Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kungsholmen
Registrerad
Nov 2002

On the Origin of Cool

Ett fenomen ska i denna text tolkas som godtycklig kulturyttring (allt från mode, till mat, fritidsaktiviteter och musik).

Granska följande hierarki, stegen skall inte se som diskreta utan ett fenomen kan mycket väl befinna sig i ett coolhets limbo någonstans halvvägs mellan punkt 1 och 2 (hardcore fans brukar börja skrika "sell-out" här).

1. Pseudo underground (Cool)
Fenomenet når popularitet bland insatta inom området ("eliten").

(positiv återkoppling)

2. Main stream (Uncool)
Fenomenet breakar stort och antas av stora delar av populationen.

(backlash)

3. (Re)revival (Cool)
Fenomenet överges av mainstream populationen och omfamnas återigen av eliten.

Punkt 3 uppnås inte alltid men om det händer kan en loop uppstå mellan punkt 3 och 2, om punkt 3 återigen uppnås refereras den då vanligen till som Re-revival. För att riktigt lycka sig på en revival är det allra bäst om mainstream publiken tycker att fenomenet blivit löjligt: få saker är så coola som att digga något som allmänheten tycker är töntigt, för en trifecta ska det kunna inflikas att man minsann var av åsikten innan det blev coolt. Närliggande detta tema är "limbofraser" som: "I disliked Obama before it was cool". Coolt.

Tydliga tecken på att fenomenet förlorat sin cool appeal är att det blir hype:at i media, kommersialiseras/marknadsförs, eller att människor under 20 eller över 30 år tycker om det - undantaget mat där äldre är störst.

Det finns också några 'special cases' där en mainstream-artist (e.d.) kan få en instant coolhetsrevival. Mest framgångsrikt är att bli cool i ett coolt land, vanligen USA el. England. Typiska exempel var Robyn och delvis är Lykke Li.

Det finns också omständigheter när ett fenomen på sekunden kan bli ocoolt. Vanligast är att en artist får sin musik spelad eller name dropad i en ungdomsserie, film eller i en reklam. Tänk Death Cab och "The O.C.".

Notera, den global ekonomin till trots, att olika fenomen kan nå mainstream vid olika tidpunkter ute i den stora världen, varför något kan vara ascoolt i ett land samtidigt som det är utskrattat annorstädes. Så nästan gång du ser på en tysk dokumentär och tänker "Fluga istället för slips, Gud, så 2007" var ödmjuk inför faktumet att de tänker samma sak om något du tycker är ballt.

Typisk trickle down:

1. NYC, LA, Tokyo, London
2. Nordamerikanska stor-/universitetsstäder, östasiatiska storstäder, Berlin, Paris
3. Övriga storstäder
4. Resten

Tickle down-effekten går snabbare och snabbare för var år. Ta t.ex. Sushin som det tog c:a 10-15 år innan den migrerade från LA till Stockholm, det tog nästan lika länge för espressons revival. Medan det på senare år kan vara så litet som något års skillnad.

Exempel,

* Fram till c:a 2005 var "Kings of Leon" coola, vid releasen av "Because of the Times" runt 2007 var de halvvägs påväg mot mainstream och således i ett coolhets limbo. Framgångarna i England gjorde dem mainstream där men i Sverige var det först med "Only by the Night" i Sep. 2008 de riktigt breakad. När CDON gjorde reklam för dem på TV var deras öde förseglat som totalt ocoola. Om "King of Leon" skulle göra en eller två plattor som totalfloppar men som når kritikerframgång kan de få en revival och åter bli coola.

* "Garden State" blir en stor framgång på Sundance och alla är överrens om att inte bara filmen utan även Zach Braff och The Shins är skiten. Filmen går relativt anonymt igenom en limited release men slår stort på video. Garden State känns plötsligt omulligt och Zach Braff och The Shins följer med i farten. The Shins återhämtar sig aldrig riktigt men med allmän glömska och dalande tittarsiffror för Scrubs lyckar sig Braff på en liten revival (och sedemera en re-revival efter Scrubs återtåg och dip samt återupprättandet av Garden State).

Detta kan sägas vara allmänt för nästan samtliga festivalfilmer som senare slår stort.

* Var och varanan banan börjar plötsligt sporta Wayfarers runt 2005/2006 och du tänker genast: "Gosh, detta var ju het bland brittiska jet-sets i början av 2000-talet." Ett typiskt fall av att saker breakar vid olika tidpunkter i världen.

* För att dra av från mainstream-kontot efter en block buster-succé väljer skådespelare A att spela in två smala indie-filmer: reversed mobility

Lee Adama is a bitch!

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2005

Eller för att dra en parallell som passar Swec bättre. Konceptet att skriva med siffror och ersätta en del bokstäver med tecken var ju något som man bara hittade bland datornördar på forum och IRC-kanaler i början. Sedan någon gång på slutet av 90-talet, början av 2000-talet så fick fjortisarna för sig att man skulle börja skriva så. Det var på den tiden jag faktiskt kändes vid Lunar och från ingenstans blev allas användardnamn svårlästa.
Jag har fortfarande inte sett ett revival av detta fenomen. Nuförtiden är det ju mest en plojgrej man gör sig lustig över.

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borlänge
Registrerad
Mar 2005

Den här tråden är ju jättelätt att läsa när du har lagt citatet inom code-taggar så att sidan blir jättebred.

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC → Objective2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900
Portabelt → Sennheiser Momentum/Sennheiser Urbanite XL/Sennheiser Momentum In-Ear

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kungsholmen
Registrerad
Nov 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phod
Den här tråden är ju jättelätt att läsa när du har lagt citatet inom code-taggar så att sidan blir jättebred.

Hm, bättre?

Lee Adama is a bitch!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2005

Är väl bara att lyssna på det som låter fint i örontrumman och skita i om det är coolt eller mainstream?

Edit: Kanske skulle jag önska att mitt favoritband (enligt lastfms rankning) var lite mer mainstream, då de aldrig lirat i sverige. Potentialen för att ett band ska komma hit tror jag ökar om flera i landet gillar/känner till bandet..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borlänge
Registrerad
Mar 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Är väl bara att lyssna på det som låter fint i örontrumman och skita i om det är coolt eller mainstream?

Det finns ju alltid en gräns där något blir för ocoolt för att detta resonemang ska kunna appliceras. Detta har nog att göra med social tillhörighet också... Acceptansen varierar stort mellan olika sociala grupper. Det är väl rätt osannolikt att t.ex. en goth skulle lyssna på Sven-Kristerz, medans personer som är svennebanan med camo-brallor och Volvo kommer undan med detta.

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC → Objective2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900
Portabelt → Sennheiser Momentum/Sennheiser Urbanite XL/Sennheiser Momentum In-Ear

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phod
Det är väl rätt osannolikt att t.ex. en goth skulle lyssna på Sven-Kristerz, medans personer som är svennebanan med camo-brallor och Volvo kommer undan med detta.

Varför då?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borlänge
Registrerad
Mar 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Varför då?

Därför att den sociala acceptansen gentemot dansbansmusik är större i den senare gruppen.

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC → Objective2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900
Portabelt → Sennheiser Momentum/Sennheiser Urbanite XL/Sennheiser Momentum In-Ear

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kungsholmen
Registrerad
Nov 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Är väl bara att lyssna på det som låter fint i örontrumman och skita i om det är coolt eller mainstream?

Jag har lagt fram en teori om hur cool etableras inte att det nödvändigtvis är önskvärt att vara cool.

Lee Adama is a bitch!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2001

Re: On the Origin of Cool

Citat:

Ursprungligen inskrivet av PenPusher

Typisk trickle down:

1. NYC, LA, Tokyo, London
2. Nordamerikanska stor-/universitetsstäder, östasiatiska storstäder, Berlin, Paris
3. Övriga storstäder
4. Resten

Tickle down-effekten går snabbare och snabbare för var år. Ta t.ex. Sushin som det tog c:a 10-15 år innan den migrerade från LA till Stockholm, det tog nästan lika länge för espressons revival. Medan det på senare år kan vara så litet som något års skillnad.

[/i] [/B]

Du jämför nordamerikanska stor-/universitetsstäder med Paris? :s Paris borde ju om någon stad vara på toppen iaf sett rent modemässigt och i viss mån även musikmässigt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2003

Dubmood och 8-bitar-soundet har jag och många här lyssnat på väldigt länge och har varit störtcoolt. Dock har hiphopen och popartisterna snott det nu så alla fjortisar lyssnar på det nu, trots att dom föddes samtidigt som Playstation och N64 kom ut.

Nu lyssnar alla på slagsmålsklubben och detektivbyrån. Dubmood är dock fortfarande coolt.

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tjockholmen.
Registrerad
Dec 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
Dubmood och 8-bitar-soundet har jag och många här lyssnat på väldigt länge och har varit störtcoolt. Dock har hiphopen och popartisterna snott det nu så alla fjortisar lyssnar på det nu, trots att dom föddes samtidigt som Playstation och N64 kom ut.

Nu lyssnar alla på slagsmålsklubben och detektivbyrån. Dubmood är dock fortfarande coolt.

Ahh, jag minns när bitpopen fortfarande var underground, det var fan tider det.
Det var samma sak med electron, nu för tiden lyssnar varenda en jävel på Justice och Sebastian, dock inte mer än så...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jul 2001

Vad du beskriver är hur coolheten går bland de icke-coola. De är icke-coola eftersom deras åsikt om vad som är coolt inte baseras på vad de själva tycker är coolt utan på vad andra tycker är coolt. Mao. beskriver inte det där om något är coolt på riktigt. De som är coola på riktigt skiter i vad som anses coolt nuförtiden och behåller sina cool-åsikter oavsett vindriktning. Dessa brukar även endast tycka att de icke-coola är ocoola och att resten är neutralt. Därför kan allt vara coolt beroende på vem man frågar (utom de icke-coola då).

Bureaucracy expands to meet the needs of the expanding bureaucracy. - Oscar Wilde
If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?
"Reason is not automatic. Those who deny it cannot be conquered by it." - Ayn Rand

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kungsholmen
Registrerad
Nov 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Vad du beskriver är hur coolheten går bland de icke-coola. De är icke-coola eftersom deras åsikt om vad som är coolt inte baseras på vad de själva tycker är coolt utan på vad andra tycker är coolt. Mao. beskriver inte det där om något är coolt på riktigt. De som är coola på riktigt skiter i vad som anses coolt nuförtiden och behåller sina cool-åsikter oavsett vindriktning. Dessa brukar även endast tycka att de icke-coola är ocoola och att resten är neutralt. Därför kan allt vara coolt beroende på vem man frågar (utom de icke-coola då).

Ty människan är ett socialt djur med implicerade hierarkier existerar det i princip inga människor som inte speglar sig i andra. Evolutionen hindrar oss effektivt från att inte försöka konkurera ut vår nästa.

Vill också påpeka att allt givetvis kan vara coolt samtidigt beroende på var man undersöker. Hårdrockare och hip hopare delar förmodligen inte uppfattning och tycker kanske att den andra gruppen är ocool och vice versa. Däremot är paradigmet allmängiltigt, det finns t.ex. i princip inga grupperingar där kommersialism är coolt.

För formulerar det kortfattat: "Exklusivitet är coolt". Man kan ta omvägar förbi grupptänk, sociala strukturer, osv men i slutändan handlar det nog mest om möjligheten att få knulla.

Lee Adama is a bitch!