Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Maj 2009

länkad lista...?

Jag försöker göra ett program med en kortlek som ska blanda och dra det översta kortet, och skriva ut färg+valör.
Försöker göra det med länkade listor, men jag förstår mig inte riktigt på det.

Först försökte jag göra "separata" klasser/program en för kortfärg, en för kortslag, en som ska blanda etc. Och alla de programmen fungerar var för sig, men självklart inte ihop...
Sedan försökte jag sätta ihop alla, men får bara felmedd. efter felmedd.
Och det känns som jag bara gör det krångligare än vad det är.

Vilket är det enklaste sätt att lösa detta på?
Jag menar inte att någon ska ge mig en kod, men om någon kan förklara på ett lättförståeligt sätt, eller ge ett väldigt enkelt exempel på en länkad lista.
Och jag har läst och läst, och förstår delar, men i boken sträcker det sig över flera sidor, och jag får inte ihop helheten.

JÄTTEtacksam för alla svar!!!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2002

Lättast är väl att ha en array av längd 52. Du skapar en class som heter Card eller något. I den finns variabler för valör och färg. Sedan börjar du första platsen i arrayen och slumpar fram ett kort. Går vidare till nästa plats och slumpar fram ett kort. Ligger inte kortet tidigare i arrayen så lägger du till det. Annars slumpa ett nytt och kolla igen osv osv.

Så skulle jag gjort iaf.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Sala
Registrerad
Jul 2001

*tråd låst*

Håll dig till endast en tråd. Egentligen borde jag stänga båda, men jag känner mig snäll idag.

Är du lycklig nu?

Frågor och funderingar angående modereringen tas med mail, inte genom forumet. dennizpop@sweclockers.com