Battlefield 2 terräng visas inte

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Alingsås
Registrerad
Maj 2007

Battlefield 2 terräng visas inte

Jag laddade under dagen ned Battlefield patch 1.50 som dundrade med sig ett gäng (för mig) nya Booster-paket med diverse nya banor och grejer. Men terrängen i dessa spelas inte upp utan att möta vissa kriterier, vilket i mitt fall nu är att jag behöver bli skadad så ett speciellt filter dyker upp innan terrängen tillfälligt blir synlig.

Jag har testat att installera om Battlefield 2 samt Catalyst Control Center 9.8 och klockat ned grafikkortet en hel del.

Just nu är jag helseg, varit uppe hela natten, och har inga fler idéer. Någon annan som har- eller har haft liknande bekymmer eller bara har tips att ge?

Som en enkel referens så hoppas jag denna videon funkar som jag slängde upp på min gamla, antika, men goa' Xfireprofil; http://www.xfire.com/video/12bb82/

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2005

Vet inte hur bra stöd BF2 har för Windows 7 64bit men det kanske är det som snurrar till det, när börja den göra så var det efter du installerat 1.50?

Intel Core i7-8700K | ASUS STRIX Z370-F | Corsair Vengeance LED 16GB | ASUS STRIX 1080 Ti OC | Corsair H80i | Corsair Q400 | Corsair AX1200W | Corsair Strafe RGB | Corsair M65 RGB PRO | Corsair VOID RGB PRO
https://github.com/M89SE/script.mtvguide

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Åkersberga
Registrerad
Apr 2006

Jag lirar på Windows 7 64-bit och det fungerar utmärkt, har däremot haft samma problem förut och då var det som strulade, sänkte denna och det fungerade utmärkt.

Core i5 4670K @ 4,4Ghz | 16Gb 1600Mhz Kingston | ASUS R9 290X | 3 x 256GB Samsung Evo SSD
http://www.sweclockers.com/galleri/11865-prodigy-chrome-editi...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 3rixon
Jag lirar på Windows 7 64-bit och det fungerar utmärkt, har däremot haft samma problem förut och då var det som strulade, sänkte denna och det fungerade utmärkt.

Sänkt vadå?

Intel Core i7-8700K | ASUS STRIX Z370-F | Corsair Vengeance LED 16GB | ASUS STRIX 1080 Ti OC | Corsair H80i | Corsair Q400 | Corsair AX1200W | Corsair Strafe RGB | Corsair M65 RGB PRO | Corsair VOID RGB PRO
https://github.com/M89SE/script.mtvguide

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Alingsås
Registrerad
Maj 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av M89
Sänkt vadå?

Jag utgår ifrån att han snackar om någon inställning i spelet. Ska ge det en ny chans under dagen - jag lägger till resultaten i tråden om det visar sig leda till något lyckligt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bryne
Registrerad
Jul 2009

Vilket kort kör du med och vilka är dina ingame settings?
Börja leta där, jag tror du pressar ditt kort mer än vad det klarar av.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
瑞典
Registrerad
Aug 2004

Prova stänga av catalyst ai.
På har det gjort felgrafik i bf2 för mig, fast inte så kraftigt som detta.

After Chuck Norris visited The Virgin Islands, they are just known as The Islands.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Maj 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wargallion
Vilket kort kör du med och vilka är dina ingame settings?
Börja leta där, jag tror du pressar ditt kort mer än vad det klarar av.

Du ser väl i hans sign ett ATI 4870, även om han kör med HIGH på allt som är det högsta med 1650x1050 upplösning så ska kortet klara av det, inga större krav där.

Jag hade problem innan med BF2 med svarta hål överallt, då var det Terrain man skulle sänka så fungera det samt upplösningen lite, testa helt enkelt att sänka inställningarna lite. Detta hände när jag la in mitt gamla BFG8800GTX OC2, innan dess fungerade det bra med 8800GTS gamla versionen.

Chassi: Fractal R6, Intel 8700K, SSD 2 x 256GB , Asus Z370-F, EVGA GTX980 SC + Arctic Xtreme IV , 16GB Vengeance ,Corsair HX 750w, G900, G35 & G19 & Acer XB271Hu.
Inet.se fraktfritt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2003

Lånar din tråd lite.

Jag installerade nya 1.41 men det har ju inte hänt något?

Allt är sig likt och i info filen står det inte något om att det nya har installerats.

Ingen ny bana, inga förändringar, ingenting???

The Walking Dead

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Jul 2001
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Octabust
Lånar din tråd lite.

Jag installerade nya 1.41 men det har ju inte hänt något?

Allt är sig likt och i info filen står det inte något om att det nya har installerats.

Ingen ny bana, inga förändringar, ingenting???

Nya patchen är ju inte 1.41.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2003

Semjonov

Nej men jag menar den nya, som man kunde ladda ner från FZ här om dagen!

Ingenting hände ju efter installationen, allt är sig likt och det går inte finna den nya banan heller.

The Walking Dead

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskoga
Registrerad
Jul 2006

1.5 är det som är den nya som släppes i torsdags. Dock är det krav på att installera 1.41 före.

i7 3770K | Asus 77-pro | 16GB Corsair | Gigabyte 290X | Corsair Force 120GB SSD |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
E_tuna
Registrerad
Jul 2006

Jag installerade 1.5 också igår och allt funkar prima inga problem. Jag ångrar verkligen att jag köpte Booster pack då man fick med det gratis i patchen :/.

När gick över inställningar och menyer då fick jag syn på en ny filk som heter "FALCON". Det är en massa inställningar som man kan ändra där men vet ju inte vad dom är till för ?? Har inte orkat söka efter info på det än men vad kan man ändra eller justera för inställningar där?

[ Intel Core I7 930 4.2GHz HT på ] - [ Corsair Dominator GT 12GB DDR III 2000Mhz CL9-10-0-27 2N ] - [ ASUS P6DX58 Premium ] - [ MSI Gaming 4G GTX 970 - [ Creative SB X-FI Fatal1ty Pro ] - [ 1TB-750-500-Intel 80 G2 SSD] - [ Corsiar AX860 ] - [ Logitech Z530 ] - [ Antec P182SE ] - [ ASUS PA246Q ] - [ LG Blu-Ray Burner ] - [ Windows 7 64 Ultimate Swe ] - [Acer Aspire 8920G]

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Västervik
Registrerad
Jan 2004

Som en del säger så måste 1.41 in först innan 1.50

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Alingsås
Registrerad
Maj 2007

Ja, du måste ha patch 1.41 innan du installerar den 1.9GB store 1.50 patchen. I grunden är det ingen stor skillnad direkt när du startar 1.50 i spelet, utan det du märker är ett stöd för widescreen-upplösningar (på tiden?) samt att du har tillgång till den nya banan "Operation Blue Pearl" samt de sex äldre Booster Pack-banorna.

---

För att hålla oss till trådens grundläggande frågetecken så läste sig terrängens texturer genom att sänka dem till Medium. Men istället får jag artifakter, dvs. de små osexiga luddiga rutorna som dyker upp över terrängen på liten distans. Tidigare har det bara varit att sänka grafikkortets klockfrekvenser lite för att minimera, eller bli av med, artifakterna - eller installera äldre/nyare Catalyst Drivers, men det funkade inte denna gången.

Finns det råd så är det bara att lista dem - annars kommer jag testa lite inställningar och smågrejer och se om jag löser det på egen hand, och såklart då även skriv vad som var lösningen här i tråden.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bryne
Registrerad
Jul 2009

antar att du kör mycket saker på high, att du får artifakter beror på att graffekortet blir för varmt. sänk lite saker så löser det sig för dig, alt bättre kylning till kortet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Alingsås
Registrerad
Maj 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wargallion
antar att du kör mycket saker på high, att du får artifakter beror på att graffekortet blir för varmt. sänk lite saker så löser det sig för dig, alt bättre kylning till kortet.

Själv tror jag det är bogus, att värmen har med saken att göra. För isåfall imponerar Dice återigen med en otroligt gnällig grafikmotor eftersom jag inte har några problem med något annat program alls.

Men jag har åtminstonne testat att sänka frekvenserna på kortet med ungefär 33-40% både GPU och Minne, men utan resultat.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Apr 2009
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damir2d
Du ser väl i hans sign ett ATI 4870, även om han kör med HIGH på allt som är det högsta med 1650x1050 upplösning så ska kortet klara av det, inga större krav där.

Jag hade problem innan med BF2 med svarta hål överallt, då var det Terrain man skulle sänka så fungera det samt upplösningen lite, testa helt enkelt att sänka inställningarna lite. Detta hände när jag la in mitt gamla BFG8800GTX OC2, innan dess fungerade det bra med 8800GTS gamla versionen.

Hur får man 1680x1050 i BF2?
1280x1024 är väl högsta....eller?

Om detta görs i nån config fil, vänligen upplys mig

| FX-6300 | GA-78LMT-USB3 AM3+ | HD6950 DCII | 8 GB DDR3 | 128 GB SSD | 2 TB HDD | Strider Essential 500W | P180 Mini | Win 8 Pro x64 |
Citera för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Alingsås
Registrerad
Maj 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SpammerN^
Hur får man 1680x1050 i BF2?
1280x1024 är väl högsta....eller?

Om detta görs i nån config fil, vänligen upplys mig

Med patch 1.50. (sedan första september) kan man välja upplösningar utöver de antika 4:3-aspekterna. Jag kör själv 1920x1080 i Battlefield 2, direkt genom spelets inställningar sedan patchen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Apr 2009
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Med patch 1.50. (sedan första september) kan man välja upplösningar utöver de antika 4:3-aspekterna. Jag kör själv 1920x1080 i Battlefield 2, direkt genom spelets inställningar sedan patchen.

Ska genast kolla i Graphics settings i BF2

| FX-6300 | GA-78LMT-USB3 AM3+ | HD6950 DCII | 8 GB DDR3 | 128 GB SSD | 2 TB HDD | Strider Essential 500W | P180 Mini | Win 8 Pro x64 |
Citera för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Alingsås
Registrerad
Maj 2007

Resultat:
Inga artifakter på Low Terrain (åtmin. med Catalyst 9.9)

Dock ser spelet halvsämst ut på höga inställningar på allt utom just Terrain för det tycks vara problem att rita upp ens skuggor på marken då. Äsch, men det funkar iallafall. Så om någon annan har problem; Low Terrain kan vara en lösning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vimmerby
Registrerad
Nov 2003

Jag har samma grafikkort som du och kör också Phenom. Har inga såna problem som du har alls. Jag kör med Catalyst 9.6.

Tippar på att det är dina drivrutiner som är nåt fel på. Antingen directX eller grafikkortsdrivrutinerna. Testa annars att installera Bf2 rent, utan patcher och se om det beter sig likadant.

Jag fick själv installera om bf2 igår, då jag fick det välkända punkbusterfelet: "handshaking failed" tio gånger i rad.

Att ett spel kan strula så mycket?

"I live, I die, I live again!"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Alingsås
Registrerad
Maj 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av killawife
Jag har samma grafikkort som du och kör också Phenom. Har inga såna problem som du har alls. Jag kör med Catalyst 9.6.

Tippar på att det är dina drivrutiner som är nåt fel på. Antingen directX eller grafikkortsdrivrutinerna. Testa annars att installera Bf2 rent, utan patcher och se om det beter sig likadant.

Jag fick själv installera om bf2 igår, då jag fick det välkända punkbusterfelet: "handshaking failed" tio gånger i rad.

Att ett spel kan strula så mycket?

Jag tror jag provat Catalyst 9.6 senaste dagarn på test, men utan resultat. Kommer ta mig ann skiten mer senare, just nu orkar inte jag inte strula för att få bättre terrändetaljer då texturerna laddar nu och artifakterna är borta. Battlefield 2 måste vara det gnälligaste jävla programmet på många år - och i kombination med PunkBuster blir ju både tekniken och mjukvaran heligt strulig.