Intel tror på fortsatt snabb teknikutveckling

Permalänk
Melding Plague

Intel tror på fortsatt snabb teknikutveckling

Processortillverkaren Intel har inga planer på att bryta mot Moores lag utan har siktet inställt på åtta nanometer år 2018 och smått fantastiska fyra nanometer 2022.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Det man får see är ju strålande:) hoppas på att dom gör det bara eller ännu snabbare:)

Permalänk
Medlem

Det här blir spännande. Nu tror jag mitt intresse för datorer kommer vara något avsvalnat då, men teknisk utveckling är alltid kul.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk

Jag längtar efter framtiden när man läser sånt här.
Ge mig en laptop från 2022. Undra va den klarar av, batteritid, utseende osv

4nm alltså, efter det då?

Visa signatur

3570K | Asus P8Z77-V Pro | Corsair 16GB | Asus 7970T DCII | Fractal Design R3 | Phanteks PH-TC14P | Svintyst

Permalänk

Vad är Integration Capasity?
Annars ser det ju otroligt ut. Undra om det funkar i praktiken.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem

Det är bra att de inte bryter mot Moores lag ty annars skulle EU säkerligen lägga sig i och straffa dem.

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ralleballe
Vad är Integration Capasity?

BT står för Billions of Transistors. Resten får du själv räkna ut

Visa signatur

• Sun SPARC

Permalänk
Medlem

Problemet är bara vad man ska ha kapaciteten till. Ända sedan 486:ans tid (antagligen tidigare också förstås) då familjen fick sin första pc så har det varit en signifikant skillnad på hårdvaran och vad man kan göra med mjukvaran mellan olika generationers pc. Men denna skillnad minskar med tiden och allt större del av befolkningen klarar sig lika bra med en dator som är några år gammal som en ny, och detta kommer bli allt "värre" (ur datorkomponttillverkarnas perspektiv). Vad ska man ha för insitament för alla som inte spelar de modernaste spelen eller gör tunga videoredigeringar eller dylikt. Min tro är att vi går mot en framtid där allt fler behåller sin dator tills dess att den går sönder och då köper en ny, inte för att den nya är mycket bättre, utan att den gamla just har gått sönder.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
Problemet är bara vad man ska ha kapaciteten till. Ända sedan 486:ans tid (antagligen tidigare också förstås) då familjen fick sin första pc så har det varit en signifikant skillnad på hårdvaran och vad man kan göra med mjukvaran mellan olika generationers pc. Men denna skillnad minskar med tiden och allt större del av befolkningen klarar sig lika bra med en dator som är några år gammal som en ny, och detta kommer bli allt "värre" (ur datorkomponttillverkarnas perspektiv). Vad ska man ha för insitament för alla som inte spelar de modernaste spelen eller gör tunga videoredigeringar eller dylikt. Min tro är att vi går mot en framtid där allt fler behåller sin dator tills dess att den går sönder och då köper en ny, inte för att den nya är mycket bättre, utan att den gamla just har gått sönder.

Vore urkul om du blev en hög chef inom IT-sektorn, kommunikationsminister eller dyl, så kan vi plocka fram det här citatet om några år och skratta åt det ;).

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
Ända sedan 486:ans tid (antagligen tidigare också förstås) då familjen fick sin första pc så har det varit en signifikant skillnad på hårdvaran och vad man kan göra med mjukvaran mellan olika generationers pc. Men denna skillnad minskar med tiden och allt större del av befolkningen klarar sig lika bra med en dator som är några år gammal som en ny, och detta kommer bli allt "värre" (ur datorkomponttillverkarnas perspektiv).

Blir det verkligen så mycket värre? En 486:a är lite för klen för windows 95 och en athlon XP är lite för klen för vista, men om man inte vill hänga med utvecklingen har man alltid kunnat låta bli.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Blir det verkligen så mycket värre? En 486:a är lite för klen för windows 95 och en athlon XP är lite för klen för vista, men om man inte vill hänga med utvecklingen har man alltid kunnat låta bli.

Ahtlon XP är ju dock flera generationer sedan. Athlon 64 tycker jag kan räknas som gammalt vid det här laget. ca 5 år ju och det är tillräckligt för det mesta fortfarande.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dagas
Ahtlon XP är ju dock flera generationer sedan. Athlon 64 tycker jag kan räknas som gammalt vid det här laget. ca 5 år ju och det är tillräckligt för det mesta fortfarande.

Jo, det är nog sant att även de är lite för dåliga (jag tror dock inte att jag har testat) men det stör inte argumentet.

Permalänk
Avstängd

tror det ligger lite i vad heande säger, allmänheten har ju redan visat att vi inte vill ha krävande mjukvara som bara är just mer krävande (vista). Den gick snabbare på en state of the art dator än xp men på gamla datorer struntade man i. känndes lite som om man ville tvinga folk att köpa bättre datorer.

för htpc och kontorsarbete kommer nog inte mjukvaran kräva så mycket mer prestanda än vad den gör idag. Windows 8 funkar nog bra för dessa grejer på en laptop från idag.

Men för spel och liknande kommer utvecklingen nog inte se ut likadant, utvecklarna ju presis fått vittring på fysik och ray tyracing är dom nog inte sena med att implentera när den dagen kommer.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Blir det verkligen så mycket värre? En 486:a är lite för klen för windows 95 och en athlon XP är lite för klen för vista, men om man inte vill hänga med utvecklingen har man alltid kunnat låta bli.

jo, men frågan är ju om man inte kommer kunna hänga med i mjukvaruutvecklingen utan att göra det samma i med hårdvaran.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Jo, det är nog sant att även de är lite för dåliga (jag tror dock inte att jag har testat) men det stör inte argumentet.

Fast funktionsmässigt så är skillnaden enorm mellan win3.11 och win95.
För den som surfar, för över lite bilder och mailar tillför Vista väldigt lite.
XP är inte fulländat men tillräckligt bra för stora delar av den grå massan.

Detta var inte tidigare operativsystem (möjligen 2000 som dock inte var riktat till hemanvändare).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
Problemet är bara vad man ska ha kapaciteten till. Ända sedan 486:ans tid (antagligen tidigare också förstås) då familjen fick sin första pc så har det varit en signifikant skillnad på hårdvaran och vad man kan göra med mjukvaran mellan olika generationers pc. Men denna skillnad minskar med tiden och allt större del av befolkningen klarar sig lika bra med en dator som är några år gammal som en ny, och detta kommer bli allt "värre" (ur datorkomponttillverkarnas perspektiv). Vad ska man ha för insitament för alla som inte spelar de modernaste spelen eller gör tunga videoredigeringar eller dylikt. Min tro är att vi går mot en framtid där allt fler behåller sin dator tills dess att den går sönder och då köper en ny, inte för att den nya är mycket bättre, utan att den gamla just har gått sönder.

Bloatet kommer bli växa och fortsätta äta upp äldre datorer även i framtiden.

Microsoft gör tungrodda operativ, som dom sedan släpper ännu mer tungrodda applikationer till och vidareutvecklar de tunga applikationerna med ännu mera bloat som slutligen efter inte alltför lång tid får Svensson att tycka datorn är för långsam och sedan gå och köpa en ny modern dator, och då självklart med tillhörande OEM-licens av Windows och Office. Så länge denna inkomstcirkel fungerar så kommer vi inte hamna där du tror.

Jag menar, vad är skillnaden på vad du egentligen kan göra i Word 2007 och Word 97?

Så varför behöver då Word 2007 en en miljon gånger snabbare dator?

För tusan man kan gå mycket längre bak i tiden än så och fortfarande göra exakt samma sak minst lika bra med en dator vars beräkningskraft kan mot dagens jämföras som en mygga mot en människa.

EDIT:
Jag tror snarare att istället för att Svensson inte tyckte sig behöva en bättre dator att det handlade om att bloatet tippade över. Vista var tungrott. Det var planerat. Med det skickade alla datortillverkare med 100 tungrodda applikationer som autostartade. Det hela blev för mycket. De nyköpta datorerna blev segare än de äldre. Naturligtvis finns det en kostnadsgräns för vad Svensson kan betala för en ny dator, och när den betalat detta vill den att den ska fungera bra. Åtminstone det första halvåret/året. Om den sedan blir segare efter det så har man överseende och inser att det närmar sig dags att köpa nytt igen.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk

Är det någon menning med den här presentationen. Verkar vara väldigt mycket frågetecken innan man är nere i de storlekarna.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olga32
Microsoft gör tungrodda operativ, som dom sedan släpper ännu mer tungrodda applikationer till och vidareutvecklar de tunga applikationerna med ännu mera bloat som slutligen efter inte alltför lång tid får Svensson att tycka datorn är för långsam och sedan gå och köpa en ny modern dator, och då självklart med tillhörande OEM-licens av Windows och Office.

Nu är det väl kanske inte microsoft som är ovanligt dåliga på att utveckla program utan snarare att de bygger så pass komplexa system som gör att att prestanda går åt?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av olga32
Jag menar, vad är skillnaden på vad du egentligen kan göra i Word 2007 och Word 97?

Precis. Ändå tycker vi oss behöva de nya och snyggare versionerna.

Permalänk
Medlem

Mycket intressant, men vad är egentligen 3G, FinFet för slags transistorer?

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olga32
Jag menar, vad är skillnaden på vad du egentligen kan göra i Word 2007 och Word 97?

Så varför behöver då Word 2007 en en miljon gånger snabbare dator?

Dedär är en dålig jämförelse. Word 2007 är tusen gånger bättre än 97, åtminstone för mig som skriver mycket.

Men det är klart, det går ju skruva i en skruv med en enkrona också, men en skruvmejsel är helt klart att föredra!

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Dedär är en dålig jämförelse. Word 2007 är tusen gånger bättre än 97, åtminstone för mig som skriver mycket.

Men det är klart, det går ju skruva i en skruv med en enkrona också, men en skruvmejsel är helt klart att föredra!

03 då?? den har väll i princip allt som 07 har utan att kräva hälften av prestandan

Permalänk
Medlem

Ironin här är att alla som klagar på att "vi behöver inte så bra datorer/så nya program" högst troligen ändå har dem.

Och angående att Microsofts produkter (eller mjukvara i allmänhet) kräver bättre och bättre system; Varför skulle de vilja göra så att Word 2007 kan köras på en 486?

Kostnad versus extra inkomst säger helt enkelt att det är olönsamt.

Att göra det mer "bloatat", t.ex. att göra det snyggare visar sig däremot vara lönsamt.

Så, där har ni orsaken.

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Medlem

Det är väll sant. Windows 3.11 startade ungefär lika snabbt på min första som XP, Vista, win7 gör nu. Procentuellt tar ett modernt spel upp ungefär lika mycket från hårddisken som "dåtidens" spel gjorde. Minns själv hur man tänkte, "oh wow spelet har kommit på CD rom, det är ju skitstort, hela 750Mb".

Visst, en någorlunda modern dator har inga problem att spela upp FullHD filmer. Men om/när filmerna kommer i 4k upplösning. (sök på wikipedia om ni vill veta vad det är). Då lär inte dagens datorer lämpa sig för det. Så det är ju en självklaret att teknikutveckling går hand i hand med vad folk vill ha och vilken hårdvara som behövs för att köra mjukvaran.

Hur många gånger fick man inte höra att det va idioti att ha 10Mbit internetuppkoppling...

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Så klart dom inte vill att Word 2007 ska köras på 486. Nya datorer = licensinkomster till Microsoft.

Det kanske är smidigare att skriva i Word 2007 än Word 97. Poängen är snarare att förbättringarna dom gjort som skapar detta inte alls behöver kräva den prestandaförbättring de nya versionerna verkligen kräver. Skillnaderna är så pass små och grafiken så pass simpel att vilken dator från 90-talet med SVGA-kort kan klämma ur sig det. Om det inte vore för all (kod)bloat.

Men som jag började posten, detta är så klart inte intressant för MS och därför fortsätter även datorutvecklingen i samma takt som tidigare.

Därmed inte sagt att det hade varit annorlunda om MS inte fanns eller gjorde effektivare program. Därmed inte HELLER sagt att det är något negativt att det är som det är. Det kanske är det enda som driver teknikutvecklingen framåt så pass fort? Det lämnar jag till spekulationer.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olga32
Poängen är snarare att förbättringarna dom gjort som skapar detta inte alls behöver kräva den prestandaförbättring de nya versionerna verkligen kräver. Skillnaderna är så pass små och grafiken så pass simpel att vilken dator från 90-talet med SVGA-kort kan klämma ur sig det. Om det inte vore för all (kod)bloat.

Man kan se konspirationer i det mesta med lite god vilja, men den verkliga förklaringen är förmodligen inte lika spektakulär. Varför har till exempel inte alternativa kontorsprogram (openoffice till exempel) med mindre intresse av licensintäkter överlägsen prestanda?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Dedär är en dålig jämförelse. Word 2007 är tusen gånger bättre än 97, åtminstone för mig som skriver mycket.

Att det tar tusen ggr mera plats på hårddisken är en beskrivning närmare verkligheten. Själv hoppas jag kunna avinstallera Word för gott inom en snar framtid.

Visa signatur

||Corsair Crystal 570X RRG, MSI X370 AM4 ATX, AMD Ryzen 7 1800X CPU - 3,6 GHz - AMD AM4, Sapphire Radeon RX 580 Nitro+ 2xHDMI 2xDP 4GB, Corsair Vengeance LPX Red 32GB (4x8GB) / 2666MHz, Corsair HXi 750W, GigaWorks S750 7.1, Windows 10/Ubuntu 14, Philips Brilliance 272C4, Benq W750||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nautilus011
Det är väll sant. Windows 3.11 startade ungefär lika snabbt på min första som XP, Vista, win7 gör nu. Procentuellt tar ett modernt spel upp ungefär lika mycket från hårddisken som "dåtidens" spel gjorde. Minns själv hur man tänkte, "oh wow spelet har kommit på CD rom, det är ju skitstort, hela 750Mb".

Visst, en någorlunda modern dator har inga problem att spela upp FullHD filmer. Men om/när filmerna kommer i 4k upplösning. (sök på wikipedia om ni vill veta vad det är). Då lär inte dagens datorer lämpa sig för det. Så det är ju en självklaret att teknikutveckling går hand i hand med vad folk vill ha och vilken hårdvara som behövs för att köra mjukvaran.

Hur många gånger fick man inte höra att det va idioti att ha 10Mbit internetuppkoppling...

Här pratar vi ju snarare om den genomsnittliga datoranvändaren, och huruvida han inte (borde) behöva bättre än en uråldrig dator (10 år+) för att utföra sina behov, om det inte vore för all bloat som packas in överallt.

Den genomsnittlige användaren spelar sällan upp filmer från sin dator till TV. Och än mer sällan FullHD. Och kommer troligtvis aldrig behöva vara intresserad av en 4k upplösning. Sitter du och ser på en 32" TV på behörigt avstånd så är det knappast (om inte en påstridig säljare övertygar en med massa tekniska termer) en intressant investering med någonting bättre än 720p...

Internetuppkopplingar kommer jag aldrig propagera för att dom kan vara för snabba.

Se mitt ovanstående inlägg också...

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Man kan se konspirationer i det mesta med lite god vilja, men den verkliga förklaringen är förmodligen inte lika spektakulär. Varför har till exempel inte alternativa kontorsprogram (openoffice till exempel) med mindre intresse av licensintäkter överlägsen prestanda?

Viktigt att poängtera att jag inte propagerar emot specifikt Microsoft i det här fallet (dom är mer ett tacksamt exempel). Samma problem med kodbloat kan naturligtvis finnas i andra applikationer.

EDIT:
Och tänk på att OpenOffice är baserat på StarOffice som såldes av Sun till större företag (StarOffice är versionen det är möjligt att få support för) och är således också intresserade av licensintäkter och även hårdvaruintäkter då Sun är/var en egen OEM till och med.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olga32
Internetuppkopplingar kommer jag aldrig propagera för att dom kan vara för snabba.

Då så, till slut måste man ju uppgradera systemet för att klara av överföringshastigheten.

Permalänk
Medlem

Jag ogillar sådana här prognoser: det är absurt att tro att man prognosticera en viss utveckling. För att göra en prognos så använder man bara informationen man har idag: man kan inte förutse morgondagens innovationer, ekonomiska/strategiska utvecklingar och mål, etc.

I slutändan känns sådana här prognoser som illustrerad vetenskap.

Visa signatur

[Asus P8H67] - [Intel i2500k] - [Corsair 4gb pc10600] - [Asus 560ti 1gb]

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olga32
Viktigt att poängtera att jag inte propagerar emot specifikt Microsoft i det här fallet (dom är mer ett tacksamt exempel). Samma problem med kodbloat kan naturligtvis finnas i andra applikationer.

Vanligtvis är det ju dock inte någon som plötsligt bestämmer att man i sin framtida produkt skall satsa på onödigt ineffektiva algoritmer och lösningar; det är väl snarare svårigheten att hantera ökad komplexitet som kräver fler abstraktionslager och tillhörande prestandakostnader? Det behöver dessutom inte vara dåligt - då det trots allt är lätt att uppgradera datorer blir vi förmodligen gladare av att många utvecklar kompetenta (men förhållandevis långsamma) än att få utvecklar snabba (eller många utvecklar mindre kompetenta program).