Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

Cougar 98R9

Med buller och bång har HEC Compucase tagit sig in på den svenska marknaden, men hur står sig företagets modeller i konkurrensen? SweClockers dyker på den påkostade datorlådan Cougar 98R9.

Läs artikeln

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trelleborg
Registrerad
Jul 2001

varför envisas chassie tillverkare med att göra små hål till fläktarna varför inte bara fritt blås?

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vid datorn
Registrerad
Feb 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foetus
varför envisas chassie tillverkare med att göra små hål till fläktarna varför inte bara fritt blås?

Förmodligen enklare och snabbare sätt att göra det på, och att dem inte har någon maskin som klarar av det i produktionslinan så det skulle vara en relativt stor utgift att fixa ett sådant enkelt designproblem...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2001

Ser det inte lite väl plastigt ut ?

Kromad Plast !!!!!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trelleborg
Registrerad
Jul 2001
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Förmodligen enklare och snabbare sätt att göra det på, och att dem inte har någon maskin som klarar av det i produktionslinan så det skulle vara en relativt stor utgift att fixa ett sådant enkelt designproblem...

jag tror det e är för det ska se snyggt ut.
dom stansar ut dom små hålen ju så maskiner har dom bara att byta ut verktyg att göra ett runt hål istället för många små..

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
GanX
Registrerad
Jan 2008

Tycker det är för mycket pengar för ett chassie. bättre att lägga lite extra pengar på det man stoppar i burken.

Rigg : Asus P8Z68 | 16gb Corsair Vengeance 1866mhz | i7 2700K@4,5ghz | GTX970Strix | Silencio 550
Cube : Asus H81I | 8gb Corsair Vengeance 1866mhz | i5 4570S@Cold like ice | HD7970| Node 304 White

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Maj 2004

Stort plus till Sweclockers för att de fick en recension gjord på det här chassit! Det har varit många chassirecensioner på sistone, men det stör inte mig det minsta eftersom det är mina favoritrecensioner!

Chassit blev en liten besvikelse, för det priset är det lite simpelt och det känns som om de har fokuserat på fel saker.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nödinge (Norr om GBG)
Registrerad
Jan 2008

finns gott om plats för grejer iaf...

[Corsair Carbide Air 240 Vit] [Corsair AX 750] [Intel Core i7 4790K] [Antec Kühler H2O 1220] [Corsair Vengeance DDR3 16GB 1600MHz/CL9] [MSI Z97M GAMING] [MSI GeForce GTX 980 Gaming] [WD Black SSD 256GB M.2 & Seagate Momentus XT 7200.1 500 & WD Black 500]

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2006

Bra recension! Men usch vad detta chassi kändes tråkigt, hade ingen charm och utseendet är inget som fångar ögat direkt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2002

Känns som CompuCase 6A21 är ett bättre val och lägga det extra på komponenter i chassit.

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
SWiiiDEN
Registrerad
Dec 2008

Den utdragbara moderkortsplåten var verkligen fiffigt.

Riktigt bra recension!

-= Future Breed Machine =-

Trädvy Permalänk
Säljchef
Emil Hallestad
Plats
Kungälv
Registrerad
Aug 2005

För att kommentera det här med "perforerad plåt" istället för hål så finns det lite betänkligheter kring det.

För att systembyggare skall kunna använda sig av ett chassi och sälja kompletta system så måste chassit klara vissa krav på EMI-strålning. En perforerad plåt stoppar denna strålning betydligt effektivare än tex ett öppet hål eller dammfilter.

Observera att jag inte är 100% säker på min sak, men jag tror att det kan vara en stor anledning till att vi åter och återigen får se samma sak.

Det man skulle kunna säga dock är att chassin i denna prisklass kanske skulle lösa detta med en möjlighet att lätt plocka bort plåten. Något liknande man körde på PCI-slottarna för om åren?

Det hade varit önskvärt iaf i mina ögon att slippa plocka fram dremeln och istället enkelt "knäcka" loss plåten.

Emil Hallestad
Mediasäljare, SweClockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sweden
Registrerad
Jul 2001

Snyggt chassi men för 2000:- ska det vara bättre.

Riktigt bra recension och bra bilder. Borde säga det oftare men man börjar ju bli bortskämd med det här ;-D

What are You trying to tell me? that I can dodge bullets?
No Neo, I'm trying to tell You when You're ready, You won't have to.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2009

tycker det påminner om en blanding av det gamla stacker chassit, i en fusion med den nyare modellen.

för 2k? nejtack.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Fauske
Registrerad
Jul 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Emil
För att kommentera det här med "perforerad plåt" istället för hål så finns det lite betänkligheter kring det.

För att systembyggare skall kunna använda sig av ett chassi och sälja kompletta system så måste chassit klara vissa krav på EMI-strålning. En perforerad plåt stoppar denna strålning betydligt effektivare än tex ett öppet hål eller dammfilter.

Observera att jag inte är 100% säker på min sak, men jag tror att det kan vara en stor anledning till att vi åter och återigen får se samma sak.

Det man skulle kunna säga dock är att chassin i denna prisklass kanske skulle lösa detta med en möjlighet att lätt plocka bort plåten. Något liknande man körde på PCI-slottarna för om åren?

Det hade varit önskvärt iaf i mina ögon att slippa plocka fram dremeln och istället enkelt "knäcka" loss plåten.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foetus

Förutom det Emil skriver så är det till för att hålla stadgan i lådan uppe. Och för att slippa bli stämda i landet långt i väst för att Joe 16 skulle kolla om fläkten blåste och skadade fingret.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lenhovda
Registrerad
Jan 2005

bara jag som tycker att Cougar-loggan är förbannat likt PUMA-loggan?
http://www.ppolnews.com/primages/puma.gif

-[ {AMD X4 955} {Crosshair III} {6870 2gb} {Corsiar 4Gb DDR3} ]-

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2002

Cougar är det engelska namnet på det svenska och tyska Puma.

Sen hoppar ju kissen åt andra hållet.

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alle_lenhovda
bara jag som tycker att Cougar-loggan är förbannat likt PUMA-loggan?
http://www.ppolnews.com/primages/puma.gif

Det är ju trots allt samma djur

http://www.hoothollow.com/May-June%202005%20Utah%20Predators/...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Cyberspace
Registrerad
Apr 2008

Man nöjer sig inte med att plagiera logotypen, även chassit är en blek kopia på CoolerMasters stacker-serie...

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2007

verkade varken uselt eller fantastiskt. känns dock som om det finns bättre konkurenter i 2k klassen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Jun 2009
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr.Mabuse
Man nöjer sig inte med att plagiera logotypen, även chassit är en blek kopia på CoolerMasters stacker-serie...

håller helt med dig!
de va de första jag tänkte när jag såg chassit!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Over the rainbow
Registrerad
Apr 2008

LED-fläktar, inga dammfilter, dålig HDD-lösning, stort ljudhål i sidan av chassit, begränsande onödiga fläktgaller i hiskeligt dåligt utförande, samt sist men inte minst hög ljudnivå och plastfötter.

Datorskrälle: Asus Sabertooth X58, Intel Xeon X5650 Hexacore HT @ 4.4Ghz, 36 GB Hyper X DDR3, 2x EVGA GTX 1070 FTW, 2x Samsung 850 Pro SSD + Samsung 860 EVO, 3x HGST 7200RPM 3TB, Corsair HX520.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Sep 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Emil

Tja, eller köra med separata fläktgaller som tex vissa Lian-Li och Silverstone lådor... Önskar att fler gjorde så!

...

Jösses vilken överprissatt låda! (priset på tex Webhallen kan man ju få rysningar av...)
Det enda som faktiskt kändes lite lyxigt/påkostat var utdragbara moderkortsplåten... Resten ser man ju i nästan vilket semibudgetchassi som helst väl nuförtiden?

Som Tempel sa är det nog bättre att hålla sig till budgetmodellerna om man ska skaffa Compucase/HEC lådor...

maybe i'm a one trick pony
but i ride it ride it ride it ride it
ride it honey

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Jul 2001

Jag undrar vad det är för externa 3,5" enheter som är tänkt att monteras i lådan med hjälp av 5,25" adaptern?

An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur?
PC
HTPC
Mediaspelare

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2005

Började med att läsa sista sidan och såg "Hög ljudnivå" och då försvann mitt intresse direkt.

PC: Intel i7 8700K @ 4,8GHz 1,244 vcore + Noctua NH-D15 w/ 2x Noctua NF-A15 PWM mounted + 3 extra NF-A15 PWM | Gainward GTX 1080 GLH GS @ 2,114/11,25GHz | 32GB 3000MHz DDR4 SSDs: Samsung NVMe 960 EVO 500GB SSD | Samsung 850 EVO 1TB SSD + HDD Seagate 10TB, WD Red 3TB | Skärmar: Asus ROG Swift PG279Q 27" 144Hz 1440p IPS + Dell 27" U2711 Foto: Canon EOS 60D, Canon EF-S 17-55/2,8 IS USM, Canon EF-S 10-22/3,5-4,5 USM, Canon EF 70-200/2,8L IS II USM, Canon EF 100/2,8L IS USM Macro, Canon SpeedLite 430EX II x2, Think Tank Spectral 15

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Nov 2007

1000kr billigare och det hade kanske vart intressant. men det såg bara grått och tråkigt ut

Intel Core i5 7600k @4.2ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | MSI Black RX Vega 56 @ Vega 64 bios | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus ROG Strix Z270i Gaming/K1 | Cryorig H7 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
::1
Registrerad
Aug 2009

Appropå deras inverterade PUMA-logga så är det ganska konstigt att de inte använder samma som på nätaggen.

Gammalt nick: Darkst@r
Intel Core i7 860 @ 3,6 GHz/Noctua NH-D14|Asus GTX 970 Strix|2x2 GB Corsair Dominator DDR3 1600 CL8|Asus P7P55D Deluxe|Intel X-25M G2 80GB|Samsung 850 Pro 256 GB|Samsung Spinpoint F3 1TB|Windows 7 Home Premium 64-bit|Nanoxia Deep Silence 1|Corsair VX550|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Apr 2009

det första jag lade märke till var PUMA-loggan och jag var tydligen inte den enda som gjorde det:D

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kiruna
Registrerad
Apr 2008

Bra recension, keep up the good work.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2002

Måste vara det första som kommenterar det verkar det som.

Härligt med ett test utomhus!!!
Fina bilder tack vara solljus. Även härlig lantkänsla.
Får man fråga Erik Hammar vart han bor i landet?

Dator: Core i7 4770K @ 3.50 GHz | MSI Z87-S02 | 1600 MHz DDR3 16 GByte | MSI GeForce GTX 580 oc 1536 Mbyte |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |
Mina Flickr-bilder: www.flickr.com