Permalänk

HTML och cache-fråga

När en html-sida fullsmäckad med massa media (bilder, flash, osv) laddas så läses ju all data in av webläsaren.

Men, hur är det med taggar som är bortkommenterade? Dvs. "<!-- allt innanför dessa -->"

Ignoreras de helt, eller cachas även dessa kodrader av minnet och ytterligare segar laddningen av sidan?

Visa signatur

Bro!

Permalänk
Medlem

Hur skulle det fungera om det inte cachades?

Visa signatur

I'm Winston Wolfe. I solve problems.

Permalänk
Medlem

Om du inte får servern att radera kommentarer vid leverans (går säkert, finns kanske någon Apache-plugin) så följer de med när användaren laddar sidan. Och webbläsaren måste gå igenom kommentarerna för att hitta slutet på kommentaren, så ja det segar ned lite, men det går snabbare än om det hade varit HTML eftersom webbläsaren "hoppar över" raderna snarare än läser dem noggrant.

Permalänk

matti4s: som azoapes säger kanske?

azoapes: Jo, precis, och det som "laggar" är ju framförallt inläsning av media (ex. img-taggar), och dessa instruktioner utförs då alltså inte. Men det borde väl gå EXTREMT mycket snabbare eftersom inget av det bortkommenterade koden renderas, eller hur?

Visa signatur

Bro!

Permalänk
Medlem

Jag har inte sett några tester, så jag kan inte säga hur mycket snabbare det blir. Men tänk på att det fortfarande kostar lika mycket bandbredd, besökaren måste ladda ner kommentarerna. Det kan vara värt att använda t.ex. PHP-kommentarer istället, alltså:
<?php /*
... kommentarer ...
*/ ?>
om bandbredd är viktigt (med andra ord; om du har mycket besökare).

Permalänk

Nja, saken är den att jag försöker hitta ett workaround till de problematiska widgetarna till wm6.5, och då funkar inte php, och tanken är att jag ska ladda allt lokalt så det blir inga nedladdningstider. Så jag tror att detta är lösningen.

Problemet med widgets på wm6.5 är att endast EN html-sida är tillgänglig. Vill man simulera flera sidor får man använda innerHTML (exempelvis) där man byter ut hela index-sidans kod mot koden för nästa sida, osv.

Men då måste ju koden för de andra sidorna finnas någonstans också, och eftersom min tanke är att den ska funka utan uppkoppling så måste det ligga lokalt.

Genom att skapa massa filer innehållande de andra sidornas kod så skulle jag mha XMLHttpRequest eller ActiveXObject('Microsoft.XMLHTTP') kunna importera koden, men eftersom det efter miljontals test inte verkar funka (funkade dock i Nokias WTR-widgets - surt!) så har jag kommit fram till att enda lösningen verkar vara att placera ALLA filers kod i en och samma index.html, och helt enkelt switcha mellan kodstyckena.

Det hade blivit ett jädrans laddande om allt cachades direkt av läsaren, men genom att kommentera bort alla dessa enskilda kodstycken och sedan innan de mha innerHTML används trimma bort "<!--" och "-->" så verkar jag slippa det problemet. Så det får bli den här lösningen, och så håller jag tummarna

Tackar för hjälpen

Visa signatur

Bro!