Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Maj 2009

problem med "random"

Ska göra ett program som ritar ut ett antal ovaler och rektanglar, storlek, färg och position ska vara slumpad.

Det jag har lyckats åstadkomma är ett som ritar x antal ovaler och rektanglar. Positionen och storleken slumpas, men jag begriper inte hur jag ska få det att slumpa färger. Sedan antar jag att det finns snyggare sätt att skriva antalet också, i stället för att upprepa

pen.fillOval(r.nextInt(201),r.nextInt(201),r.nextInt(201),r.nextInt(201));

Har försökt ta bort och lägga till allt jag kan komma på, men gör nu ett försök att få lite vägledning!

Här är koden jag har så långt:

import java.awt.*; import java.util.*; import javax.swing.*; public class Konst4 extends JPanel { private static Random r = new Random(); public Konst4() { setBackground(Color.white); } public void paintComponent(Graphics pen) { super.paintComponent(pen); pen.setColor(Color.blue); pen.fillOval(r.nextInt(201),r.nextInt(201),r.nextInt(201),r.nextInt(201)); pen.fillRect(r.nextInt(201),r.nextInt(201),30,30); pen.fillOval(r.nextInt(201),r.nextInt(201),r.nextInt(201),r.nextInt(201)); pen.fillRect(r.nextInt(201),r.nextInt(201),30,30); } public static void main(String[] args) { JFrame window = new JFrame(); Konst4 konst = new Konst4(); window.setSize(282,230); window.getContentPane().add(konst); window.setLocation(50,50); window.setDefaultCloseOperation(JFrame.EXIT_ON_CLOSE); window.setVisible(true); } }

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jul 2008

http://java.sun.com/j2se/1.4.2/docs/api/java/awt/Color.html#C...

pen.setColor(new Color(randomRed,randomGreen,randomBlue);

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Maj 2009

tack för hjälpen! jag fixade det!!