Hjälp med enkel Excel formel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lycksele
Registrerad
Jul 2008

Hjälp med enkel Excel formel.

Detta är troligen rätt enkelt men jag lyckas inte fixa det.

Jag vill jämföra en ruta med ett "Är"-värde mot en ruta med ett "Bör"-värde, och om "Är"-värdet är mindre än tex 70% av bör värdet vill jag att en tredje ruta ska bli röd och visa skillnaden,

tex,

Är värde = 7
Bör värde = 10
Summa = 3 (rödmarkerad)

Om summan inte understiger 70 % ska rutan med summa fortfarande visa skillnaden (om det finns någon, annars 0) men vara normalfärgad.

Hoppas ni förstår vad jag vill ha.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borlänge
Registrerad
Mar 2005

Jag förstår inte riktigt hur du vill räkna ut det du kallar summa. Summan av 7 och 10 är 17, inte 3, och en summa av två heltal blir aldrig ett värde i procent. Därför får du själv räkna ut vilken formel du ska använda.

Markera kolumnen med "summan" och lägg till en villkorsstyrd formatering där villkoret är "Formeln är '=(ABS(A2-B2)/B2)<0,7'", eller vilken formel du nu kommer fram till.

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC → Objective2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900
Portabelt → Sennheiser Momentum/Sennheiser Urbanite XL/Sennheiser Momentum In-Ear

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lycksele
Registrerad
Jul 2008

Jag kanske var lite otydlig med vad jag ville uppnå, men jag löste det själv genom formeln,

=IF(D7<G7*70%;G7-D7;G7-D7)

och sedan som du säger välja "Conditional formatting" och där lägga in,

=$D$7<$G$7*70% =$J$7

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
i din garderob
Registrerad
Sep 2007

Är inte =IF(D7<G7*70%;G7-D7;G7-D7) överflödigt? Det ser ut som att du kollar ifall D7 är mindre än 70% av G7. Om det är det så tar du G7-D7 och om det inte är det så tar du också G7-D7.

Det blir alltid G7-D7..

Bilanaloger är som Volvo — varenda svenne kör med dem