Thermaltake introducerar fläktlös datorlåda för Mini-ITX

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

Thermaltake introducerar fläktlös datorlåda för Mini-ITX

Minstingen Thermaltake Element Q är en ny datorlåda för riktiga småttingar.

Läs nyheten

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2007

Precis vad vi alla har väntat på! Billigt mini itx chassi med ett kraftfullt nätaggregat.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falun
Registrerad
Dec 2003

Fruktansvärt fult med röd kant där i fronten. Fläktlös 200W nätagg för 500kr får man leta länge efter. Får man ett chassi på köpet så är det ju ganska otroligt. Nästan så jag skulle köpa chassit bara för nätagget.

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2005

Produktlänk

Personligen tycker jag det är fint om man länkar det man skriver om även om det kommer från tillverkarens sida.

Det man inte vet det lider man inte av.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Det världsomspunna nätet
Registrerad
Mar 2009
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leedow
Fruktansvärt fult med röd kant där i fronten. Fläktlös 200W nätagg för 500kr får man leta länge efter. Får man ett chassi på köpet så är det ju ganska otroligt. Nästan så jag skulle köpa chassit bara för nätagget.

Smaken är som baken... Jag tyckte nämligen att det var fruktansvärt snyggt!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2004

Det känns som att detta är ett bra steg, prisvärda mini-itx chassin. Men man hade eventuellt kunnat skippa den röda kanten, även om jag nog hade kunnat vänja mig vid den.

| Errare humanum est |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falun
Registrerad
Dec 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av datoriserad
Smaken är som baken... Jag tyckte nämligen att det var fruktansvärt snyggt!

Japp.

Jag skulle däremot aldrig låta något sådant göra så att jag inte köper det. Enkelt att måla över. Funktionaliteten och priset är ju faktiskt otroligt bra.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Dec 2005

Just något sånt här jag sökt ! :D..Sjukt bra då kanske det blir en väldigt liten landator snart då Mini-ITX moderkort med pci-express finns ju där ute

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Apr 2009

Bra pris! Trevligt att den har en expansionsplats också.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Älvdalen
Registrerad
Jul 2009

Det där röda var ju fult.
Varför gör dom något så dumt?

Den var ju ganska fin, ända tills någon idiot kom och gjorde den röd där...

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Mar 2006

Shit, ganska värt ju. I chassit jag har nu sitter ett agg som är så klent att den inte orkar driva cd'n

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2002

Skall man bara hitta ett vettig moderkort till det oxå

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
I en grotta.
Registrerad
Nov 2003

Dom borde lagt till 10 olika färger (varav en svart) på den där grejen och göra den utbytbar, skulle nog inte kosta mer än 5 kr extra i tillverksningskostnad då vi talar om kinafabriker... så skulle dom kunna ta 10 kr mer och tjäna på det...

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2003

Ajajaj, tveksamt om den klarar kylningen utan en 12:a i fronten.

Avvakta tester/reviews.

VG dröj...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
U-a
Registrerad
Maj 2008

Inte helt olik Apex mi-008.
http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E168111540...
http://www.silentpcreview.com/apex-mi008
I mi-008 sitter det en ganska så högljudd fläkt inne i nätaggslådan (tycker jag).

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Uppsala
Registrerad
Okt 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Ajajaj, tveksamt om den klarar kylningen utan en 12:a i fronten.

Du kan inte mena allvar.

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2001

Helt ovettigt med m-itx och standard 5,25" plats. Dom kunde ha minimerat lådan ytterligare och gjort en plats slim dvd istället.

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Oslo
Registrerad
Jun 2001
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leedow
Fläktlös 200W nätagg för 500kr får man leta länge efter. Får man ett chassi på köpet så är det ju ganska otroligt. Nästan så jag skulle köpa chassit bara för nätagget.

Jag med, om det vore sant. Har mycket svårt att tro att nätagget är fläktlöst, ser ut som random SFX nätdel som antagligen har en 80mm fläkt på undersidan. Thermaltake och deras utsagor har jag inget förtroende för.

Verkar vara en rätt idiotisk låda om man sätter in ett system som utnyttjar alla 200W. Som att be om överhettning. Att inte kunna montera fläktar i ett chassi är inte en finess, utan avsaknad av en. Att marknadsföra det här chassit som "fläktlöst" är ungefär lika bedrägligt som att marknadsföra ett chassi som "skruvlöst" då man inte skickar med några skruvar (av dömma av bilden på chassits baksida kanske Thermaltake tillämpar detta redan? Inga skruvskallar vad jag kan se...)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falun
Registrerad
Dec 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fook
Jag med, om det vore sant. Har mycket svårt att tro att nätagget är fläktlöst, ser ut som random SFX nätdel som antagligen har en 80mm fläkt på undersidan. Thermaltake och deras utsagor har jag inget förtroende för.

Verkar vara en rätt idiotisk låda om man sätter in ett system som utnyttjar alla 200W. Som att be om överhettning. Att inte kunna montera fläktar i ett chassi är inte en finess, utan avsaknad av en. Att marknadsföra det här chassit som "fläktlöst" är ungefär lika bedrägligt som att marknadsföra ett chassi som "skruvlöst" då man inte skickar med några skruvar (av dömma av bilden på chassits baksida kanske Thermaltake tillämpar detta redan? Inga skruvskallar vad jag kan se...)

Jo, du har säkert helt rätt och jag håller med om att Thermaltake inte är mycket att lita på. Låt mig drömma i alla fall.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2003
Citat:

Precis min tanke.
När det stod fläktlöst antog jag att det, som vissa andra mini-itx chassin, i princip var en stor kylfläns. Då skulle det kanske gå, men det där verkar ju inte vara något speciellt i kylningsväg.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jan 2007
Citat:

Att inte kunna montera fläktar i ett chassi är inte en finess, utan avsaknad av en. Att marknadsföra det här chassit som "fläktlöst" är ungefär lika bedrägligt som att marknadsföra ett chassi som "skruvlöst" då man inte skickar med några skruvar (av dömma av bilden på chassits baksida kanske Thermaltake tillämpar detta redan? Inga skruvskallar vad jag kan se...)

Det kanske är meningen att man ska poppnita ihop lådan sen?

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 920, Antec kühler 620, Asus P6T-Deluxe, Corsair Dominator 6*2GB 1600Mhz, XFX Core Edition 750W, Nvidia GTX 770

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Jan 2009

Hmmm.... detta blir nog ett blu-ray bygge

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2005

hmm, frågan är om man kan trycka in 3 st 3,5" med lite mods, isf är det ju lätt värt det. Det röda strecket kan man ju alltid lacka svart. Någon som har en bild på lådans insida?

EDIT: Nevermind, har kommit upp nya bilder på TTs hemsida nu. Det går ju lätt i tre diskar, fyra kanske om man verkligen vill det. Jag tror bestämt jag hittat mitt nya serverchassi

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tumba
Registrerad
Jan 2007

Var finns det att köpa? Är det släppt i Sverige än??

//Calimero

"ZFS - Practicing Safe Hex"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Singapore
Registrerad
Okt 2003

"The specially designed preinstalled 200W SFX power supply also works without fan, further reducing noise and energy consumption." - dvs ingen fläkt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kristianstad
Registrerad
Dec 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ChristofferC
"The specially designed preinstalled 200W SFX power supply also works without fan, further reducing noise and energy consumption." - dvs ingen fläkt

Eller är det en fläkt man kan ta bort

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Singapore
Registrerad
Okt 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nivv
Eller är det en fläkt man kan ta bort

Man kan aldrig vara säker med Thermaltake.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av calimero
Var finns det att köpa? Är det släppt i Sverige än??

//Calimero

Exakt vad jag undrar. Går den öht att köpa någonstans?

Om någon vet var den går att köpa, sverige eller ej kvittar, får ni gärna posta en länk.