativsystemet när den blir för varm.

Nej, ring of death är hårdvaru problem, inte mjukvara.

Permalänk
Medlem

Du kan ju testa med gamla minnen också, lägg dem brevid varandra så att de "smälter samman" då blir det dubbel så mycket ram som du la in! så att säga.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Det går att baka kort två gånger. Jag har gjort det

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

Men hur är det med moderkort?
Skulle kunna testa på mitt M2N-E SLi som inte vill funka riktigt.

Men hur ska det vara i ugnen?
Alltså, ska det vara med processorsockeln uppåt eller neråt?

Visa signatur

| R5 2600 | 32GB DDR4 | RTX 2060 super |
Vänligen citera ifall du vill ha ett svar

Permalänk
Medlem

Funderar på att baka ett gamalt radeon 850xt tror jag det hette men har ingen kylpasta hemma, går det att testköra kortet undan kylpasta, allså bara boota windows och kolla om alla ränder i skärmen är borta?

EDIT: Hmm skit bra flera kontakter lossnade när jag bakade det så kortet är väll helt obrukbart nu Aja ingen stor förlust. FAIL kan man säga haha

Permalänk

Mitt geforce 9800gx2 dog idag. Atrifacter över hela skärmen. Hade sett den här tråden för ett tag sedan och tänkte att det är ju värt ett försök iallafall.
Plockade ut kortet och tog bort skyddsplåten runt men orkade inte dela så rullade ihop lite folie bollar och la in kortet.
Hade det inne 7 minuter på strax under 200grader för att sen låta det kyla sig lite. Knakade lite när jag satte på skyddsplåtarna igen men gjorde nog inget.

Kan bara säga att det funkar prima nu igen. Ligger stabilt på ca 70grader.
Sparade mig en massa tusenlappar där.
Tack för tipset

Visa signatur

Q6600, ASUS P5N-D, Corsair 4gb ram, Corsair HX 620W, geforce 9800gx2(bakad), 150gb raptor + 500gb lagring

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nord_93
Funderar på att baka ett gamalt radeon 850xt tror jag det hette men har ingen kylpasta hemma, går det att testköra kortet undan kylpasta, allså bara boota windows och kolla om alla ränder i skärmen är borta?

EDIT: Hmm skit bra flera kontakter lossnade när jag bakade det så kortet är väll helt obrukbart nu Aja ingen stor förlust. FAIL kan man säga haha

Ett problem är att om man ställer ugnen på 200C kan det skilja ganska mycket på om vredet visar för lite eller för mycket.
Gissar på att du har en ganska varm ugn och att 200C på vredet kanske ger 225C i ugnen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Bakade mitt GTS 8800 320 som pajade för nån månad sen, efter att ha läst den här tråden. Funkade perfekt efter 10 minuters bakning! Surt att man inte läste här innan jag köpte ett nytt... Nån som testat att baka nåt annat (elektronikrelaterat) än grafikkort?

Permalänk
Medlem

Har precis läst klart tråden och blev nu väldigt sugen på att baka mitt gamla grafikkort. Problemet som jag ser är då att det är ett integrerat grafikkort till en laptop, så jag undrar om det kommer bli problem, om det är för mycket som inte tål värmen osv. Garanting har tyvärr gått ut och problemet med kortet är överhettning.

Mycket underhållande läsning, man blir så glad av att se att det verkligen funkar att göra tvärt emot vad man tänkt sig borde hjälpa!

Tack på förhand!

Visa signatur

AMD Phenom2 X4 965 C3 @ 3,8Ghz 1,35V | ATI Radeon X1800XT 256 MB @ 594/693 (Soon to be Asus Radeon HD5850 1GB DDR5) | Corsair XMS3 1600 MHz CL9 | Corsair TX550 | Benq T2210HD 21,5" | 240 + 160x2 = 560 GB | Logitech MX518 | Saitek Eclipse II | Sennheiser PC160

Permalänk

har ett 8800GT som vart paj i ca 1 år... sitter på ett 1900xtx nu så ett 8800 vore ett uppbyte! skall LÄTT testas imorgon! återkommer med resultat!

Visa signatur

Quad Q6600@ 3.2 ghz 24/7 lappad IHS --=-- Scythe Infinity --=-- Asus P5W DH Deluxe --=-- Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2, 3072MB CL4 --=-- ¤4870X2 @ orginal --=--corsair 750w --=--2Tb hårddisk --=-- SAMSUNG 226bw (S)

Permalänk
Medlem

Fullt förståerligt att det kan fixa kallödninar. Men akta ugnen, den är inte lika billig

Visa signatur

7700K @ 4,8Ghz | EVGA 1080 SC @ 2021Mhz | Z270F | 16GB @ 3000Mhz | Acer XB270HU

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bandless
Fullt förståerligt att det kan fixa kallödninar. Men akta ugnen, den är inte lika billig

Hur kan den gå sönder?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Väldigt roligt att det fungerar för såpas många endå, nästan alla som testat i denna tråd har väl fått korten att fungera igen.?
Hade nog hört om detta fenomen men trodde det bara var någon enstaka som det fungerade för, här verkar det ju som om det är en universiell lösning oavsett vad man har för problem.
Nu blir det att rota upp all gammal död(?) hårdvara och testa baka lite.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Avstängd

Synd att man inte visste detta för ett par år sedan då mitt 6800GS la av då hade man kunnat testat detta

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pekko
Har precis läst klart tråden och blev nu väldigt sugen på att baka mitt gamla grafikkort. Problemet som jag ser är då att det är ett integrerat grafikkort till en laptop, så jag undrar om det kommer bli problem, om det är för mycket som inte tål värmen osv. Garanting har tyvärr gått ut och problemet med kortet är överhettning.

Mycket underhållande läsning, man blir så glad av att se att det verkligen funkar att göra tvärt emot vad man tänkt sig borde hjälpa!

Tack på förhand!

Det kanske räcker med en ordentlig rengöring från damm.
Riskfritt är det inte, blir ugnen för varm kan komponenterna trilla av.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Det kanske räcker med en ordentlig rengöring från damm.
Riskfritt är det inte, blir ugnen för varm kan komponenterna trilla av.

Precis som det gjorde för mig. Som någon nämde i tråden så kan ugnens "tempratt" visa för lite.

Permalänk
Medlem

Vanligt problem på några (minns inte modell) gamla Dlink routrar att dom "dog" om man hade haft dom igång länge och sen drog ur dom på typ semester så fungerade dom inte när man kom tillbaka.

En kompis har fått flera stycken av folk som "slängt" dom men som han och jag lagade genom att lägga sladden (trafon) i ugnen i kankse tio min i typ 70 grader.

Tydligen komponenter som expanderar när dom blir varma, sen när dom blir kalla så har dom gått tillbaka och när man sen pluggar i den igen så får dom inte kontakt med delen som var "van" vid att den andra skulle vara expanderad så den hoppar aldrig igång:P

Hoppas någon förstod:P

Permalänk
Medlem

woohow.. kom över en XPS M170 gratis igår.. starta upp den så var de knas på skärmen.. först tänkte jag på vilja laga den å tjacka fungerande beg graffekort.. nya låg på 2k fyfan va dyrt... men sen råkade jag snubbla in på sån här tråd med att baka de så gjorde jag de å nu funkar den som ny hihi Har även lagat ett Ati 9800 å Geforce 6600 inatt i samma veva gratis e fan gott asså!

PS: Fläktarna var jävligt dammiga å igensatta så jag antar att de var anledningen till att graffekortet sluta fungera först på XPS datorn..
Så nu har man lärt sig att ta fram damsugarn ibland å rensa bärbara oxo ^^

En transistor föll även av 6600 kortet när den hade varit i ugnen men det löste man snabbt med lödkolven!

La även på ny kylpasta vid ungsbakningarna. xps datorn hade bara nån aluminum skiva emellan gpu å kylare men såg inte ut som de fanns nå kylpasta de var typ svart belägg men vettefan :S körde iaf på en lite skvätt pasta så de borde nog göra susen..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TorUlf
Vanligt problem på några (minns inte modell) gamla Dlink routrar att dom "dog" om man hade haft dom igång länge och sen drog ur dom på typ semester så fungerade dom inte när man kom tillbaka.

En kompis har fått flera stycken av folk som "slängt" dom men som han och jag lagade genom att lägga sladden (trafon) i ugnen i kankse tio min i typ 70 grader.

Tydligen komponenter som expanderar när dom blir varma, sen när dom blir kalla så har dom gått tillbaka och när man sen pluggar i den igen så får dom inte kontakt med delen som var "van" vid att den andra skulle vara expanderad så den hoppar aldrig igång:P

Hoppas någon förstod:P

Kunda jag inte läste detta tidigare tror jag har haft det problemet på tre, men de har jag nog slängt nu så jag sitter med 3 routers och en vars trafo håller jag på att trampa sönder, ska nog kolla lite extra så de inte ligger i någon bra att ha kondingar/spolar låda =/

Edit: Ett 8800 gts 640 ligger på svalning just nu

Edit2: Kan ju inte post fler på rad så.
Men första gången jag hörde var om bakning (ingen kallade det så då) var då gf2 mx var nytt, men då handlade det om trasiga cpu (något jag inte fick att fungera) och tangenbord man spilt i, delvis för att få bort vatten och fär att få bort oxideringar, (150 grader var rycket då) Jag har fått i gång två nervattnade mobiler med detta men den första hade en trasig skärm efter, gick knappt att läsa och ja jag skruvade inte sönder dem innan

Edit3: Sitter nu i vantage och testar gts kortet, det luktade plast och knastrade i det då jag kände på kretskortet men klarar jag mig några veckor räcker det.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk

Detta låter som agdas magiska hostmedecin som kurerar cancer..