Vad krävs för att gå civilingenjör

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Graniz
Sitter du och labbar fram till 23 varje dag, går på alla föreläsningar och spenderar helgerna till att plugga tycker jag du ska lugna ner dig.

Jag har också suttit i labbet och slitit håret av mig fram till midnatt bara för att klara deadline, men det är knappast något jag gör varje dag. Föreläsningar brukar jag skippa, ger oftast inte så mycket. Läser hellre in grejerna själv, eller i grupp. Skulle gissa på att jag ligger någonstans mellan 50-80% nedlagd tid och de klarar jag mig på, (bra studieteknik kanske? inte vet jag).

Kan du helt seriöst säga att du pluggar minst 10h/ dag varenda vardag under hela terminerna?

Om du är ny på programmering så kan det ta tid att göra datorlaborationerna. (Fysiklabbar tillbringar man några timmar i labbet och sen går man hem och skriver en rapport när man labbat klart). Datorlabben ska skrivas klart, oavsett hur lång tid det tar. Det var faktiskt folk som spenderade 30 timmar på den första enkla labbuppgiften som andra vana programmerare spenderade 4-5 timmar på. Hände i flera kurser.

Sen läser du normalt 4 kurser samtidigt. 2 st programmeringskurser med 3-4 laborationer som ska slutföras utanför skoltid (om du är ny på programmering kan det ta många timmar att göra klart en labb). Och samtidigt läser du 2 st svåra mattekurser med inl uppgifter som också tar tid om du inte är matematiskt lagd.

Det finns folk som har lätt för sig med denna arbetsbelastning, men det stora flertalet på KTH hade problem. Om du fixar allt detta helt själv så är det bara att gratulera dig!

Och ja, jag kunde seriöst säga att jag tillbringade 10h per dag med skolarbete under perioder på KTH.

Vad läste du för program?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saddam
Om du är ny på programmering så kan det ta tid att göra datorlaborationerna. (Fysiklabbar tillbringar man några timmar i labbet och sen går man hem och skriver en rapport när man labbat klart). Datorlabben ska skrivas klart, oavsett hur lång tid det tar. Det var faktiskt folk som spenderade 30 timmar på den första enkla labbuppgiften som andra vana programmerare spenderade 4-5 timmar på. Hände i flera kurser.

Min senaste fysiklabb tog 3 dygn.

Visa signatur

Don't Panic
Studerar

Permalänk
Avstängd

3 dygn? Jag säger som Graniz säger till mig: du bör lugna ned dig om du tillbringar 3 dygn i labbet, och dessutom har du nog dålig studieteknik.

EDIT: Lade till smiley

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saddam
3 dygn? Jag säger som Graniz säger till mig: du bör lugna ned dig om du tillbringar 3 dygn i labbet, och dessutom har du nog dålig studieteknik.

EDIT: Lade till smiley

Alla som läser Teknisk Fysik (på CTH) måste göra minst 4 st 3 dygnslabbar. Men självklart är man hemma och sover

Lång labbtid har inget att göra med dålig studieteknik, däremot att det är en krävande uppgift.

Visa signatur

Don't Panic
Studerar

Permalänk
Medlem

Man blir lite nyfiken, vad gick labben ut på?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

I mitt fall: mäta lilla g med tre decimalers noggranhet samt bestämma stora G (med hyffsad osäkerhet) mha. Cavendish's uppsättning.

Visa signatur

Don't Panic
Studerar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saddam
Om du är ny på programmering så kan det ta tid att göra datorlaborationerna. (Fysiklabbar tillbringar man några timmar i labbet och sen går man hem och skriver en rapport när man labbat klart). Datorlabben ska skrivas klart, oavsett hur lång tid det tar. Det var faktiskt folk som spenderade 30 timmar på den första enkla labbuppgiften som andra vana programmerare spenderade 4-5 timmar på. Hände i flera kurser.

Sen läser du normalt 4 kurser samtidigt. 2 st programmeringskurser med 3-4 laborationer som ska slutföras utanför skoltid (om du är ny på programmering kan det ta många timmar att göra klart en labb). Och samtidigt läser du 2 st svåra mattekurser med inl uppgifter som också tar tid om du inte är matematiskt lagd.

Det finns folk som har lätt för sig med denna arbetsbelastning, men det stora flertalet på KTH hade problem. Om du fixar allt detta helt själv så är det bara att gratulera dig!

Och ja, jag kunde seriöst säga att jag tillbringade 10h per dag med skolarbete under perioder på KTH.

Vad läste du för program?

Det är väl det där jag anmärker på, jag har sannolikt också lagt ner så mycket tid på ett fåtal veckor. Men slås det ut över hela studietiden kommer jag inte i närheten av 50+h/v.

Permalänk
Avstängd

Jag förstår inte, vad är det du anmärker på?

Vad läste du för program? Och vilket universitet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saddam
Jag förstår inte, vad är det du anmärker på?

Vad läste du för program? Och vilket universitet?

Att det såklart vid vissa perioder uppgår till det timantalet, men inte överlag.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vladmir
I mitt fall: mäta lilla g med tre decimalers noggranhet samt bestämma stora G (med hyffsad osäkerhet) mha. Cavendish's uppsättning.

Lite fördomar men hur sociala är studenterna på Teknisk Fysik?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vattenfall
Lite fördomar men hur sociala är studenterna på Teknisk Fysik?

Som regel tycker jag det finns ett positivt samband mellan "skojigheten" hos personer som går vilket programs som helst och andelen tjejer på programet.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Graniz
Att det såklart vid vissa perioder uppgår till det timantalet, men inte överlag.

Självklart lägger man ned mycket färre timmar om man har fallenhet för matematik och programmering. Men som sagt, det stora flertalet på KTH har inte det. 4 kurser i datalogi och matematik samtidigt kräver många studietimmar, om du inte har fallenhet. Och om du kör en tenta eller inte hinner klart labbarna, så får du dessutom resttentor och restlabbar samtidigt som du får nya kurser att ta hand om. Det brukar ge sig i högre årskurs, för då väljer alla softa inriktningar och slutar med alla tunga matte- och datalogi kurser.

Vad läste du för program och på vilket universitet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vattenfall
Lite fördomar men hur sociala är studenterna på Teknisk Fysik?

Det är svårt att dra någon generell slutsats eftersom det varier väldigt mycket från person till person. Men skulle jag gissa på något så skulle det vara att F:are umgås mer inom programmet än studenter från andra program.

Visa signatur

Don't Panic
Studerar