Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Maj 2009

java fråga...

Jag är i full gång med att lära mig java programmering, och har en uppgift som jag inte riktigt förstår.

Den är att jag ska skapa en klass Kortlek. Klassen ska kunna skapa en kortlek blanda och dra översta kortet.
Sedan ska jag skapa ett program som utnyttjar klassen genom att t.ex skapa objekt av klassen, blanda kortleken och skriva ut vilken färg det översta kortet har.

Mitt problem är helt enkelt att jag inte förstår uppgiften ordentligt och undrar om någon kan beskriva hur jag först skapar en klass och sedan ett program?
Ska jag helt enkelt skriva två olika program och "väva" ihop dem?
Eller ska jag skapa klassen i programmet?

Jag är inte ute efter en kod, bara några tips på var jag ska börja!
Jag har läst och läst, och har huvudet proppfullt med info, men vet inte riktigt var jag ska göra av det, så jag testar att fråga här!!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2003

Hej!

Kul att du vill lära dig java!

Jag tror att du som sagt är lite förvirrad av de olika begrepp som används.

En klass är en klass, kan man ju säga på ett förenklat sätt. Vad en klass är får du rådfråga din bok eller vad du läser för att få en bättre förståelse om.

Det finns däremot inget riktigt begrepp som heter program i Java. Allt är klasser som använder sig av varandra.

När man pratar om program i Java så menar man ofta att man har till exempel en samling klasser som man packar ihop till ett enda arkiv som kallas för jar-filer. En jar-fil är egentligen bara en zippad katalogstruktur på ett förbestämt sätt.

När man startar ett javaprogram så kör man egentligen bara en klass som innehåller en statisk metod main och som tar rätt parametrar. Så ett exempel på hur man startar ett program är t.ex följande:

java -classpath c:\mittprogram MinKlass

Vad själva java-körtidsmiljön gör är att den letar efter en klass som heter MinKlass i katalogen c:\mittprogram och kör main-metoden i den klassen.

Utifrån din beskrivning av din uppgift tolkar jag det som att du ska göra följande
* Skapa klassen Kortlek
* Skapa en klass (med valfritt namn) som använder klassen Kortlek.

Den valfria klassen kan väl heta lite vad du vill, men är det en skoluppgift eller liknande så kan du t.ex döpa den till Uppgift8 eller något om du vill, för att ha det ihopkopplat med vilken uppgift den klassen tillhör.

Jag hoppas detta hjälpte till för att reda ut begreppen lite.

//C

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Maj 2009

Ja, jag tror att jag blev något klokare. Det är som sagt ganska förvirrande med alla uttryck när man försöker lära sig.

Så man kan säga att jag ska skapa ett program med flera klasser som använder sig av varandra?

Och tack så mycket för ett detaljerat svar!!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av coka

Så man kan säga att jag ska skapa ett program med flera klasser som använder sig av varandra?

Det där låter som en perfekt sammanfattning av en viktig del uppgiften. Den andra delen är såklart att klara av där där med kort-hanteringen i kortleken.

//C

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Maj 2009

Ja, det blir nästa huvudvärk!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Nov 2005

Då TS fått svar har jag en fråga:

Hur sätter jag CLASSPATH och hur gör jag med Package/Import
för att kunna ha Superklass1 högre upp i mapp-heirarkin än Subklass1?

Jag kan hittills ha Subklass1 högre upp i mapp-heirarkin och få det att fungera men det är ju ologiskt att ha subklasser högre än superklassen. =/