Apple lanserar Snow Leopard

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Citrona
Ni får helt enkelt köpa en riktig pc till jobbet då iställe för nått ni har hittat på tippen

Finns inga riktiga pc

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av havoc
Det som är lite intressant är att Apple tycker att det nu behövs ett antivirus och detta då till plattformen som enligt dess användare (mactalibaner) "aldrig" kan få några virus.

Virus och Malware är inte samma sak. de två hoten som än finns till osx är filer du själv måste starta och acceptera att de körs för att du ens skall bli "infekterad" virus på windows platformen kan du få genom att bara skaffa en internet uppkoppling. där märker du inte ett skit innan du blir infekterad. OSX, precis som Linux kan inte få virus för det är byggt så. tack vare Unix grunden, den har inte windows och därför har inte windows samma bra skydd i systemet, de blir bättre med tiden men ännu inte lika bra som de andra. visst, nu kommer någon komma med "apple har ju bara 10% av marknaden och därför får de inga virus." tror inte det stämmer faktiskt, 2 Malwares mot tusentals olika typer av hot mot windows. finns flertalet arktiklar om det med, och här kommer en.
http://www.theregister.co.uk/2003/10/06/linux_vs_windows_viru... gammal artikel, men det stämmer fortfarande.

Permalänk
Hedersmedlem

Diskussionen i tråden behandlar Apples nya OS, inte huruvida Apples OS är bättre än Windows etc. Respektera nu vad jag skrivit så slipper vi dela ut varningar m.m.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av winmine
För endast 13.000kr får man en iMac:

20 tum: 2,66GHz
# 2GB 1066MHz DDR3 SDRAM - 2x1GB
# 320GB Serial ATA Drive
# Apple Mighty Mouse
# Apple Keyboard (Swedish) & User's Guide (Swedish)

(för bara 12 000kr till så får du 8 gig i ram!!)

Jag förstår inte hur någon kan vara så dum i huvudet så dom köper en sådan?! Datorn är en PC, värd typ 3000kr, inbyggd i en skärm för 1200kr. Hur kan ni låta er bli blåsta på detta sättet? Statuspryl? Att köpa iMac är lite som att köpa en Ford Fiesta för 300 000.

Och?

Köpte min iMac för 22k.
Hur nöjd som helst, sålde t,om min stationära för köpa.
Ångrar inte en sekund.
Visst man kunde fått massa bling bling inom pc världen.
Tack men nej tack.

Själv behöver jag inte mer än det som finns i imacen, spelar nada tex, dom spelen ja kör stöds i osx.
I akuta fall så får man köra boot camp.
Om du inte har råd, köp inte.
Vill du inte köpa, så köp inte.
Sen finns det folk som prioriterar annat än most-bang-for-the-buck.
tex en plast låda med ett element i för att kunna skramla ut så mycket fps i css.

Sen vad är det för fel på en fiest då?
Köp en Lada om du vill få kräm-for-the-buck.
Hållbar bil till tusen

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk

repekterar moderatorns önskan*

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av celerity
Hellre en fungerande Mac för 13 K än en PC som kräver konstant underhåll och reparation. OSX-datorerna på min arbetsplats fungerar betydlig bättre än Windows-motsvarigheterna. De krånglar mindre, tar mindre plats och är tusen gånger enklare att underhålla. Tid är pengar. I längden blir Mac billigare.

Låter som fördomar tyvärr, vad menar du med "konstant underhåll och reparation"? Jag har då aldrig sett en windows burk som kräver konstant underhåll och reparation.. Mina kompisar å släktingar som har PC med allt från windows xp till windows 7 i sina burkar kräver inget underhåll, dom funkar hela tiden. Ingen av dom installerar dock massa skumma program lr surfar på skumma sidor lr trixar med sina burkar. Sen har vi då folk som mig som trixar, överklockar å installerar massa program på sina burkar, då kräver det lite mer underhåll för att minska problem och öka prestandan men i min mening är det en del av charmen med att äga en PC

En liten fråga, är OSX lika stängt och begränsat som Iphone är? DVS man kan inte ändra vidare mkt på hur operativ systemet ser ut lr beter sig?

EDIT: Glömde lägga till att om jag inte vore en gamer och gillar att modda, överklocka och tweaka och trixa med datorn så hade jag starkt tänkt på en Mac men just nu råkar jag vara en sån person och då passar inte Mac alls samt att jag bryr mig om prestanda per krona och där har ju inte Mac en chans tyvärr.

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid

Permalänk
Medlem

Så funkar det att installera på pc eller ,och vad är boot camp ?
sorry men jag har aldrig tittat åt en MAC innan ens

Permalänk
Medlem

boot camp är att du kan boota både windows & osx
http://www.apple.com/se/macosx/what-is-macosx/compatibility.h...

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oskar05
Så funkar det att installera på pc eller ,och vad är boot camp ?
sorry men jag har aldrig tittat åt en MAC innan ens

nope, fungerar inte att installera på en "pc". BootCamp är ett program som enkelt låter dig partionera din hårddisk för att gör det så smidigt som möjligt att köra något annat operativsystem(windows) utan att behöva installera en massa tredjeparts drivisar. Bootcamp är väldigt populärt bland dom som mig, man vill ha en snabb och smidig och smidig dator i skolan/vardags, men på kvällarna fortfarande kunna LANa cs på helgerna

Visa signatur

| NZXT H1 | Ryzen 5600X | ASUS RTX 3070 TUF GAMING OC | Kingston 32GB @ 3600MHz CL18 | A2000 1TB NVME |

Permalänk
Medlem

Du kan även köra enbart Windows på en Mac också om du mot förmodan skulle vilja det. Bara o stoppa i windowsskivan och installera som vanligt. Sen när du är klar med installationen så stoppar du i Mac OS X skivan så frågar den om du vill installera Bootcamp vilket är lite programvara samt drivrutiner så att allt fungerar som det ska. Med nyaste versionen av Bootcamp får du bland annat åtkomst till din macformaterade disk om du har någon sådan. Själv så har jag precis installerat Windows7 på min MBP för att kunna spela o lite annat, fungerar hur bra som helst. Datorn blir betydligt varmare och batteritiden minskar men det får man leva med.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Kräver en PC konstant underhåll? Tycker jag var ett roligt statement.
Jag har snarare mer erfarenheter av mac:ar som har kraschat, bland annat min förra tjejs. I två stycken fick logickortet bytas ut. Kostade 1500kr per gång. Och skulle en del gå sönder i en PC gör man det lätt själv.

Jag vill iaf ha prestanda av min dator, och för att få det i en mac måste man lägga ut minst 2x mer pengar.

Mac är för prylnissar.

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Medlem
Citat:

.. har utvecklarna bland annat förbättrat stödet för 64-bitars program ..

Känns som en felsyftning, då det snarare är så att de har skrivit om de flesta medföljande program till 64bitars?

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gling
Kräver en PC konstant underhåll? Tycker jag var ett roligt statement.
Jag har snarare mer erfarenheter av mac:ar som har kraschat, bland annat min förra tjejs. I två stycken fick logickortet bytas ut. Kostade 1500kr per gång. Och skulle en del gå sönder i en PC gör man det lätt själv.

Jag vill iaf ha prestanda av min dator, och för att få det i en mac måste man lägga ut minst 2x mer pengar.

Mac är för prylnissar.

Smaken e som baken men går ju inte att komma från att på många sätt är OSX snyggare å smidigare att använda än Windows, även det så klart finns massa program att förbättra och ändra på Windows utseende. Samt att Mac burkar är ju faktiskt små, smidiga å snygga, förutom att dom ska ha så jävla tråkiga färger, vitt å sånt skit >_<

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RAPT0R
Ursäkta men det där får du gärna förklara lite närmare. För mig låter det som att du inte har en aning om vad du snackar om, men motbevisa mig gärna...

Jag tänkte skriva ett liknande inlägg igår kväll. Fattar verkligen inte vad han svamlar om.

Permalänk
Avstängd

mac vs windows flamewar kortverition

PC: varför köpa mac när dom kostar 3 ggr så mycket
Mac: för dom är bättre, du är bara avensjuk för du e fattig
PC: E inte fattig, mac e inte bättre
Mac: har haft en mac 10 000 år utan att den krachat, fått virus eller krånglat på minsta vis.
PC: mac krånglar och får virus
mac: ne
Windows: far åt helvete
Mac: din mamma bor där.

Permalänk
Medlem

haha bästa inlägget hittils

edit: kör förresten 10.6 sen igår, funkar klockrent, enda tråkiga är att Nexus Personal inte är komatibelt än...

Visa signatur

| avgå alla | iPad air |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anemic
Håller helt med dig, maskinerna är sjukligt dyra. För de priser så får den fasen vara sjukt bra kvalle med 100% miljövänliga material, 100% funktion och byggd av folk som fått bra betalt för sitt arbete. Tyvärr är det inte så...
Design och testning? Garantier och service? OSX? Vad är de som Apple tar så bra betalt för?!? Jag har inget emot att betal men jag vill veta vad det är jag betalar för.

Du betalar för det trevliga med att ha ett OS som är skräddarsytt till hårdvaran, om det inte är värt något behöver du inte köpa en mac.

Permalänk
Medlem

Allt funkar mycket bättre efter en clean install med Snow Leopard kan jag rapportera. Fick segare restart time och lite annat som kändes segare när jag updaterade till SL på min 4 veckor gamla dator, körde en clean install idag istället och nu är den bättre än när jag först slog på datorn

Enda problemet är att CrossOver inte presterar lika bra, förmodligen för jag ännu inte hittat någon updatering från deras sida.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

OSX är ett evolutionärt och funktionellt överläget OS än Windows i många aspekter, tyvär är världen anpassad till Windows.

Jag kommer nog skaffa en MacBook Pro av rent ekonomiska skäl. En Dell/HP med samma funktionalitet och specifikationer går på minst 2000-3000:- mer, och då är man bunden till sunk-Windows.

Men det är klart, nöjer man sig med en Packard Bell för 3995:- med Vista Home, då är det en annan sak.

Permalänk
Medlem

Äntligen kommer en ny version av världens bästa operativsystem.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Verkar najs, ska snart testa. Märks ombyggnationen av finder något på ytan?

Visa signatur

~ Macbook <> Debian-server

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
OSX är ett evolutionärt och funktionellt överläget OS än Windows i många aspekter, tyvär är världen anpassad till Windows.

Jag kommer nog skaffa en MacBook Pro av rent ekonomiska skäl. En Dell/HP med samma funktionalitet och specifikationer går på minst 2000-3000:- mer, och då är man bunden till sunk-Windows.

Men det är klart, nöjer man sig med en Packard Bell för 3995:- med Vista Home, då är det en annan sak.

Vi får se om Win7 slår till hårt på marknaden, men jag håller med dig, det är lite synd att världen faktiskt är anpassad till Windows.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dosman
Det roligaste med den här versionen av MAC OS X är att den använder samma system som hårddisktillverkare för att rapportera storleken på hårddiskar vilket tyvärr inte stämmer överens med verkligheten där hårddiskar inte använder basen 10. Så när folk stoppar in en terabyte hårddisk så kommer den att rapporteras som att klara av att lagra 1000 gb istället för 909gb, en skillnad på 91 gigabyte.

En trevlig överraskning för alla som inte är medvetna om hur hårddiskar fungerar när de köper en Mac och fyller på hårddisken och sen ser att en del av den saknas för MAC OS X använder värdet som marknadsföringsavdelningen hos hårddisktillverkare valt.

"It just works" får en ny innebörd

Stämmer inte Mac OS X rapportering av hårddiskstorleken överens med verkligheten? Om det skulle vara så - hur är det då möjligt att operativsystemet fungerar över huvudtaget?
Är det just specifikt när folk köper Mac som man inte är medvetna om hur hårddiskar fungerar, eller är folk okunniga om det i allmänhet?
Är det hela ett trick från marknadsföringsavdelningen?
Om detta är det "roligaste", vari ligger det generellt komiska över Mac OS X Snow Leopard?

Kan du skriva så att man förstår? Texten är full av syftningsfel. Är det bra eller dåligt att Mac OS X använder samma system som hårddisktillverkarna, eller är du ironisk?

Slutligen: Fungerar det eller fungerar det inte?

EDIT: Ja, jag är trött, jag har jobbat natt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Avstängd

Apple Cult: The Cult of Unpopular Gadgets?

Does Enthusiasm Towards Apple Have Ground?

http://www.xbitlabs.com/news/other/display/20090709123837_App...

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Installerade SL för ett par timmar sedan och är riktigt impad av "Speed bumpen". Hela systemet känns riktigt rappt. Har visserligen bara installerat Adobe Photoshop CS4 (utan problem), Screenium (utan problem), Adium (utan problem) Wacom Intuos 3 drivrutiner (beta, fungerar)

Sitter och funderar på om jag orkar installera Final Cut Studio 2 (6 timmars installation) - vet inte om jag är så sugen på det just nu. Har kvar "Gamla" Leoparden på en annan disk så jag behöver inte oroa mig för att "inget funkar" men det känns lite små surt att Quicktime X är implementerat i SL - Tror det kan strula till FCS2 rätt friskt. Men men.... Får köpa uppgraderingen till FCS om ett par dagar efter lite forum läsning om hur programmen fungerar under SL.

**edit

Maxon Cinema 4D R11 Studio bundle fungerar utan problem.
Divx 7 Pro fungerar smärtfritt trots att installationen (efter installationen) ville installera rosetta av nån skum anledning trots att det är en intel only app.

Visa signatur

/925

Intel 8700|32Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
OSX är ett evolutionärt och funktionellt överläget OS än Windows i många aspekter, tyvär är världen anpassad till Windows.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neco
Du betalar för det trevliga med att ha ett OS som är skräddarsytt till hårdvaran, om det inte är värt något behöver du inte köpa en mac.

När nu OSX är "skräddarsytt" för enbart apples egna hårdvara så kan man nog inte räkna med att Apple kan ta alltför många marknadsandelar från MS. Visst kan det vara bra för funktionaliteten och enkelheten, men för att verkligen utmana Windows dominans måste man nästan släppa in andra leverantörer.

Eller för att vända på frågan; hur skulle Microsoft klara att på egen hand leverera all hårdvara med dagens marknadsandelar? Även om de hade Apples erfarenhet på området så skulle det inte gå.

Däremot förstår jag att många ser Mac som ett bra alternativ.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neco
Du betalar för det trevliga med att ha ett OS som är skräddarsytt till hårdvaran, om det inte är värt något behöver du inte köpa en mac.

Oj oj, nu tar vi det lilla lugna. Inget behov att inta försvarsställning. Jag bara undrar om man inte får något mer än det när jag betalar såpass mycker för en dator.
Tyvärr har Äpplet andra problem. Jag som jobbar med service har försökt få kontakt med dem vid flertalet tillfällen för att få tillstånd att serva deras söndriga maskiner men utan att lyckas. Väldigt tråkigt...

Men ahja, det är bra utveckling med konkurrens mot M$. De är fasen inte heller lätta att ha med att göra, riktigt riktigt jobbiga faktiskt. Ringer man dit så är det INGEN som har några svar, hur lätta frågor man än ställer...
För stort helt enkelt!

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem

Uh, apple ger mig rysningar. Elakare bolag än microsoft går att hitta just i apple. Mer nedstängt, mer under kontroll av apple, färre program och spel, mindre möjligheter.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 925

Sitter och funderar på om jag orkar installera Final Cut Studio 2 (6 timmars installation) - vet inte om jag är så sugen på det just nu.

ursäkta om jag är lite off-topic mitt i allt men varför tar det 6 timmar att installera?!

Permalänk
Medlem

Det jag tycker Apple har riktigt lyckats med är optimeringen av prestandan. Det verkar minsann på testerna jag skummat igenom som att denna nya version är bra mycket rappare än äldre versioner, med bonusen att det tar mindre plats. Så här ska det vara, har aldrigt förstått hur man försvarat (mycket) sämre effektivitet med nya versioner av ett OS.

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>