Mitt projekt: spelmotor/sandlåda

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2002

Mitt projekt: spelmotor/sandlåda

Tja! Blev inspirerad av grafikmotortråden och tänkte jag skulle se om det fanns något intresse av det hobbyprojekt jag hållt på med i nu drygt två år.

Projektet är tänkt som en väldigt generell spelmotor där man själv får scripta en hel del, men ändå vara tillräckligt snabbt för att hantera coola världar och sånt. Den är ganska roligt att experimentera med; leka med fysiken och så. Man kan typ ladda in en quake 3-bana och låta den studsa runt i en doom3-bana.

Dump av keywords och screenshots:

  • Grafik: OpenGL, forward och deferred renderer

  • Ljud: FMOD

  • Fysik: ODE

  • Script: Lua + hembakade definitionsspråk

  • Komponentbaserat (great stuff, syns när man scriptar)

  • Portalbaserade banor, BSP-baserade banor

  • Crossplatform

Några screenshots
http://epb.mine.nu/~peter/dump/stengang.png
Lite scriptmeck
#1
#2
#3
#4
#5

Filmbonus!

Det saknas en hel del överallt, typ saker i grafiken, inladdningen av bsp-banor är inte helt komplett, osv. Det är ju trots allt ett evighetsprojekt

Min utvecklingsblogg: http://blog.iostream.cc

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
1
Registrerad
Jan 2009

Inget demo man kan testa?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2005

Riktigt snyggt, imponerande!
Gillar ljus/skuggan, kan den hantera flera ljuskällor?

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Murer
Inget demo man kan testa?

Jag kan fixa ett för OS X snabbt. Längre tid för Windows så det orkar jag nog inte

Citat:

Ursprungligen inskrivet av save
Riktigt snyggt, imponerande!
Gillar ljus/skuggan, kan den hantera flera ljuskällor?

Tackar! Den kan hantera hur många ljuskällor som helst typ, men ju fler lampor desto långsammare. På mitt grafikkort (X1600 mobile) klarar den kanske 3-4 stora ljuskällor med flytande fps i forwardrendreraren. Med deferred kan den ta hundratals (om inte mer...) smålampor, där är det inte antalet lampor som spelar roll utan hur många pixlar de rör på skärmen!
Sen beror det ju såklart på om lamporna ska ha skuggor eller inte, med skuggor blir det en hel del tyngre.

Problemet med att dema motorn är att jag måste skriva så väldigt mycket content... Mest kraft är dessutom nerlagd på scriptstödet och det ser man ju inte så mycket av på screenshots osv.
Men om någon som har OS X >= 10.4 (tror jag), ett hyffsat grafikkort (inga intel då dvs) och sitter på en intelprocessor vill testa kan jag lägga upp en binär och lite content.

Min utvecklingsblogg: http://blog.iostream.cc

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Sala
Registrerad
Jul 2001

Jag sitter tyvärr inte hemma just nu, men släng upp lite här kan jag testa senare under dagen.

Är du lycklig nu?

Frågor och funderingar angående modereringen tas med mail, inte genom forumet. dennizpop@sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Denniz PoP
Jag sitter tyvärr inte hemma just nu, men släng upp lite här kan jag testa senare under dagen.

Det vore schysst, men får se om jag hinner. Har ingen content som demar häftig grafik längre men det kanske jag kan fixa. Måste också fixa en dialogruta där man får välja vilket content/spel man vill köra också, just nu måste man ha ett separat program för att kunna ändra det.

Min utvecklingsblogg: http://blog.iostream.cc

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Sala
Registrerad
Jul 2001

Ingen brådska. Jag kikar in här lite då och då.

Är du lycklig nu?

Frågor och funderingar angående modereringen tas med mail, inte genom forumet. dennizpop@sweclockers.com