Vikten av ett cachesystem på en hemsida!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Apr 2003

Vikten av ett cachesystem på en hemsida!

Tja!

Detta är ingen guide eller något men måste bara påminna om vikten av cachesystem på en hemsida!
Jag själv föredrar cachesystem som enbart uppdaterar cachen när någon ändring har gjort, detta
kan ibland vara svårt att fixa till så det fungerar korrekt, speciellt om man har replikatorsystem igång.

Just nu kör jag bara Wordpress bloggar och CMS, försöker minimera antalet plugin och querys men vill ändå ha rikt med lull lull.
Utan ett cachesystem så ligger sidladdningen på runt 1.5s. Körde igång wp-supercache som är extremt enkelt att installera och ställa in, problemet med detta är att den rensar och uppdaterar cachen med tidsintervaller och då kommer vissa användare uppleva sega sidvisningar vid random tidpunkter medans cachen byggs upp igen.
Efter wp-supercache så ligger sidvisningarna på ca 150ms, 10ggr snabbare och detta enbart för att google analytics försöker hitta __utm.gif ofta i 100ms av dessa 150, så cachen skulle egentligen innebära 30ggr snabbare sidvisningar för just denna sidan, det är inte kattpiss.

Så alltså ni som inte använder något cachesystem nu, GÖR DET, det går att optimera fler saker för snabbare sidvisningar men cache är det som ökar upp skiten allra mest!

Japp ha det gött, gonatt!

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Jan 2005

Angående cache skulle jag just börja bygga ett system för det. Får la se hur det går.