Har jag blivit lurad?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lerum
Registrerad
Sep 2009

Har jag blivit lurad?

Hej hej.

Min dator är köpt på komplett som en "komplett PC" som med 3års garanti +Info Care skulle visa sig vara ett bra val, trodde jag.

Så här gick det till:
Skippa till de sista raderna om du inte känner för att läsa, fingrarna flög på tangentbordet lite väl mycket ikväll förmodar jag

Det hela började i somras efter flera timmars spelande. Pang bluescreen, illa trodde jag. I själva verket visade sig bara att 1 minne hade pajat, ut med det kvickt efter lite felsökning och sedan fortsatte datorn tuffa på som om ingenting hänt, fast med 2gb mindre RAM såklart. Minnena som satt i (samma som i min sign) hade jag köpt på komplett 3 månader tidigare då jag kände att mina tidigare 4gb inte räckte till. Cirka 3 veckor senare är jag på LAN och samma grej händer igen.
"Inte kan det vara stickorna igen?" tänkte jag, men jovisst var det så. Än värre visade det sig att hur jag än gjorde kunde jag inte köra mer än 1 sticka för att få datorn att boota, så nu fick jag klara mig med 2gb.

Sedan nu efter semestern kontaktade jag support på komplett och fick väldigt trevligt bemötande och hjälp. Killen i luren sa att det kan vara moderkortet som spökar så han ville inte skicka nya stickor utan att kolla upp det närmare.
"Vi skickar en gubbe" sa han men jag svarade att jag inte bodde långt från hämtbutiken i Göteborg så jag kunde åka dit för att eventuellt spara in extra arbetsdagar. "Skitbra, bara att åka förbi!" blev svaret och senare samma dag var jag där. Jag fick hjälp i kassan och blev förvånad av hur planen såg ut för mitt ärende, nämligen följande:

1: De tar emot burken samt alla minnen, dvs alla 4st 2gb stickor(de nya) samt de gamla på 4gb (4st 1gb)
2: De gamla stickorna på 4gb väljer kunden(dvs jag) att byta upp sig till 8gb av annat fabrikat.(Dem som redan sitter i såklart)
3: Moderkortet och minnena(8gb) ska felsökas och eventuellt repareras/bytas ut.
4: Ersättning för de gamla minnena ges ut, men det var för tidigt o säga i form av vad eller hur mycket.

När jag ändå lämnar över datorn har jag med mig original CPU-kylare och kylpasta och frågar om det behövs om de blir tvungna att byta moderkort. Han förklarar att det inte ska vara "några som helst problem" så jag antog att allt var frid och fröjd.

3 dagar senare får jag bekräftat på mailen att mitt RMA-ansökan(ansökan om retur) på de gamla minnena har gått igenom.

1 vecka senare ringer en kille från hämtbutiken och har lite tråkiga nyheter säger han, och nu börjar det.

Det visade sig att de har sett att jag har ändrat i FSB (har klockat min CPU) och då täcker tyvärr inte garantin minnena längre, fast de skulle inte ta betalt för felsökning och montering. Det var bara stickorna som hade gått sönder och jag skulle få en faktura på 795:- för den kostnaden. Jag tyckte att det var en "fair" deal när jag nu ändå hade brutit mot deras garantipolicy.

Vidare till idag(onsdag) då fakturan kom hem på 1500:- + moms, en jämn och fin summa eller? Inte ett ord om mina returnerade minnen eller kostnadsfri felsökning här inte.

CPUn är klockad från standard 3.0 till 3.3Ghz (har ej rört V-core) och minnena har jag aldrig klockat eller ändrat volt eller timings på, tar de verkligen så mycket stryk av CPUn? De är ju gjorda för 1066mhz och med processorn i 3.3ghz körs dem ju knappt i 800mhz? Är kompletts beslut ens relevant? Kollar man upp det extra noga finns ju personer som haft samma problem över google med Dominator-minnena som går sönder, och är man extra petig ser man i chassiet att minnena verkar ligga i "lä" från närmaste fläktar, vad tror ni?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrbotten
Registrerad
Nov 2008

Eftersom du inte har klockat dina minnen så tycker jag att du ska få ett par nya. Detta hade ju inget som helst att göra med din CPU.

Varför fick du en faktura på 1500:- när han sa per telefon att dom skickar en på 795:- ? Om detta inte är något "viktigt tillägg" så tycker jag att det är dålig stil.

Tycker att du borde ringa upp deras support och snacka med dom (eller ännu bättre gå till butiken)

Vänta tills du får lite mer smarta svar här än mitt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
HSTD
Registrerad
Dec 2004

Det går säkert att lösa om du ringer upp komplett och förklara vad som hänt och berättar att du löst det hela muntligt med killen från hämtbutiken. Ge dem en chans att rätta till detta. Är du bara lugn och saklig vid kontakt är jag helt övertygad om att ni kan lösa detta så är båda parter blir nöjda.

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Dalarna
Registrerad
Sep 2006
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dala56
Det går säkert att lösa om du ringer upp komplett och förklara vad som hänt och berättar att du löst det hela muntligt med killen från hämtbutiken. Ge dem en chans att rätta till detta. Är du bara lugn och saklig vid kontakt är jag helt övertygad om att ni kan lösa detta så är båda parter blir nöjda.

tror det också

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Jun 2003

alt. kan du bestrida fakturan bara dra ett sträck över summan och skriv på fakturan "ej bestält" och skicka tillbaka. Men gör det i sånt fall efter du pratat med dem.

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2002

Jag hade frågat om det är deras officiella policy att ram de säljer ej får klockas. Vissa minnestillverkare brukar ha en viss volt varefter garantin inte längre gäller, men det är ju ganska svårt att kolla ändå.
Och ändra fsb på moderkortet är en funktion så åter där bör man fråga komplett vad de anser. De flesta accepterar att om en cpu går sönder vid klockning så var det ens eget fel. Men minne och moderkort marknadsförs ofta för just de egenskaperna. Jag har fått minne ersatt av komplett, och jag sa rakt ut vad jag gjort med dem. I mitt fall försökte de dock komma billigare undan men så länge man står på sig så kommer det inte gå

//NIRee

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Testpilot
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2004

NIRee: Jag antar att det lite beror på vad minnet säljs som. Om det säljs med specifikationer som säger att det ska klara av en högre hastighet så kanske garatin gäller men om det säljs som ett minne av en specifik hastighet så kan det vara svårt att hävda att garantis fortfarande ska gälla om du överklockar. Men det är väl upp till varje firma. Problemet för Komplett blir väl att de kan råka ut för problem att få kreditering ifall tillverkaren inte godkänner en RMA p g a överklockning.

Du nämner CPU'er. Där är det lite lustigt att se t ex AMD sälja Black Edition CPU'er som är upplåsta och även ha mjukvara (AMD Overdrive) som ska göra det enkelt att överklocka men samtidigt friskriver de sig direkt från garanti om du överklockar.

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Trädvy Permalänk
Komplett.se
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2008

Hej Stealthbomb.

Jag beklagar om informationen i samband med detta ärende varit något otydlig.

Vid sidan om den faktura som finns på 1500:- har även en kreditnota för de separata minnesstickorna skapats. Kreditnotan är på 1.118,40.

Den slutgiltiga mellanskillnaden att betala när dessa matchas mot varandra verkar alltså lägre än vad som verkar ha överenskommits i tidigare samtal.

Återkom gärna direkt till oss om du har några frågor kring detta. Du når oss på support@komplett.se.

Med vänliga hälsningar
Johan Thorén, Kundombudsman
Komplett.se

Rösta gärna på Komplett som nominerats till Årets Nätbutik på Prisjakt.
Frågor som rör enskild order? Maila oss på kundservice@komplett.se eller ring 031 - 710 20 00 (måndag - fredag 09-18 eller chatta med oss (måndag - fredag 09-18).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Jun 2009

b00m headshot

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Jun 2003

hehe det är väll tom. billigare än vad ni först hadde muntligt kommit överens om (795kr)

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2007

Jag vet inte hur deras garanti och så fungerar men om man köper ett komplett datorpaket samt 3 årig försäkring och infocare. Anser jag faktiskt de ska hjälpa di gpå ett bra sett och inte ska man behöva betala flera tusen kr.

Här för att försöka hjälpa med det jag kan ^_^

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Nov 2005

Så nu ska du betala 1500-1118,40=387,60:- vilket verkar sjyst av komplett;)

HTPC

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lerum
Registrerad
Sep 2009

Tack för infon Thorén, skickade in kontouppgifter och nu blir studiebidraget räddat