Permalänk
Medlem

Såhär ser min ut.

  • Intel Core i5 750 2,66 GHz

  • Asus P7P55D DELUXE

  • Corsair 4 GB DDR3 1600 MHz (troligen)

  • Antec Threehundred

  • Corsair HX620W

  • 1TB Samsung Spinpoint F1 HD103UJ

  • Windows 7 64-bit Professional

  • SSD-disk (senare på året kanske)

  • XFX Geforce 9800gt 512mb (haft sedan förra datorn)

Text som är fet är redan införskaffat/på posten/påväg hit.
Kursiv text är som är beställt men inte släppt än (såklart)

hoppas det är okej att jag copycatar dig lite arowe17

Användningsområden:
Har tänkt börja med 3d Rendering, Arkitektprogram, Då jag är väldigt intresserad av sådant, har dock inte kunnat hålla på speciellt mycket då min förra dator var en AMD 64 3200+ 2,0ghz som sedan moderkortet kortslöt sig på
Och sedan självklart spel, HD-film osv.

Visa signatur

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=1678850
| Phanteks P600S TG Vit | MSI Pro Z790-P WIFI | i5 13600K |
| be quiet! Pure Loop 360| RTX 4060 | Kingston 32GB DDR5 6000MHz

Permalänk
Inaktiv

Har beställt en i7 920-dator men chassit blev försenat och funderar på ett i5-rigg istället.

Ang. moderkort till i5: Vilket bör man köra på? Skillnader mellan Evo och Deluxe t.ex? Och när kan man beställa i5: or samt tillhörande minnen från inet.se? Eller är någon annan butik att rekommendera?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Darkst@r
Najs, får man fråga vilka dina huvudsakliga användningsområden är?

Du använder din/ditt nuvarande mus/headset/tangentbord antar jag.

SSD-systemdisk skulle jag gärna köpa om det fanns en 250GB för 2000kr. I nuläget går jag i tankarna på att köpa en 1TB HDD och förboka ett W7 Home Premium (64-bit) från UK för 800kr och hysta min nuvarande HDD som är på tok för trång! Om det ändå är så billigt är det ju lika bra att köpa det med än att köpa en till HDD

Mina huvudsakliga användningsområden..hmm. Surfa, film, spel kommer det nog bli en del nu det har varit dåligt ett tag pga mitt 7600 GS.
Jag tror jag kommer köpa intels 80 gb disk det känns som att det är lungt med utrymme för os o viktiga program. man har ju 1 TB till lagring av resten.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av C3
Har beställt en i7 920-dator men chassit blev försenat och funderar på ett i5-rigg istället.

Ang. moderkort till i5: Vilket bör man köra på? Skillnader mellan Evo och Deluxe t.ex? Och när kan man beställa i5:or samt tillhörande minnen från inet.se? Eller är någon annan butik att rekommendera?

Informationen är ju inte fullständig än pga att Intel inte officiellt har sagt att dom ska släppa några nya processorer utan allt detta grundar sig på uppgifter som har läckt ut på olika sätt på internet. Maila gärna Inet och fråga när dom börjar lista i5 750 och minnen.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av C3
Har beställt en i7 920-dator men chassit blev försenat och funderar på ett i5-rigg istället.

Ang. moderkort till i5: Vilket bör man köra på? Skillnader mellan Evo och Deluxe t.ex? Och när kan man beställa i5: or samt tillhörande minnen från inet.se? Eller är någon annan butik att rekommendera?

Jag har beställt från JME Data, de skulle få in dom den 7:e. Minnen har Inet redan, men jag har tänkt vänta tills i5 släpps och köpa minnen då, förhoppningsvis hinner det komma ut massor med nya i butik tills dess

Jag kommer inte ihåg skillnaden just nu, hoppas någon annan har det svaret.

Visa signatur

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=1678850
| Phanteks P600S TG Vit | MSI Pro Z790-P WIFI | i5 13600K |
| be quiet! Pure Loop 360| RTX 4060 | Kingston 32GB DDR5 6000MHz

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av arowe17
Informationen är ju inte fullständig än pga att Intel inte officiellt har sagt att dom ska släppa några nya processorer utan allt detta grundar sig på uppgifter som har läckt ut på olika sätt på internet. Maila gärna Inet och fråga när dom börjar lista i5 750 och minnen.

Jo, men när ni bestämmer er för att införskaffa en P7P Deluxe, vad utgår ni ifrån då?

NUW4: Alright, men vilken anledning finns till att invänta nya minnen? Duger inte dagens minnen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av C3
Jo, men när ni bestämmer er för att införskaffa en P7P Deluxe, vad utgår ni ifrån då?

Jag jämförde ALLA Asus P7P55D kort på prisjakt, dock är den infon där säkert inte helt korrekt, t.ex så står det att ett kort stödjer 3-way SLI, vilket inget av p55 korten gör

Men iaf så jämförde jag där, och märkte att det inte skiljde många hundringar emellan, hade tänkt lägga ca 1700-2000:- Och Deluxe kortet stödjer många Minneshastigheter, dock har det inte RAID-kort ( vilket jag ändå inte har nån nytta av)
Och sedan så var layouten på kortet helt perfekt, för mina delar, t.ex om ljudkortet suger på Moderkortet så kan jag koppla in mitt Soundblaster kort och ändå få det utrymmet/kylning till mitt Grafikkort, pga av mellanrummet mellan PCI slotsen.

Citat:

NUW4: Alright, men vilken anledning finns till att invänta nya minnen? Duger inte dagens minnen?

För de blir förhoppningsvis billigare, och fler att välja mellan, då det flesta har för hög volt, eller är dyra (enligt mig själv)

Visa signatur

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=1678850
| Phanteks P600S TG Vit | MSI Pro Z790-P WIFI | i5 13600K |
| be quiet! Pure Loop 360| RTX 4060 | Kingston 32GB DDR5 6000MHz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av C3
Jo, men när ni bestämmer er för att införskaffa en P7P Deluxe, vad utgår ni ifrån då?

Det är ett av ASUS mer exklusiva moderkort och man vet att man inte kommer bli missnöjd då. Det är det enda moderkortet som har använts i tester på nätet (vad jag har sett) och det har visat mycket god överklockningspotential. Detta betyder ju inte att alla måste köpa DELUXE. Jag hoppas att dom i mitten på nästa vecka går ut med officiella uppgifter om moderkorten så att man har säkra fakta att grunda sitt val på.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

Precis, arowe17, fan börjar bli lite trött tror jag, hade inte en tanke om det nu.

Nä, nu blir det film, sova, sen drömma om överklockade Core i5 750's Sedan när man vaknar imorn så är det en dag mindre kvar tills vi får dom :D:D:D

Visa signatur

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=1678850
| Phanteks P600S TG Vit | MSI Pro Z790-P WIFI | i5 13600K |
| be quiet! Pure Loop 360| RTX 4060 | Kingston 32GB DDR5 6000MHz

Permalänk
Inaktiv

Okej, tack för svaren. Jag får nog avboka i7:an och förbereda ett i5-rigg.

Jag satsar nog antingen på Evo eller Deluxe med 2x2GB 1600Mhz (med CL9 troligtvis) men inväntar nästa vecka i hopp om att fler uppgifter dyker upp!

Permalänk
Medlem

Någon som spanar på en mATX lösning?

Min nya består av:

i7 860
GA-P55M-UD4
Corsair XMS3 1600/CL9/1,65V (2st 4GB kit)
Arctic Cooling Fusion 550R
GTS250 1GB
2x 1TB Hitachi
Aopen BD-ROM/DVD-RW combo

Ovan monterat i en Lian Li PC-A03

prislappen blev cirka 12000 om jag räknat rätt

Ett problem med denna setup'en är att nätdelskablarna är något korta, det hade nog funkat i ett standard matx kabinett, men lian li har inverterat bygget och då hamnar kablarna från fel håll .. en corsair nätdel kanske hade passat bättre, vem vet.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 860 | 8GB | XFX GTS250 1GB | 2x Hitachi 1TB | Arctic Cooling Fusion 550R | Scythe Katana 3 | Win7 x64 Pro
Laptop: HP6730b | P8600 | 4GB | 250GB | Win7 x64 Ultimate

Permalänk
Hedersmedlem

Re: i5-tråden

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jooelhoglund
Här är ett test
http://diy.pconline.com.cn/cpu/revi...07/1702311.html

Den där länken är inte riktigt frisk.

Permalänk
Medlem

Vill att man ska kunna förhandsboka prollen nu! Synd att inet och captech är så sega

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=456015 verkar vara prisvärdaste minnet just nu. Någon som hittat prisvärda 1333 mhz minnen?

Permalänk
Medlem

Någon som vet om fler tillverkare kommer med hål för 775-kylare till moderkort med P55 ?

Hittar bara EVGA som har det på alla sina P55 moderkort. Vill helst inte köpa en ny cpu-kylare.

Hur är EVGA:s kvalité ? har alltid kört ASUS tidigare.

/natal

Visa signatur

ASrock B650M Pro RS WIFI | Ryzen 5 7600 | 32GB Corsair DDR5 6000MHz| Kingston KC3000 M.2 Gen 4 | ASUS Prime AP201 White | be quiet! BN301 500 W | be quiet! Pure Rock Slim 2| Audioengine A5 | HUAWEI MateView GT 34

Permalänk

Ohhhhh så himmla najs detta kort
http://www.hardwarecanucks.com/forum/hardware-canucks-reviews...
Blir nog ett EVGA kort tror jag

Trött på ASUS kort nu

Citat:

Ursprungligen inskrivet av natal
Någon som vet om fler tillverkare kommer med hål för 775-kylare till moderkort med P55 ?

Hittar bara EVGA som har det på alla sina P55 moderkort. Vill helst inte köpa en ny cpu-kylare.

Hur är EVGA:s kvalité ? har alltid kört ASUS tidigare.

/natal

EVGA är minst lika bra som ASUS

Visa signatur

Balle

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PhanMan

Ett problem med denna setup'en är att nätdelskablarna är något korta, det hade nog funkat i ett standard matx kabinett, men lian li har inverterat bygget och då hamnar kablarna från fel håll .. en corsair nätdel kanske hade passat bättre, vem vet.

Det finns förlängningskablar att köpa.

En genomgång av ASUS P7P55D Deluxe :
http://www.hardwarecanucks.com/forum/hardware-canucks-reviews...

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

Jag är jävligt sugen på en i5 750 nu till höst! Men jag vet inte om det är tillräckligt stor ökning prestanda för att de ska vara värt det.
Nu har jag en Phenom II 720BE, men börjar som sagt bli sugen på en Quad Intel.
Om jag byter mot i5 kommer jag sälja nuvarande Mobo, CPU och RAM till min polare som behöver en ny dator, så det blir mellanskillnaden där.
Vad tycker ni?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

CPU, vettigt mobo, o ram kostar 4300:-

Hur mycket tror du att du kan få för dina grejor?

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

Jag hoppas på närmare 2500kr.
Sen kan man väll ta DDR3 PC8500 så blir det inte lika dyrt?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Finns det någon info på pris och release datum på Maximus III Formula kortet någonstans?

Permalänk

Re: Re: i5-tråden

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Den där länken är inte riktigt frisk.

Heh nej, men det finns en tråd som jag länkade till och där finns det testet jag menade

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Re: Re: i5-tråden

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jooelhoglund
Heh nej, men det finns en tråd som jag länkade till och där finns det testet jag menade

Hehe, den länken fungerar faktiskt inte heller. Se upp med forumets benägenhet att förkorta länkar...

Permalänk
Medlem

Mitt planerade inköp:

Intel Core i5 750 2,66 GHz
Moderkort som stödjer sli runt 1500-1800
4 GB DDR3 1600 MHz
Antec Threehundred
Corsair 620w
1TB Samsung Spinpoint F1 HD103UJ

Har köpt ett GTX 260 Gigabyte OC och ska köra
med Windows 7 64-bit Professional

Någon som har tips på ett bra moderkort? Jag hittar väldigt
lite info om de olika moderkorten. Även om minnen gör nån större
skillnad om man har cl7 eller cl9?

Permalänk
Medlem

Evga P55 LE såg riktigt intressant ut, förutsatt att den klockar bra och att det är möjligt att använda PCI-E 4x-porten till ett grafikkort som får leka PhysX-beräknare, det ska väl fungera bra, inte sant?

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk

Re: Re: i5-tråden

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Den där länken är inte riktigt frisk.

Heh nej, men det finns en tråd som jag länkade till och där finns det testet jag menade

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Re: Re: i5-tråden

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jooelhoglund
Heh nej, men det finns en tråd som jag länkade till och där finns det testet jag menade

Testa själv. I den här tråden har du givit fem länkar och tre av dem fungerar inte då delar av adresserna har ersatts av "...".

Permalänk
Medlem

Min kommande rigg:
* i7 860
* Asus P7P55D DELUXE
* Corsair 1600 Mhz ?6/4 Gb?
* Kylare inväntar och ser vid lanseringen
* SSD framtiden när jag får över med pengar

Sen är det gamla komponenter
* Hiper 580 W
* Sapphire ATI 4870 1 gb
* W7 x64 Ultimate
* Hiper Anubis

Visa signatur

AMD FX 9590 Kyls med vatten || ASUS Formula Z || Corsair 32 GB 2400MHz Vengence Pro || Samsung 840 pro || 2xIntel x25-M G2 SSD raid 0 || AMD Asus 290 || Fractal Design Newton R2 1000W || Corsair 540 air ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Testa själv. I den här tråden har du givit fem länkar och tre av dem fungerar inte då delar av adresserna har ersatts av "...".

Problemet är i grunden är att det är jag som har skrivit större delen av första inlägget i tråden och har sedan PM:at detta till jooel som han sedan har postat. Jag har missat att att kopiera in fungerande länkar då jag redigerade texten.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Inaktiv

För mig blir det troligtvis:

- i5 750
- Asus P7P55D EVO/DELUXE
- 2x2GB Corsair 1600MHz CL7 (om de finns på lager inom de kommande två veckorna, annars är det CL9 som gäller antar jag)
- Corsair 750W HX
- Lian Li PC-K62
- XFX 4890 XXX 1GB
- Seagate Barracuda 7200.12 1TB

Permalänk

Re: Re: Re: Re: i5-tråden

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Hehe, den länken fungerar faktiskt inte heller. Se upp med forumets benägenhet att förkorta länkar...

Arowe fixa till tråden och missade lite med länkara men nu borda alla länkar vara fixade

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607