Permalänk
Medlem

Söker hjälp..

Hej

Har långt tidigare hållt på en hel del med html men tappat otroligt mycket och har börjat om igen då nytt intresse väckts.

Det går stadigt frammåt men har stött på ett problem jag inte lyckas lösa på något vättigt sätt och hoppas att ni kluriga människor här skulle kunna hjälpa mig med detta.

Till problemet ->

Har format en MYCKET enkel sida via tabeller (vet att det inte är optimalt) och vill på sidan av tabellen ha en "kantlist" som jämnar ut kanten till tabellen lite. Jag lyckes inte lägga in "bilden" från ps så att den följer hela tabellen iomed att längden på tabelln varierar så ser det yterst lustigt ut.

Dvs jag vill lägga in en bild som automatiskt följer längden på tabellen.

Hoppas någon snäll människa kan hjälpa mig med detta.

Visa signatur

Dator = Ja

Permalänk
Medlem

Har tabellen fast bredd?

Det du i så fall kan göra är att skapa en "list" som du repeterar i y-led.

Om du har en tabell som är 800px bred och vill ha en list som är 3px bred på bägge sidor ritar du en sådan i exempelvis photoshop, 806px bred bild med 3px på vardera sida. Sen använder du CSS för att måla ut den på tabellen:

#foo { background: url(dinlist.png) repeat-y; padding: 0 3px; /* 3 pixlar extra på vänster/höger sida */ width: 800px; }

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem

Tackar och bockar för den!

En enormt dum fråga är hur infogar jag den i html koden?
Vad jag förstått skall man använda sig av id="foo" i <td>

Men får bara "bilden" att fylla första raden på tabellen.

Har nu skrivit...

i index.html

<table width="810" border="0" cellpadding="0" cellspacing="0"> <tr> <td id="foo"></td> <td width="800" height="200" colspan="13"></td> <td rowspan="3"></td> </tr> <tr> <td width="41" height="33"></td> </tr> <tr> <td> </table>

och i css

#foo { background: url(img/darkleft.jpg) repeat-y; }

Vet att det är lite hilly billy gjort. Men man måste börja någonstans och har aldrig tidigare jobbat med css men det är väldigt spännande

Visa signatur

Dator = Ja

Permalänk
Medlem

Använd id="foo" på hela tabellen, på <tr> eller på <td> som du tycker passar bäst.

Du kan även låta bli att använda ett ID överhuvudtaget:

table { background: url(img/darkleft.jpg) repeat-y; }

Ovanstående kod gör att alla dina <table> får darkleft.jpg som bakgrund. Det fina med CSS är att man kan styla vilket element som helst. ID och class används när man vill applicera en stil på ett respektive flera olika element (id har även användningsområden i DOM-programmering).

Klasser (class) används när du vill att ett flertal (ett enskilt går lika bra) element ska ha en viss stil. Klassen kan sättas på ett element dynamiskt (JavaScript), eller statiskt direkt i HTMLen. T ex:

.tokig { background-color: pink; color: yellow; } ... </style> ... <p class="tokig">En gul text med rosa bakgrund. Tokigt verkligen!</p> <p>Vanlig tråkig text</p> <h3 class="tokig">Nu är det tokigt igen!</h3>

(punkterna representerar vidare innehåll som tagits bort för att göra exemplet mer koncist.)

Den huvudsakliga skillnaden på id och class är att ett id måste vara unikt (då det som sagt ska kunna ge direkt tillgång till ett specifikt element i DOM-programmering), medan class kan delas mellan flera element. Ursäkta om jag upprepar mig.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet