Permalänk
Medlem

Hjälp med lisp.

Hej ! Idag så började jag programmera med lisp och behöver lite hjälp med en uppgift.

Uppgift: Skriv en funktion som returnerar den sista siffran i ett tresiffrigt tal.

Skulle uppskatta hjälp.

Visa signatur

Corsair 600W Gaming Edition | Intel Core i5 4670K | 8GB DDR3 RAM | Corsair Carbide 330R | Sapphire Radeon R9 290 | Arctic Accelero Xtreme 3

Permalänk
Medlem

Det är emot reglerna att gör skoluppgifter åt dig men du kan få en spark i rätt riktning.

Vad behöver du göra för att klara uppgiften?

1. Du får ett tresiffrigt tal
-> Ta reda på hur du läser in ett tal från fil eller från tangentbordet i lisp

2. Spara det tresiffriga talen och få fram den sista siffran.
-> Lite enkelt matte behövs för att "ta bort" 100-talet, 10-talet och tillslut få 1-talet kvar (delat med och minus är ett hett tips)

3. Spara resultatet och skriva ut det
-> Ta reda på hur du skriver ut något i lisp.

Du har antagligen fått allt material du behöver till uppgiften så tipset är att läsa igenom det och sedan använda Google om det är något som saknas.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dynamo
Det är emot reglerna att gör skoluppgifter åt dig men du kan få en spark i rätt riktning.

Vad behöver du göra för att klara uppgiften?

1. Du får ett tresiffrigt tal
-> Ta reda på hur du läser in ett tal från fil eller från tangentbordet i lisp

2. Spara det tresiffriga talen och få fram den sista siffran.
-> Lite enkelt matte behövs för att "ta bort" 100-talet, 10-talet och tillslut få 1-talet kvar (delat med och minus är ett hett tips)

3. Spara resultatet och skriva ut det
-> Ta reda på hur du skriver ut något i lisp.

Du har antagligen fått allt material du behöver till uppgiften så tipset är att läsa igenom det och sedan använda Google om det är något som saknas.

Tackar för ditt svar. Det är själva mattedelen som jag har problem med, 1 och 3 kan jag.

Visa signatur

Corsair 600W Gaming Edition | Intel Core i5 4670K | 8GB DDR3 RAM | Corsair Carbide 330R | Sapphire Radeon R9 290 | Arctic Accelero Xtreme 3

Permalänk
Medlem

Okej, det låter bra. Jag kan utveckla det lite, det finns en mängd sätt att lösa så gör så som du tycker passar dig bäst eller är lättast.

Basic med delat med:

254/100 = 2 (spara);
254 - (100*2) = 54 osv.

Det behöver inte vara svårare än så.

Permalänk
Medlem

(% (% tal 100) 10)

Visa signatur

I'm Winston Wolfe. I solve problems.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dynamo
Okej, det låter bra. Jag kan utveckla det lite, det finns en mängd sätt att lösa så gör så som du tycker passar dig bäst eller är lättast.

Basic med delat med:

254/100 = 2 (spara);
254 - (100*2) = 54 osv.

Det behöver inte vara svårare än så.

Kan du förklara lite bättre ? Förstod inte så mycket av det du skrev.

Visa signatur

Corsair 600W Gaming Edition | Intel Core i5 4670K | 8GB DDR3 RAM | Corsair Carbide 330R | Sapphire Radeon R9 290 | Arctic Accelero Xtreme 3

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrjasmin
Kan du förklara lite bättre ? Förstod inte så mycket av det du skrev.

Första raden tar du reda på hur mycket hundratal det är, andra raden tar du bort antalet hundratal gånger hundra...

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matti4s
(% (% tal 100) 10)

Modulo 10 räcker; 100 är en multipel av 10.

Permalänk
Medlem

Hur sparar man en variabel i lisp ?

Visa signatur

Corsair 600W Gaming Edition | Intel Core i5 4670K | 8GB DDR3 RAM | Corsair Carbide 330R | Sapphire Radeon R9 290 | Arctic Accelero Xtreme 3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrjasmin
Hur sparar man en variabel i lisp ?

Men skärp dig och läs boken! Jag antar att du precis har börjat på Datateknik eller Datavetenskap på LiU. Du kommer aldrig att ta dig igenom utbildningen utan att köpa och läsa kurslitteraturen. Ju tidigare du inser det desto bättre.

Visa signatur

Alla män är dödliga. Sokrates var dödlig. Alltså är alla män Sokrates.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av selotodo
Men skärp dig och läs boken! Jag antar att du precis har börjat på Datateknik eller Datavetenskap på LiU. Du kommer aldrig att ta dig igenom utbildningen utan att köpa och läsa kurslitteraturen. Ju tidigare du inser det desto bättre.

Jag har köpt övningsboken och just nu väntar jag på en Lisp bok som jag har beställt. Jag ska självklart läsa boken men just nu har jag ju ingen tillgång till någon. Och ja du gissade rätt, jag läser datavetenskap på liu.

Visa signatur

Corsair 600W Gaming Edition | Intel Core i5 4670K | 8GB DDR3 RAM | Corsair Carbide 330R | Sapphire Radeon R9 290 | Arctic Accelero Xtreme 3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrjasmin
Jag har köpt övningsboken och just nu väntar jag på en Lisp bok som jag har beställt. Jag ska självklart läsa boken men just nu har jag ju ingen tillgång till någon. Och ja du gissade rätt, jag läser datavetenskap på liu.

Ok, ursäkta att jag tog i lite. Jag läste också Datavetenskap förresten och Lisp-kursen var en av de roligaste kurserna tycker jag. Lycka till!

Det finns flera gratisböcker på nätet. Åtminstone den första av dem ser ut att vara bra för nybörjare:

http://gigamonkeys.com/book/
http://www.cs.cmu.edu/Groups/AI/html/cltl/clm/node1.html
http://www.paulgraham.com/onlisp.html

Angående din fråga så kanske det är let du söker. Det är inte samma sak som tilldelning i andra språk (om du är van vid C, Java eller liknande), men det behöver du antagligen inte för att lösa uppgiften heller.

Visa signatur

Alla män är dödliga. Sokrates var dödlig. Alltså är alla män Sokrates.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av selotodo
Ok, ursäkta att jag tog i lite. Jag läste också Datavetenskap förresten och Lisp-kursen var en av de roligaste kurserna tycker jag. Lycka till!

Det finns flera gratisböcker på nätet. Åtminstone den första av den ser ut att vara bra för nybörjare:

http://gigamonkeys.com/book/
http://www.cs.cmu.edu/Groups/AI/html/cltl/clm/node1.html
http://www.paulgraham.com/onlisp.html

Angående din fråga så kanske det är let du söker. Det är inte samma sak som tilldelning i andra språk (om du är van vid C, Java eller liknande), men det behöver du antagligen inte för att lösa uppgiften heller.

Ingen fara. Tackar för länkarna, ska ta en titt på dem.

Visa signatur

Corsair 600W Gaming Edition | Intel Core i5 4670K | 8GB DDR3 RAM | Corsair Carbide 330R | Sapphire Radeon R9 290 | Arctic Accelero Xtreme 3

Permalänk
Medlem

En av poängerna med den där kursen är att aldrig använda tilldelning, så det får du klara dig utan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ChristofferC
En av poängerna med den där kursen är att aldrig använda tilldelning, så det får du klara dig utan.

Precis, och gör funktionen rekursiv också, så blir din labbassistent glad

Permalänk
Medlem

Någon som kan ge lite mer tips ? Har inte klurat ut det ännu..

Visa signatur

Corsair 600W Gaming Edition | Intel Core i5 4670K | 8GB DDR3 RAM | Corsair Carbide 330R | Sapphire Radeon R9 290 | Arctic Accelero Xtreme 3