Lite hjälp och frågor angående RAID 1

Permalänk
Medlem

Lite hjälp och frågor angående RAID 1

Hej
Jag har råkat ut för kraschande diskar/annat strul ett par gånger nu och är trött på att återställa efter massa guider och anteckningar.
Därför har jag tänkt att sätta upp ett mjukvaru-RAID 1

Jag har kommit fram till denna guide som verkar bra
http://linux-raid.osdl.org/index.php/Preventing_against_a_fai...

Jag har nu ett fullt fungerande system på /dev/hdc1
Jag har sedan startat upp med en live-skiva och arbetar nu därifrån. Jag har nuskapat en exakt lika stor partition på /dev/hda1 som jag vill kunna spegla med RAID 1
Jag har även gjort båda partitionerna till "Linux raid autodetect" med hjälp av:
sfdisk -c /dev/hda 1 fd
sfdisk -c /dev/hdc 1 fd

MEN jag tror inte att jag förstår guiden korrekt alternativt är feg för att testa.
Om ni kollar på sektionen "Prepare for boot"
Där ska man köra:

mdadm --create /dev/md1 --chunk=256 -R -l 1 -n 2 /dev/hda1 /dev/hdc1 mke2fs -j /dev/md1

Om jag nu kör detta så kommer väl systemet enbart skapa /dev/md1 virtuellt under live-sessionen, nästa gång jag bootar så finns den ju inte kvar?
Så ska man vara inne i själva systemet man vill rädda och göra allt detta?
Jag gillar inte att pyssla med monterade partitioner då jag hört att det kan vara farligt, men detta kanske inte gör ngt med själva partitionerna, utan bara skapar en ny device (tänker på /dev/md1) och länkar den till dem andra 2?

Om jag nu startar upp systemet från /dev/hdc1 och kör ovanstående, när börjar allt speglas?
Jag menar att det måste ju liksom flyttas över en massa filer från /dev/hdc1 till /dev/hda1?

Sektionen Root file system
Är det något jag behöver bry mig om, med root, menar dem / eller användaren root?
Jag har ingen speciell partition för /root eller /home och vill inte ha det så heller.
Det står ju en hel del om initrd också, till min nuvarande kernel som jag kompilerat själv använder jag inte initrd. Mina diskar som ska vara i RAID 1 är ju dessutom bara IDE-diskar

Sektionen om SWAP är jag med på

Hoppas någon kan hjälpa mig reda ut lite av mina funderingar. Skulle vara evigt tacksam

MVH Niclas

Visa signatur

Har bytt namn från: nulleman ~ Blogg: http://skorpion.se
MacBook Pro: 15.4' ~ 1.83GHz ~ 1512MB RAM ~ 80GB HDD
Medlem i signaturen blodtörstiga Appleanvändare

Permalänk
Medlem

Root file system = / så det måste du bry dig om. Om ditt / ligger på ett RAID system måste du ha initrd för att kunna boota. Initrd skapar en RAM-disk, som innehåller drivrutinerna till enheter som behövs vid boot men inte stöds av BIOS. Initrd behövs för att initiera RAID:en.

Observera att guiden är gjord för tomma diskar. Kommandot: mke2fs -j /dev/md1 skapar ett nytt filsystem på RAID1:an. Så data som finns på diskarna från förut kommer att bli otillgängligt. Så gör först en backup av
systemet på /dev/hdc1.

Visa signatur

Fagerja