Valet och kvalet - uppgradera gammal burk (CPU + GPU)

Permalänk
Medlem

Valet och kvalet - uppgradera gammal burk (CPU + GPU)

Tjena, jag har fått en stationär burk av en vän som flyttade till en annan stad, än så länge har jag alltså lagt ner 0:- i systemet. Specs är som följer:

Moderkort: Abit AV8 (Socket 939, AGP)
Processor: AMD Athlon 64 +3500
Minne: 1 Gb DDR2
Grafikkort: GeForce3

Det hela sitter i ett Antec SX1030-torn, med en SATA-disk, några vanliga diskar, optisk enhet, floppy och PSU. Vad jag vill göra är att uppgradera den för runt 2000:- och få så mycket prestanda som möjligt för pengarna. Min tanke är att jag kan köpa en AMD Athlon X2 processor av något slag på tradera eller dylikt och sedan sätta in ett Radeon HD 3650, överklocka och skaffa mer minne någon annan gång.

Alternativet vore att skaffa detta uppgraderingspaket: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=325623. Men då vet jag inte vilket grafikkort jag bör skaffa, och misstänker att hela affären blir något dyrare. Tips på passande grafikkort till detta uppgraderingspaket uppskattas varmt.

Vad tror ni sweclockers? Vad är mest prisvärt, att hotta upp datorn så gott det går med nuvarande moderkort, eller ta steget fullt ut och skaffa nytt moderkort?

Permalänk
Medlem

Ett nytt moderkort bör du skaffa dig. Nuvarande klarar tyvärr inte bättre processorer än 4800+ och agp grafikkort är oftast väldigt dyra i förhållande till dess prestanda.

Frågan är ifall du behöver nytt grafikkort eller om det räcker med ett integrerat som finns på många moderkort? Ska du spela eller inte på datorn?

Visa signatur

An expert is one who knows more and more about less and less until he knows everything about nothing.

Permalänk
Medlem

Planen är att kunna spela spel på den, så grafikkort ska till någon gång snart. Priset är dock avgörande här. Men om jag kan komma undan med en moderkort+cpu-uppgradering till rätt pris med integrerad grafikkrets kan jag nog som du säger få mer prestanda per slant med ett PCI-Expresskort.

Permalänk
Medlem

Här är en som går över din budget men i lägre upplösningar som 1280x1024 har den inga problem alls i modernare spel. tyst också.

Visa signatur

asd

Permalänk
Permalänk
Medlem

Bara en tanke, har du mATX eller ATX chassi?

Kan vara bra att veta innan man köper nytt moderkort.

Visa signatur

An expert is one who knows more and more about less and less until he knows everything about nothing.

Permalänk
Medlem

Jag har ATX-chassi. Betyder det att man inte kan använda mATX? mATX är väl mindre? Jag kollade upp chassit, och jag är rätt säker på det är varianten med 400w PSU på den här länken: http://www.elektrik-sheep.com/reviews/antec/sx1040B.shtml

Tack för alla förslag, det var fyra år sen jag pysslade med komponenter till en stationär dator sist, med eran hjälp får jag lite bättre koll. Jag sneglar lite på begagnade grejer för tillfället. Men det börjar rycka i prestandatarmen och jag är lite sugen på AM3, så förbaskat dyrt är det ju inte, men är det värt det? Hur står sig en AM3 Athlon2 X2 mot t ex en AM2+ Phenom II?