Hörlurar - Musik (Kräsen med BAS)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MichaSWE
Då är vi överens så långt bortsett från huruvida hörlurarna kan ge ifrån sig ljud vid 3Hz vilket som jag förklarat tidigare är en omöjlighet. Gällande neo vs ferrit så är den stora fördelen att man kan skapa lika kraftiga magneter med betydligt mindre massa och vikt detta har dock inget i sig att göra med hur långt ner ett membran eller högtalare kan reprodusera ljud.

Jo vikten är sann men det är väldigt stora magneter på lurarna. Och då tjänar man på att använda neo eftersom neodymium är magnettätare per volymenhet. Samma volym i ferrit hade inte gett lika stark magnetism. Massa och vikt är synonymer, btw

Nu har jag bara läst en halv kurs kvantmekanik, men man kan räkna ut hur mycket energi som krävs... Plancks konstant gånger frekvensen i Hertz. Ger energin i Joule, som man får omvandla till Watt genom att ta Joule delat med tiden man ska spela tonen. Den tiden borde vara ett slag i magneten, 50 ms om det är 50 Hz som i vägguttaget... fast här är jag osäker på om man räknar, det kanske finns fler faktorer... någon som kan slutföra beräkningen?

De två formlerna är alltså:
Energi (Joule) = Plancks konstant * Frekvens (Hertz)
Watt = Energi (Joule) / Tid (sekunder)

Permalänk
Hedersmedlem

Men asså fatta det spelar ingen roll det finns ingen människa i världen som kan höra 3hz det finns heller igen av hemma användare använt media som producerar något vid 3Hz. Det är jättefint att du har läst kvantmekanik. Denna påbörjade teoretiska kunskap om hur det förhåller sig med olika former av omvandling av energi osv(elektrisk till mekanisk etc) är jättekul men total poänglös om man inte har någon verklighetsförankring att basera sin teoretiska kunskap på.

Om du vill diskutera formelberäkningar så föreslår jag att du startar en egen tråd om det, denna handlar om att rekommendera hörlurar. Vilket innebär att diverse idéer om att producera infraljud i hörlurar går bort. Det skulle dessutom vara helt idiotiskt att producera infraljud med hörlurar i och med att detta skulle innebära att det krävs en väldigt stor del av effekten till membranen för att producera något som ändå inte skulle kunna höras.

Att det alltid finns något genie som skall slänga sig med diverse fullkomligt irrelevant lullul som är totalt ovidkommande för att han gått en kurs gör fan att man tappar lusten att skriva helt i detta forumet. BTW menar jag naturligtvis volym och massa (vikt) vilket du hade fattat om du haft någon som helst erfarenhet av att faktiskt ha jobbat med ferrit och neodymium magneter inom ljudindustrin (vilket jag har gjort i många år). Jag betvivlar starkt att du ens vet hur en driver eller ett element fungerar utan ett par vändor på google.

Ursäktar redan nu den något aggressiva tonen, brukar inte vara min grej men nu blev jag fan tröt

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MichaSWE
Denna påbörjade teoretiska kunskap om hur det förhåller sig med olika former av omvandling av energi osv(elektrisk till mekanisk etc) är jättekul men total poänglös om man inte har någon verklighetsförankring att basera sin teoretiska kunskap på.

Du sa att det var omöjligt att lurarna kunde producera 3 Hz över huvud taget, så för att kontrollera det påbörjade jag en teoretisk uträkning som man med en snabb rimlighetskoll kan avgöra om det du sa stämmer eller inte. Jag vill helt enkelt veta om du har rätt eller inte, så att jag lär mig något. Och jag tycker verkligen inte det är poänglöst att vara vetgirig? Angående verklighetsförankring har jag riggat mycket PA och jobbat i/med studio och är själv musiker. Betyder absolut inte att jag är expert för det, men du verkar anta att jag bara drar kunskaper från Wikipedia, vilket är fel.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MichaSWE
BTW menar jag naturligtvis volym och massa (vikt) vilket du hade fattat om du haft någon som helst erfarenhet av att faktiskt ha jobbat med ferrit och neodymium magneter inom ljudindustrin (vilket jag har gjort i många år).

"om du haft någon som helst erfarenhet av att faktiskt ha jobbat ... inom ljudindustrin... Kan du citera vart jag har sagt att jag skulle jobba i ljudindustrin? Har aldrig påstått det, har inte påstått att du inte skulle göra det heller. Vad är ditt problem, undrar jag? Att någon helt plötsligt råkar ifrågasätta ett enda påstående du gör?

Nej för diskussionen vidare istället, om du har kunskaperna att bevisa varför lurarna inte klarar av att producera 3 Hz. Jag har det inte, men började lite och lämnade öppet för någon annan att slutföra beräkningen. Är riktigt bra av dem att producera -20 dB vid 20 Hz så jag kan tänka mig att de utsöndrar något slags ljud (eller biljud) vid 3 Hz. Och naturligtvis är det ohörbart för det mänskliga örat, ingen har sagt emot det heller. Allt under 20 Hz är infra (="under" på latin) det hörbara.

P.S. Man lär sig såna prefix och suffix efter att ha pluggat till högskoleprovet... men ja, jag dubbelkollade Wikipedia för att påminna mig om infra var latin eller grekiska.

Permalänk
Hedersmedlem

mitt problem är som sagt totalt onödigt flummande och ovidkommande ifrågasättande av enkla fakta, med tanke på varför denna tråden skapades. Som sagt skapa en egen tråd om det i så fall där det faktisk kan tillföra något av intresse för någon. Men skit samma orkar inte ens besvara den rad av totalt menlösa kommentarer du drog nu.

Gl hf med bevisade av att hörluren producerar något som helst som kommer någon lyssnare tillgodo vid 3hz det är säkert mycket viktigt för TS val av lurar

Vad mig anbelangar, It ends here peace:P

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Hedersmedlem

Hahaha, den här tråden blev episk helt plötsligt. Kvantfysik och grejer!

Azoapes måste vara antigen konsult eller trekkie, slänger ut tillräckligt med teknobabbel för att förvirra de flesta utan att egentligen veta ett jota om vad han själv snackar om.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MichaSWE
Gl hf med bevisade av att hörluren producerar något som helst som kommer någon lyssnare tillgodo vid 3hz det är säkert mycket viktigt för TS val av lurar

Men det är ju det jag skriver, pucko, att jag INTE försöker göra! Jag har fan ingen aning om det ens är möjligt eller inte! Så jag försöker ta reda på det här, men istället för att folk hjälper till - så är jag ett troll för att... ja vadå? För att jag inte tror blint på vad alla säger? Detta är ju sjukt.

Och nu skriver du IGEN att det skulle spela någon roll om de klarar 3 Hz eller inte, trots att jag ALDRIG har sagt det? Jag har skrivit flera gånger att jag vet att det är sak samma, att ingen ändå kan höra det! ÄNDÅ fortsätter du prata skit och säger att jag försöker bevisa detta. Och att jag skulle sagt att jag jobbar inom ljudindustrin, var fan fick du det ifrån? Jag blir förbannad på lögnare som felciterar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Donan Fear
Azoapes måste vara antigen konsult eller trekkie, slänger ut tillräckligt med teknobabbel för att förvirra de flesta utan att egentligen veta ett jota om vad han själv snackar om.

Jag är IT-konsult

Permalänk
Hedersmedlem

Det är en grej att inte tro blint på vad alla säger, en helt annan att leka expert utan att veta nått och sen bli arg när folk inte håller med. Att bara spamma nonsens och försöka spåra ur en tråd klassas nog som trollning enligt mig iaf. Att börja kalla folk för puckon hjälper inte heller.
Du kanske borde ta och läsa igenom forumreglerna igen.

För att sätta punkt för "diskussionen": din formel där uppe används för att räkna ut energinivån hos en foton, har inget med ljud att göra. Lurarna klarar inte av "-20dB vid 20Hz", det var bara volymnivån dom hade vid testet.

Lite mer on-topic: Sony anger inte hur de mätt när de kom fram till 3-28000Hz på XB700-lurarna, men det är ingen omöjlighet att de klarar av det på +/-10dB och det är inte så onödigt som man kan tro för det betyder att frekvenserna som är lite högre som man faktiskt kan höra ligger (föhoppningsvis) mycket närmare 0dB än på en hörlur som är spcificerad till t.ex. 15-28000Hz +/-10dB, dvs fetare bas.

Tror dock fortfarande inte att man kan driva såna på ett vettigt sätt med ett billigt USB-ljudkort.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Donan Fear
och sen bli arg när folk inte håller med

Men nu gör du ju precis som MichaSWE, alltså felciterar. Jag är ju verkligen inte arg över att andra inte håller med, om du kan citera det från mig så får jag be om ursäkt för att jag varit otydlig. Jag har försökt vara väldigt tydlig med att det enda jag blev förbannad över, var att jag blev felciterad. Han påstod att jag sagt saker jag inte hade sagt, helt enkelt. Och det är reglerat i lag som förtal, såvitt jag vet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Donan Fear
För att sätta punkt för "diskussionen": din formel där uppe används för att räkna ut energinivån hos en foton, har inget med ljud att göra.

Gäller inte samma lagar för all energi, oavsett medium? Har du något lästips på formler som gäller ljud isf? Jag är fortfarande nyfiken på hur Sony kan lyckas göra lurar som producerar 3 Hz. Koss The Plug gör 10 Hz, vilket också är infraljud, men det är ändå en bra bit ner till 3 från 10.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av azoapes
Jag är fortfarande nyfiken på hur Sony kan lyckas göra lurar som producerar 3 Hz. Koss The Plug gör 10 Hz, vilket också är infraljud, men det är ändå en bra bit ner till 3 från 10.

Vad för lag säger att någonting inte kan vibrera med 3 Hz (eller lägre)?

Infraljud förekommer naturligt från t.ex. jordbävningar, val-läten och från motorer. Det enda du behöver göra i hörlurar är att få membranet att vibrera med tillräckligt låg frekvens och så vips producerar du ljud på 3 Hz. Gamla klockor med pendlar producerar (i teorin) ljud på 0,5/1 Hz.

Frekvensen för strömmen i vägguttaget är fullständigt irrelevant med tanke på att det är DC som normalt används.

Att kunna producera ljud på 3 Hz är en sak (vilket jag vågar säga alla lurar gör som åminstonde bieffekt).

Som Donan Fear skrev så är det en helt annan historia om ljudet inom de frekvenserna ligger inom rimliga frekvensresponser (typiskt +/- 10 dB). Sälj-snack? Ja. Men som han också skrev så kan det ändå vara ett gott tecken på att lurarna är bra på det de huvudsakligen är byggda för: bas.

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MichaSWE
Då är vi överens så långt bortsett från huruvida hörlurarna kan ge ifrån sig ljud vid 3Hz vilket som jag förklarat tidigare är en omöjlighet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MichaSWE
det finns heller igen av hemma användare använt media som producerar något vid 3Hz

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weeblie
Vad för lag säger att någonting inte kan vibrera med 3 Hz (eller lägre)?

Jag säger inget, jag vill bara veta Helst med en motivering och ett lästips. Jag har hela tiden trott att Sonys spec på 3 Hz inte är lögn, men som jag skrev innan så är det kanske troligare att det är o- och biljud som de har mätt upp, snarare än att lurarna spelar musik vid 3 Hz.

Hur som helst så verkar det som att fler håller med om att dessa lurar kan leverera tung bas, så det är fortfarande mitt tips till TS som är ute efter detta.

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera Sennheizer HD 555 alla dagar i veckan, kör själv lillebror HD 515 varje dag på jobbet. De är lite för klena i konstruktionen dock, jag har silvertejpat mina lite överallt. Antar att samma gäller för HD 555. Jag fick även låna min kollegas M-Audio Studiophile Q 40 och jag kan säga att det är svårt att gå tillbaka efter det. Det går inte att jämföra på natt och dag. Med dem så skakar även golvet! (det känns så i alla fall även om det bara är hjärnan som ruskas om). Otroligt klart ljud med riktigt tung bas, men så kostar de även det dubbla, ca 1900 kr.

Det jag vill säga med det är att har du en budget, lägg dig då några hundralappar över den, för bra ljud kostar. Och ett inköp av bra hörlurar ångrar man aldrig.

Visa signatur

Dator: MSI P67A-C45 B3, Intel Core i5 2500K @ 3,3 Ghz, 16 GB Corsair Vengeance DDR3 1600Mhz, MSI GTX 970 Gaming 4G, Samsung 850 EVO Series 500GB SSD, 4TB Seagate SATA2, Windows 10. Chassi: Define XL R2 Black Pearl. Monitors: Samsung 28" 4K LED U28E570D + Philips Brilliance 23" TFT Wide.
Inet - gratis frakt

Permalänk
Medlem

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=108708&cks=PRL <- Det enda rätta om du vill ha vibrerande lurar!

OffT/OnT: Detdär med 3Hz i hörlurar låter bara fjantigt i min värld med tanke på att det mänskliga örat slutar uppfatta ljud runt 20Hz?

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

AKG512 DJ är bra tycker jag. Bra tryck. Jag gillar dem när jag lyssnar till musik. Till spel kör jag med några sennheiser som har svagare bas.

Visa signatur

åhoj

Permalänk
Permalänk
Vila i frid

Vet inte om det är skrivet i tråden, men ett prisvärt alternativ är AKG k518 dj, dom har relativt bra ljud, levererar mycket bas och man kan spela mycket högt med dom också. Inte lika tungdrivna som många dyrare lurar är också.

Har själv ett par såna och ett par Pioneer HDJ-1000. Klart man hör skillnad, men pioneerlurarna är mer än dubbelt så dyra också.

Visa signatur
Permalänk

Skulle rösta för Koss Porta Pro också, men även slå ett slag för Grado!

SR60 eller SR80i

Grado är min personliga favorit, om man ska hålla sig till vanliga konventionella hörlurar! Kan bli obekväma efter lång lyssningstid dock, det är deras enda negativa, men det går att modda öronmuffarna!

MvH Patrik

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av luiga
Jag skulle rekommendera Sennheizer HD 555 alla dagar i veckan, kör själv lillebror HD 515 varje dag på jobbet. De är lite för klena i konstruktionen dock, jag har silvertejpat mina lite överallt. Antar att samma gäller för HD 555.

Asså trådskaparen vill ha hörlurar med mycket bas, då ska han inte peta på HD555 med pincett ens, för HD555 har ingen bas alls. (har själv HD55).

Om man vill ha mycket bas+ett vettigt pris så finns det bara ett val enligt mig: Sony XB-700. Eller kanske XB-300, xb300 har ännu lite mer bas, dock inte lika bra "kvalitet" på basen som på xb700.
Dessutom är det lätt att driva Sonys XB serie hörlurar, går fint att köra XB-700 med endast ett simpelt ljudkort.