Permalänk
Medlem

Hjälp med CPU kylning, AMD.

Hej!
Jag byggde ihop en dator för ca två månader sedan, och har spelat på den och bestämde mig för att testa min load temperatur med programmet Prime95.

Efter bara någon minut i testet hade min CPU temperatur nått 88 grader. (enligt HW Monitor, och easy Tune 6)
Temperaturen Idle ligger på runt 40 grader. Min polare la på kylpastan när vi byggde ihop datorn. Och han tog ett ganska tjockt lager. Kan det ha någonting med den höga temperaturen att göra?

Jag har en Scythe ninja fläkt. Och En AMD Phenom II X4 940 processor.

Kan min processor ha tagit skada när jag har spelat? Jag vet ju inte om den har nått så höga temperaturer när jag spelat ifs.

Tacksam för hjälp!

Permalänk

För mycket kylpasta är lika dåligt som ingen kylpasta alls...
Montera av kylaren, torka rent med hushållspapper och lägg på fem punkter
eller fördela ut ett tunt jämnt skikt på processorn.
Processorn tar ingen skada av temperaturer under 115 grader.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Okej, men hur mycke ska jag lägga på? Och jag måste ju köpa ny kylpasta. Rekommenderar du någon? Och var ska man köpa den?

Tror du att den har varit uppe i så hög temp? Då borde väl datorn ha stängt av sig?

Kommer min dator prestera bättre om jag lägger på ny kylpasta? Eller vad blir skillnaden?

Permalänk

Kilopriset på kylpasta närmar sig guldet... men mängden som går åt är liten.
Vanlig kiselpasta duger bra och skickas med kylaren.

Tänk dig att kylpastan skall målas på processorn och då skall det vara så pass tjockt att du inte ser metallen genom pastan.

Processorns elektriska egenskaper ändras vid hög temperatur och kan ge upphov till blåskärm.

Du får ingen prestandaskillnad med annan mängd kylpasta men du får eventuellt lägre temperatur i processorn om värmen lättare leds över till kylaren.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

för mig räckte ett ris korn med kylpasta. Bara att trycka ditt sen vrida lite fram och tillbaka på kylaren som fördelar det sig mycket bra.

Har samma cpu som TS och jag idlar 30-33 och loadar 45-47 med noctua kylaren.

Visa signatur

[Intel Core i5 2500k] [Asus P8Z68-V Pro] [2x ATI 6950 1gb] [Fractal Design XL] [Corsair HX 750W] [Corsair 16Gb 1600MHz] [OCZ SSD Vertex3 120GB]

Permalänk

Lånar tråden lite

Har en x4 955 som ligger på 40-45 c idle o 59-65 efter 20 min prime 95

Ej klockad och medföljande fläkt...

Vi råkade lägga kylaren med pastan neråt mot ett bord när den byggdes så det plattades ut... Bör jag ta bort och lägga på ny pasta eller är mina temperaturer ok?

Har ett antec 1200

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P | AMD Phenom2 X4 955 3,2Ghz BE | 8GB Corsair XMS3 DHX 1600MHz | Gainward GTX285 1024MB | Asus Xonar Essence ST + AKG K702 | Samsung P2450H

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av knickedicken
...
Vi råkade lägga kylaren med pastan neråt mot ett bord när den byggdes så det plattades ut... Bör jag ta bort och lägga på ny pasta eller är mina temperaturer ok?
...

Nej, den hade ändå blivit tillplattad sedermera...
Bara om kudden blev skadad och delvis bortriven så kan man behöva ersätta den.

I BIOS ställer man in automatisk fläkthantering för att hålla en önskad temperatur.
Jag har ställt min på 55grader och den temperaturen hålls genom att fläkthastigheten ändras vid hård aktivitet.

Jag tycker att dina temperaturer är okay. (Speciellt som du kör med den lilla standardkylaren)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu har jag köpt ny kylpasta. Arctic Silver 5. Som många verkade rekommendera.
Jag tog bort den gamla kylpastan som de va alldeles förmycke av. Jag var väldigt noggrann och använde Isopropanylalkohol.
Jag la på ungefär ett och ett halt okokt riskorn arctic silver 5(enligt arctic coolings hemsida)

Jag sitter i skrivande stund å gör ett test med Prime95 igen.
Nu ligger min processor temperatur på 79 grader enligt HW monitor, och 74 enligt easytuner.
Maxtemperaturen har varit 80 grader. Men testet är ju inte klart än.
Min fläkt ligger på 2400-2450 rpm.

När jag satte på fläkten så hade jag lite bekymmer och smetade kanske ut pastan lite, då jag tryckte å grejade endel.
Men ska det spela någon roll? Varför är min temp så hög? Nu kör jag med öppen låda dessutom..

Edit: Såg nu att min system temperatur enligt easytune är 48 grader. Vilket genererar rött i programmet (eftersom det tycker att temperaturen ska vara max 40grader)
Vad kan de ha för orsaker?

Permalänk

för mycket pasta på ?

Du ska inte alls ha så mycket kylpasta det ska vara väldigt tunt lager på bara. Knappt lite mindre än tjockleken på ett kreditkort typ.

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [Powercolor 9070XT Reaper] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W][Alienware AW3225QF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 PRO Digital Edition
*📱 Galaxy S25 Ultra | 🎧B&W px s3|
*📺LG Oled CX48
*Noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Medlem

Jag tog betydligt mindre än min polare tog förra gången iaf.
Men även om det skulle vara lite förmycket kylpasta så ska väl inte det göra så stor skillnad?

Permalänk

Att du smetade ut pastan vid fläktstrulet var bara bra.
Om du tänker dig att du har två ytor liggande emot varandra,
så kan en liten ojämnhet göra att de inte ligger samman perfekt.

Av denna anledning används pastan som utfyllnad.
Det skall alltså vara lite men väl fördelat.

Om du lagt ett 'riskorn' utan att fördela ut det ordentligt så kommer det att flyta
ut lite mer med tiden så temperaturen sjunker ytterligare.

Min System temp är 49 grader vilket innebär att det är lite varmt och skönt l lådan.

Visa signatur