Letar program att "skriva" matte med!

Permalänk
Proffsmoddare

Letar program att "skriva" matte med!

Hallå! Som topic, letar efter ett program där man kan skriva mattematiska tal. Typ roten ur, delat och allt inte ser ut som skit. Tex om blandar man bråkstreck, rottecken, potenser osv blir det väldigt rörigt.

Finns det något bra program som klarar det? Skulle nämligen behöva skriva lite repetitionspapper på matten. Och jag skriver så jävla fult på papper... Vad använder lärare när de gör tentor osv?

Någon som vet?

mvh
Andreas

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Hedersmedlem
Permalänk
Medlem

Japp, LaTeX är standardspråket som så gott som alla professionellt skrivna matematiska texter är gjorda med.
Nackdelen är dock att det är ett kommandobaserat språk som tar lite tid att lära sig.
Jag kör gratisversionet Technixcenter som är förhållandevis lättanvänt.

Är du inte så kräsen så klara väl vanliga ordbehandlare som Word eller Open office att skriva en hel del matematisk skrift också.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk

Jag använde Mathpad till en rapport med mycket matte i. Men då gick jag en omväg med skärmdumpar av Mathpad som jag klistrade in i mitt word-dokument. Du kanske vill slippa det.
länk: http://stat.stanford.edu/~ryantibs/mathpad/

Visa signatur

Strålskadade grävlingar och lite annat hittar du här: http://elektrofredrik.deviantart.com/

Permalänk
Proffsmoddare

Hmm, behöver något lätt och simpelt. Men hur fungerar word då? Är det typ infoga symboler som gäller eller?

Ska ta en titt på LaTeX också. Eller var det väldigt krångligt?

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk

Ett tips är http://www.codecogs.com/components/equationeditor/equationedi...
Det finns ett gäng färdiga knappar där, vilket är bra när man inte kan allting i huvudet.
Den genererar bilder automatiskt, bilder som enkelt kan kopieras till urklipp. Det går t.om. att få den att generera bilder "direkt", exempel:
http://latex.codecogs.com/gif.latex?\frac{4\pi}{\sqrt{2}}
som ger bilden:

Koden för ovanstående är alltså \frac{4\pi}{\sqrt{2}}

Det finns några matematikexempel här: http://www.math.uiuc.edu/~hildebr/tex/course/intro2.html

Eftersom TeX används "överallt" så är det sällan dåligt att lägga tid på att lära sig det.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Det finns väl några "objekt" att infoga i word som funkar rätt bra typ microsoft math, om jag inte minns fel?

Visa signatur
Permalänk

Om du letar för ett gratis alternativ finns Math hos openoffice

Permalänk
Proffsmoddare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vattenfall
Om du letar för ett gratis alternativ finns Math hos openoffice

Laddar jag bara ner openoffice då eller? Och så finns det där?

Har annars office paketet 2007an. Frågan är ju vilken som är bäst isf.

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem

Jag har använt "Equations" i word. Fungerar helt okej om man inte har allt för stressigt när man skriver.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brodholm
Laddar jag bara ner openoffice då eller? Och så finns det där?

Har annars office paketet 2007an. Frågan är ju vilken som är bäst isf.

Om jag inte missminner mig finns Math med i nedladdningen av openoffice paketet dock installeras det inte med standard installationen utan man måste välja Math.

Permalänk
Medlem

Math funktionen funkar utmärkt dock hade jag lite bry ibland med att få den visuellt tilltalande. tänk dig sidor fulla med ekvationer där siffrorna och variablerna byter storlek titt som tätt.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Jag har använt "Equations" i word. Fungerar helt okej om man inte har allt för stressigt när man skriver.

Den fungerar bara om man skall skriva ett bråk eller roten ur. För mer komplicerade saker än så får man ryck på den efter 3 sekunder.
LaTeX är väldigt kraftfullt om man orkar lägga ner lite tid på att lära sig det.
Har man väl vant sig vill man inte gå tillbaks till word igen.
Har man dessutom planer på att plugga vidare på teknisk högskola så lär man stöta på det där.

Vill man inte vara hardcore och skriva i emacs så finns det miljöer som gör det lite mer överskådligt. Jag har själv inte testat någon men har hört att Lyx skall vara bra.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd

LaTeX är det professionella valet om du är seriös med att skriva snygga matematiska texter. Alla matteböcker på universitetet är gjorda i LaTeX. Det är ungefär som HTML. Om du känner till HTML programmering, så kan du snabbt lära dig LaTeX. Det blir skitsnyggt och ser proffsigt ut med LaTeX. Det är inte heller svårt, ganska snabbt kan du göra snygga texter. Det är lite HTML taggar och vips har du gjort en hemsida. Samma sak med LaTeX.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Den fungerar bara om man skall skriva ett bråk eller roten ur. För mer komplicerade saker än så får man ryck på den efter 3 sekunder.

Word har också en förmåga att bli långsamt (om inte instabilt) när man har lagt in ett antal ekvationsobjekt; i alla fall var det så för ett par år sedan.

Permalänk

Tänker bara säga att de som postat har rätt, dvs:

Words matematikdel är inte underbar men funkar för mindre ekvationer i text.

LaTeX är däremot underbart.

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Den fungerar bara om man skall skriva ett bråk eller roten ur. För mer komplicerade saker än så får man ryck på den efter 3 sekunder.
LaTeX är väldigt kraftfullt om man orkar lägga ner lite tid på att lära sig det.
Har man väl vant sig vill man inte gå tillbaks till word igen.
Har man dessutom planer på att plugga vidare på teknisk högskola så lär man stöta på det där.

Vill man inte vara hardcore och skriva i emacs så finns det miljöer som gör det lite mer överskådligt. Jag har själv inte testat någon men har hört att Lyx skall vara bra.

Tycker det funkar okej faktiskt, inget jag skulle använda dagligen dock. Har använt det någon gång när jag inte orkade åka in till skolan innan deadline för någon inlämning. Tycker själv papper är bäst

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Math Input Panel som följer med Windows 7 är riktigt underbart trevligt!

Bara trycka på "insert" så ploppar ekvationen in i Word som en "equation", alltså den är redigerbar i Word.

Jag är fan imponerad. Någon har tänkt till!
Skaffar man sig en ritplatta kommer man kunna skriva matematiska uttryck lika snabbt som med papper och penna

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av glemmy
Math Input Panel som följer med Windows 7 är riktigt underbart trevligt!

Det var faktiskt lite imponerande.

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Det var faktiskt lite imponerande.

Jag testade den lite snabbt och är inte lika imponerad.
Försökte rita upp lite matriser och då ville den inte riktigt samarbeta. Tre punkter blev bara tre punkter ibland. Andra gånger blev det ett alfa eller ett i. Index var den inte heller alltid helt duktig på att förstå. Kul grej men inget jag hade velat använda i större utsträckning.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24