Hörlurar - Musik (Kräsen med BAS)

Permalänk
Avstängd

Nej, om du jämför en sennheiser lur eller liknande i 1000+ prisklassen kombinerat med ett vanligt trött ljudkort VS ett par Porta Pro och ett påkostat ljudkort t.ex Creatives X-FI så får du helt klart ett bättre ljud med det senare.

Låt inte priset eller utseendet lura dig. Som du ser är designen och konstruktionen inte så påkostad, därför många också klagar på just dom två sakerna, men tack vare det kan luren vara så pass jävla prisvärd som den är. Ljudet därmot är mycket bra. Tycker du ska testa dom innan du snackar...

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xaves
Nej, om du jämför en sennheiser lur eller liknande i 1000+ prisklassen kombinerat med ett vanligt trött ljudkort VS ett par Porta Pro och ett påkostat ljudkort t.ex Creatives X-FI så får du helt klart ett bättre ljud med det senare.

Låt inte priset eller utseendet lura dig. Som du ser är designen och konstruktionen inte så påkostad, därför många också klagar på just dom två sakerna, men tack vare det kan luren vara så pass jävla prisvärd som den är. Ljudet därmot är mycket bra. Tycker du ska testa dom innan du snackar...

Jag har både testat och ägt dem (hände en liten olycka med mina...).

Det är som du säger en av de mest förekommande lurarna.

Så länge som det inbyggda ljudkortet klarar av att driva lurarna (vilket det i 99% av fallen gör, eftersom varken HD 555 eller HD 595 är tungdrivna) så får man mycket mer för pengarna om man satsar de på lurar istället för ljudkort.

Mitt HD 595-par låter onekligen bättre på mitt Xonar D2X, men fortfarande spöar det mitt gamla Koss-par även om jag pluggar in det på ljudkortet som finns inbyggt på moderkortet (eller heh, om jag kopplar den till en Ipod).

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Medlem

Har haft sennheiser förut men tycker inte dom är nå bra på "bas" om nu ut trycker sig så. ljudet är skrap o klart men saknar djup. hade sen ett par beyerdynamics dt770 pro. bästa lurarna jag någonsin ägt. första gången man satte dom på huvudet o lyssnade på lite musik i datorn och man bara börjar le för att musik akn låta så annorlunda sen när amn låter en kompis lyssna o mans er ögonen spärras upp och första ordet dom säger är "wow" då vet man att man är nöjd

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xaves
Haha, skitlur? det märks att du inte vet vad du snackar om grabben.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=14838

Det enda som drar ner betyget och som folk oftast klagar på är konstruktionen och att dom inte är så snygga. Men ljudet är toppklass. Jag har ägt 2 par och även om konstruktionen kunde vart bättre är dom fortfarande sköna att ha på sig och man kan lyssna i timmar.

De må vara prisvärda, men det går inte att komma ifrån att det är skräp. Det är omöjligt att få bra ljud för 200kr, punkt slut. Tror du på fullt allvar att Porta Pro är lika bra som ett par lurar för 1000+kr?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weeblie
Jag har både testat och ägt dem (hände en liten olycka med mina...).

Det är som du säger en av de mest förekommande lurarna.

Så länge som det inbyggda ljudkortet klarar av att driva lurarna (vilket det i 99% av fallen gör, eftersom varken HD 555 eller HD 595 är tungdrivna) så får man mycket mer för pengarna om man satsar de på lurar istället för ljudkort.

Mitt HD 595-par låter onekligen bättre på mitt Xonar D2X, men fortfarande spöar det mitt gamla Koss-par även om jag pluggar in det på ljudkortet som finns inbyggt på moderkortet (eller heh, om jag kopplar den till en Ipod).

Skillnaden motiverar inte priset... Ett bra ljudkort och porta-pros är gott och väl tillräckligt och ger mycket bra ljud och tung bas. Precis det TS är ute efter. Att lägga 600 - 700 spänn extra är fan inte motiverat till den lilla skillnaden du snackar om. Han har ändå inte råd med båda delarna...

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sifear
Har haft sennheiser förut men tycker inte dom är nå bra på "bas" om nu ut trycker sig så. ljudet är skrap o klart men saknar djup. hade sen ett par beyerdynamics dt770 pro. bästa lurarna jag någonsin ägt. första gången man satte dom på huvudet o lyssnade på lite musik i datorn och man bara börjar le för att musik akn låta så annorlunda sen när amn låter en kompis lyssna o mans er ögonen spärras upp och första ordet dom säger är "wow" då vet man att man är nöjd

Vad har du för ljudkort?
Är det värt att ist. för att köpa nu, spara pengarna och i framtiden köpa dessa?

Visa signatur

| Chassi: NXZT Hush | Nätagg: Antec Truepower Trio 430 W | AMD Athlon 4850+ BE 2.8 GHZ | 3 GB RAM Corsair | Sapphire HD 4730 | Samsung Spinpoint 160 GB + Samsung Spinpoint 250 GB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xaves
Nej, om du jämför en sennheiser lur eller liknande i 1000+ prisklassen kombinerat med ett vanligt trött ljudkort VS ett par Porta Pro och ett påkostat ljudkort t.ex Creatives X-FI så får du helt klart ett bättre ljud med det senare.

Låt inte priset eller utseendet lura dig. Som du ser är designen och konstruktionen inte så påkostad, därför många också klagar på just dom två sakerna, men tack vare det kan luren vara så pass jävla prisvärd som den är. Ljudet därmot är mycket bra. Tycker du ska testa dom innan du snackar...

Tvärtemot din jämförelse så skulle t.ex. DT-770 Pro i det inbyggda ljudkortet på vilket modernt moderkort som helst, spöa apjäveln ur PortaPro anslutna till vilket ljudkort och med vilken hörlurförstärkare som helst. Inte bara ljudkort i den undre prisklassen såsom de vanligaste X-Fi.

Eller så har utseendet snarare att göra med att PortaPro introducerades år 1984, och alltså har en 25 år gammal design. Jag får lite samma känsla av den här tråden, som jag fick av en annan tråd där någon föreslog KOSS The/Spark Plug till någon som hade en budget på ~400 kr... lite som att försöka sälja en Nissan 200 SX till Koeningseggs VD, med argumentet att den är prisvärd.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av simael
Vad har du för ljudkort?
Är det värt att ist. för att köpa nu, spara pengarna och i framtiden köpa dessa?

Här är en som valde dem: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=8693...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurgl
Alltså jag får ingen bas som helst med mina AKG 271 studiohörlurar, men det är ju inte hörlurarnas fel, ljudkortet orkar helt enkelt inte driva hörlurarna med "p14" bas. Kopplar jag däremot in hörlurarna in i mitt 100w slutsteg på mitt PA så kan man ju köra med sinnesjukt mycket bas... Tror det hänger mer på slutsteget/förstärkaren än hörlurarna, tvekar på att ditt USB-ljudkort orkar med att ha så mycket bas helt enkelt

Nja alltså A 100w slutsteg till pa? B hörlursförtärakre eller PA slutsteg? det är 2 väldigt olika saker. AKG271 är en riktig bra hifi/studio allroundlur men inte direkt lämpad för tyngre bas som TS efterfrågar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lakej
verkar vara ett stort antal audiofiler här.

Detta är offtopic men ni som kan musik, lyssnar ni på musik helt rakt av eller kör ni EQ?

Beror på vad man för material och saker att lyssna på. Man skall aldrig påverka ljudet mer än nödvändigt alltså EQ och Effekter efter mastering är bara till för att kompensera brister i den anläggningen man lyssnar på eller om man har material som man känner är så dåligt mastrat att man vill försöka kompensera det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av widL
Trådskaparen har redan testat ett par lurar av betydligt bättre kvalitet än Porta Pro och var inte nöjd, varför rekommenderar du då ett par skitlurar för 250:- när han har en budget på ~1200:-?

1+ De lurar ger iofs väldigt mycket frö 250 kr men är i en helt annan klass (lägre) än avd som diskuteras i denna tråden.

Till TS försök hitta en bild på ditt usbljudkort och länka så kan jag leta specar

eller skicka ett Pm missade update på denna tråden därför jag svara lite sent.

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem

Fan vad HD555 hade gått upp nu då :/ låg ju på 700:- för ett tag sedan...

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av azoapes
Tvärtemot din jämförelse så skulle t.ex. DT-770 Pro i det inbyggda ljudkortet på vilket modernt moderkort som helst, spöa apjäveln ur PortaPro anslutna till vilket ljudkort och med vilken hörlurförstärkare som helst. Inte bara ljudkort i den undre prisklassen såsom de vanligaste X-Fi.

Eller så har utseendet snarare att göra med att PortaPro introducerades år 1984, och alltså har en 25 år gammal design. Jag får lite samma känsla av den här tråden, som jag fick av en annan tråd där någon föreslog KOSS The/Spark Plug till någon som hade en budget på ~400 kr... lite som att försöka sälja en Nissan 200 SX till Koeningseggs VD, med argumentet att den är prisvärd. Här är en som valde dem: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=8693...

Aa och vad kostar dom lurarna igen? 2000 spänn just det.. Och även om designen är 25 år gammal är ljudet superb. Sluta snacka skit nu. Killen vill ha bra djup bas och bra ljud, det har porta pro, behövs inte läggas tusenlappar lixom. Kombinera med ett nice ljudkort och du kan lägga resten av pengar på nåt annat kul, du kommer ialla fall inte bli missnöjd det kan jag säga.

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem

Nu får du ge dig! Med budgeten TS har lagt fram så finns det mycket bättre grejer än Porta Pro som många andra nämnt tidigare i tråden.

Vi har förstått nu att du är jättenöjd med dina lurar men du måste inse att det finns massor av bättre lurar där ute, lurar som spöar porta på samtliga parametrar. Visst dem kostar mer, men man får vad man betalar för. Och nu har ju TS lagt ribban på en höjd som verkar omöjlig för dig, men det är ju inte du som ska köpa nytt!
Att dessutom tipsa om SRS WOW och TrueBass i samband med ditt supergrymma tips om Porta pro är enbart pinsamt och visar ganska tydligt vilken nivå ditt intresse för ljud ligger på.

Btw när du skriver att ljudet är superbt och att basen är underbar. Vad har du för referenser? Vilka lurar jämför du med? Vilken setup har dem använts i?

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xaves
Aa och vad kostar dom lurarna igen? 2000 spänn just det.. Och även om designen är 25 år gammal är ljudet superb. Sluta snacka skit nu. Killen vill ha bra djup bas och bra ljud, det har porta pro, behövs inte läggas tusenlappar lixom. Kombinera med ett nice ljudkort och du kan lägga resten av pengar på nåt annat kul, du kommer ialla fall inte bli missnöjd det kan jag säga.

Du motsäger dig själv; å ena sidan vill du att man ska komma loss med så lite pengar som möjligt, och å andra sidan vill du att man ska skaffa sig ett extra ljudkort.

Har du någon som helst aning om vad ett "nice" ljudkort kostar?

Vi pratar om 700+ kr.... minst.

X-Fi Xtreme Audio finns för 400 kr men är inget X-Fi kort i vanlig bemärkelse. Bland annat saknar den X-Fi processorn och är inte/är knappt bättre än de inbyggda alternativen.

Koss-lurarna + ljudkort går då runt på c:a 950 kr; ett pris som når upp till Sennheiser HD 555's nivå.

HD 555 må sakna onormalt mycket dunkande i standardutförande då det trots allt är lurar som är riktade mot Hi-Fi marknaden och inte "ung grabb söker bas - ju mer desto bättre" (med andra ord ska inte basinstrumenten överrösta allt annat om man t.ex. spelar klassisk musik i dem).

Koss-lurarna har definitivt inte samma "klarhet"/"skärpa" på ljudet.

Om extra bas är det man är intresserad av så kan man använda EQ-n för att "fixa" till det. HD 555 har inte den kraftigaste basen ute på marknaden, men den är fullt kapabel att göra de allra flesta fullt nöjda.

Att basen inte låter lika kraftfullt (och förvrängt) på Hi-Fi lurar som på billigare lurar har sällan något att göra med att Hi-Fi lurarna är inkapabla att dunka på, utan för att Hi-Fi är tänkt att vara Hi-Fi och inte Hi-Bass. Neutrala lurar som låter användaren bestämma hur ljudet ska låtas (läs: EQ-n) istället för att tvinga användaren att lyssna på något sätt.

ps. Jag säger inte att HD 555 är det -enda- valet här. Men just vid 1000-kr klassen så finns det inte alltför många alternativ. De flesta andra bättre lurarna (som den tidigare nämnda DT770 Pro) är uppe i en prisklass högre.

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Medlem

Känner jag behöver författa några rader här.

Det finns lurar för de flesta smaker och osmaker.

Det viktigaste man gör i sitt sökande är att ha klart för sig exakt vad man är ute efter.

Bra bas, enligt mig är en artikulerad bas som vare sig lägger till eller drar ifrån, detta gäller egentligen för mig samtliga register, därvid strävar jag efter en lur som inte sätter en stor prägel på ljudet i sig självt. jag har själv ägt/äger följande lurar

Sony MDR-V300
Koss Porta pro
Grado Sr325
Grado GS1000
Sennheiser HD650

är ute efter en Sennheiser HD800 .

Av dessa lurar harjag funnit att 650 är den mest allaround, inte100% helneutral och uan egen karaktär, men den som varit närmast so far.

denna drivs antingen via creative xfi pro hörlursutgång eller en heed canamp, som jag fann passade sennheoser utmärkt med en ngt stram hållning, medans det lät lite väl illa via alla grado (kaka på kaka kan bli smet)

Sedan kan man inte säga en viss hörlur är si och så utan att ha testat denna i flertal miljöer, där sakerna i sin tur bör varot testade mot referens osv osv.
Sanningen är sällan enkel

Sedan när man kommer till EQ:ande, jag skyr personligen EQ som pesten i alla sammanhang där jag eftersträvar HIFI, medans vid inspelning är det ett verktyg (förutsatt att man begriper sig på vad som faktiskt händer, det är lite mer än bara höja och sänka nivåer) samt vid livespelningar då man ofta inte eftersträvar en direkt återgivning på samma sätt, eller för den delen samma målgrupp.

Slutligen :
Jag skulle rekomendera denna person att skaffa ett par lurar (troligen slutna) som tål en del effekt och har låg distortion vid hög belastning (baseq upp kan lätt få flerdubbelt effektkrav, och sedan är inte örat alls lika känsligt för nivån , så det kan bli att man skruvar upp ännu mer.
Tänk på att varje 3dB upp kräver en effektdubbling från förstärkaren från föregående.

Sedan ska man inte glömma att digitala volymkontroller sänker kvaliteten på "ljudet" om man går under max.

så jag rekomenderar en bra hörlursstärkare kanske från ett externt mixerbord/eq av hög kvalitet. Inte otimalt ur HIFi synvinkel, men troligen ngt som denna användare skulle uppskatta.

om inte annat kan du få oförvanskat matreal som du sedan kan ratta till egna önskemål direkt. speciellt eftersom olika matreal kräver olika eq för den egna smaken, en preset är sällan användbar till allt

PM a mig om du vill ha specifik guidning eller andra frågor rörande detta

Permalänk
Avstängd

Det jag förstått av TS är:
Möjligt brus på internt/moderkortsljudkort, hur som helst för klent
Externa bra men för lite kräm

TS skulle älska mina lurar mer än jag själv men det är dessvärre för dyra. För bra bas enligt mig. Hemligheten är inbyggda förstärkare. Mina lurar är (det är lite pinsamt att erkänna)... ja de är beats by dr. dre.

Jag skaffade dem för min iPhone (som kommer vilket år som helst nu) jag ville ha förstärkning eftersom jag gillar högt ljud med bra kvalitet samt gärna med mic, mic-kabel ingick med mina hörlurar så jag blev såld.

Mina Sony Eggos (importerade från japan) har nästan lika bra bas om de har en kraftig källa (dvs inte USB ljudkort).

Det finns billiga högkvalitativa hembyggen för hörlursförstärkning, rekommenderar att du börjar där.

Skall du skaffa nytt ljudkort, välj även denna gång ett externt (för att slippa signalbrus från datorn) men med förstärkare med egen strömförsörjning.

SRS Wow och annat skit håller jag mig borta från även manipulation med eq även om jag inte ser ner på människor som använder eq.

Permalänk
Medlem

Väldigt stort skillnad på klubbmusik och klubbmusik...
Frågan är om du vill ta det stora steget till hörlursförstärkare och allt där omkring, annars skulle jag hålla mig till akg, eller sennheiser.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xaves
Aa och vad kostar dom lurarna igen? 2000 spänn just det.. Och även om designen är 25 år gammal är ljudet superb. Sluta snacka skit nu. Killen vill ha bra djup bas och bra ljud, det har porta pro, behövs inte läggas tusenlappar lixom. Kombinera med ett nice ljudkort och du kan lägga resten av pengar på nåt annat kul, du kommer ialla fall inte bli missnöjd det kan jag säga.

Tror det är du som ska sluta snacka skit, som alla andra här sagt. JA! Porta Pro är bra för pengarna men strävar man efter lurar i 1000:- klassen och någon föreslår Porta Pro, ja då känns det mer som att man är nöjd med lurarna och inte vet vad som mer finns på marknaden.

Du säger ju själv att man inte kan jämföra lurar för 2000:- och 250:-, men du menar att man kan jämföra lurar för 1000:- och 250:- ?

Skärp dig. Vi förstår att du avgudar dina lurar som i dina ögon är världens bästa. Men det är inte det TS söker. Troligtvis blir han besviken. Jag har testat Porta Pro och visst blev imponerad i och med att dom kostar 250:- men dom har ingen chans mot dyrare lurar (något som du knappast testat eftersom du tycker Porta Pro är lika bra...)

Så skippa skitsnacket.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xaves
Aa och vad kostar dom lurarna igen? 2000 spänn just det.. Och även om designen är 25 år gammal är ljudet superb. Sluta snacka skit nu. Killen vill ha bra djup bas och bra ljud, det har porta pro, behövs inte läggas tusenlappar lixom. Kombinera med ett nice ljudkort och du kan lägga resten av pengar på nåt annat kul, du kommer ialla fall inte bli missnöjd det kan jag säga.

Nej de kostar inte 2000. De kostar 1544 kr på Thomann. Du sa förut att deisgnen var ful för att de skulle kunna skära ner produktionskostnaden. Så är det inte, designen är ful för att den är 25 år gammal. Designen har naturligtvis inget med ljudet att göra. Det är så pinsamt uppenbart att du aldrig provat bättre hörlurar än de enda du har, se dig om i världen lite innan du pratar som om du hade sett allt av den.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michaSWE
Till TS försök hitta en bild på ditt usbljudkort och länka så kan jag leta specar

eller skicka ett Pm missade update på denna tråden därför jag svara lite sent. [/B]

http://www.dansdata.com/images/pc135usb/adapter640.jpg

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ceogar
Väldigt stort skillnad på klubbmusik och klubbmusik...
Frågan är om du vill ta det stora steget till hörlursförstärkare och allt där omkring, annars skulle jag hålla mig till akg, eller sennheiser.

Det är en bra fråga, det är såfall inte nu utan inom en snar framtid.. Då jag har pengar, är för nuvarande en fattig student så helst skulle jag vilja ha ett par hörlurar bara.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weeblie
ps. Jag säger inte att HD 555 är det -enda- valet här. Men just vid 1000-kr klassen så finns det inte alltför många alternativ. De flesta andra bättre lurarna (som den tidigare nämnda DT770 Pro) är uppe i en prisklass högre. [/B]

Tack för ett till bra svar! Jag tycker detta låter vettigt... Jag va idag på MediaMarkt - Barkarby, dock hade dom inte HD555 för testas eller på lager överhuvudtaget. Om 10 dagar återkommer jag dit!

Visa signatur

| Chassi: NXZT Hush | Nätagg: Antec Truepower Trio 430 W | AMD Athlon 4850+ BE 2.8 GHZ | 3 GB RAM Corsair | Sapphire HD 4730 | Samsung Spinpoint 160 GB + Samsung Spinpoint 250 GB |

Permalänk
Hedersmedlem

hmm är inte det där bara en usb adapter? fick du med någon mjukvara ?

Edit// med tanke på att det mer eller mindre är ditt inbyggda ljudkort som gäller för o det är något litet kul chip i sennheiser adaptern så är det i princip garanterat avstämt för de lurar den säljs med.

Jag har efter en dels funderande kommit fram till att om du inte känner för att bygga en egen billig liten hörlursförstärakre och den totala budgeten är ca1000kr med önskemål om en tight tydlig bas till PC och med mestadels klubbmusik på programmet så rekommenderar jag ett par sony MDR-V500DJ. Med motivationen att:

1 dem funkar utmärkt för all typ av klubbmusik
2 dem har en tight tydlig bas utan att den blir allt för subaktig (personligen skulle jag nog iofs gilla om den gick ner lite mer)
3 dem är väldigt lättdrivna för att tillhöra denna typen av lurar(du kommer kunna köra dem utan hörlursförstärkare utan problem)
4 Även om sony kan kännas lite tråkigt mainstream så är det så att dem bygger produkter till en bred marknad och lyckas därför ofta hitta kompromisser som gör de flesta nöjda. (Dessa är dock riktade främst till DJ marknaden)
5 dem är rätt lätta att få tag i så du borde kunna hitta en butik där du kan provlyssna dem. (vilket jag som sagt tycker du bör göra oavsett)
6 du bör kunna få dem ink frakt för runt 900kr (om du inte hittar det så pm mig i fall du vill ha dem så kan jag tipsa om lite bra ställen att shoppa på)
7 De klarar höga ljudtryck utan distorsion.

Lite nackdelar som man bör tänka på. Då de är framtagna främst för dj-bruk (monitorlysning) så är de inte jätte linjära i de högsta frekvensbanden (detta bör dock spela väldigt lite roll för dig pga att du kommer lyssna via dator samt mest på klubbmusik): Dem är gjorda för att tåla lite så dem är lite klumpigare än genomsnittshörluren för hemma lyssning.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=18856

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem

Skön summering och tack för tipset!

Visa signatur

| Chassi: NXZT Hush | Nätagg: Antec Truepower Trio 430 W | AMD Athlon 4850+ BE 2.8 GHZ | 3 GB RAM Corsair | Sapphire HD 4730 | Samsung Spinpoint 160 GB + Samsung Spinpoint 250 GB |

Permalänk

Jag har själv haft 2 st Speed-link Medusa headset (USB) och är väldigt nöjd med ljudet. dom låter ganska bra och är bra med bas i dom i mitt tycke!

Visa signatur

Speldatorn: Asus P7P55D EVO | Intel Core i5 750@3,5GHz | 4Gb 1333MHz | 5850 CF | 3x BenQ 2222HDL @ 5760x1080
Servern: ASRock FM2A85X | AMD A8-5600K @3,6GHz | 8GB 1866MHz Corsair Vengeance LP | 8TB Lagring

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=427381

Citat:

Step up to Sony's long-awaited, high-end MDR-XB700 extra bass headphones... insert säljsnack here ...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av azoapes
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=427381

Så med ett frekvensomfång på 3 - 28000 Hz så menar du att de bara är skit?

Jag har ett par Sony SHP2000 och de spelar mellan 15 - 22 000 Hz och de dunkar då på mycket bra.

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero...AMD Ryzen 7 5800X @ 4600MHz / 1.23V...Phanteks P600S
G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3600MHz CL14...Sapphire Radeon RX 7900XT Pulse Gaming OC
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys S...Logitech MX Master 3S...Corsair RM750x
Kingston KC3000 2TB M.2 + Kingston KC3000 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 4

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lord_Moridin
Så med ett frekvensomfång på 3 - 28000 Hz så menar du att de bara är skit?

Jag har ett par Sony SHP2000 och de spelar mellan 15 - 22 000 Hz och de dunkar då på mycket bra.

'

kan ju avslöja att människans hörsel i bästa fall uppfattar ljud mellan låga bastoner på 20 Hertz till hög diskant på 20 000 Hertz. Infraljud är ”ohörbart ljud” under en människas hörbara frekvensområde. Infraljud ligger inom frekvensområdet: 1-20 Hertz. Det hörs inte men människan kan dock förnimma infraljud, ”det känns i magen” (vid väldigt hög spl). Ultraljud är frekvenser över människans hörbara frekvensområde. Dessa områden är dessutom det som är maximalt en vuxen hör normalt set snarare mellan 30 och 18000. De som ahr för vana att pumpa ut allt för hög spl i sina hörlurar i tonåren ligger ännu sämre till.

Så diskussion om en par hörlur når ner till 3 eller 15Hz är totalt irrelevant och mest ett tecken på okunskap. Om det är så att man i laboratorier tester har kommit fram till att man märkt minsta lilla rörelse i membranet innan det brann upp så är inte det samma sak som att det faktiskt kan reproducera ljud vid den frekvensen sedan finns det heller inget normalt material som innehåller frekvenser i dessa områden av tidigare nämnda rätt självklara anledning att dem inte kan uppfattas.

Jag har jobbat med professionellt ljud i en rad sammanhang i ca 12år och kan som liten referens nämna att vi när vi kör stora PA riggar för nattklubbar, discon och konserter normalt har en lowcut (alltså ett filter som tar bort signalen under en viss frekvens) på mellan 30.5Hz (väldigt ovanligt standard brukar vara runt 33-35) och 37Hz.

Då pratar jag om stora basar med en effekttålighet på uppåt 1000w AES/element vid en känslig het på runt 98db. På svenska stora jäkla dubbelartonbasar som det räcker med att köra 4stycken av till ett rave för ett gäng hundra pers

Så det är dessutom så att den energi som krävs för att skapa riktigt lågfrekventa ljud med är något som vida överstiger vad ett 40mm hörlursmembran klarar av.

Sen som tipps och kuriosa kolla vad de anger för frekvensområde vid +/0db eller +/-3Db allt annat kan man mer eller mindre strunta i vilket fall

Har inte hört just MDR-XB700 men tycker att dem på pappret ser ut som ett bra råd till TS btw

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MichaSWE
hmm är inte det där bara en usb adapter? fick du med någon mjukvara ?

Edit// med tanke på att det mer eller mindre är ditt inbyggda ljudkort som gäller för o det är något litet kul chip i sennheiser adaptern så är det i princip garanterat avstämt för de lurar den säljs med.

Jag har efter en dels funderande kommit fram till att om du inte känner för att bygga en egen billig liten hörlursförstärakre och den totala budgeten är ca1000kr med önskemål om en tight tydlig bas till PC och med mestadels klubbmusik på programmet så rekommenderar jag ett par sony MDR-V500DJ. Med motivationen att:

1 dem funkar utmärkt för all typ av klubbmusik
2 dem har en tight tydlig bas utan att den blir allt för subaktig (personligen skulle jag nog iofs gilla om den gick ner lite mer)
3 dem är väldigt lättdrivna för att tillhöra denna typen av lurar(du kommer kunna köra dem utan hörlursförstärkare utan problem)
4 Även om sony kan kännas lite tråkigt mainstream så är det så att dem bygger produkter till en bred marknad och lyckas därför ofta hitta kompromisser som gör de flesta nöjda. (Dessa är dock riktade främst till DJ marknaden)
5 dem är rätt lätta att få tag i så du borde kunna hitta en butik där du kan provlyssna dem. (vilket jag som sagt tycker du bör göra oavsett)
6 du bör kunna få dem ink frakt för runt 900kr (om du inte hittar det så pm mig i fall du vill ha dem så kan jag tipsa om lite bra ställen att shoppa på)
7 De klarar höga ljudtryck utan distorsion.

Lite nackdelar som man bör tänka på. Då de är framtagna främst för dj-bruk (monitorlysning) så är de inte jätte linjära i de högsta frekvensbanden (detta bör dock spela väldigt lite roll för dig pga att du kommer lyssna via dator samt mest på klubbmusik): Dem är gjorda för att tåla lite så dem är lite klumpigare än genomsnittshörluren för hemma lyssning.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=18856

Lånar tråden lite, sitter med ett par icemat siberia lurar som varlen är bra på något, men de var billiga så fick därför duga. Är dock intresserad av ett par bättre lurar och vill helst slippa förstärkare mm. Dessa V500DJ verkar passa mig riktigt bra. Lyssnar mycket på trance, hardstyle mm. Är dock ingen bas narkoman och föredrar min stereo i fall jag ska spela mycket och högt. Dessa är mest till för att lyssna på musik utan att störa sambon på sena kvällar eller då vi båda sitter vid datorn och hon inte uppskattar min musik. Är dessa bekväma att ha på sig under längre perioder?

mvh
Stefan

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Hedersmedlem

Nja jämfört med ett par standard hifi lurar dem rätt klumpiga men som jag skrev till TS det bästa är att testa dem. Man har väldigt olika smak vad gäller passform etc

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lord_Moridin
Så med ett frekvensomfång på 3 - 28000 Hz så menar du att de bara är skit?

Jag har ett par Sony SHP2000 och de spelar mellan 15 - 22 000 Hz och de dunkar då på mycket bra.

Det är inte så enkelt, tyvärr. Hur många dB tror du att lurarna spelar vid 3 Hz jämfört med vid 100 Hz? Jag skulle tippa på 20 dB lägre, kanske ännu mer. Går att kolla upp om man hittar någon frekvenskurva. På frekvenskurvan kan man se mycket av vilken karaktär lurarna har, t.ex. hur basregistret låter (volymmässigt) och hur jämna de är (antagligen inte alls jämna). Ju jämnare frekvenskurva desto mindre ljuger de, är grundregeln.

Men TS vill inte ha ärliga hörlurar, och då tänkte jag att dessa "extra bass"-lurar verkar prisvärda, baserat på testerna jag läste. Men om du frågar mig; nej, de låter nog inte särskilt bra i mina öron. Den extra basen lär ta bort mycket av detaljerna i undre mellanregistret och jag tror inte diskanten är varken balanserad eller av så hög klass. För samma pengar skulle jag hellre köpa bra in-ear-lurar. Jag tycker bara in-ear är prisvärt innan man kommer upp till ca 1500. Där finns många bra lurar, t.ex. AKG 272 HD, AKG 271 MK II, Sennheiser HD595 och Beyerdynamics DT-770 Pro.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av azoapes
Det är inte så enkelt, tyvärr. Hur många dB tror du att lurarna spelar vid 3 Hz jämfört med vid 100 Hz? Jag skulle tippa på 20 dB lägre, kanske ännu mer. Går att kolla upp om man hittar någon frekvenskurva. På frekvenskurvan kan man se mycket av vilken karaktär lurarna har, t.ex. hur basregistret låter (volymmässigt) och hur jämna de är (antagligen inte alls jämna). Ju jämnare frekvenskurva desto mindre ljuger de, är grundregeln.

Men TS vill inte ha ärliga hörlurar, och då tänkte jag att dessa "extra bass"-lurar verkar prisvärda, baserat på testerna jag läste. Men om du frågar mig; nej, de låter nog inte särskilt bra i mina öron. Den extra basen lär ta bort mycket av detaljerna i undre mellanregistret och jag tror inte diskanten är varken balanserad eller av så hög klass. För samma pengar skulle jag hellre köpa bra in-ear-lurar. Jag tycker bara in-ear är prisvärt innan man kommer upp till ca 1500. Där finns många bra lurar, t.ex. AKG 272 HD, AKG 271 MK II, Sennheiser HD595 och Beyerdynamics DT-770 Pro.

läs mitt förra förra inlägg

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MichaSWE
läs mitt förra förra inlägg

Jag läste det innan jag skrev... det motsäger inte mitt. Jag håller med om att jag hellre skulle vilja veta frekvensområdet vid +/- 3 dB än att lurarna klarar att utbringa 3 Hz. För det gör de, med hjälp av neodymmagneter (som är det mest magnetiska material man känner till idag), även om volymen säkert är typ -100 dB i det frekvensområdet. Men framförallt vill jag se en frekvenskurva, på vilken man kan utläsa hur bra lurarna verkligen är, samt hur jämna de är.

EDIT > Aha, hittade en frekvenskurva De har -20 dB vid 20 Hz och i alla områden över 150 Hz är de sjukt ojämna. De har verkligen satsat på bas, kolla på kurvans jämnhet under 100 kHz och jämför med över 100 Hz.

EDIT2 > Hittade en bra sammanfattning här:

Citat:

Sony MDR-XB700 rekommenderas med vissa förbehåll. För finkänslig musik är de oanvändbara, ljudbilden är alldeles för färgad och basdominant för det. Men återigen, för andra musikstilar är detta den perfekta hörluren, och vi måste medge att man får mycket för pengarna. Gedigen kvalitet, fett ljud och fantastisk bekvämlighet är XB700 i ett nötskal.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av azoapes
Jag läste det innan jag skrev... det motsäger inte mitt. Jag håller med om att jag hellre skulle vilja veta frekvensområdet vid +/- 3 dB än att lurarna klarar att utbringa 3 Hz. För det gör de, med hjälp av neodymmagneter (som är det mest magnetiska material man känner till idag), även om volymen säkert är typ -100 dB i det frekvensområdet. Men framförallt vill jag se en frekvenskurva, på vilken man kan utläsa hur bra lurarna verkligen är, samt hur jämna de är.

EDIT > Aha, hittade en frekvenskurva De har -20 dB vid 20 Hz och i alla områden över 150 Hz är de sjukt ojämna. De har verkligen satsat på bas, kolla på kurvans jämnhet under 100 kHz och jämför med över 100 Hz.

EDIT2 > Hittade en bra sammanfattning här:

Då är vi överens så långt bortsett från huruvida hörlurarna kan ge ifrån sig ljud vid 3Hz vilket som jag förklarat tidigare är en omöjlighet. Gällande neo vs ferrit så är den stora fördelen att man kan skapa lika kraftiga magneter med betydligt mindre massa och vikt detta har dock inget i sig att göra med hur långt ner ett membran eller högtalare kan reprodusera ljud.

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming